Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw van een lima NS1220 met led verlichting

Gestart door Denv95 donderdag 22 oktober 2020, 21:16:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw van een lima NS1220 met led verlichting
Goede avond mede Formers,

Ik kreeg gisteren van een collega een Lima NS 1220, natuurlijk wilde ik deze ombouwen naar Marklin Digitaal. Dit is ook gelukt, ik heb hem vandaag rijdend gekregen. Alleen zit ik nu nog met dat ik er voor en achterlichten in wilt bouwen.
Wel allemaal led, alleen zit ik nu al een paar uur te denken welke voorschakelweerstand ik nodig zou moeten hebben. Ik heb een bijlage er bij gedaan, hoe ik het dacht om de leds aan te sluiten. Maar mij lukt het nu niet welke weerstand er tussen hoort.
Ik heb de leds even apart getest en een witte led werkt op 2,5volt en de rode led werkt op 1,5volt. Ampère heb ik nog niet gemeten. Ik heb wel de formule geprobeerd van R=U:I en bij de witte led had ik dit als som 19:0,02= 950 ohm had van de 24volt wat volgens mij op het spoor staat 5volt afgehaald voor de leds omdat deze dan in serie staan. En daarom kom je dan op 19volt uit. Als ik nu verkeerd denkt hoor ik het graag. En zo'n som had ik dus ook voor de rode leds gedaan 21:0,02= 1050 ohm want deze leds in serie gebruikt 3volt.
klopt mij berekening of doe ik nu toch iets fout. Ik twijfel nu teveel.

Groetjes,
Dennis
Re: Ombouw van een lima NS1220 met led verlichting
Goede avond,

Heb door bepaalde experimenten te doen met leds waar ongeveer 6 leds wel kapot gegaan zijn. Mijn eigen oplossing gevonden, dus nu heb ik een NS1220 klaar gemaakt voor binnenkort op mijn bouwproject te laten rijden.

Groetjes,
Dennis