Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Afstand aanpassen zónder wielpers?

Gestart door Laenderbahn027 zaterdag 24 oktober 2020, 08:48:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afstand aanpassen zónder wielpers?
Hallo,

Zijn er tips en trucjes waarmee je de afstand tussen flensen aan kunt passen wanneer je niét beschikt over een (Fohrmann) wielpers?

Uiteraard kan ik deze gewoon aanschaffen, maar toch...

Alvast bedankt voor het plaatsen van eventuele suggesties.

Met vriendelijke groet,
William

Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Heb het 1x zonder geprobeerd en ben toen hardhollend naar de pc en Fohrmann site gegaan.
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
 @citaat

Nou, ik vroeg om tips en trucjes. Wanneer die er niet blijken te zijn, is het op naar Fohrmann. Misschien had ik het aan moeten passen naar "werkbare, succesvol gebleken, tips en trucs"? Ik dacht echter dat dát nogal logisch was, maar goed...

Hoe dan ook: bedankt voor jullie input.

Groeten,
William
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Bankschroefje, steeksleuteltje, hamertje tik, etc.. Vraagt om geduld maar als ADHD heerscht......?
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
 @citaat Zo doe ik het ook. En de schuifmaat gebruiken om de afstand te controleren. ;)
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
 @citaat en  @citaat @citaat

Doe ik ook  ;)
Soms ook een met blokje hout - met sleuf voor de as - op de goede maat tussen de wielen.
Simpel en doeltreffend.

Grtz Tony
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Het enige nadeel van deze wielpers is, denk ik althans, als je de as uit locs moet drukken. Mogelijk dat dit niet kan met deze pers. Maar met nadruk op denk ik.
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Kijk anders ook even hier.

Wat mij betreft destijds een zeer succesvol project van Roy. Misschien heeft Roy ze nog in voorraad. Een zeer degelijk stukje gereedschap waar ik in ieder geval tot nu toe veel plezier van gehad heb...
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
 @citaat ZÓNDER wielpers...
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Bankschroefje kan heel goed, als je maar weet wat je doet, ik doe en heb niets anders.
En zoals Ben zegt meten met schuifmaat. Je kunt een U maken van 14 mm en die tussen de wielen houden kun je niet te klein drukken.

Ik heb aluminium inleg bekjes in de bankschroef liggen. Tegenover elkaar een gaatje geboord zodat de as uiteinden daar invallen.
Gaat prima. Zie hier mijn werkmethode in beeld.

Mvg, Johan
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Citaat van: nobody op zaterdag 24 oktober 2020, 12:43:46
@citaat ZÓNDER wielpers...

Ach ja Wim, dat weet ik sinds de eerste post ook wel. Maar in het verloop kon ik het gewoon niet laten dit nog is in herinnering te roepen. Op dit forum gaat er genoeg "off topic" dus deze bescheiden zijsprong van mijn kant kan daar toch wel bij? Mocht het niet welgevallig zijn dan staat de veegploeg vast wel paraat om de bezems ter hand te nemen toch?
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Goedemorgen,

Bedankt allemaal voor jullie input.

Ik wil alleen 1 ding rechtzetten: de achtergrond van mijn vraag is NIET om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. De prijs van zo'n Fohrmann-pers is peanuts in vergelijking tot prijs van de gemiddelde sound-loc. Sterker nog: de gemiddelde wagon is zelfs nog duurder.

Het ging er mij om om eens te vragen of hier mensen zijn die dit op een andere, succesvolle manier hebben weten te doen. Het antwoord daarop is "ja" gebleken, met een aantal mooie omschrijvingen erbij. Daar is het forum toch voor? Om dergelijke vragen te stellen en beantwoord te krijgen? Wanneer ik/ we hiermee wat kunnen consuminderen, kan dat geen kwaad (behalve voor de firma Fohrmann...  ;)).

Met vriendelijke groet,
William 
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Hallo,

ik gebruik de fohrmann afstand tool al vele jaren, wielen op de as schuiven vrijwel altijd gewoon met handkracht, ooit wel eens met succes een tang met een doek ertussen (om beschadigingen te voorkomen) gebruikt, de Fohrmann afstandhouder zorgt bij wagons voor de juiste afstand, en zorgen dat je de boel vlak aandrukt, en soms als ik harder moet drukken plaatjes met een gat voor de as gebruiken, een enkele dunne as wel eens verbogen en moeten vervangen, met de dikke Marklin assen nog nooit problemen gehad met handwerk,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Ik heb zelf een keer zo'n wielpersje gemaakt uit wat restjes metaalstrip. Dat werkt ook, al is het zeker niet zo mooi als die Fohrmann set (die toch wel lonkt...).
Re: Afstand aanpassen zónder wielpers?
Heb er eentje zelf gemaakt van een stukje RVS U profiel 30 x 30 en daar een sleuf in gemaakt en aan de andere kant een M8 bout erin werkt prima. Voor zowel in elkaar persen als uit elkaar drukken en een nylon plaatje er tussen bij punt assen.