Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Loc's met een "Sinus motor in compacte bouwvorm" van 2006 tot 2007 van Märklin.

Gestart door J.v.H. dinsdag 19 februari 2008, 21:53:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc's met een "Sinus motor in compacte bouwvorm" van 2006 tot 2007 van Märklin.
(Ik ben zo vrij geweest om de onderwerp regel aan te passen omdat het probleem niet alleen de 39010 c.q BR 01 147 DB betreft maar nog vele andere lok's met een "sinus motor in compacte bouwvorm" aan boord geleverd door Märklin tussen 2006 en 2007)

Hallo 3-rail liefhebbers, al een aantal maanden log ik in op dit forum om hier en daar wat bij te leren, het laatste nieuws omtrent onze hobby te vernemen, e.d.
Maar nu heb ik besloten om me zelf te laten registreren en zodoende actief mee te doen hier op dit forum.

Waar ik het graag eens over wil hebben zijn de problemen met de locomotieven met een " sinus motor in compacte bouwvorm " , zoals Märklin deze noemt vertaald naar het Nederlands.
Zelf ben ik in het bezit van één locomotief met deze motor constructie benaming, namelijk de 39010 waarin deze " sinus motor in compacte bouwvorm " is ingebouwd. De rijeigenschappen van deze locomotief laten te wensen over. Met name bij snelheden hoger dan ongeveer 5 % van de maximale snelheid heeft mijn 39010 moeite met het aanhouden van een CONSTANTE SNELHEID op een baan met een 20-tal loc's en zo'n 35 digitaal schakelbare magneetartikelen. Verder valt de locomotief behoorlijk terug in snelheid als de overige functies van de locomotief worden ingeschakeld of als er andere verbruikers aktief worden. Schakelt men functies uit dan gaat de locomotief weer sneller rijden. Vooral bij het in en uitschakelen van de rookgenerator is het verschijnsel goed waar te nemen. En zodoende ben ik eens gaan rond vissen of er meer mensen zijn die dezelfde problemen hebben ondervonden met deze locomotief c.q. de motor constructie " sinus motor in compacte bouwvorm ". Vooral in Duistland werd een en ander besproken op modelbaan forums over de problemen met deze aandrijf benaming, in Nederland ook maar minder. Vervolgens heb ik mijn oor eens te luister gelegd bij de heer G. Keuterman. Deze persoon wist echter niets van problemen met de rijeigenschappen van deze locomotief, de 39010. En had tot dan toe ook nog geen 39010 voorgeschoteld gekregen met soortgelijke problemen. Ik was zeer verbaasd!
Ik wilde absoluut een oplossing voor het probleem en kwam zodoende terecht bij een van de herstellers van Märklin producten geadviseerd door Märklin zelf. Ik had hun contact gegevens dan ook gevonden op de Duitse Märklin site. Vervolgens heb ik met dit bedrijf getelefoneerd en deze herkende het probleem meteen! Men gaf mij het advies om begin 2008 nog eens terug te bellen daar Märklin bezig was met het oplossen van dit probleem. Märklin was volgens hun bezig met het maken van een nieuwe motor printplaat. En zo gauw deze klaar zou zijn, kon men beginnen met de reparaties van de 39010. Ofwel het omwisselen van de motorprintplaat. Misschien gaat men zelfs de motorprintplaat van de nog uit te komen 39011 in deze lok plaatsen. Ik vraag me trouwens af wat het verschil gaat zijn tussen de motorprintplaat van de straks gerepareerde 39010 en de nog uit te komen 39011. Verder hebben deze locomotieven volgens de Märklin onderdelenlijst dezelfde motor namelijk de " sinus 2 "  ,met ook het zelfde artikel nummer: 231479. Dus ben ik razend benieuwd naar het verschil in aandrijving tussen beiden. Want als er geen verschil is tussen de motorprintplaten en geen verschil in de toegepaste motoren hoeft er ook geen verschil te zijn in de benaming betreffende de aandrijf categorie. Er bestaat dan dus GEEN verschil tussen: " sinus motor in compacte bouwvorm " en " softdrive sinus ", toch? Ja, er is een verschil dat is dat de 39010 een geel LED op de motorprintplaat heeft zitten en de 39011 een warmwit LED. Vreemd is het ook dat Markin bij de " softdrive sinus " motoren opeens spreekt van diagonaal liggende magneetvelden in de motor, terwijl dit ook al het geval was bij de " sinus motor in compacte bouwvorm ", zoals blijkt uit de " ersatzteil-liste " van Märklin voor beide aandrijf concepten. Dus wat is nou feitelijk het verschil verschil tussen beide aandrijf concepten bij de 39010 en 39011? Volgens mij de motorprintplaat, tenminste nu nog...

