(Ik ben zo vrij geweest om de onderwerp regel aan te passen omdat het probleem niet alleen de 39010 c.q BR 01 147 DB betreft maar nog vele andere lok's met een "sinus motor in compacte bouwvorm" aan boord geleverd door Märklin tussen 2006 en 2007)
Hallo 3-rail liefhebbers, al een aantal maanden log ik in op dit forum om hier en daar wat bij te leren, het laatste nieuws omtrent onze hobby te vernemen, e.d.
Maar nu heb ik besloten om me zelf te laten registreren en zodoende actief mee te doen hier op dit forum.
Waar ik het graag eens over wil hebben zijn de problemen met de locomotieven met een " sinus motor in compacte bouwvorm " , zoals Märklin deze noemt vertaald naar het Nederlands.
Zelf ben ik in het bezit van één locomotief met deze motor constructie benaming, namelijk de 39010 waarin deze " sinus motor in compacte bouwvorm " is ingebouwd. De rijeigenschappen van deze locomotief laten te wensen over. Met name bij snelheden hoger dan ongeveer 5 % van de maximale snelheid heeft mijn 39010 moeite met het aanhouden van een CONSTANTE SNELHEID op een baan met een 20-tal loc's en zo'n 35 digitaal schakelbare magneetartikelen. Verder valt de locomotief behoorlijk terug in snelheid als de overige functies van de locomotief worden ingeschakeld of als er andere verbruikers aktief worden. Schakelt men functies uit dan gaat de locomotief weer sneller rijden. Vooral bij het in en uitschakelen van de rookgenerator is het verschijnsel goed waar te nemen. En zodoende ben ik eens gaan rond vissen of er meer mensen zijn die dezelfde problemen hebben ondervonden met deze locomotief c.q. de motor constructie " sinus motor in compacte bouwvorm ". Vooral in Duistland werd een en ander besproken op modelbaan forums over de problemen met deze aandrijf benaming, in Nederland ook maar minder. Vervolgens heb ik mijn oor eens te luister gelegd bij de heer G. Keuterman. Deze persoon wist echter niets van problemen met de rijeigenschappen van deze locomotief, de 39010. En had tot dan toe ook nog geen 39010 voorgeschoteld gekregen met soortgelijke problemen. Ik was zeer verbaasd!
Ik wilde absoluut een oplossing voor het probleem en kwam zodoende terecht bij een van de herstellers van Märklin producten geadviseerd door Märklin zelf. Ik had hun contact gegevens dan ook gevonden op de Duitse Märklin site. Vervolgens heb ik met dit bedrijf getelefoneerd en deze herkende het probleem meteen! Men gaf mij het advies om begin 2008 nog eens terug te bellen daar Märklin bezig was met het oplossen van dit probleem. Märklin was volgens hun bezig met het maken van een nieuwe motor printplaat. En zo gauw deze klaar zou zijn, kon men beginnen met de reparaties van de 39010. Ofwel het omwisselen van de motorprintplaat. Misschien gaat men zelfs de motorprintplaat van de nog uit te komen 39011 in deze lok plaatsen. Ik vraag me trouwens af wat het verschil gaat zijn tussen de motorprintplaat van de straks gerepareerde 39010 en de nog uit te komen 39011. Verder hebben deze locomotieven volgens de Märklin onderdelenlijst dezelfde motor namelijk de " sinus 2 " ,met ook het zelfde artikel nummer: 231479. Dus ben ik razend benieuwd naar het verschil in aandrijving tussen beiden. Want als er geen verschil is tussen de motorprintplaten en geen verschil in de toegepaste motoren hoeft er ook geen verschil te zijn in de benaming betreffende de aandrijf categorie. Er bestaat dan dus GEEN verschil tussen: " sinus motor in compacte bouwvorm " en " softdrive sinus ", toch? Ja, er is een verschil dat is dat de 39010 een geel LED op de motorprintplaat heeft zitten en de 39011 een warmwit LED. Vreemd is het ook dat Markin bij de " softdrive sinus " motoren opeens spreekt van diagonaal liggende magneetvelden in de motor, terwijl dit ook al het geval was bij de " sinus motor in compacte bouwvorm ", zoals blijkt uit de " ersatzteil-liste " van Märklin voor beide aandrijf concepten. Dus wat is nou feitelijk het verschil verschil tussen beide aandrijf concepten bij de 39010 en 39011? Volgens mij de motorprintplaat, tenminste nu nog...
Op 18 februari 2008, heb ik de reparatie dienst van Märklin zelf gebeld, duurt ff - vandaar dat ik de eerder naar een andere reparatiedienst had gebeld - voor je geholpen word vanwege de drukke bezetting van de lijn. Maar dan heb je de informatie wel uit eerste hand. Ik vertelde in mijn beste Duits dat mijn 39010 problemen had met het aanhouden van een CONSTANTE SNELHEID. Om nog maar te zwijgen over het terug vallen van de snelheid bij het inschakelen van meerdere functies van de locomotief. De man - Frank Wolters - wist meteen waar ik het over had. Verderop in het gesprek bleek dat de nieuwe motorprintplaat voor de 39010 , net één week klaar was om in gebouwd te worden in de te repareren 39010?s. Dus heb ik diezelfde dag nog na het nemen van wat foto?s van de " oude " motor printplaat de locomotief rechtstreeks opgestuurd naar Märklin, vergezeld met een kopie van de rekening. Als de lok terug is zal ik in dit topic laten weten hoe het met mijn 39010 is afgelopen. Ik had de locomotief ook via de leverancier kunnen laten opsturen waar ik destijds de 39010 had gekocht, dan had ik geen verzendkosten moeten betalen. Maar goed, nu spaar ik me wel 2 x de rit naar mijn leverancier uit.
