Citaat van: mltrain op woensdag 21 oktober 2020, 12:26:31
Gezien het feit dat we een overvloed aan 24130 rails heb, heb ik toch ervoor gekozen de helix zo te laten. Misschien dat we daar nog op terug kom, is toch een kapitaal dat we weer moeten uitgeven.
Een begrijpelijk argument, maar het is verkeerde zuinigheid. Wat als je straks een complete baan hebt gebouwd met een heleboel van die krappe bochten en het blijkt dat sommige van jouw treinen er niet probleemloos op kunnen rijden? Of er wordt in de toekomst een mooie loc uitgebracht die je graag zou willen kopen maar hij heeft ruimere bochten nodig? Bij Märklin gaat het tot nu toe nog maar om een klein aantal locs, maar sommige andere fabrikanten hebben er al veel meer. Ook bepaalde lange wagons op schaal 1:87 kunnen problemen geven bij bochten 24130: de kop en staart zwenken erg ver uit. Märklin smokkelt dan nog wel eens door ze niet precies op schaal te maken en daardoor gaat het goed, maar het materiaal van andere fabrikanten die zich wél netjes aan 1:87 houden kan zó ver uitzwenken dat het een andere trein raakt die in een parallelbocht rijdt. In het ergste geval levert één zo'n botsing meer schade op dan de kosten van alle nieuwe bochten die je had moeten kopen.
De nieuwe
ICE 4 is trouwens schaal 1:95 en zelfs dan is de minimaal benodigde boogstraal nog 437,5 mm.
Als je al bochten 24130 gebruikt, doe het dan zodanig dat een groot deel van de baan bruikbaar is zonder dat de treinen door die krappe bochten moeten. Zeker niet in de helix. Eventueel kun je er een aantal gebruiken in de schaduwstations, maar dan wel zo dat tenminste een deel van zo'n schaduwstation ook zonder die krappe bochten te gebruiken is. In de zichtbare delen van de baan zou je ze eventueel kunnen gebruiken waar toch nooit lange locs of wagons komen. Dan denk ik aan industriesporen, misschien een rangeergebied of desnoods een bergbaantje. Niet dat ik dat mooi vind trouwens, maar dat is niet zo belangrijk, dat is maar een kwestie van smaak.
Nieuwe bochten kopen kost inderdaad geld, dat zal ik niet ontkennen. Het is echter maar een éénmalige uitgave. In het .tra bestand zie ik dat je 56 x 24130 gebruikt en misschien heb je er zelfs nog meer. De rails die je niet nodig hebt, kun je tweedehands verkopen, dan heb je weer wat geld om ruimere bochten aan te schaffen.
Voor wat betreft de helix: in het laatste ontwerp is de binnenbaan van één omwenteling 283 cm lang. Bij 3% stijging bereik je dan een hoogteverschil van 85 mm. Voor diesel- en stoomlocomotieven is dat krap, voor locomotieven met pantografen (naar beneden) is het problematisch. Erger nog, die 3% is dan wel het geadviseerde maximum, voor krappe bochten moet je een wat lager percentage aanhouden om problemen te vermijden (zie
Märklin Technik-Tipp 412) en dan haal je die 85 mm bij lange na niet. Natuurlijk, je kúnt een helix met bochten 24130 plus stukjes recht spoor maken. Je zult niet de eerste zijn en de meeste treinen kunnen het ook wel aan. Maar je hebt plaats genoeg voor een ruimere opzet, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken? Met R2/R3 plus stukjes recht dan wel met R3/R4, eventueel ook dan nog met stukjes recht, hebben de treinen het veel makkelijker en kun je, nu of in de toekomst, ook nog eens treinen laten rijden die ruimere bochten vragen.
Voor wat betreft de schaduwstations: in het laatste ontwerp moeten de treinen altijd via minstens één boogwissel 24672 rijden, alleen al daardoor zijn de schaduwstations onbruikbaar voor rollend materiaal dat problemen heeft met krappe bochten.