Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Storingen op de baan

Gestart door Eden dinsdag 20 oktober 2020, 23:00:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Storingen op de baan
Lid sinds: 2019

offline
Storingen op de baan
Hallo,

Sinds kort zijn er veel stukken op mijn spoorbaan waar de locs stilvallen.
Misschien dat de baan te groot is voor de mobile station 2. Ik schat dat er zo'n 60m c-spoor ligt en er is maar één verbinding met de baan. Wel vreemd dat het wel al een tijdje functioneerde. Maar nu dus niet meer. Er rijden normaalgezien zo'n 5 à 6 locs tegelijkertijd.
Ook vreemd dat het probleem blijft bestaan, ook nadat ik de helft van de baan losgekoppeld had om te testen. Dus is het vermogen misschien toch niet het probleem.

Iets anders, hoe kan ik checken op de MS welke versie firmware erop staat?

Tips en suggesties welkom
Re: Storingen op de baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Storingen op de baan
Checken van de software versie staat in de handleiding op pagina 20.

60 m is niet te groot voor een Mobile Station, maar slechts één verbinding is weinig. Ik raad je aan om een ringleiding maken.
Met 5 à 6 locs die tegelijk rijden kom je dicht bij de grens van het vermogen van de voeding, maar stilvallen is niet wat er dan gebeurt. Als je over de grens gaat, gaat hij gewoon op STOP. Als je tegen de grens zit, kan het zijn dat ze allemaal net iets langzamer rijden.

Bij stilvallen op steeds dezelfde plaats zou ik de rails eens schoonmaken. Als sommige locs er meer last van hebben dan andere, zou ik ook eens kijken of er stof onder die locs zit, of vuil onder de wielen.
Re: Storingen op de baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Storingen op de baan
Citaat van: Eden op dinsdag 20 oktober 2020, 23:00:28
probleem blijft bestaan, ook nadat ik de helft van de baan losgekoppeld had om te testen.
Dat is onduidelijk voor mij: Blijft het probleem ook bestaan als je 3 locs van de baan neemt?
Zonder de helft van de baan los te koppelen?
Re: Storingen op de baan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Storingen op de baan
Ja, het probleem blijft bestaan. Als ik de baan halveer staan er maar een paar locs op de baan en zijn er nog steeds dezelfde grote gedeeltes waar de locs stilvallen. Telkens ik ze een duwtje geef gaan ze wel een paar cm verder maar dat is het dan. Vreemd genoeg is er één van de 5 ovalen (de buitenste en niet degene die het dichtst bij de aansluiting ligt, waar er wel normaal gereden wordt door alle locs die ik daar plaats.

Wel staan er nog een heleboel andere locs geparkeerd op de gehele baan, waarvan sommigen staan te zoemen zodra ik stroom zet op de MS. Misschien is zo een storing ontstaan.

Stof of slechte contacten zou het ook niet mogen zijn. Daarvoor is het ineens op veel te veel plaatsen. Ook ligt die baan er nog niet erg lang.
Het heeft waarschijnlijk te maken met dat er maar één aansluiting is of haperende software. Ik moet zeggen dat ik wel al redelijk wat probleempjes gehad heb met die mobil station en evenzo met een vorige. Zoals ineens niet meer herkennen van een loc of 2 locs die samen reageren terwijl ze dat anders niet doen.

Ook vreemd is dat als ik de santa fe 37622 laat rijden, na een tijdje de MS op stop gaat. Het is vreemd omdat dit gebeurt met de beide gelijkaarde sets die ik heb (de andere is de 26600 Zephyr). Maar dat gebeurt vooral bergop wat er waarschijnlijk op wijst dat er te weinig stroom is. Het zijn onderandere ook deze die staan te zoemen zodra de stroom aangaat. En ik slaag er niet in om de verlichting van de wagons van de Zephyr te laten werken maar dat is een ander onderwerp.