Op 18 februari 2008, heb ik de reparatie dienst van Märklin zelf gebeld, duurt ff  - vandaar dat ik de eerder naar een andere reparatiedienst had gebeld - voor je geholpen word vanwege de drukke bezetting van de lijn. Maar dan heb je de informatie wel uit eerste hand. Ik vertelde in mijn beste Duits dat mijn 39010 problemen had met het aanhouden van een CONSTANTE SNELHEID. Om nog maar te zwijgen over het terug vallen van de snelheid bij het inschakelen van meerdere functies van de locomotief. De man - Frank Wolters - wist meteen waar ik het over had. Verderop in het gesprek bleek dat de nieuwe motorprintplaat voor de 39010 , net één week klaar was om in gebouwd te worden in de te repareren 39010?s. Dus heb ik diezelfde dag nog na het nemen van wat foto?s van de " oude " motor printplaat de locomotief rechtstreeks opgestuurd naar Märklin, vergezeld met een kopie van de rekening. Als de lok terug is zal ik in dit topic laten weten hoe het met mijn 39010 is afgelopen. Ik had de locomotief ook via de leverancier kunnen laten opsturen waar ik destijds de 39010 had gekocht, dan had ik geen verzendkosten moeten betalen. Maar goed, nu spaar ik me wel 2 x de rit naar mijn leverancier uit.

Wel vind ik het zeer vervelend dat ik voor een locomotief waar ik zelf keihard 399,00 euro heb betaald, ik zelf achter zaken aan moet gaan lopen die mij niet ten deel vallen. Märklin moet geweten hebben dat er problemen waren met deze motorprintplaat. Maar heeft de locomotieven desondanks uitgeleverd. Verder ben ik totaal niet benaderd geworden door mijn leverancier die op zijn beurt aangestuurd had moeten worden door Märklin om in ieder geval alle probleem gevallen met de compact sinus terug te roepen ter reparatie?Misschien gaat dat nog gebeuren, ik hoop het zo, dat zou simpelweg correct zijn en niet meer of minder.

Ik zou graag eens wat reacties willen ontvangen over dit topic van mensen die ook in het bezit zijn van locomotieven met deze "sinus motor in compacte bouwvorm ". En wat voor acties men heeft ondernomen in verband met deze problemen. Mits je ze natuurlijk hebt kunnen constateren. Want op de Duitse modelspoorforums heeft de een het probleem wel en de ander weer niet! Of speelt het opmerkingsvermogen ook nog een niet onbeduidende rol! Dus kijk in de onderstaande lijst of je een of meerdere van deze loc's bezit met een " sinus motor in compacte bouwvorm " die problemen heeft met het aanhouden van een constante snelheid of het vertragen en versnellen in snelheid bij het in- of uitschakelen van bepaalde functies van de locomotief of het in- of uitschakelen van andere gebruikers op de modelbaan.

Hieronder staan de artikelnummers van Märklin waarin de " sinus motor in compacte bouwvorm " is ingebouwd.    ( Mocht het zijn dat ik sommige artikelnummers vergeten ben dan mag men mij daar gerust op attenderen.)

Artikel nr:       Naam c.q. omschrijving van de desbetreffende loc:

26610             BR 61DRG, Henschel Wegmann.
37900             V90 / BR 290 DB.
37901             V90 / BR 290 DB.
39010             BR 01 147 DB, met volledige geluidsfuncties.   
39015             BR 01 DB, met beperkte geluidsfuncties.
39080             VT 08.5 DB.
39120             BR E10.3 DB.
39420             Serie Re 4/4l.
39440             BR 144 DB.
39619             BR 61 001.8, Henschel Wegmann.
39680             BR E 18 DB.
39681             E 18 42.
39800             BR V 200.0 DB.
39801             Serie Am 4/4 (SBB/CFF/FFS).
39802             BR V 200.0 DB.
39834             BR 182 Taurus MWB.
39835             BR 182 DBAG Taurus Porsche.
39980             BR 798 + 998 DB, Schienenbus.
39985             BR 798 + 998 DB, Schienenbus.


