Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?

Gestart door MichelNL dinsdag 19 februari 2008, 19:41:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Hoi allemaal :)

Hoe maken jullie je grasvelden op de baan?

Ik ben nu een beetje aan het spelen / testen geweest met een voor vlokken (een soort kleine snippers groen, zoals verwacht is dit veel te grof) en ook heb ik gespeeld met een soort fijne groene haartjes. (welke natuurlijk met geen mogelijkheid leuk blijven staan zoals gras hoort te zijn)

Ik ben aan het kijken of ik ergens het gras van Chris  van Diesen kan krijgen ( http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=185&Itemid=81 ) want dat ziet er simpel en goed uit.

Hoe tuinieren jullie?
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
de grasmat:
naar mijn idee niet het ideale maar wel lekker snel.
het geen dat ik niet voor een grasmat kies:
-kreukels op plaatsen waar je ze niet wilt.
-een landschap is Geen voetbalveld.
-een gebergte is hobbelig een grasmat kan dat niet.

dus mijn keuze is strooigras. in zakken van 250 gram lekker veel en een mooi resultaat.
kijk eens hier: http://www.conrad.nl/goto/?product=243875 .
ik vind zelf dat ze perfect gras hebben. ik heb zelf ook een zak of 3 van hun.

hoe te doen?
nou, je pakt donkergroene verf. (smeren maar! niet te dun)
strooit er het gras overheen wanneer de verf nog nat is. (niet te dun)
je pakt de stofzuiger (een kruimeldief is beter)
en doet er een nieuwe zak in. dus niet die ene waar je vrouw gisteren de chips mee tussen de bank heeft uitgehaald...
nu zuig je al het overbodige gras op en doet het weer terug een een bakje/zakje.
het resultaat is vrij goed.
(als finishing touch gebruik haarlak met zo'n dop deze spuit namelijk niet te hard zo dat het gras nog meer weg waait. zulke:
die gebruikt mn vrouw...)
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Is dat van dat spul zoals links en rechts onder op deze foto van dit artikel?

http://www.totaltrain.nl/main_frame.php?framerebuild=product_detail&id=1482

Zo ja.. heb je dan een foto van je resultaat?
Heb daar een zak en bus van namelijk, maar mijn testje ziet er niet uit.  :x
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Misschien heb je HIER wat aan... Even naar beneden scrollen voor het gras, het is een lange post ;-)

Martijn
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Stom dat ik niet aan jouw topic heb gedacht.. :D

Zo te zien bestaat dat Heki spul van jou ook uit kleine haartjes? Die zijn nog korter dan wat ik hier heb liggen.. Maar het ziet er wel netjes uit.. :o
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
een resultaat kan ik wel geven:






Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Citaat van: MichelNL op dinsdag 19 februari 2008, 20:26:39
Stom dat ik niet aan jouw topic heb gedacht.. :D

Zo te zien bestaat dat Heki spul van jou ook uit kleine haartjes? Die zijn nog korter dan wat ik hier heb liggen.. Maar het ziet er wel netjes uit.. :o

Ik heb zowel kort strooigras (kleine haartjes inderdaad) als langer "wildgras" gebruikt. Dat laatste is een soort mat zonder echte onderlaag (lastig uit te leggen). Ze blijven wel mooi rechtop staan, ik heb het gebruikt rondom de paaltjes van het hekje.
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Dit is mijn favoriete manier: http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/gras-en-ballast.html

Kan het zelf niet beter uitleggen, maar bevalt mij prima.
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Hoi Michel,

De in dit topic omschreven grasvezel matjes van bijvoorbeeld Heki en of Busch of elk willekeurig ander merk gebruik ik ook maar dan om juist het groene gedeelte van de baan een beetje een verwilderde indruk te geven. Om daar je totale baan mee te doen is best wel een dure oplossing.
Ik gebruik dus ook vezels van de bekende merken, in verschillende lengtes.
Daarnaast gebruik ik ook de zeer lange vezels om bijvoorbeeld riet en of ander hoog gras na te maken. Zo'n mooi en duur gras apparaat van bijvoorbeeld Busch heb ik niet, ik gebruik daarvoor een lege fles van bijvoorbeeld afwasmiddel. Maak de opening aan de bovenzijde groter ca 7 mm
gooi de grasvezels in de fles even schudden dan worden ze statisch, dan naar het te bestrooien oppervlak richten en in de fles knijpen. Resultaat de vezels staan redelijk netjes rechtop.

Gelijk maar een fototje voor je erbij gedaan.

Groetjes Bert

overzichtje met verschillende begrassing methode's


voorbeeld met (heel) hooggras
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Hallo Bert,

Wat zijn dit prachtige foto's zeg.
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Het is inderdaad zoals Bert zegt niet de bedoeling de hele baan te doen, zoals ik dat op de site beschrijf. Ik ga binnenkort met een andere manier beginnen en combineer deze net zoals Bert.
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
hey bert
dat is een erg goede tip
bedankt ga het zeker eens proberen
erg mooie foto's ook
complimenten
groet robert
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Ik ga morgen op jacht naar wat groene verf en hopelijk wat korter gras om nog wat testjes mee te doen. :)

Al ben ik bang dat het er in echt een stuk minder leuk uit ziet dan op de foto's..  :?
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Citaat van: MichelNL op woensdag 20 februari 2008, 19:11:58
Ik ga morgen op jacht naar wat groene verf en hopelijk wat korter gras om nog wat testjes mee te doen. :)

Al ben ik bang dat het er in echt een stuk minder leuk uit ziet dan op de foto's..  :?

Weet je Michel,
Iedereen moet het leren, wat veel belangrijker is dat je goed naar de natuur kijkt. let op de variaties groen en andere kleuren die in de natuur voorkomen. Alleen het kijken naar een aantal foto's is al voldoende om inspiratie op te doen. Daarnaast een beetje oefenen. Het materiaal wat tegenwoordig verkrijgbaar is is zo goed dat het al bijna niet meer fout kan. Zelf veel materiaal van Woodland gebruikt is namenlijk zeer kleur echt. Je wil niet weten hoe lang en hoeveel verschilende soorten bevlokkings materiaal ik heb gebruikt voordat ik tevreden was. En soms denk ik nog wel eens het kan nog beter. Mijn grote inspirator is de Oostenrijker Jozef Brandl dat is een vakman. Schrijft veel in vakbladen moet je eens wat van opzoeken leer je veel van (ook misschien op internet)

Gr. Bert
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
bert steeds weer sta ik versteld van jou en je kunnen
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Citaat van: joostboudewijns op woensdag 20 februari 2008, 21:55:39
bert steeds weer sta ik versteld van jou en je kunnen

ach :wink:
Re: Gras.. hoe simpel een leuk resultaat?
Citaat van: baureihe 103 op woensdag 20 februari 2008, 21:58:36
Citaat van: joostboudewijns op woensdag 20 februari 2008, 21:55:39
bert steeds weer sta ik versteld van jou en je kunnen

ach :wink:
hmm bespeur ik daar een beetje arrogantie? :D