Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De trekkracht van M* locomotieven

Gestart door Petrus dinsdag 20 oktober 2020, 15:15:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De trekkracht van M* locomotieven
Beste allen,

Onlangs kocht ik de volgende M* locomotief: V32 (M*3702). De loc heb ik omgebouwd en hij rijdt hier zijn rondjes.
Als ik een locomotief koop en deze openmaak word ik verrast door de vindingrijkheid van de constructeurs om een miniatuur-locomotief te bouwen en wel op zo'n manier dat binnen de mogelijkheden van het ontwerp (de buitenkant) de loc netjes rijdt.
Wat mij nu interesseert is de trekkracht van een locomotief.

Dat brengt mij op de vraag: wanneer is de trekkracht optimaal en hoe werken alle onderdelen op elkaar in (mechanisch en elektronisch)? Anders geformuleerd: wat maakt een krachtige loc een krachtige loc die met het grootste gemak een riedel zware wagons voorttrekt, daar waar een andere locomotief dat niet kan?

Dank voor meelezen en meedenken,

Petrus
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Op de 1e plaats een zware vol metalen lok  :thumbup:
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Een paar factoren :
- Frictie (slipbanden)
- Gewicht per oppervlak (!) => meer assen betekent dus niet gelijk meer tractie
- Kracht van de motor (het koppel)
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Daarnaast de veldsterkte van de magneet en precisie van de bouw.

Overigens is de veldsterkte een tweezijdig zwaard: Een sterk veld resulteert in en hoge koppel (bij matchende precisie), maar een  hogere stroom en abrupte rijeigenschappen. Een zwakkere veldsterkte levert minder trekkracht op maar kan vloeiender rijeigenschappen hebben.

Vergelijk een hoog vermogen stappenmotor met de 'oude' seriemotor van Marklin. Een stappenmotor kan een gigantische kracht ontwikkelen, maar is de spanning weg, staan de wielen/lok stil. Bij de seriemotor valt het magneetveld weg bij het wegvallen van de spanning en rolt de lok rustig door tot stilstand.

Het een en ander is wel afhankelijk van de rest van de mechanische uitvoering; wormwielen/cardanas overbrenging wordt niet gekenmerkt door uitloop. Ook een hele zooi tandwielen en koppelstangen heeft een negatief effect.

Jan-Peter   
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Hier een mooie uitleg van het verschil in trekkracht tussen een stoomloc en een diesel : http://www.htilmans.demon.nl/stoom_vs_diesel.html
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Bij eigenlijk alle Märklin locs zal de loc gaat slippen als de sleep te zwaar wordt, of de helling te steil.
Dus heeft de motor nauwelijks invloed.
Een geregelde hhogvermogensmotor draagt alleen maar bij tot een constant toerental bij veranderende belasting.
Maar als de frictie onvoldoende is, kan je regelen wat je wilt, maar vooruit gaat het niet meer.
Belangrijk zijn goede en vetvrije antislipbandjes en een schone rail.
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Ik ben nog een ouderwetse HAG-rijder. Zware metalen locs, grote precisie, antislipbandjes.
Simpele zaagtand motoren, maar degelijk.
Ik heb er 3 waarmee je een 10% helling op kunt rijden, zonder problemen (en ook af trouwens).

Maar, inderdaad, met een grote sleep erachter, vergroten de problemen zich al snel, vooral in bogen.
Trekkend, trekken ze wagons uit de rails in bogen, duwend, duwen ze die eruit in bogen.
Het grootste gevaar tot dusverre was het versneld slijten van koolborstels. Vraag me niet waarom.
De asb's bleven gewoon zitten, en dat doen ze bij Märklin 3013 en 3050, niet als je die locs even zwaar probeert te belasten.
Re: De trekkracht van M* locomotieven
@citaat het laatste ligt hoogstwaarschijnlijk aan de kwaliteit van de asbjes of aan de groef waar het asbje invalt(te ruim of te krap)verder speeld ook de ophanging een grote rol bij het grip wat een lok heeft.
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Interessant onderwerp!

Over de HAG-locs van Jan: eigenlijk "overvraag" je de locs, let wel niet neerbuigend of negatief bedoeld naar jou: de meeste H0 spoorders zijn gedwongen hun treinen door R1 (360mm) of R2 (430mm) te persen. Dan ook nog eens hellinkje op en af. Dus inderdaad meer kans op ontsporingen en door de belasting slijten de koolborstels wat sneller dan bij vlak rijden.

Kennis van mij merkte altijd op dat zijn analoge Märklin E03 de 3054 "mooier, soepeler en sneller" reed dan zijn andere locs bv. 3055. NS 1200 Andere tandwieloverbrengingen?
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Kennis van mij merkte altijd op dat zijn analoge Märklin E03 de 3054 "mooier, soepeler en sneller" reed dan zijn andere locs bv. 3055. NS 1200 Andere tandwieloverbrengingen?