Als verdacht staan ook volgende loc?s op de lijst van stoterende produkten van Märklin.
Deze loc?s hebben het eerste type C-sinus motor aan boord, die problemen geeft in combinatie met een MFX Decoder.

39572             BR 103.
39582             BR 151 Railion.


Volgende loc?s zijn niet verdacht daar deze wel de oudere C-Sinus aan boord hebben, maar niet worden aangestuurd door een MFX Decoder maar FX Decoder.
Verder mag je er van uit gaan dat alle loc?s die een oudere C-sinus motor aan boord hebben in combinatie met een FX Decoder géén problemen geven.

39830             BR 182 Taurus DB rood.
39833             BR 182 Taurus DHL Geel.

Vanaf ongeveer 2007 zijn er geen nieuwe modellen meer uitgebracht geworden door Märklin met een "sinus motor in compacte bouwvorm" Vanaf 2007 is dit aandrijfconcept doorontwikkeld en heeft het aandrijfconcept een andere naam gekregen: "Softdrive sinus in compacte bouwvorm" deze loc's vertonen géén van alle boven genoemde probelemen.
Verder zijn de loc's die vanaf 2007 nog steeds door Märklin geleverd werden met als aandrijf concept een "sinus motor in compacte bouwvorm"  allen voorzien van nieuwe elektronica.
Echter vele onder ons bezitten een loc met sinus motor in compacte bouwvorm van vóór 2007 en hier voor is Märklin ook nieuwe elektronica gaan ontwikkelen echter nog niet voor alle type loc's is de nieuwe elektronica al klaar. Dus het best neem je ff contact op met de: "Märklin reparaturservice" ( Telefoon: 0049-7161-608222 ) en vraag je of de nieuwe motorprintplaat voor jou loc al klaar is. Is de motorprintplaat klaar dan kun je de betroffen loc of loc's mijns inzien het beste meteen naar Märklin sturen.
De mijne, de 39010 c.q BR 01 147 DB is inmiddels geruime tijd terug, rijdt nu perfect en er werden géén kosten aangerekend. Alles viel binnen de garantie van 2 jaar. ( Buiten de verzendkosten voor het opsturen van de loc naar Märklin ) Verder denk ik niet dat ook al valt de loc buiten de garantie Märklin daar moeilijk over doet. Want voor sommige loc's hebben ze de motorprintplaat nog niet klaar en men vraagt te wachten met het versturen van de loc totdat de nieuwe motorprintplaat klaar is.

Ik wens alle gedupeerden veel succes! Groet,

Jos

ps. Ik rij momenteel met een 20-tal loc's voorzien van fx en mfx loc decoders, de Central Station1 met update 2.0.3, 2 Mobile Stations 1,9 Amperé, c-rails, en maak nog geen gebruik van een of meerdere boosters.
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Want betreft de br01 kan ik je conclusie wel onderschrijven al kan hij op mijn baan perfect zijn snelheid handhaven wel zie je de loc ietsjes langzamer gaan rijden als je de rookgenerator aanzet. Dus misschien stuur ik deze wel op.

De andere drie die ik heb de railbus de V90 en de br61 hebben dit problem niet. De br61 had dit problem ook niet op de module baan.

Locs met de soft drive sinus motor zijn totaal niet gevoelig voor spanningspieken in de baan.
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Zelf ben ik (gelukkig???) niet in het bezit van locomotieven met de compacte Sinusmotor. Wel heb ik eerder gehoord van de problemen met deze motor.
Zelf heb ik wat problemen met de 39572 (BR103 201-0, Sinus1 met mfx). Ook hier heb ik Keuterman over benaderd en ook ik kreeg het antwoord dat er geen problemen bekend waren. Dit terwijl op de duitse forums hier over de nodige problemen werd geschreven.
Blijft een raar verhaal. Mogelijk dat om commerciele redenen een niet geheel goed functionerend model toch in de markt wordt gezet. Wie zal het zeggen???
Wordt zeker vervolgd...............
Erwin
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Ik heb er ook al dusdanig veel verhalen over gehoord, voor mij een reden om er geen eens aan te beginnen 8)

Mvg Gert
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Heb je een normale baan zonder boosters en dergelijke dan is er niets aan de hand. Heb je wel ongeregelde boosters dan kan je snelheidsverschillen krijgen in de verschillende sectoren van je boosters.

Maar aangezien de meeste mensen geen boosters hebben op hun hoofdbaan zullen zij er niet zo veel van merken.

