Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!

Gestart door wissels dinsdag 19 februari 2008, 19:50:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Hallo Allen,

gisteren na een korte testrit van 10 seconden op zoek geweest naar heftige kortsluiting in mijn vaste treinbaan,

Alle treinen van de baan verwijderd.
resultaat nog steeds kortsluiting.

Om dit te vinden heb ik om de beurt alle stroomkringen los gehaald,
resultaat laatste draad die ik te pakken had veroozaakte vonken.

Vervolgens bochten los gehaald waardoor er stukken rails uit elkaar geschoven konden worden.  Juist ja ook hier bij het laatste haast onbereikbare stuk zat kortsluiting. Voorzichtig de rest van de baan weer aangesloten,

Vervolgens onder slechte hoeken 24 stuks M rail verwijderd, die eigenlijk al langer vervangen moesten worden door K rail.

Bij 1 van de stukken zag ik wat glinsteren, juist ja er zat een schroefje die tussen de puntcontacten gevallen was. Afijn na 3 uur zoeken kortsluiting gevonden.

Nou ja de hele baan is nu een ravage, mijn modelstad is verwijderd, brokken rails liggen overal, en nieuwe rails moet gelegd en opnieuw aangesloten gaan worden.

Bovendien heb ik nieuwe bovenleidingmasten nodig voor K rails. Dus dit project zal wel de nodige tijd in beslag gaan nemen voordat alles hersteld is.

Voorlopig heb ik alle moed verloren om hieraan te beginnen.

met vriendelijke groet,

Walter


Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
:shock:

Nou succes Walter  :shock:. Dat is niet best.
Leuk he dat M-Rails ;) :lol:.
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Hoi Walter,

Sterke en succes, je moet maar zo denken, als het straks klaar is heb je ook wat!!
Enfin, gewoon een kwestie van beginnen.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Citaat van: wissels op dinsdag 19 februari 2008, 19:50:26
Voorlopig heb ik alle moed verloren om hieraan te beginnen.

Kom, kom,...............Zo'n bikkel als jij ? :shock:

Gewoon beginnen en als je dan eenmaal bezig bent loopt de wederopbouw weer als een spreekwoordelijke trein.
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Hallo Riny,

stiekum was ik al begonnen, moet natuurlijk wel eerst de soldeer verbindingen maken voor aansluiting stroom, terugmeldingen etc.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Pech hebben we allemaal wel eens :?, heb net ook weer een week van booster/wisseldecoders/aandrijvingen problemen achter de rug :(, maar alles doet het nu weer, maar...................waarom bij sluiting zit het altijd in de LAATSTE wissel of K83 of baanstuk :shock: 8)

Nooit vindt je iets bij je 1ste test, altijd het laatste.............................. :mrgreen:

Mijn "kapotte" wisselaandrijving deed het gister, vandaag zorgde ze weer voor sluiting, morgen haar laatste kans 8), bij wederom sluiting wordt zij vervangen, klusje van een uurtje of 3  :? :( 8)

Dus Walter..............vooral doorgaan  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Ja, da's flink balen.

De moed niet verliezen en gewoon weer beginnen met heropbouw (bouwen van een modelbaan lijkt mij toch erg leuk ook).

Sterkte!
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
je moet ook geen schroefjes laten slingeren Walter :)

Succes met de wederopbouw
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Hoi Walter.

Pure pech en gelijk het nadeel(tje) van M rail de open ruimte rond de puko's is redelijk groot en daar kan van alles tussen vallen. Zelf met mijn vorige baan een gelijk soortig probleem gehad. Maar dan met een heel klein spijkertje. Ze zeggen wel eens elk nadeel heeft zijn voordeel, maar in dit geval weet ik dat zo net nog niet.
Ik had de M rail ook al bestrooid met ballast waardoor er tijdens de sloop veel kapot was gegaan.
Ik hoop niet dat jij dat ook zo had gedaan. Verder veel suxces met de renovatie.

Gr. Bert
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Walter, jongen ik leef met je mee, dit soort zaken komt altijd op het verkeerde moment en we zoeken meestal ook te moeilijk, als je nog eens niets te doen hebt zou je je boosterdraden naar de secties via schakelaars kunnen laten lopen, zoekt iets makkelijker.

Groet, Anne W
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
hey walter,

modelspoor, altijd leuk :):):)
flink balen maar je was toch al bezig met k rails te leggen, dus kan je ineens verder doen :):):)
ieders om de beurt pech is niets teveel, zoals ze zeggen...

voor metalen onderdelen op m rails terug te vinden, gebruik ik een krachtige magneet, ook handig hoor, gewoon langs de sporen gaan en opgelost... tenzij het metalen stuk vast zit of geklemd zit...
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
heel veel succes met het repareren van je baan
hopenlijk komt het allemaal snel goed zodat je weer snel van je baan kunt genieten
groet robert
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Hoi Walter,


