Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling

Gestart door jfve zaterdag 24 oktober 2020, 15:52:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
Beste allemaal,
Ik vraag mij het volgende af:
Ik wil mijn Marklin baan (M-Rails) gaan besturen via Rocrail en op basis van stroomdetectie. Ik heb hiervoor een aantal Digikeijs DR4088 aangeschaft. Nu ik alles wil gaan aansluiten schrik ik hoeveel bekabeling ik nodig heb. Ik heb 15 blokken allen voorzien van 2 meldpunten. Dat zij dus 30 kabels en ongeveer 40 meter. (Baan is 130 bij 270). Ik moet hier dus bekabeling gaan aanschaffen. Nu vroeg ik mij af, is het mogelijk om UTP kabel te gebruiken voor de stroomdetectie?
Hebben jullie een idee of dat een goede keuze is of juist niet? Heb dit forum doorzocht maar kwam dit specifieke onderwerp hier niet tegen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Dank alvast,
Jan van Eeden
Noordwijk.
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
UTP is eigenlijk niet geschikt, te dun. Je moet tenminste 0,5mm2 hebben. Dit bijvoorbeeld:

https://www.mecktronics.nl/index.php?item=montagedraad-0_50mm2&action=article&group_id=8&aid=138&lang=NL

Gr, Ben.
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
Hoi,

Citaat van: jfve op zaterdag 24 oktober 2020, 15:52:56
is het mogelijk om UTP kabel te gebruiken voor de stroomdetectie?

Bij stroomdetectie zover mogelijk wegblijven bij het vliegerdraad. Gebruik voor stroomdetectie dikker draad 0,50mm2 bijvoorbeeld. Dit omdat je niet een klein signaal door de draad aan het jagen bent, zoals bij massadetectie. Maar je hebt de volledige motorstroom door je bezetmelder en de draden. Dan is het beter om wat dikker draad te hebben.  Voor de voeding van alle bezetmelders en baan gebruik je eeneen ringleiding voor voeding. De DR4088 plaats je op onder de baan op de plaatsen waar deze nodig is. Dus niet allemaal verzamelen op één plaats. Dan krijg je onnodig veel draad onder de baan. Zorg er voor dat je altijd overal dezelfde kleuren voor gebruikt voor dezelfde functies. De DR4088 zijn onderling doorgekoppeld met een UTP-kabel. De 0,50mm2 en dikker kan je goed krijgen bij groothandels zoals Vekto.nl, Reichelt en Conrad.

Groet Ronald.
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
Dag Jan.

Norm 88 oftewel telefoonkabel bijvoorbeeld: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Telefoonkabel

Groeten,

Erik.
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
Hi Jan,
Kijk eens hier: KLIK Hier krijg je een mogelijkheid aangereikt stroomdetectie om te vormen richting massadetectie.

Ik heb een M-rail baan met contactrails computergestuurd met koploper gehad en dat "reed" niet ernstig verkeerd.
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
Beste allemaal, hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ben er erg mee geholpen.
Groeten
Jan van Eeden
Noordwijk
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling
Verdeel de DR4088 modules zoveel mogelijk over de baan, zodat de draadlengtes tussen rail en detector zo kort mogelijk blijft. De DR4088 modules kun je dan onderling met utp kabel verbinden/doorlussen.