Bovendien valt het mij wel op dat het meestal steeds dezelfde personen zijn die problemen hebben.


Maar de huidige soft drive sinusmotor is wat mij betreft perfect te noemen. Hij is superstil en gaat volgens mij heel lang mee.



Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Davy,

Wat zijn ongeregelde boosters? Heb je dan ook geregelde boosters?
Erwin
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Jos,

De Br 01 39010 en enige andere modellen werden door Marklin in 2006 uitgebracht met de nieuwe "C-sinus" in kompacte bouwvorm.
Deze nieuwe aandrijvingvorm gaf echter al snel problemen bij heel veel gebruikers, oa op afremsecties.
Ook de problemen die jij hier schetst vielen daaronder.

Daarom heeft Marklin voor dit aandrijfconcept nieuwere "hardware" ontwikkeld onder de naam "S-sinus".
Hierbij werd de motor voorzien van schuinliggende magneten in de rotor en een aangepaste aansturingsprint.
Alle nieuwe 39xxx modellen van 2007 werden voortaan met deze nieuwe aandrijftechniek uitgerust.

Op het forum "Stummis" gingen ook berichten rond van een op stapel zijnde omruilactie voor loks met de "C-sinus in kompacte bouwvorm", begin 2008.
Vandaag dat die man jouw vertelde om begin 2008 nog eens kontakt op te nemen.

Jouw 39010 zal waarschijnlijk met de nieuwere "S-sinus" worden omgebouwd.

Reden dat je dit verschil niet terugvindt in de onderdelenlijst van de 39010 en de 39011 is dat Marklin voor nieuwer modellen vaak de tekeningen en onderdeellijsten van eerder uitgebrachte varianten gebruikt.

Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hallo allemaal,

Allereerst wil ik jullie allemaal danken voor de voorlopige reacties.

Ad een vraag aan jou. Begrijp ik het goed? Is " S-sinus "  dus iets anders dan " softdrive sinus "?
Verder is jou bijdrage me helemaal duidelijk, bedankt hiervoor!

Groet,

Jos
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Citaat van: J.v.H. op woensdag 20 februari 2008, 17:02:31
Ad een vraag aan jou. Begrijp ik het goed? Is " S-sinus "  dus iets anders dan " softdrive sinus "?

Hoi Jos, de S in "S-sinus" staat voor Softdrive en is dus hetzelfde.
Marklin kwam in 1999/2000 voor het eerst met de "C-sinus" op de markt in de 39710 ICE.
Deze "C-sinus" werd in 2006 opgevolgd door de tweede generatie "C-sinus" in kompacte bouwvorm.
En aangezien deze tweede generatie niet voldeed, is deze tweede generatie in 2007 alweer door de "S-sinus" of Softdrivesinus opgevolgd.

Jouw 39010 heeft dus een tweede generatie "C-sinus" in kompacte bouwvorm als aandrijving.
Deze scheen ook last van "rücklen" oftewel stotteren cq haperen te hebben.
Heb jij dat ook ervaren, met je 39010?
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hoi Ad,

Mooi zo, dus "S sinus " = " softdrive sinus ".
Trouwens is " SDS " wat ik zo hier en daar wel eens lees een juiste afkorting voor "softdrive sinus" ?

En ja! Mijn 39010 heeft last van " ruckelen " - in het Duits - oftewel van stotteren c.q. haperen. Met als uiteindelijk gevolg dat de locomotief dus geen constante snelheid kan aanhouden.
Nog beter zie je het verschijnsel optreden als je een aantal rijtuigen achter de 39010 koppeld.
De wagens stoten dan over kleine afstanden heen en weer, als gevolg van het stotteren c.q. haperen van de locomotief.

Over problemen in afremsecties kan ik niet meepraten, hierover beschik ik (nog) niet.

Groet,

Jos





Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hoi Jos,

SDS staat ook voor Softdrivesinus.
Gegarandeert dat je nu Softdrive krijgt.

Als jij touwens ?399,- voor deze lok hebt betaald, dan is jouw dealer niet goedkoop.
Bij Marklin was de adviesprijs ?389,- en de meeste dealers zitten daar toch snel een 5-10% onder.
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Allen,

Ik heb zowel de 39103 als de 39010. (de 010 moet nog binnenkomen).
Beide locs zal ik eens precies gelijk afstellen en op een dubbelspoor laten rijden.
Wat ik van plan ben is om dan halverwege een van de rokers aan te zetten.