Ik zal beginnen met alles van de baan te halen en meer draadjes aan te sluiten (met de marklin verdeelplaat 72090 veronderstel ik). Dan opnieuw beginnen met een nieuwe MS (beiden zijn recent) die ik hier nog liggen heb. Ik veronderstel dat die MS ook volledig gereset kan worden. Ik zal nog eens aandachtig door de handleiding van de MS gaan hoewel ik dat toch al een paar keer gedaan heb. Bedankt voor de link.

De software is V3,55

Ook goed om weten is misschien dat er vanalles door elkaar op de baan gaat. Oude en nieuwe Marklins en ook een paar Piko's
Re: Storingen op de baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Storingen op de baan
Alles van de baan halen, één lok erop zetten, rijden over alle sporen, goed?, 2e lok erbij en weer rijden enz.

Groet, Anne W
Re: Storingen op de baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Storingen op de baan
Citaat van: Eden op woensdag 21 oktober 2020, 20:17:07Als ik de baan halveer staan er maar een paar locs op de baan en zijn er nog steeds dezelfde grote gedeeltes waar de locs stilvallen. Telkens ik ze een duwtje geef gaan ze wel een paar cm verder maar dat is het dan. Vreemd genoeg is er één van de 5 ovalen (de buitenste en niet degene die het dichtst bij de aansluiting ligt, waar er wel normaal gereden wordt door alle locs die ik daar plaats.
Als ik het goed begrijp, doet het probleem zich dus voor bij alle locs op dezelfde plaatsen. Dat is een sterke aanwijzing dat het stilvallen niet aan vuile locs ligt. Dat er ook delen van de baan zijn waar geen probleem is, is een sterke aanwijzing dat het ook niet aan de MS 2 ligt. Dat laat alleen de baan nog over.

Dat het eerst een tijd lang goed ging, betekent dat de stroomvoorziening eerst goed genoeg was. Niet dat een ringleiding daarmee overbodig is, daarmee kan de stroomvoorziening nog wel degelijk wat verbeterd worden. Maar omdat het eerst wél werkte, is voor mij de rails de hoofdverdachte. Wat je zou kunnen doen, is de rails van een traject waar het fout gaat omwisselen met andere, uit een stukje van de baan dat wél goed werkt. Als het probleem zich daarmee verplaatst, weet je bijna zeker dat het aan de rails ligt. Zo niet, dan weet je bijna zeker dat het aan de plaats op de baan ligt.

Dat ik 'bijna' zeker schrijf, is omdat ik bij het zoeken naar een fout niets definitief uitsluit totdat ik de oorzaak heb gevonden. Soms denk je weliswaar dat je een bepaalde oorzaak kunt uitsluiten, maar dat zou ook een denkfout kunnen zijn.


Citaat van: Eden op woensdag 21 oktober 2020, 20:17:07Ik zal beginnen met alles van de baan te halen en meer draadjes aan te sluiten (met de marklin verdeelplaat 72090 veronderstel ik). Dan opnieuw beginnen met een nieuwe MS (beiden zijn recent) die ik hier nog liggen heb. Ik veronderstel dat die MS ook volledig gereset kan worden.
Je hebt twee ringleidingen nodig, bruin en rood. Mijn ringleidingen zijn 1,5 mm2. Voor een 60 m baan is dat meer dan voldoende. Als je toevallig al wat minder dikke draad hebt liggen, kun je dat ook best gebruiken. Vanaf de ringleiding moeten er draden komen naar de rails. Die zijn bij mij 0,25 mm2. Je kunt ze gewoon aan de rails solderen, bij C-rail kun je ook vlakstekkers aan de draadjes naar de rails te zetten: Märklin 74995 of, veel goedkoper, Vogt vlakstekkers 3760a.67.

