Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.

Gestart door SDriver woensdag 21 oktober 2020, 10:13:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Ik heb 2 sets Märklin 47406 aangekocht.
Mooie lageboordwagens voor het vervoer van vrachtwagens .
Op deze wagens zitten speciale kortkoppelingen voor het koppelen aan wagens met normale koppeling.
Ineens maar een zakje relex-koppelingen 72060 bijgekocht om deze kk te vervangen door relex-koppelingen.
Nu blijkt dat de kk een hele andere vorm heeft dan de relex-koppeling.
De kk koppeling is veel langer en heeft een zwanenhals tegenover de relex-koppeling en het systeem van in elkaar schuiven in de nem schacht is ook anders gemaakt.
Bestaat er een relex vervangkoppeling voor deze wagens  ?
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Nee, die bestaan niet.
De rollend-landstrasse wagons hebben hele lage draaistellen en daarom kan je alleen de meegeleverde koppelingen met "zwanenhals" gebruiken.
Het zijn ook geen kortkoppelingen, omdat er geen kortkoppelmechaniek onder de rollend-landstrasse wagons zit. Het is puur het model van de moderne Märklin koppeling.

Maar waarom zou je die willen vervangen? Je kan ze toch gewoon aan je bestaande materieel hangen, of daar nou een moderne of ouderwetse koppeling aan zit?

Koen
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Het zijn wel kortkoppelingen , zo staat het beschreven in de beschrijving , (  speciale kortkoppelingen voor het koppelen aan wagens met normale koppeling ).
Ik heb een rangeerloc nr 3065 en heeft telexkoppelingen en kan deze wagens niet pakken.
Daarom mijn vraag of er een vervanging voor bestaat.

Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Als je de oude telexkoppeling heb koppelen ze net. Heb je nieuwere telexkoppelingen heb koppelen ze wel.
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Interessant, ik wist niet dat oude Telex koppelingen niet compatibel zijn met deze koppelingen.
Dan zal je misschien moeten gaan knutselen. Relex koppeling afknippen en aan de zwanenhals lijmen? Maar of dat echt een succes wordt betwijfel ik.

En of het kortkoppelingen zijn of niet, daar kan je over discusseren vind ik. Ik vind iets pas een kortkoppeling als er echt een kortkoppelingsmechaniek aan vast zit. Dus als de koppeling in de bocht "uitschuift".
Toen jaren geleden deze koppelingen nog vrij nieuw waren en ik nog jong heb ik enthousiast m'n twee ICR rijtuigen voorzien van deze koppelingen. ICR rijtuigen waar de koppeling vast zit aan het draaistel. Ik vond het kortkoppelen toen erg tegenvallen. Later leerde ik dat het alleen maar effect heeft bij zo'n mechaniek...  :)

Koen
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Ik bekijk het nog eens goed en zoals Irmo schrijft of het nu net gaat of helemaal gaat.
Eraan knutselen ga ik niet doen , daarvoor kost het allemaal wat teveel geld want als het resultaat niet is wat het zou moeten zijn .....
Ik heb nog andere loc's als het niet lukt.
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Hallo,

van de oude telexkoppelingen de vleugels afhalen, dan zijn ze hetzelfde als de nieuwe Telex koppelingen, en koppelen ze wel met genoemde wagons,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Wat Walter aangeeft wordt ook door Marklin aangegeven.

Koppelingen kan je onderscheiden in kortkoppeling met en zonder schaarmechanisme.

De kortkoppeling van de rollende Landesstrasse is een kortkoppeling zonder NEM-schacht. Technisch gezien bestaan er maar 2 koppelingen. De onderlinge- en de eindkoppeling.
Als je een vaste treinsamenstelling wilt, kan je zelf iets maken waardoor deze nog korter koppelt.
Maar een schaargeleiding is bijna niet mogelijk.

Mvg. Marcel
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Ik heb van de koppelingen van mijn wagens deze plastieken stukjes weggeknipt.
Daarmee is het probleem opgelost.
Zijn dat de vleugels zoals Walter beschrijft ?
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
 @citaat Walter bedoelt (denk ik) deze metalen vleugels:
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Die van de loc zijn uit metaal , daarom heb ik die van de wagens verwijderd.
Dat leek me iets gemakkelijker om te doen.
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
 @citaat Een goede tang knipt óók metaal...
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Als je het bij de loc doet, hoef je het niet bij de andere te doen.
Als je dit bij de wagens doet, koppelen ze onderling niet goed meer.
En het gaat om de oude type Telexkoppeling van metaal. Je kan ook een Dremel gebruiken.

Mvg. Marcel
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Nou ja ,
die wagens koppelen nog evengoed .
Waarom zullen deze dan onderling niet meer goed koppelen ?
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Hallo,

een dremel met slijpschijfje doet wonderen, wel even demonteren vanwege warmte met slijpen en ijzervijlsel,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Kortkoppelingen onderling gekoppeld, vormen als het ware één starre verbinding, zodat de schaargeleiding goed zijn werk kan doen.
Dit geldt ook voor kk met een draaipunt. Deze zal dan niet meer knikken. Heel handig bij duwen.

Mvg. Marcel
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
In dit geval zit deze koppeling alleen bij de eerste en laatste wagon. Tussen de wagons zelf hebben ze andere koppelingen. Dus de Erwin zal er verder niet veel problemen mee hebben.

Koen
Re: Relex koppelingen voor goederenwagen 47406.
Klopt Koen.