Ik zal er ook een filmpje van maken.

Zal mij benieuwen of er zichtbaar verschil te zien is dan.
De 39010 komt waarschijnlijk dit weekend aan. Ik heb er overigens e290,- voor betaald. (De duitse dealer zegt dat'ie nieuw is).

Gr
Arjan
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hoi Ad,

" Ikke straks blij dat ik softdrive rij "

Ik heb de rekening opgezocht, klopt ik heb er inderdaad 389,00 euro voor betaald en geen 399,00 euro, excuus aan mijn ex-dealer! En ja dat is een dikke 120,00 euro meer dan daar waar ze nu voor te grabbel liggen op de Duitse Ebay. Daar haal ik tegenwoordig mijn spullen vandaan en zo niet, dan rij ik naar een Märklin dealer in Straelen, net over de grens bij Venlo. Daar krijg je alles tegen minimaal 20%. Maar goed deze info is een beetje topic-off. Kende je deze dealer trouwens al?

Groet,

Jos

Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Jos, heb je misschien een link naar die winkel?
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 20 februari 2008, 19:18:41
Jos, heb je misschien een link naar die winkel?

Volgens mij deze http://www.needfull-toys.yatego.com/
4 vestigingen.


Gr
Arjan
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Citaat van: Re460 op woensdag 20 februari 2008, 14:12:24
Davy,

Wat zijn ongeregelde boosters? Heb je dan ook geregelde boosters?
Erwin

Ja de nieuwere boosters op de markt zijn geregeld. Dat wil zeggen tonen geen verschil in spanning tussen de beide secties. Juist op dat verschil reageert de eerste generatie nieuwe sinusmotor te gevoelig. Met de softdrive sinus is dat opgelost.
Een voorbeeld van geregelde booster is de nieuwe booster van Esu. Maar er zijn er ook van andere merken.

Nietgeregelde boosters zijn  de oude boosters die passen bij de 6021 centrale bijvoorbeeld en een delta controller als hij wordt gebruikt als booster.
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Dus die nieuwe softdrivers moet je dus vooral combineren met de nieuwe geregelde boosters... toch ?
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hoi Johnny,

www.needfull-toys.com

Maar ik geloof dat Arjan me net voor is! ha!


Groet,

Jos
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Nee want die hebben daar geen last van. Juist de eerste generatie nieuwe sinus locs hebben juist daar baat bij geregelde boosters. Maar Marklin heeft die tot nu toe niet.



Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Citaat van: J.v.H. op woensdag 20 februari 2008, 19:29:27
Hoi Johnny,

www.needfull-toys.com

Maar ik geloof dat Arjan me net voor is! ha!


Groet,

Jos

Net?  wel 11 minuten !  :D :D
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
O, en Arjan, toy, toy, toy met het maken van het filmpje, hoop er gauw iets over te vernemen in dit topic.

En ja, ik kijk inderdaad al een poos mooi tegen de 39010 aan! :D Want rijden met die van mij...brrrrr...

Groet,

Jos
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Citaat van: Davy op woensdag 20 februari 2008, 19:30:15
Nee want die hebben daar geen last van. Juist de eerste generatie nieuwe sinus locs hebben juist daar baat bij geregelde boosters. Maar Marklin heeft die tot nu toe niet.


Oke, ik snappem... ik zal dus geen last hebben met m'n 39103 en de 39010...

Gr
Arjan
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Citaat van: J.v.H. op woensdag 20 februari 2008, 19:34:12
O, en Arjan, toy, toy, toy met het maken van het filmpje, hoop er gauw iets over te vernemen in dit topic.

En ja, ik kijk inderdaad al een poos mooi tegen de 39010 aan! :D Want rijden met die van mij...brrrrr...

Groet,

Jos

Ja dat vind ik nu ook al van m'n 39103... die loopt ook al zo mooi.
Ietsje brommen bij het vertrek. Enige wat je dan daarna nog hoort zijn de wielen van de rheingolds erachter...
Loopt echt hartstikke mooi.

Gr
Arjan
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Zo, en nu ga ik ff iets anders doen, ik heb nog een vriendin en 14 kleine kinderen, eigenlijk 15 maar deze laatste is ff op vakantie naar Göppingen. 
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hoi Jos,

Ik kende deze winkel niet.
Maar bijna alles wat ik over de grens koop is via Ebay.

