Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Graanwagons DB

Gestart door Gertjan H dinsdag 20 oktober 2020, 15:55:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Graanwagons DB
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Graanwagons DB
In het draadje van Marc-lin (prachtige Zwitserse baan in aanbouw) zag ik een lange sleep met graanwagons in een filmpje.
Ik vond het idee van graantransport wel aardig. Mogelijk kom ik er met zoeken op Google ook wel uit, maar is het antwoord hier ook wel bekend:
Wat heeft M* in de aanbieding op het gebied van graantransport. De wagons in het filmpje leken mij van recente datum/periode. Zijn er (DB) wagons uit het tijdperk 1960-1970 in de collectie?

gr. Gertjan
Re: Graanwagons DB
Lid sinds: 2016

offline
Re: Graanwagons DB
Volgens mij zijn daarvoor de klapdekselwagons  (type Kkt) gebruikt vergelijkbaar met de zelflossende ertswagons (type Fals). Klapdekselwagons zijn ook gebruikt voor kalktreinen. Vaak wit uitgeslagen.
Maar diezelfde wagons konden ook, mits schoon, ingezet worden het vervoer van graan als bulk.

Groet,

Peter
Re: Graanwagons DB
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Graanwagons DB
Dank voor deze informatie, Peter.
Die klepdekselwagons heb ik wel (een paar, maar voor een realistische trein moet ik er nog een paar bij hebben). Ik wist niet dat deze (ook) voor graan werden gebruikt. De vorm van de huidige wagons is duidelijk anders. Maar ik wil een beetje in het tijdperk III-IV blijven, om de stoomlocs  van iets meer betekenis te laten zijn dan alleen een museumtrein.
Re: Graanwagons DB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Graanwagons DB
 @citaat Denk juist dat je in tijdperk III / IV met kleine treinsamenstellingen goed kan rijden. Een paar wagons met graan en andere wagens. Een (kleine) losplaats waar deze gevuld of geleegd worden. Dat kan heel goed binnen het tijdperk.

Kijk eens in de bekende duitse tijdschriften voor ideeën  :)

Groet Ronald.
Re: Graanwagons DB
Lid sinds: 2016

offline
Re: Graanwagons DB
Wat Ronald zegt, lijkt mij juist. Er was wat meer buurtverkeer nog en gemengde goederentreinen kwamen ook vaker voor dan nu. Geen idee of er echt een soort bloktreinen met alleen maar graan reden.
Per schip is het al heel lang bulkvervoer. In veel havens liggen de meelfabrieken vlak bij de graansilo's en elevatoren. Het meel werd vaak verpakt vervoerd in zakken en dan per trein het land in.
Nog even wat research om er het fijne van aan de weet te komen, is nog wel nodig.

Groet,

Peter

Re: Graanwagons DB
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Graanwagons DB
Ik weet niet of deze wagen ook werd gebruikt voor het vervoer van graan, maar de "Bauart Ktmm 65" lijkt me wel een kandidaat.

Link/Bron:https://dybas.de/dybas/gw/gw_t_9/g928.html
Re: Graanwagons DB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Graanwagons DB
 @citaat De Ktmm 65 werd in het begin van de jaren '60 gebruikt voor vochtgevoelige bulkgoederen zoals graan.