Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

26410 Karlsruher Zug

Gestart door GTIBert zondag 25 oktober 2020, 08:08:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
26410 Karlsruher Zug
Ik heb van een trienen vriend een trein onder mijn neus gekregen om er eens naar te kijken.
Toen ik de kap van de trein had gehaald zag ik dat er een losse print aan de hoofdprijs hangt.
Onder de hoofdprint zit een 21mtc aansluiting die niet bezet is.
De trein doet helemaal niets.
Advies van John was dat ik een ESU lopkpilot 59619 moet plaatsen op de 21mtc plaats.
Maar nu heb deze decoder geplaatst maar weet nu niet welke CV waardes ik moet instellen om deze combinatie weer werkend te krijgen.
Wie kan mij verder helpen?

Alvast bedankt.


MVg Bert


Edit Looney Tunes: persoonsgegevens weggehaald

Re: 26410 Karlsruher Zug
ACTS.zuid
gast

Re: 26410 Karlsruher Zug
Softdrive Sinus motor instellen in de LokProgrammer software en dat in de decoder zetten?

Gr, Ben.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Hallo Ben.

Bedankt voor je reactie.
Als ik in de programmer bij motor instellingen de keuze maak voor lastregelingen.
Dan kies ik Soft C-Sinus, dan komt een melding zoals in de foto staat.
Wat moet ik nu doen?


ik hoor het graag.


mvg bert
Re: 26410 Karlsruher Zug
ACTS.zuid
gast

Re: 26410 Karlsruher Zug
Wat je moet doen is in de gebruiksaanwijzing kijken, dat moet ik ook. Er is een hoofdstuk 11.4 dat gaat over deze motoren.

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/Lopi5-NL.pdf
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
ACTS.

Bedankt voor je reactie.
Ik heb gedaan wat je gezegd heb, op 11.4
Zie foto.
Maar het voor/achterlicht brand niet, en ook nog geen geluid.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Beste Bert.

F0v, F0h en Aux1 tot en met Aux4 zijn allemaal fysieke uitgangen op de decoder
Daarom heten ze "Aux".
Deze uitgangen wijs je toe aan één of meer functie toetsen.
Dus worden softwarematig gekoppeld aan F0 t/m F16 en soms nog hoger.
F0v (vooruit) en F0h (achteruit) zijn standaard aan F0 gekoppeld.

Aux3 en 4 dienen dus naar mijn mening niet aan F3/4 te worden gekoppeld maar krijgen een andere functie om de stuurprint van je motor aan te sturen met bv een puls.

Mvg. Marcel
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Hallo Marcel.

Bedankt voor je reactie.
En waar stel ik dat dan in?
Ik heb gedaan wat op 11.4 in de handleiding staat. Afb. 12 op blz 58
Re: 26410 Karlsruher Zug
In het scherm wat in je laatste post staat  :) Daar wijs je de verschillende functies aan de verschillende fysieke uitgangen. Ook met de verschillende richtingen e.d.

Groet Ronald.
Re: 26410 Karlsruher Zug
ACTS.zuid
gast

Re: 26410 Karlsruher Zug
SuSi nog even inschakelen Bert in CV 124 bit 3. Staat ook in de handleiding. Dan zou het moeten werken.

Maar..... waarom zat er geen decoder meer in de lok?

Gr, Ben.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Hallo Ronald.

Bedankt voor je reactie.
Hoe weet ik nu welke functies ik aan of uit moet zetten?
Ik heb niets, geen gegevens van deze trein wat de functies betreft.
Is zo bij me binnen gekomen om er eens naar te kijken.
Re: 26410 Karlsruher Zug
 @citaat Zoek eens op het nummer van het treintje bij märklin. En kijk of je een handleiding kan vinden. Daar kan je mogelijk wel iets vinden over hoe en wat met de functies die er in moeten zitten. Deze kan je dan mogelijk opnieuw aanwijzen.

Groet Ronald.
Re: 26410 Karlsruher Zug
ACTS.zuid
gast

Re: 26410 Karlsruher Zug
Kun je wel rijden Bert of zijn het alleen de functies die nog niet willen?
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
ACTS.