En inderdaad, die S-sinus loopt zo geruisloos dat ik soms het geluid uitzet om even alleen maar de rolgeluiden van de lok te luisteren. :D

@Davi: Goede tip over die boosters.
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Bedankt maar die winkel kende ik al, tenminste de naam kende ik.
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hier een 218 met softdrive.

1blokje op MS is zeeeeel zacht zoemetje.
daarna door ruisen van de wielen niks geen motorgeluid.

Dennis
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
CiteerIk zou graag eens wat reacties willen ontvangen over dit topic van mensen die ook in het bezit zijn van locomotieven met deze "sinus motor in compacte bouwvorm ". En wat voor acties men heeft ondernomen in verband met deze problemen. Mits je ze natuurlijk hebt kunnen constateren.

Ik heb idd problemen kunnen constateren bij de 39010. Grootste probleem vond ik het gedrag op de Marklin afrem secties. Daarnaast liep de lok ook niet echt mooi. Haperen, stoteren, snelheidsverschillen, hij deed het allemaal. Ik heb hem gewoon weer teruggebracht en geld terug gekregen. Omdat ik geen hoop geld wens uit te geven aan een produkt dat niet aan de verwachtingen voldoet. Ik koop dus nooit meer iets met een "sinusmotor in compacte bouwvorm".

CiteerGezegd moet ook worden dat de als laatste op de markt gebrachte aandrijf categorie de " softdrive sinus ", geen van alle bovenstaande problemen heeft, wat dat betreft heeft Märklin hier zeer goed werk geleverd!

Ja daar ben ik het mee eens. Ik heb een krokodil met softdrive sinus en die rijd perfect. Eindelijk een marklin-lok die rijd als een Roco :D Alleen jammer dat hij zo duur is (als je hem hier in NL koopt)

Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hallo Robber,

Misschien nog iets te voorbarig maar volgens mij gaat mijn opgestuurde 39010 voorzien worden van een motoraandrijfprintplaat van de nog uit te komen 39011. En dannnnn is de dus gelijkwaardig aan een locomotief met " sinus softdrive " uitvoering.
Met andere woorden ik denk dat als je een locomotief in een bepaalde uitvoering graag zou willen bezitten maar hij is nog voorzien van " sinus motor in compacte bouwvorm ", hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken. Kijk wat de rijeigenschappen zijn en als deze niet voldoen, opsturen naar Märklin en het komt in orde!

Groet,

Jos
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hoi Jos,

Als ik dit draadje op Stummis lees, dan lijkt het dat je alleen een andere aanstuurprint krijgt.

Blijkt hier dat niet de motor, maar de aanstuurprint de boosdoener is.

Maar ik denk dat het verschil straks niet of nauwelijks met een SDS is te onderscheiden.
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hoi Ad,

Klopt het is alleen de aanstuurprint die verwisselt wordt, dat vertelde de man me tenminste van de Märklin reparatie service.
Ik ben blij dat ik foto's gemaakt heb van de " oude "aandrijfprint zodat ik dat straks met de nieuwe kan vergelijken en misschien wel nog later met de aandrijfprint van de nog uit te komen 39011,
Want als ie gelijk is aan de 39011 is het volgens mij absoluut zeker een geworden " S.D.S. " , we zullen zien...

Groet;

Jos
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hoi Ad

Ben ff gaan kijken naar je link van " Stummi's forum ", dit had ik reeds eerder in grote lijnen lezen.
Toch bedankt dat je me er ff naar verwijst.

En voor diegene die dit forum nog niet kende en bij hun favorieten willen plaatsen.

Stummi.foren-city.de

Een ding vraag ik me af, hoe liggen de magneetvelden in een " sinus motor in compacte bouwvorm "
Je zou zo'n motor eigenlijk eens moeten kunnen openmaken..grrrrr Want ik heb echt het vermoeden dat die diagonaal liggende magneetvelden ook al werden toegepast in de " sinus motor in compacte bouwvorm "

Wie maakt hem open???

Groet,

Jos
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Bij het originele bericht sprong al een gedachte in mijn hoofd en die wordt met de laatste berichten meer bevestigd:

als alleen de grondplaat van de motor wordt vervangen, kan dat dan niet betekenen dat de koperbanen te weinig materiaal hebben en zou dat niet simper opgelost kunnen worden met een draadje.

Wellicht dat Peter/Freak wat nadere toelichting kan geven, hij weet nogal veel.

