Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanplan boeken m rail

Gestart door Alain1964 woensdag 21 oktober 2020, 21:53:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan boeken m rail
Alain1964
gast

Baanplan boeken m rail
Halo zijn er ook baanplan boeken  m rail in pdf ?.
Groet ALain

Re: Baanplan boeken m rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanplan boeken m rail
Re: Baanplan boeken m rail
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanplan boeken m rail
 @citaat Niet iedere link vanuit de zoekmachine werkt Rob! :wink:

Alain, hier het boekje 0700: klik en onderstaande filmpjes tonen 0350 en 0390:

https://www.youtube.com/watch?v=-PZVQa1k_h4

https://www.youtube.com/watch?v=Uqu6Fr_hu_E

Groeten,

Erik.
Re: Baanplan boeken m rail
Leuk die pdf.en.
Vroeger heb ik 0390 ook gehad.
Bij het bladeren kwam ik een tabel tegen met wat voor rails, catalogusnr. en aantal stuks je bepaalde lengte maakt. Handig!
De railplannen in boek 0390 vind ik echter tenenkrommend: zo veel mogelijk rails, wissels  en draaischijven probeert men neer te plempen op een plaat, zichtbare keerlussen, onnodige rondjes.
Destijds lekker voor de fabrikant als jij als klant al die artikelen zou kopen.
Re: Baanplan boeken m rail
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baanplan boeken m rail
Dag Leon.

Het zijn voornamelijk speelbanen, waarbij de scenery ondergeschikt is,
overeenkomst met de werkelijkheid niet telt en er op zo klein mogelijk
oppervlak zo veel mogelijk verschillende treinen tegelijk kunnen rijden.
Dergelijke banen doken vroeger regelmatig op in etalages en op beursen.

Groeten,

Erik.
Re: Baanplan boeken m rail
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan boeken m rail
Die boekjes zijn idd leuk als nostalgie (WOSA banen  :D).

Ik denk dat de ontwerpen die in de Insider Magazine (en die zijn volgens mij ook op internet te vinden) al iets beter aansluiten bij de tegenwoordige beleving.

Vraag aan ALain: waarom zoek je voorbeeldboekjes? Gewoon omdat je het leuk vind om die oude baanplannen te bekijken of wil je inspiratie opdoen. Met dat laatste is op zich niets mis, maar ik zou toch eerst van jezelf uitgaan. Wat wil je precies met je hobby, wat is voor jou belangrijk om uit te beelden , hoeveel ruimte heb je beschikbaar, welk thema past bij mij enz. En daar hoort dan een plan bij (ten minste zo zou het kunnen). Maar je kunt er ook voor kiezen om gewoon een bestaand plan zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen, bijvoorbeeld uit een boekje. Ook daar is op dit forum volgens mij wel zeker 1 voorbeeld van.

(Maar dit is al een te uitgebreid antwoord op je vraag: pdf bestanden van Marklin baanplannen en die is beantwoord...)

gr. Gertjan
Re: Baanplan boeken m rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan boeken m rail
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 22 oktober 2020, 08:33:48
@citaat Niet iedere link vanuit de zoekmachine werkt Rob! :wink:
Dat is vanwege copyrights. Die link werkte wel, tot ze de vriendelijke hint kregen dit niet meer zo te doen.

Daar hebben ze wat op gevonden. Hun bestanden zijn nog wel opvraagbaar, maar nu versleuteld, via een drive in de cloud, met een zodanig lange download wachttijd dat robots onderhand dan wel zijn afgehaakt.

Op die manier (ook via andere links) zwerven er minimaal zo'n 11 M-rails baanplan pdf bestanden rond in de cloud, van 1938 tot 2005, in het Duits, Engels, Frans, Nederlands, Spaans en Italiaans, en sommige vijftalig. Een paar voorbeelden: 320(DE), 321(DE), 330(DE), 337(NL), 357(NL), 390 (DE), 391(5-talig), 700(DE), 753(EN), 763(DE).

Allemaal pdf's van M-rails baanplan boeken en brochures die ook nog steeds gewoon legaal verkocht worden, en via ebay te koop zijn. Dus je kunt er wel naar zoeken, of er per pb om vragen.

Bedenk: Er zitten juridisch eigendomsrechten op die pdf-bestanden. Een kopie in welke vorm en op welk medium ook, blijft eigendom van de uitgever. Ook als het bij jou in de kast of op schijf staat.
Re: Baanplan boeken m rail
Het zijn inderdaad nostalgische plaatjesboeken met nogal inspiratieloze ontwerpen. Het blijft me verbazen dat er al minstens net zo lang (briljante)  ontwerpen van Pit-Peg bestaan die veel meer realisme en echt speelplezier bevatten, ondanks het hoge Old Skool gehalte van zijn vroege ontwerpen. Konden ze bij Märklin nou niemand vinden die zoiets ook kon?


Groet,

Peter
Re: Baanplan boeken m rail
Er zitten nochtans best wat aardige ideeën in, ik ben blij dat ik ze als kind heel aandachtig heb bekeken ;) Ik heb er alvast veel inspiratie uit gehaald.

Ze schuwden de kopstations niet en dat heeft mij tot op heden altijd  begeesterd, de plaatswinst van maar aan 1 kant van een station een wisselstraat te moeten voorzien is niet te onderschatten.

Ze lieten banen zien met gescheiden onder- en bovenbaan, zonder hellingen en helixen. Hoe simpel kan het zijn om grote hoogteverschillen op een baan te hebben zonder veel kunst- en vliegwerk.
En waarom zouden alle treinen overal moeten kunnen komen?