Om de dunne draadjes te verbinden met de ringleiding heb je vele mogelijkheden. Zo'n verdeelplaat 72090 is daar een van, maar het kan veel makkelijker (en goedkoper). Misschien heb je nog kroonsteentjes liggen, daarmee kan het ook. Ik gebruik Wago lasklemmen met drie of vijf aansluitpunten (Wago 222-413 en 222-415). Twee daarvan zijn in principe voor 1,5 mm2 draden van de ringleiding. Tot maximaal zes relatief korte draadjes van 0,25 mm2 draai ik in elkaar en frommel ik in één aansluitpunt, zo loopt er stroom naar maximaal 6 plaatsen op de baan. De driepolige zitten dan vol, bij de vijfpolige kan ik een extra aftakking maken op de ringleiding (dat hoeft namelijk helemaal geen ring te zijn, het is een netwerk) en als er veel sporen in de buurt liggen prop ik in de resterende ook nog wel eens extra draadjes van 0,25 mm2.

Tenslotte vraag je je misschien af hoe je nu de stroom van de aansluitbox naar de ringleiding krijgt? Wel, precies zoals je dat nu al doet. Daarmee staat er spanning op de baan en door de vele draadjes tussen baan en ringleiding staat er ook spanning op de ringleiding. Stroom zoekt de weg van de minste weerstand. Rails geeft wat meer weerstand dan koperdraadjes, daarom kun je eventueel vlak bij het aansluitpunt voor de aansluitbox een paar korte draadjes naar de ringleiding maken. Dan is er via die draadjes een weg tussen aansluitbox en ringleiding die maar een heel klein stukje door de rails gaat.


Citaat van: Eden op woensdag 21 oktober 2020, 20:17:07
Wel staan er nog een heleboel andere locs geparkeerd op de gehele baan (...) Ook goed om weten is misschien dat er vanalles door elkaar op de baan gaat. Oude en nieuwe Marklins en ook een paar Piko's
Een stilstaande loc trekt maar heel weinig stroom. Ik heb eens een wat metingen gedaan van de ruststroom van mijn locs bij stilstand, zonder verlichting. De ene was wat zuiniger dan de ander, maar gemiddeld was het minder dan 0,02 A. Een aantal stilstaande locs op een 60 m baan maakt dus nauwelijks iets uit voor het totale verbruik, of het moet ongelooflijk vol zijn. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik alleen relatief nieuwe Märklin locs heb, op één na allemaal met een mfx(+) decoder (die uitzondering is fx en is een van de zuinigste). Oude decoders of Piko locs heb ik niet getest, maar ik zou verbaasd zijn als die beduidend meer stroom zouden trekken bij stilstand.
Re: Storingen op de baan
Citaat van: Eden op woensdag 21 oktober 2020, 20:17:07
Ja, het probleem blijft bestaan. Als ik de baan halveer staan er maar een paar locs op de baan en zijn er nog steeds dezelfde grote gedeeltes waar de locs stilvallen. Telkens ik ze een duwtje geef gaan ze wel een paar cm verder maar dat is het dan. Vreemd genoeg is er één van de 5 ovalen (de buitenste en niet degene die het dichtst bij de aansluiting ligt, waar er wel normaal gereden wordt door alle locs die ik daar plaats.


Heb je de baan al een keer schoongemaakt? Met bijvoorbeeld een doek en wasbenzine? Of een railgum. Dat zal mogelijk helpen.

Citaat van: Eden op woensdag 21 oktober 2020, 20:17:07
Stof of slechte contacten zou het ook niet mogen zijn. Daarvoor is het ineens op veel te veel plaatsen. Ook ligt die baan er nog niet erg lang.

Het kan ook gewoon vuil zijn. Dus een keer de doek er over. Sommige mensen gebruiken ook ATF om wat beter contact te houden waardoor ze minder hoeven te poetsen.

Groet Ronald.
Re: Storingen op de baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Storingen op de baan
In de 3rail wiki staat een uitgebreid artikel Rails reinigen. Allleen de simpelste methode staat er niet in: bij weinig vervuiling kan het al genoeg zijn om de rails met een droge doek te poetsen. Het artikel vermeldt alleen poetsen met een doekje met wasbenzine of met alcohol.