Groet, Anne W
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hallo Anne,

Begrijp ik het goed ? Dat jij denkt dat de oppervlakte van de doorsnede der koperbanen op de aandrijfprint niet voldoende groot is. En dat dit de boosdoener is van al de problemen?
Mag ik vragen waar je die informatie vandaan haald?

Groet,

Jos
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Het kan natuurlijk ook in een te krappe dimensionering van, of het gebruik van inferieure (bewust of onbewust?) componenten betekenen.
Wellicht is het motordriver IC niet geschikt genoeg voor dit soort toepassingen gebleken.
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Beste Jos,

Het is een gedachte die inmmijn hoofd springt als alleen de print vervangen wordt, maar ik weet niet of het alleen een print is, Peter/Freak weet dat vast wel.

Groet, Anne W

Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Het probleem van de print is o.a. de (te smalle) printsporen en een stukje gemeenschappelijke elektronica. Als er meer verbruikers worden ingeschakeld valt hierover een grotere spanningsval met als resultaat een lagere spanning over de rest dat zich o.a. uit in een lagere motorspanning en dus een lagere snelheid.

Mvg,
Peter
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hartelijk dank Peter, wat is de groostste boosdoener, de printsporen of de gemeenschappelijke electronica?

Ik vraag dat,mocht er geen echt "product improvement program" van Märklin komen dan zou er misschien toch nog wat opgelost kunnen worden voor de eigenaren van deze loks.

Groet, Anne W
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
De grootste boosdoener is de gemeenschappelijke elektronica. Verkleinen van de printspoorweerstand doet niet wle iets maar niet zo gek veel.

Mvg,
Peter
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Jos,  ik kan je bevindingen met de 39010 BR01 volledig onderschrijven. Ik heb het slechte rijgedrag altijd op de ECoS besturing afgeschoven maar begrijp dat je er ook met Marklin CS problemen mee hebt. Vooral als er elders op de baan schakelingen plaatsvinden gaat de BR01 stotteren, afremmen met Marklin en Viessmann vertragers is helemaal een drama..... De baan heeft 8 boosters en baansegmenten, het ruckelen vindt overal plaats.
Laatst kwam er ook geen geluid meer uit en is de loc teruggestuurd via de dealer naar Marklin. Het geluid is weer ok, maar het rijden is even stotterig. Ik zal hem voor een nieuwe stuurprint weer terug sturen naar Marklin. Dank voor de tip!

Johan170
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Jos,


Ik heb pas geleden de volgende loc aangekocht:Marklinnummer 37903.
Dat is de bekende V90-030  uitvoering,deze heeft de softsinus drive als aandrijving.
De loc rijdt als een zonnetje,maar dan komt het :zodra ik de automatische ontkoppeling gebruik,dan gaat mijn 39010 BR01 volledig in snelheid onderuit !!!!!!!!
En ook als ik bij de 39010 de rookgenerator aanzet  gebeurt precies het zelfde .
Ik zal hierover contact opnenem met G.Keuterman over dit probleem,en als de beste man er niets vanaf weet ,danstuur ik de loc (39010 BR01)rechtstreeks naar Marklin.
Deze loc heb ik pas 10 maanden in mijn bezit,en de garantie periode duurt 24 maanden,dus dat moet goed komen. Ik hou jullie op de hoogte,met de stand van zaken.
Groet,  Peter.
Re: sinus motor in compacte bouwvorm, 39010 c.q. BR 01.
Hallo allemaal,

....Ik had al zo'n vermoeden dat ik niet de enige kon zijn met problemen rond de 39010.....

Maar goed, mijn lokomotief 39010, is dus al vanaf 20 - februari - 2008 bij Märklin in Göppingen voor deze problemen. Maar zodra de lok hier weer bij mij thuis arriveerd ga ik 'm testen en dan breng ik uiteraard weer verslag uit. Met onderandere foto's van de vorige en huidige elektronica!

Ik hoop tot héél gauw, groet,

Jos
Re: Sinus motor in compacte bouwvorm in lok: 39010 c.q. BR 01.
Dag Jos, zo'n reparatie bij Marklin kan meevallen. Mijn 39010/BR01 was 3 maanden bij Marklin (D) en kwam met een nieuwe geluidsprint retour. Helaas waren 5 digitale seinen 10 maanden onderweg naar Goppingen voor een software update naar v 2.0 voor gebruik met CS en ECoS.
Kennelijk werd het Marklin allemaal teveel, ik heb 2 weken geleden 5 splinternieuwe seinen gekregen van de dealer (en Marklin) om de zaak af te ronden. Maar toch...... 10 maanden!
Zaterdag j.l. heb ik de 39010 weer aangeboden voor een nieuwe motorprint, ik laat je horen.