Wel vind ik het zeer vervelend dat ik voor een locomotief waar ik zelf keihard 399,00 euro heb betaald, ik zelf achter zaken aan moet gaan lopen die mij niet ten deel vallen. Märklin moet geweten hebben dat er problemen waren met deze motorprintplaat. Maar heeft de locomotieven desondanks uitgeleverd. Verder ben ik totaal niet benaderd geworden door mijn leverancier die op zijn beurt aangestuurd had moeten worden door Märklin om in ieder geval alle probleem gevallen met de compact sinus terug te roepen ter reparatie?Misschien gaat dat nog gebeuren, ik hoop het zo, dat zou simpelweg correct zijn en niet meer of minder.
Ik zou graag eens wat reacties willen ontvangen over dit topic van mensen die ook in het bezit zijn van locomotieven met deze "sinus motor in compacte bouwvorm ". En wat voor acties men heeft ondernomen in verband met deze problemen. Mits je ze natuurlijk hebt kunnen constateren. Want op de Duitse modelspoorforums heeft de een het probleem wel en de ander weer niet! Of speelt het opmerkingsvermogen ook nog een niet onbeduidende rol! Dus kijk in de onderstaande lijst of je een of meerdere van deze loc's bezit met een " sinus motor in compacte bouwvorm " die problemen heeft met het aanhouden van een constante snelheid of het vertragen en versnellen in snelheid bij het in- of uitschakelen van bepaalde functies van de locomotief of het in- of uitschakelen van andere gebruikers op de modelbaan.
Hieronder staan de artikelnummers van Märklin waarin de " sinus motor in compacte bouwvorm " is ingebouwd. ( Mocht het zijn dat ik sommige artikelnummers vergeten ben dan mag men mij daar gerust op attenderen.)
Artikel nr: Naam c.q. omschrijving van de desbetreffende loc:
26610 BR 61DRG, Henschel Wegmann.
37900 V90 / BR 290 DB.
37901 V90 / BR 290 DB.
39010 BR 01 147 DB, met volledige geluidsfuncties.
39015 BR 01 DB, met beperkte geluidsfuncties.
39080 VT 08.5 DB.
39120 BR E10.3 DB.
39420 Serie Re 4/4l.
39440 BR 144 DB.
39619 BR 61 001.8, Henschel Wegmann.
39680 BR E 18 DB.
39681 E 18 42.
39800 BR V 200.0 DB.
39801 Serie Am 4/4 (SBB/CFF/FFS).
39802 BR V 200.0 DB.
39834 BR 182 Taurus MWB.
39835 BR 182 DBAG Taurus Porsche.
39980 BR 798 + 998 DB, Schienenbus.
39985 BR 798 + 998 DB, Schienenbus.
Als verdacht staan ook volgende loc?s op de lijst van stoterende produkten van Märklin.
Deze loc?s hebben het eerste type C-sinus motor aan boord, die problemen geeft in combinatie met een MFX Decoder.
39572 BR 103.
39582 BR 151 Railion.
Volgende loc?s zijn niet verdacht daar deze wel de oudere C-Sinus aan boord hebben, maar niet worden aangestuurd door een MFX Decoder maar FX Decoder.
Verder mag je er van uit gaan dat alle loc?s die een oudere C-sinus motor aan boord hebben in combinatie met een FX Decoder géén problemen geven.
39830 BR 182 Taurus DB rood.
39833 BR 182 Taurus DHL Geel.
Vanaf ongeveer 2007 zijn er geen nieuwe modellen meer uitgebracht geworden door Märklin met een "sinus motor in compacte bouwvorm" Vanaf 2007 is dit aandrijfconcept doorontwikkeld en heeft het aandrijfconcept een andere naam gekregen: "Softdrive sinus in compacte bouwvorm" deze loc's vertonen géén van alle boven genoemde probelemen.
Verder zijn de loc's die vanaf 2007 nog steeds door Märklin geleverd werden met als aandrijf concept een "sinus motor in compacte bouwvorm" allen voorzien van nieuwe elektronica.
Echter vele onder ons bezitten een loc met sinus motor in compacte bouwvorm van vóór 2007 en hier voor is Märklin ook nieuwe elektronica gaan ontwikkelen echter nog niet voor alle type loc's is de nieuwe elektronica al klaar. Dus het best neem je ff contact op met de: "Märklin reparaturservice" ( Telefoon: 0049-7161-608222 ) en vraag je of de nieuwe motorprintplaat voor jou loc al klaar is. Is de motorprintplaat klaar dan kun je de betroffen loc of loc's mijns inzien het beste meteen naar Märklin sturen.
De mijne, de 39010 c.q BR 01 147 DB is inmiddels geruime tijd terug, rijdt nu perfect en er werden géén kosten aangerekend. Alles viel binnen de garantie van 2 jaar. ( Buiten de verzendkosten voor het opsturen van de loc naar Märklin ) Verder denk ik niet dat ook al valt de loc buiten de garantie Märklin daar moeilijk over doet. Want voor sommige loc's hebben ze de motorprintplaat nog niet klaar en men vraagt te wachten met het versturen van de loc totdat de nieuwe motorprintplaat klaar is.
Ik wens alle gedupeerden veel succes! Groet,
Jos
ps. Ik rij momenteel met een 20-tal loc's voorzien van fx en mfx loc decoders, de Central Station1 met update 2.0.3, 2 Mobile Stations 1,9 Amperé, c-rails, en maak nog geen gebruik van een of meerdere boosters.