Ik kan wel al rijden.
Maat ik ben geen sounddecoder aan het programmeren maar een LokPilot
Heb nu nog geen licht en geluid.
Weet ook nog niet hoe te doen.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Ben had de Susi al genoemd, dat aanzetten.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Hallo,

Volgens mij is dit een lok die in combinatie rijd met rijtuigen.
Als deze niet mee rijden moet je het blokje in de hoek van de print een plaatsje verschuiven.
Deze overbrugt dan 2 andere pennetjes en kan deze lok zonder de bijhorende rijtuigen rijden.

En volgens mij zit het blokje nog zo dat er rijtuigen moeten gekoppeld worden.
Probeer dat eens ?

M.vr.gr. Erwin
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Citaat van: loc1200 op zondag 25 oktober 2020, 14:37:25
Beste Bert.

F0v, F0h en Aux1 tot en met Aux4 zijn allemaal fysieke uitgangen op de decoder
Daarom heten ze "Aux".
Deze uitgangen wijs je toe aan één of meer functie toetsen.
Dus worden softwarematig gekoppeld aan F0 t/m F16 en soms nog hoger.
F0v (vooruit) en F0h (achteruit) zijn standaard aan F0 gekoppeld.

Aux3 en 4 dienen dus naar mijn mening niet aan F3/4 te worden gekoppeld maar krijgen een andere functie om de stuurprint van je motor aan te sturen met bv een puls.

Mvg. Marcel


Marcel.

Weet jij dan waar Aux3 en Aux4 aan gekoppeld moeten worden zodat het wel gaat werken?

Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
De stekker op de print heb ik ook al om gestoken naar links.

De status tot nu is als volgt.
Het licht van de wagens is te schakelen via F1 of F2, maar geen geluid.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Ik zal straks even kijken voor de standen opde print.
Heb de trein ook hier staan.
Mvg. Marcel
Re: 26410 Karlsruher Zug
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Bert,

Het licht wordt via de Susi bus aangestuurd.
Op de SDS print zit een kleine processor die de Susi commando's omzet naar fysieke opdrachten, zoals het licht aanzetten etc.
Ik heb het bij mijn E41 gehad dat deze processor "dood" was en dan is het over en uit met de verlichting.
Dan rest alleen nog "zelf knutselen".
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Is er nu niemand die mij kan helpen met mijn ESU lokpilot, zodat de trein weer zijn dingen kan doe zoals het zou moeten.
Misschien wil er ook wel iemand zijn Esu bestand naar mij toe sturen.
Ik hoor het graag.



MVg Bert
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Heren.

Moet ik soms ook een Condensater plaatsen ,zoals staat in para 6.12 op blz 34/35.
Ik hoor het graag.




Mvg Bert
Re: 26410 Karlsruher Zug
ACTS.zuid
gast

Re: 26410 Karlsruher Zug
 @citaat Nee, niet nodig.

Ik vind dit nog: http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p03_mae_3941x___________E41.htm maar ik word er niet veel wijzer van. De soundfuncties gaan via SuSi is daar te lezen, Ad roept iets anders. Gewoon proberen dan maar en kijken wat er gebeurt.

Verder kan ik je niet helpen, misschien een ander.

Gr, Ben.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Bert,

Test eerst eens het volgende.
Met de Vörwarts en Rückwarts F0 instellingen zou het frontsein moeten werken.
Je dient dan F1 en F2, als deze aan resp. AUX1 en AUX2 zijn toegewezen, uit te zetten.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Inmiddels samen met Bert mijn originele decoder aan de ESU decodertester gehangen en alle lichtfuncties vastgelegd. Dit heeft een duidelijk schema opgeleverd, maar we lopen tegen het volgende aan:
Bij de originele decoder wordt Aux 3 voor vooruit bekrachtigd, en Aux 4 bij achteruit. Dit ongeacht licht aan of uit. Dus wisselend met de rijrichting.
Als de ESU decoder op gelijke wijze zou worden geprogrammeerd, de kan de Aux3/4 niet meer worden gebruikt voor extra signalen (puls oid) om de sinuscompactmotor aan te sturen, zoals ESU aangeeft bij motorinstellingen.
Dus hier raken we in conflict...
Ik heb nog niet getest of het aansturen van de 3 geluidsfuncties nog onverhoopt invloed heeft op nog een (andere) Aux uitgang, zodat er misschien op de dragerprint op die manier er een en/of circuit wordt geschakeld. Want ook de 3 geluidsfunctie-signalen moeten op een of andere manier tot leven worden gewekt.
Misschien toch de esu decoder instellen als de marklindecoder?
Mvg. Marcel
Re: 26410 Karlsruher Zug
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
 @citaat Fijn dat ik nu hier lees dat dit ook speelt. Zonder dat Bert dat even meld... Bert heeft de loc namelijk hierheen gestuurd...