Joahan170
Re: Sinus motor in compacte bouwvorm in lok: 39010 c.q. BR 01.
Hallo allemaal,

Vandaag, donderdag 17 april heb ik de 39010 c.q. BR 01 147 uit Göppingen van Märklin terug ontvangen. Zeer goed verpakt en geheel intact.
Ik heb de loc laten test rijden waarbij ik heb mogen vaststellen dat het niet kunnen aanhouden van een constante snelheid bij mijn loc GEHEEL is verdwenen, goed werk verricht!!!
Wat de loc wel nog doet en voorheen al deed is het in rijstap 1, minder dan een seconde lang, zeer lichtjes laten ronken van de motor. Hetgeen gepaard gaat met het lichtjes trillen van de gehele loc in de rij-as richting. Het lichtjes trillen van de loc is beter waar te nemen bij een contrasterende achtergrond, b.v. blanco velletje A4. Maar het is en blijft wat dat betreft een sinus motor in compacte bouwvorm en géén softdrive sinus die totaal niet ronkt.
Dus mocht zelfs dit minpuntje je storen kies dan voor een softdrive sinus. Er komen er nog genoeg uit dit jaar dus keuze genoeg. Waaronder ook een 01!
Ik heb foto's gemaakt van de elektronica van voor en na de reparatie. Alles duidt erop dat de motor-printplaat waar de decoder op gestoken zit, is vervangen door een geheel nieuwe motor-printplaat die er ook geheel anders uitziet. De foto's kan ik nog niet meteen plaatsen. Maar als daar interesse voor is zet ik ze er later wel op.
De lok heb ik dus dik 2 maanden moeten missen, dat is best lang maar voor mij acceptabel.

Groet,

Jos
Re: Sinus motor in compacte bouwvorm in lok: 39010 c.q. BR 01.
Shitterdeshit.... mijn 39010 doet ook wat hierboven beschreven wordt.
Beetje inhouden als de rookgenerator aan gaat.... ook beetje gevoelig voor oneffenheden in de baan/rails.

Toch maar eens met Keuterman bellen of ze er een 39011 van willen maken.

M'n loc komt van een ebay-handelaar/web-shop in Duitsland. Zou het dan geld kosten als ik via Keuterman een beroep doe op de merk-service ?

Gr
Arjan
Re: Sinus motor in compacte bouwvorm in lok: 39010 c.q. BR 01.
Hallo,allemaal.

Deze week terug uit Duitsland mijn BR 01(39010).
De loc is ± 5 weken weg geweest voor reparatie:
De stuur electronica van de motor is vervangen,en inderdaad dat mag worden gezegd, Marklin heeft goed werk geleverd!
De loc rijdt als een zonnetje,geen problemen meer met inhouden snelheid.
Alle functies werken naar behoren.


Met vriendelijke groet,

Peter.
Re: Sinus motor in compacte bouwvorm in lok: 39010 c.q. BR 01.
Gefeliciteerd met de geslaagde reparatie. Wel snel een termijn van 5 weken.
Veel plezier met model.
Groet,
Erwin
Re: Sinus motor in compacte bouwvorm in lok: 39010 c.q. BR 01.
dikke pluim voor marklin, en fijn dat je je lokkie terug hebt :D

Dennis
Re: Sinus motor in compacte bouwvorm in lok: 39010 c.q. BR 01.
Ik kom net terug van vakantie en zie ook dat mijn BR 01 (39010) klaar is!
En nu maar hopen dat hij niet meer schokt.
Re: Sinus motor in compacte bouwvorm in lok: 39010 c.q. BR 01.
Hallo allemaal,
Onlangs had mijn dealer een compleet nieuwe 39010 voor mij gekregen van Marklin.
De loc was al eens gerepareerd bij Marklin voor het wegvallen van de geluiden. Het slechte rijgedrag was echter gebleven, waardoor de loc voor een nieuwe aanpassing (stuurprint?) weer bij Marklin was aangeboden.
Deze sinus-motor spoort geweldig! Evenals de service van Marklin na 20 maanden.....

Johan170