Yep , het bekende schroefje bij de M-rail
Ik kan er over mee praten hoor
Is mij ook al eens overkomen
Je zoekt je echt een ongeluk eerst
Dan inderdaad delen loskoppelen enz.
En dan blijkt er dus zo'n heel "klein" schroefje om die rails vast te zetten precies op of tussen de midden-puntjes te liggen.
Bij was was het dan niet achterin, maar gewoon eigenlijk voor me wel net onder een ander deel, maar ja daar kwam ik pas achter toen ik al een paar uur verder was
Maar blijf gewoon met de M-rail rijden hoor
Heeft toch wel iets.

succes met de opbouw weer



mvg Frans

Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Heb ik ook zo gek lang geleden ook eens gehad. Wat een drama. Maar ja, zoals je zegt: soms zit het mee, soms zit het tegen.
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Tja Walter,

In feite is modelbouw een continue stroom van problemen oplossen...tis raar dat ze dat hobby noemen. Uiteindelijk hebben we toch allemaal een creatieve tik om hier maar mee verder te gaan  :P

Hans

PS Wellicht heeft je buurman toch nog wat K-rail achtergehouden...
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Ha die Walter, ik zie dat je kennis hebt gemaakt met Murphy.
Je zal het altijd zien he, als er kans is op sluiting dan zal deze gegarandeerd een keer optreden en dan ook op de meest moeilijke plaats.
En zie, het geschiedde.
Maar treur niet, het zal niet de laatste keer zijn. :P

PS, dit geldt gelukkig niet alleen voor jou. :wink:

En je moet er het positieve maar van inzien, namelijk dat je nu een goede reden hebt om die oude M-rail in die onbereikbare hoek eens te vervangen.
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Hee Walter misschien kan je dan ineens ook kijken waar dat vijsje vandaan komt. Dan kan je dat terug plaatsen en kan het er weer uitvallen op een ander plaats. :D
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Hallo Johnny,

voor alsnog geen idee, waar de schroef uitgevallen is, het was zo wie zo een erg klein schoefje, maar ben wel lekker bezig nu, met slopen van de baan,

Overigens ben ik ook bezig om de hoofdlijn weer rijdend te krijgen, echter doe ik het liever in 1 keer goed, dan iedere keer een deel.

Vanwege de slechte bereikbaarheid ga ik de nieuwe rails leggen op modules die ik onder de treinbaan kan samen kan voegen. Het losschroeven van bestaande rails wordt vermoedelijk al drama zat.

Fase 1a Volledig vervangen hoofdlijn, behalve wisselstraat schaduwstation.
Fase 1b Aansluiten terugmelders en nieuwe aansluitrails maken.
Fase 1c Verkopen Rails hooflijn + volledige losse voorraad M rail

Fase 2a aankopen wissels tbv wisselstraat.
Fase 2b Vervangen wisselstraat in- en uit schaduwstation in modulevorm.
Fase 2c Verkopen M wissels uit wisselstraat

Fase 3a aanschaffen rechte rails schaduwstation, een deel heb ik reeds liggen.
Fase 3b Vervangen sporen schaduwstation

Fase 4a aanschaffen wissels achterste wisselstraat.
Fase 4 2e wisselstraat  schaduwstation vervangen.

Nu zijn we vermoedelijk een jaar verder.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Nou ja,

alle rails voor fase 1 tm 4 zijn binnen, fase 1 tm 3 oud zijn reeds gesloopt, omdat niet alles mee zit kan ik pas over een maand beginnen te bouwen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
En hoe is het ondertussen?
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
nog steeds net zo ver,

Groet,

Walter
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Citaat van: Mister1736 op dinsdag 19 februari 2008, 19:53:36
Leuk he dat M-Rails ;) :lol:.
nou het werkte anders prima op school
...ja er was een model baan op mijn school in mijn klas om precies te zijn<^_^> maar die is nu weer afgebroken<-_->
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Soms zit het mee en soms zit het tegen !!!
Hallo Allen,

Volgorde ietwat anders dan geplanned, maar dat mag de pret niet meer drukken.

alle M rail is verwijderd
alle K rail voor nieuw schaduwstation is in voorraad.
80% van de M rail is verkocht of geruild tegen K rail.
15% van de M rail is een accoord om te ruilen tegen K rail.

Over 5% van de rails wordt nog onderhandeld.

Ik hoop in korte tijd weer in staat te zijn en te kunnen beginnen met het nieuwe schaduwstation. Dit wordt een soort modulebouw in vermoedelijk 6 modules, en 2 toeritten. Deze worden allen demontabel gemaakt voor onderhoud. Ook de wisseldecoders zullen zich bovenop de modules bevinden, omdat ze niet zichtbaar zijn zal dit geen probleem vormen. Zelfs de terugmeldingen wil ik met 8 voudige stekker verbindingen gaan uitvoeren + een stekker voor de stroomverzorging van de wisseldecoder (3 draden) en voor de stroomvoorziening van de baan (2 draden) Omdat beide een gemeenschappelijke massa hebben, zou dit een 4 voudige telefoonstekker kunnen worden. Dus krijgt uiteindelijk iedere module 2 stekkers.


met vriendelijke groet,

Walter