Sowieso wordt het licht en geluid via SUSI aangestuurd, waarbij in deze loc de geluidsmodule sowieso kapot is, daarnaast is een spoel kapot op de print.
De lichtprintjes zelf zijn nog goed.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
John,
Als je mij via pb je 06 stuurt, kan ik via whats-app alle reacties van de stuursignalen via MS1 en de reactie op de esu decodertester van de originele decoder sturen, zodat je het juiste beeld krijgt van de verwerking van de signalen.
Mvg. Marcel.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Citaat van: loc1200 op zaterdag 31 oktober 2020, 10:44:15
...maar we lopen tegen het volgende aan:
Bij de originele decoder wordt Aux 3 voor vooruit bekrachtigd, en Aux 4 bij achteruit. Dit ongeacht licht aan of uit. Dus wisselend met de rijrichting.
Is dat niet om het relais aan te sturen, welke op de print zit om de stroom via de stroomvoerende koppeling te schakelen?
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Ik vermoed ook dat Aux 3/4 verantwoordelijk zijn voor het bistabiel relais.
Alleen dan de vraag: hoe verloopt de aansturing van de sinus compactmotor...
Misschien wordt het normale signaal op de dragerprint omgezet naar een speciale pulssturing voor de sinus motor.

Mvg. Marcel
Re: 26410 Karlsruher Zug
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Het relais zit inderdaad op aux3/4, zonder deze in te stellen werkt de sinus motor ook, dus die krijgt z'n spanning elders vandaan.
Waar, geen idee, dat heb ik niet gemeten. En vind ik nu ook niet van belang, gezien de motor gewoon werkt.

@Marcel, ik hou je aanbod zeker even in gedachten, maar wil eerst even de rest van de print uitmeten zodat ik een beeld heb hoe het verder aangesloten zit rondom de susi chip.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
D'r zit iets aparts bij de sleperwissel, als die jumper ingesteld is zoals in het boekje staat, zit het geheel net verkeerd om.
Wat daar als uitlevingstoestand staat, is het keertrein bedrijf, maar dan is de loc gewoon als solo te rijden, en is er geen sleperwissel.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Wat voor mij ook tegenstrijdig is, is dat je zelf via een functieknop de verlichting tussen loc en rijtuig uit moet zetten. Dat wordt niet door jumpers geregeld.
Mvg. Marcel
Re: 26410 Karlsruher Zug
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Nee klopt, maar daar sta ik niet zo gek van te kijken, d'r is maar 1 jumper, waardoor tussen de slepers te kiezen is.
Die verlichting is inderdaad via 1 functietoets uit te schakelen, dat komt omdat de verlichting gestuurd wordt door de susi chip, die weer gestuurd wordt door de decoder, en dat staat los van de sleperwissel.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
De loc heeft weer licht en geluid :)







Re: 26410 Karlsruher Zug
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Ook i.c.m. het stuurstandrijtuig werkt het, en de verlichting is weer per cabine te doven, zoals marklin het ook had.














Re: 26410 Karlsruher Zug
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Hallo John.

Ik ben zeer onder de indruk van deze reparatie.
Je heb het maar weer gefixt , en dan ook nog met alle functie die er ook voorheen in hebben gezeten.
FF een vraag:
Welke decoder zit er nu in, heb je die ik eerder besteld had ook nog nodig gehad??
Laat mij maar weten hoe we het verder afhandelen.

Ik ben er heel blij mee. TOP.



Mvg Bert.
Re: 26410 Karlsruher Zug
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 26410 Karlsruher Zug
Sterker nog, er zitten nu nog meer (geluids)functies in B)
De soundmodule was kapot, daarom had ik je gemaild of je weer sound wilde of niet. Dat wilde je, en zoals ook in die mail gemeld, moest er een loksound ingebouwd om toch weer geluid te krijgen.
De decoder die je meegestuurd had zit nu los in de doos en is dus uiteindelijk niet gebruikt.

Voor het geluid, ik heb een kort filmpje gemaakt, dan zie je dat dat nu ook weer werkt en het geheel gewoon weer rondrijdt.


Zal je later vanavond even mailen om het verder te regelen.