Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Koppeling CS2 en CS2

Gestart door Jan RhB zondag 18 oktober 2020, 14:02:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppeling CS2 en CS2
Lid sinds: 2020

offline
Koppeling CS2 en CS2
Ik heb een Marklin digitale baan , die bestuurd wordt door een CS2 (#60214), deze wil ik nu uitbreiden met een gebruikte CS2 en specifiek gebruiken voor mijn 60 wissels en draaischijf!
Ik ben op zoek naar personen die mijn willen helpen om o.a. de volgende vragen te beantwoorden:
1. kunnen 2x CS2 met elkaar samenwerken middels de verbindingskabel #60123?
2. voor de 2e CS2 enkel een trafo nodig #60052 of #60061?, geen booster dus?
3. Op welke wijze komt de data van huidige CS2 naar de 2e CS2, hoe te activeren?
4. Zou mijn huidige CS2 kunnen samenwerken met de CS3? heeft iemand hier ervaring mee?, zie ook de bovenstaande vragen
5. is er een handleiding over deze koppeling CS2 met CS2 of CS2 met CS3?
6. zijn er nog tips?
Alvast mijn hartelijke dank voor je reactie.
Jan RhB
Re: Koppeling CS2 en CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Koppeling CS2 en CS2
Hoi Jan,

CS2 naar CS2 heb ik geen ervaring mee, bij de stamtafel rijdag hebben we wel de CS2 van Erik01 aan mijn CS3 gehangen met kabel 60123. Dat werkt in principe prima, de slave neemt alle data over van de master en laat alles wat in zijn eigen geheugen staat, onberoerd. Erik heeft ook een 214, ik heb een 226. Kabels insteken en opstarten.
Belangrijk voor het slave apparaat is dat deze een galvanische scheiding heeft. De CS2 heeft dat vanaf hardware 4.33, die is in de latere 214's ingebouwd, net als in de vroegere 215's. De vroege 214's hebben 3.xx, de 213 is sowieso niet geschikt als slave. Bij de CS3 geldt dat alleen de CS3+ deze heeft. Die heb ik niet, maar de CS2 214 van Erik heeft hardware 4.33 en kan dus als slave werken.
Persoonlijk zou ik, wanneer je voor een 3 gaat, altijd de 2 tot slave maken, maar dan moet je dus wel de juiste hardware versie hebben. Heb je dat niet, dan moet je een apparaat kopen dat dit wel heeft. Een CS2 met hardware 4.33 of later (215 kan altijd) of een CS3+ (216). Waarom de 3 als master? Die heeft een snellere processor aan boord.
Het apparaat met galvanische scheiding wordt zowel rijregelaar als booster. Spaart je dus een booster uit, maar dan moet je wel de middenrail isoleren tussen beide delen, net als met een normale booster.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan. Wij hebben elkaar des tijds voor het rijden en keer opgezocht om eea te testen. Lokkaarten werken op alle aangesloten slots, zowel op de master als op de slave als op de mobile stations. Die kan je op alle apparaten aansluiten. Persoonlijk zou ik terminal 60125 of 60145 ertussen knopen. Zodat je altijd nog vrije poorten houdt voor andere randapparatuur zoals een L88, boosters, meer MS, een CAN stellpult etc.

Het enige wat niet kan, waar het ons een beetje om te doen was, is via de app de slave CS2 benaderen. Dan krijg je de gegevens in het eigen geheugen en werkt er niets. Maar wij rijden op de stamtafel rijdag met 10 man, dus overbelasting op dat gebied zal je thuis niet snel hebben.
Re: Koppeling CS2 en CS2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Koppeling CS2 en CS2
Hoi Jan,

In de handleiding van de cs2 staat aangegeven hoe je een tweede cs2 aansluit.
Je hebt terminal 60125 nodig. De tweede cs2 is dan de slave.

Groeten,
Ton.
Re: Koppeling CS2 en CS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Koppeling CS2 en CS2
Als ik het mij goed herinner is door niet per de nodig, maar wel aan te raden. 125 en 145 zijn overigens technisch uitwisselbaar.
Re: Koppeling CS2 en CS2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Koppeling CS2 en CS2
mijn hartelijke dank voor jullie reactie, zeer bruikbaar! Inmiddels een CS3 aangeschaft, nu de CS2 data via USB overzetten naar de CS3 en Slave/master instellen en de andere aandachtspunten uitvoeren.