Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

C rails in helling onderhoud en doorslippen

Gestart door ErwinLamens vrijdag 23 oktober 2020, 16:06:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C rails in helling onderhoud en doorslippen
hoi,

heb een lange toegangshelling aan 4% en kleiner stukje 7% (sneller klimmen moet wegens plaatsgebrek) op dat steilere stukje slippen sommige locs door .... zelfs met 5 tal reizigerswagons niet te lange sleep.

Belangrijk zijn goede en vetvrije antislipbandjes en een schone rail post iemand hier ...

Nu om railstaven te kuisen wat is het beste railgum of doekje met methylalcohol ? en/of helpt talkpoeder tegen het doorslippen ...

Vele locs van ESU en Roco hebben vaak maar 2 antislipbanden das eigenlijk te weinig ... voor je antislipbanden vervangt waar moet je op letten ? deze in water met wat dreft leggen en droogwrijven voor je ze er terug oplegt ?

spoorse groeten,

Erwin
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Hoi Erwin,

Ik maak mijn rails schoon met een doekje met daarop 96% alcohol.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
7% is wel heel erg veel!  Ik heb op mijn baan nergens meer dan 2.5% gebruikt (ervaringen uit het verleden...)  Ik gebruik ook geen olie meer in mijn locs, maar vet.  Dat loopt minder snel op de rails.

Als het echt niet anders kan, zou je kunnen proberen je rails wat op te ruwen.  Dat kan echter wel weer contactproblemen veroorzaken.
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Tja, ik denk dat je gewoon moet accepteren dat 7% te veel is. Dus óf leven met af en toe je locs en duwtje geven. Óf toch je baan aanpassen zodat je dit veel te steile stukje wegwerkt...

Koen
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Erwin,
zelf hanteer ik 12 raillengtes voor 9 cm stijging o geen slip te krijgen.
slippen komt primair door een te steile helling, secondair gewicht van de loc, lichtere lok eerder slip, aantal aangehangen wagons, vettigheid op rails, versleten slip bandjes, en zo kan er nog een aantal punten genoemd worden.
Cees
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Belangrijkste punt is: het stijgingspercentage beperken tot 3%. Rij je met korte treinen (sleep van minder dan een meter) dan is 5% nog haalbaar, althans voor een aantal locjes.
Alle andere genoemde suggesties zijn op zijn best lapmiddelen en noodoplossingen voor de problemen die het percentage van 7% nu eenmaal blijvend veroorzaken zal.

Groet,

Peter
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
@citaat ik heb al op 5% gereden met een sleep van 2,5mtr geen probleem voor de meeste marklin loks het kost je alleen veel meer asbjes.
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Citaat "zelf hanteer ik 12 raillengtes voor 9 cm stijging o geen slip te krijgen"
Twaalf keer wat ?
12 x 24094; 171, 188, 229, 236 of nog iets anders ?

Cees
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Citaat van: Pt2/3 op zondag 25 oktober 2020, 19:18:33
Twaalf keer wat ?
Bij 12x in M-rails (of K-rails) is 12x18=216 cm
Bij 12x in C-rails ga ik uit  van 12x18,83=225,96 cm ...

Dat lijkt mij de standaard...
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Jan Willem,

Voor C-rail resulteert 12 x 24188 om 9 cm te overbruggen in een stijgingspercentage van 4%
Naar mijn mening te veel van het goede; 3% wordt ook door velen gezien als maximum.
In mijn baan hanteer ik 2,3% als maximum voor stijgend verkeer.

Cees
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Citaat van: ErwinLamens op vrijdag 23 oktober 2020, 16:06:58

... voor je antislipbanden vervangt waar moet je op letten ? deze in water met wat dreft leggen en droogwrijven voor je ze er terug oplegt ?


Goed bezig. Je mag ze er ook nat omleggen hoor.

Gr, Ben.
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Op het grootspoor strooien ze zand of eventueel de remmen van loc lichtjes tegen de wielen aandrukken om slip trachten te vermijden.
Is natuurlijk niet zo van toepassing bij modeltreintjes.
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
In een oude catalogus van M** (1984/1985) staan bouwafbeeldingen voor K- en M rails en de benodigde doorrijhoogte voor stoom/diesel en e locs. Ze hanteren zelf 5% stijging met alleen de eerste 2 en laatste 2 railstukken een mindere stijging i.v.m. een te grote knik bij het opgaan en verlaten van de helling.

m.vr. gr.  Ab 
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Citaat van: ErwinLamens op vrijdag 23 oktober 2020, 16:06:58
heb een lange toegangshelling aan 4% en kleiner stukje 7% (sneller klimmen moet wegens plaatsgebrek) op dat steilere stukje slippen sommige locs door .... zelfs met 5 tal reizigerswagons niet te lange sleep.

Tja, gek hè.

Groetjes.
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Ik zou tandrad aanbrengen  :D :D
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Opdrukloc?

Iig bij dubbel spoor, buitenste voor klimmen.

Mvg. Marcel
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Alleen afdalend bereiden?
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Kijk ook eens goed of er geen knik in de baan zit, bij de overgang van 3 => 7%
Dat kunnen ook valkuilen zijn vwb doorslippen, gewoon omdat de voor de tractie gebruikte wielen "in de lucht hangen" en daardoor slippen.
Ik herinner me een stukje in het MärklinMagazin, waarin ze op deze problematiek ingaan.
Wel een paar jaar, 20? geleden.
Of dit stukje bij de buren
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
reactie op post 25/10 van Pt2/3
een standaard raillengte van 18 cm waarbij rechte railstukken als baan gebruikt worden. Bij een klimspiraal is de buitenboog klimmend en heb ik in de cirkel twee maal twee rechte rails ingezet, krijg je een ovale cirkel, welke 72 cm langer is dan de 220cm.
Cees
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Citaat van: Zilte op zaterdag 31 oktober 2020, 18:59:40
Conclusie is toch wel dat 7% domweg niet gaat, hetgeen door oa. Koen (KNed) ook al is aangedragen. Als die helling toch noodzakelijk is, dan betekent het simpelweg korte treintjes.
Ik streef tegenwoordig ook naar 2,2%, omdat ik langere treintjes wil dan 3 Märklin 2-assers.
De praktijk wijst uit dat het, oeps, dan toch nog 2,4% wordt door wat onnauwkeurig opmeten.
En dat merk je in het aantal wagons dat je nog kunt meeslepen.
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
Ik weet niet wat iedereen op zijn baan smeerd maar bij mij heeft/had geen lok problemen met 5% helling op mijn fleischmann sprinters/linten na.
Re: C rails in helling onderhoud en doorslippen
 @citaat Nou van harte gelukgewenst dan maar!
De topicstarter heeft een stukje spoor dat 7% stijgt en daar doen zich bij hem problemen voor. Niet zo gek, want  dat is echt te veel. Ook 5% blijkt teveel
Je zegt het zelf immers al: je Vleesmannetjes halen die 5% niet. Om alles te kunnen laten rijden met enig succes luidt het algemene advies: ga niet boven de 3% tot 3,5% stijging zitten. Met hogere waarden krijg je geheid problemen, wat je ook doet of juist laat, misschien niet met alles en ook niet direct, maar toch. Heel safe is het niet boven de 2,5% stijging te gaan, maar dat kost best ruimte en dus smokkelen we met zijn allen en gaat er wel wat mis. All in the game.

Groet,

Peter