Ik rijd niet meer analoog maar ik had dezelfde ervaring met bovengenoemde locs.
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Ik had die loc ook in analoge toestand. Ondanks de plastic kap reed deze idd goed, maar vooral (veel te) snel. Een beetje sneller dan de anderen is uiteraard de bedoeling voor een loc die in die tijd de snelste was  :D.
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Maar de Märklin 1200's zijn zware locs met een klasieke sterke motor maar slippen snel door (de nieuwere serie, vanaf een jaar of 10 geleden).
Constructiefout?

Koen
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Kijk eens naar het grootbedrijf daar is alles ook niet koek en ei. Met regen en herfst zijn de sporen glad dan heeft een echte trein ook moeite om weg te komen en slipt ook. Niet voor niets zitten er op locs zandstrooiers. NS rijdt in de herfst met sandite treinen om gladheid te bestrijden.

Kijk eens naar de Alpenlanden, goederentreinen worden op bergtrajecten (bijna) altijd met dubbeltractie gereden.
Eén lok mag 600 ton aan treingewicht de berg op trekken (Re 460/Re465 mag 650 ton trekken)
Tot 1200 ton is het dubbeltractie (Re 460/465 1300 ton)
Tot 1600 ton is naast dubbeltractie ook nog een duw-loc achterop te vinden.
Voorheen reed met 1800 ton treinen met dubbeltractie en tussenlok (maar dat gebeurt niet meer, te duur)

Kijk bij je treinsamenstelling op de modelbaan ook of die realistisch is en rij waar nodig met dubbeltractie.

Op mijn modelbaan rijdt b.v. de Rollendelanstrasse met 16 wagons, 1 loc trekt die trein hier ook niet rond op de hellingen van 2,5 %. Grootspoor rijdt die trein ook met dubbeltractie dus hier op de modelbaan ook. Twee HAG lokken rijdt die trein prima rond, al jaren.
https://www.youtube.com/watch?v=sUSLk5QYX8U&feature=youtu.be

In model kunnen over het algemeen de treinen prima trekken (uitzonderingen daar gelaten)

Mvg, Johan
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Beste allen,
Dank voor de verhelderende reacties. Groet, Petrus
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Citaat van: KNed op woensdag 21 oktober 2020, 15:03:10
Maar de Märklin 1200's zijn zware locs met een klasieke sterke motor maar slippen snel door (de nieuwere serie, vanaf een jaar of 10 geleden).
Constructiefout?
Heb zelf de 37121 met de kap van een 37120 maar naar mijn idee is er niks mis met de trekkracht van dit model.
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De trekkracht van M* locomotieven
De beperkende factor bij die generatie 1200 is volgens mij de hoeveelheid prik die de decoder nog kan hebben. De oudere generatie 1200 (1965~1985) heeft beduidend meer trekkracht, maar dat is niet vergelijkbaar natuurlijk.
Re: De trekkracht van M* locomotieven
De sterkste "M" loc die ik heb ===> klik
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Toch blijven die oudjes, zoals die Br44 van Wim, imposante locs.
Komt ook doordat ze destijds wat overgedimensioneerd waren en zodoende veel groter overkomen.
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 23 oktober 2020, 12:01:34
De beperkende factor bij die generatie 1200 is volgens mij de hoeveelheid prik die de decoder nog kan hebben. De oudere generatie 1200 (1965~1985) heeft beduidend meer trekkracht, maar dat is niet vergelijkbaar natuurlijk.
Dan is er iets serieus mis met de loks die jullie hebben mijn 37121 trekt echt een oudere lok eruit,ligt beter op de rails en is ook zwaarder.
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Jij hebt gewoon een superloc getroffen Mark  ;) :thumbup:
Re: De trekkracht van M* locomotieven
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 24 oktober 2020, 00:17:15
Dan is er iets serieus mis met de loks die jullie hebben mijn 37121 trekt echt een oudere lok eruit,ligt beter op de rails en is ook zwaarder.

Het gewicht bij mijn 5 locs van het oude type ligt rond de 470 gr., waarbij de relais zijn vervangen door decoders.
(3 aangedreven assen in 1 draaistel en 4 asb's op de buitenste assen).

Bij de 6 van het nieuwere type variëren de gewichten tussen de 655 gr. voor de locs met de oude motor, met 2 aangedreven assen en 4 asb's
op de 2 aangedreven assen
en 631 gr. voor de versies met middenmotor, met 2 buitenste assen van elk draaistel aangedreven (totaal 4 dus) en 1 asb per aangedreven as.

Overigens wegen de (3Rail ) Roco's ongeveer 525 gr. en hebben 1 draaistel met alle 3 assen aangedreven en 1 draaistel met 1 aangedreven
as aan de bufferzijde. De beide assen van beide draaistellen aan de bufferzijde zijn elk voorzien van 2 asb's.

Het gewicht is dus niet allesbepalend voor de trekkracht.
Ook het aantal en de plaatsing van de aangedreven assen en aantal en plaatsing van asb's is van invloed.

Grtz. Frits