En als compromis lieten ze banen zien in 2 niveau's met op elk niveau een keerlus waardoor ze er kwamen met 1 gemeenschappelijke op- en afrit.

Misschien zouden er meer eens aandachtig in die boekjes moeten kijken  ;)
Re: Baanplan boeken m rail
Nou, Anton, ik heb de twee hier getoonde boekjes (0350 en 0390) waarvan ik de laatste zelf ook heb, nog eens aandachtig bestudeerd, maar tot jouw inzichten kom ik toch niet.
Als kind vond ik de scenery al zo matig dat ik er niet heel wild van werd. Waar moesten de mensen nou wonen in die spaghetti van rails? Alleen de allerlaatste, grootste baan uit 0390 heeft iets van een stadje ergens liggen. Ik werd er moedeloos van: modest be nou echt zoveel ruimte hebben om dat te kunnen maken?
Gelukkig niet, zo bleek, maar dan moest je zelf gaan tekenen met die oranje sjablonen op millimeterpapier.
Pas in de latere edities werd het misschien beter, maar tijdschriften als MiBa en Fallers klassieke special 'Modelleisenbahn leicht gemacht Profi' , vond en vind ik nog steeds veel betere inspiratiebronnen. Maar goed, ieder zijn voorkeur!

Groet,

Peter
Re: Baanplan boeken m rail
Eens Peter,

Besproken boekjes zijn wel een voorbeeld om bv. wisselstraten, alternatieve lengtes te bekijken. Maar je kunt niet spreken van modelspoorbanen, eerder spaghettibanen.
De "bijbel" die ik altijd gebruikte was het boek:  "die schönsten Märklinanlagen" van ik dacht G. Balcke. Van kleine eenvoudige baantjes, banen met speelelement tot super gedetailleerde grote modelspoorbanen.
Helaas ben ik het boek door uitlenen kwijt geraakt. :-(
Maar en zijn zat andere titels en ook Märklin heeft later betere boeken uitgegeven. Vergeet bovendien het Märklinmagazin niet, in oudere uitgaven stonden ook al schitterende banen (met stuklijsten van rails en wissels!)
Re: Baanplan boeken m rail
Citaat van: Baanloos op dinsdag 01 december 2020, 08:50:20
De "bijbel" die ik altijd gebruikte was het boek:  "die schönsten Märklinanlagen" van ik dacht G. Balcke. Van kleine eenvoudige baantjes, banen met speelelement tot super gedetailleerde grote modelspoorbanen.
Helaas ben ik het boek door uitlenen kwijt geraakt. :-(
Dat boek is her en der nog wel te vinden voor een schappelijk prijsje.
Re: Baanplan boeken m rail
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 01 december 2020, 00:32:30
Als kind vond ik de scenery al zo matig dat ik er niet heel wild van werd. Waar moesten de mensen nou wonen in die spaghetti van rails? .
... en Fallers klassieke special 'Modelleisenbahn leicht gemacht Profi' , vond en vind ik nog steeds veel betere inspiratiebronnen.

't Ja, de ene, Märklin, levert vooral rails, locomotieven en wagons en de andere, Faller, levert huisjes...
Waar zou je zelf de nadruk op leggen als fabrikant? 

En ik denk dat je de filosofie van de Märklin boeken nooit goed hebt begrepen, ze lieten perfect zien hoe een station kan samengesteld worden uit perronsporen, wisselstraten, opstelsporen voor personenwagens, goederenstation, locomotief verzorging en noem maar op. Daar bleef Faller dan veel meer op de vlakte.
En Märklin balde alles waar het hen echt om ging in 1 ontwerp met de nadrukkelijke raad ofwel dingen weg te laten ofwel de baan te vergroten omdat er door hen geen rekening gehouden werd met plaats voor scenery. Je moest dus een beetje out of the box kunnen denken en niet alles zo maar klakkeloos kopiëren...




Re: Baanplan boeken m rail
Uit zo een oud baanplan van Märklin kon je, als je dat wilde, echt wel iets leren.
Bekijk maar eens aandachtig de wisselstraten en alle benoemde functies in het plan.
En het gaat hem niet om de vorm maar over de inhoud, de functies die allemaal getoond worden.
Ze tekenden zelfs alle mogelijke seinen in.
Ik heb er alvast veel inspiratie uit gehaald.

Bron onderstaand baanplan: Märklin 0320.

En bekijk 0763 ook maar eens, er staan, zeker voor die tijd, mooie stations ontwerpen in.
Er zouden er zelfs op vandaag nog veel iets kunnen uit leren...

Re: Baanplan boeken m rail
Heel erg inspirerend vind ik het nog steeds niet. Wissels aan elkaar rijgen is niet zo moeilijk, toch?
Kijk eens naar de specials van Eisenbahnjournal, MiBa of Model Railroader om te zien hoe stations in het echt zijn opgebouwd, zowel qua wisselstraten als plaatsing van de perrons en gebouwen. En over de manier waarop een station is opgenomen in de omgeving. Ook al wil Tante M vooral railtjes verkopen, ze mag best ook wat meer aandacht hebben voor de rest. Soms is die aandacht er ook, maar niet in de getoonde banenboeken.
Het enige echt nuttige van deze oude boeken zijn de 'droge' combinaties van wissels, tegenbogen en passtukjes om netjes parallel te blijven en goed uit te komen.

Groet,

Peter