Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Tams Redbox resetten ???

Gestart door Tjoekedoris zaterdag 17 oktober 2020, 11:20:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tams Redbox resetten ???
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Tams Redbox resetten ???
Beste mensen,

Ik heb problemen met het inlezen en programmeren van decoders op mijn programmeerspoor.
Bij veel locomotieven geeft hij "FOUT" als ik het basisadres wil inlezen om dit veranderen of evt. om de CV's te willen  wijzigen.
Voor enkele locomotieven lukt het wel, maar het lijkt wel dat als er een zware loc op staat hij het laat afweten.
Ik ben erachter gekomen na ontvangst van de nieuwe TEE Ram treinstel.
Die heeft van fabriekswege het adres DCC 03. Dat adres wilde ik veranderen, maar dat lukt dus niet.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring of weet iemand de oplossing?

Ik denk erover de centrale te resetten naar fabrieks instellingen, maar hoe doe ik dat bij de Redbox?
Deze Redbox is een aantal maanden geleden aangeschaft ter vervanging van de MC en voorheen nooit problemen gehad.


Re: Tams Redbox resetten ???
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Tams Redbox resetten ???
Misschien eens een update doen?

Re: Tams Redbox resetten ???
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams Redbox resetten ???
Dank je Hans.
In die beschrijving staat inderdaad hoe je de firmware moet updaten en dit heb ik dan ook gedaan, in de veronderstelling dat dit dan het probleem zou oplossen.
Die laatste te downloaden firmware is echter van 2019 en deze TEE is van nu, dus een jaar later.
Wellicht dat de firmware nog niet is aangepast voor de wellicht huidige nieuwere decoders.
Het probleem blijft bestaan.
Ik ben er mee naar de vakhandel geweest en de decoder laat zich met een MS2 wel inlezen en het adres DCC - 03 heb ik daar laten veranderen.
De decoder in de locomotief is dus goed en daar ben ik blij mee.
Als deze terug zou moeten naar Märklin dan kun je er lang op wachten voordat hij terug is.
Ik verwacht nu dus dat het probleem bij mijn Redbox zit, hoewel ik niet weet wat.
Ik denk dat ik Tams eens ga aanschrijven over mijn probleem.
Wellicht hebben zij een oplossing.



Re: Tams Redbox resetten ???
Het TEE treinstel heeft een sleperomschakeling. Als je de motorwagen alleen op je progspoor zet loop je het risico dat de decoder niet gezien wordt. Dus zet ook de stuurstand er aan, daar zit ook een sleper onder en probeer het nog eens.

Gr, Ben.
Re: Tams Redbox resetten ???
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams Redbox resetten ???
Klopt Ben, ze staan allebei gekoppeld op de programmeerrails. Ik heb ze los van elkaar en gekoppeld geprobeerd.
Het werkt niet. De decoder is niet te zien.
Re: Tams Redbox resetten ???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tams Redbox resetten ???
Ik denk ergens gelezen te hebben dat je de voor het programmeerspoor een schakeling/schakelaar gebruikt, die moet het beide systemen voor de volle 100 scheiden, dus b.v. een dubbelpolige schakelaar, is dat zo bij jou?

Groet, Anne W
Re: Tams Redbox resetten ???
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams Redbox resetten ???
Ja Anne, dat is bij mij ook zo, ik heb de rails aan beide spoorstaven en aan de middenleider geïsoleerd.
Ik heb zelfs een 3 polige schakelaar ingezet, omdat ik er ook ledjes aan wil verbinden....rood=programmeren en groen=rijden.

De Redbox heb ik pas half augustus aangeschaft en heb nog niet eerder het programmeerspoor hoeven te gebruiken.
Voorheen had ik de MC en daarmee is het geen probleem, alles werkte feilloos.
Ik denk echt dat het aan de Redbox ligt.
Re: Tams Redbox resetten ???
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Tams Redbox resetten ???
en als je de MC er nu weer tussen zet, ipv de Redbox?
Re: Tams Redbox resetten ???
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams Redbox resetten ???
Hallo Wilco,

De mail naar Tams is al onderweg en ik wacht even totdat ik een reactie gekregen heb, anders blijf ik maar testen.
Ik kan me niet voorstellen dat de MC ineens ook niet meer zou werken, want er is niets gewijzigd.
Re: Tams Redbox resetten ???
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams Redbox resetten ???
Geen reactie gehad van Tams en dat valt me zwaar tegen. :(
Ook al kunnen ze er niets mee, een bericht sturen is toch wel op zijn minst gezegd, klantvriendelijk.

Ik heb alles maar eens los gehaald en opnieuw aangesloten.
Ook even nieuwe draadjes aan het stekkertje naar de Tams gemonteerd.
Nu deed het programmeerspoor het wel.
Waarschijnlijk toch een losse verbinding in het stekkertje of een draadbreuk.
Dat laatste lijkt me niet, omdat het litze draad is.
Het probleem is in ieder geval opgelost. ;)