Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Welke besturingssoftware?

Gestart door Vic1956 vrijdag 16 oktober 2020, 17:55:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2018

offline
Welke besturingssoftware?
Hallo beste treintjesliefhebbers,

Ik was vorig jaar in zee gegaan met Arduino om een aantal zaken op mijn treinbaan te automatiseren. Dat lukte (tot hier toe) goed en is realiseerbaar voor niet al te veel geld. Na een eerste eenvoudige toepassing, die nog steeds, met volledige voldoening, perfect werkt, was ik nu bezig om mijn schaduwstation met elf sporen te automatiseren. Heel wat complexer dan mijn eerste (zeer eenvoudige) realisatie maar ik geraakte er, na veel zoekwerk,  uit. Het programma is geschreven en werkt, althans in simulatie met ledjes, perfect. Ik was bezig de praktische realisatie op mijn treinbaan aan het plannen toen ik, toevallig, op YouTube een filmpje zag over Rocrail. Het was alsof ik, gezeten op een ouwe boerenknol, geconfronteerd werd met een formule 1 race wagen.

Zoals Paulus, neergebliksemd, op zijn reis naar Damascus, had ook ik "het licht gezien". Ik besloot om over te stappen op een PC sturing. Ondertussen heb ik al een paar dagen wat informatie bekeken en opgezocht. Verschillende software bevalt mij wel maar  ik moet wel zeggen de keuze is zeer moeilijk is. Ook hier op het forum heb ik veel zitten lezen om ervaringen en meningen van anderen te horen. Heel interessant en boeiend, soms verwarrend (al die termen en nummers!) en voor mij soms moeilijk te begrijpen.  Het maakte mijn zoektocht naar het geschikte systeem er voor mij  niet echt direct gemakkelijker op: zoveel verschillende meningen. Maar ik kom hier toch maar eens te rade.

Ik beschik over een Central Station 3 die ik momenteel enkel gebruik om al mijn  locs te besturen. Ik had het idee opgevat om de automatisering van mijn treinbaan dmv Arduino te realiseren. Ik had hiervoor drie redenen die ik ,in de mate van de mogelijkheden, graag nog steeds gehandhaafd zie. In volgorde van belangrijkheid:  1° De energievoorziening voor seinen en wissels moest volledig los staan van de rijspanning voor mijn locs. 2° Een systeem dat ikzelf volledig ontwierp, en begreep en dus volledig in de hand had. Kwestie van mijzelf te kunnen behelpen bij fouten en dergelijke. 3° Ik wou een systeem dat niet teveel geld kostte.

Ik stel mij ook de vraag of het automatiseren dmv de CS3 een mogelijkheid is, vermits ik dit toestel in huis heb? Maar ik vermoed dat de CS3 geen Rocrail of eender welke PC software kan evenaren. Dan kan ik al bijna evengoed met Arduino blijven voortdoen. Of vergis ik mij hierin?

Van de systemen die ik al een beetje bestudeerd heb bevallen de volgende mij, in volgorde van voorkeur: RocRail, I-Train, Traincontroller, Win-Digipet. Ik ben zelf niet zo bedreven in "PC gedoe" (Ik ben nml van de generatie die net iets te oud was om met de opkomst van pc mee te gaan)  dus ik vermoed dat ik best een systeem kies dat heel gebruiksvriendelijk is en meer neigt naar "plug and play". Vreemd genoeg sprak RocRail, het systeem dat door velen als "toch wat moeilijker" wordt omschreven, mij het meest aan omdat de logica over het maken van blokken mij het meest duidelijk was: een inrij-melder en een uitrij-melder, iets wat bij andere software mij precies iets minder duidelijk naar voren kwam.

Ik heb deze reactie hier gepost om in de eerste plaats eens na te vragen of er nog CS3 gebruikers zijn die ook een keuze hebben gemaakt voor een automatisering via PC en welke software hun voorkeur genoot en waarom. Uiteraard hoor ik ook graag reacties van anderen die "hun gedacht" hier kwijt willen.

Mag ik ook nog even meegeven: Ik stapte een paar jaar geleden terug in deze hobby met de kennis, die ik had van mijn spoorbaantje 50 jaar geleden. Op twee jaar tracht ik bij te benen wat er op 50 jaar aan technische ontwikkeling is gerealiseerd in het "modeltreingebeuren". Heb dus geduld als ik iets niet dadelijk begrijp. Maar om "Master and Commander" te citeren toen Lucky Jack het frame van de Acheron onder ogen kreeg: "That's the future. What a fascinating modern age we live in."  Zo voel ik het ook aan: deze hobby blijft verbazen.

Met vriendelijke groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Vic1956 op vrijdag 16 oktober 2020, 17:55:48
Hallo beste treintjesliefhebbers,
Vreemd genoeg sprak RocRail, het systeem dat door velen als "toch wat moeilijker" wordt omschreven, mij het meest aan omdat de logica over het maken van blokken mij het meest duidelijk was: een inrij-melder en een uitrij-melder, iets wat bij andere software mij precies iets minder duidelijk naar voren kwam.

Laat dit nu bij alle andere treinbesturingsprogramma ook het geval zijn.

Waarbij Traincontroller en iTrain het zelfs met 1 melder per blok af kunnen, en waarbij je op positie in dat blok kun stoppen, of in een station netjes in het midden van je perron ongeacht de lengte van je trein.
Wil je gebruiksviendelijk dan zou ik iTrain van harte aanbevelen.

Groetjes.
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Sprinter,
Alvast bedankt voor je snelle antwoord.
CiteerLaat dit nu bij alle andere treinbesturingsprogramma ook het geval zijn.
Dat is al goed nieuws. Ja, na een paar dagen achter elkaar Youtube filmpjes bekeken te hebben van alle mogelijke software was ik in de veronderstelling gekomen dat dit nu (twee terugmelders om een blok af te bakenen) een typische kenmerk was van RocRail.

Fijn dat je mij ook iTrain aanbeveelt. Ik wil je wel op jouw woord geloven, maar is er ook een specifieke reden waarom? Buiten dan gebruiksvriendelijk.
Groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Vic,

Ook ik maak gebruik van iTrain, tezamen met een CS3.
in eerste instantie zou ik koploper gebruiken als stuurprogramma, maar aangezien de CS3 niet compatibel was om met koploper te werken heb ik mijn keuze al snel gemaakt om met iTrain te gaan werken.
Een reden waarom, zoals Sprinter het ook al aangeeft, het gebruiksvriendelijke van iTrain.
Intussen ben ik al enkele jaren ermee vertrouwd en ben er zeer tevreden over.
Ook het aanmaken van blokken is een zeer simpel gegeven, en iTrain kan het idd met 1 melder, al heb ik in mijn baan mijn blokken voorzien van 2 melders, met een volledige bezetmelding van de blokken.
Ook ik kan je van harte iTrain aanbevelen.

Grts Freddy
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Sprinter op vrijdag 16 oktober 2020, 19:35:44
Wil je gebruiksviendelijk dan zou ik iTrain van harte aanbevelen.

In dat geval zou ik kiezen voor Win Digi Pet. Waarom? Zie de YouTube films EN het voortreffelijke gebruikersforum. 't Kost een paar centen maar je hebt wel wat. Ik snap eigelijk niet zo goed hoe deze software op de laatste plaats van jouw "shortlist" terecht is gekomen maar dat is jouw afweging.

Succes met je uiteindelijke keuze!

Re: Welke besturingssoftware?
Wat een geweldig proza in je openingspost, Vic! Dat als eerste.
En als je met Arduino al een eind gekomen bent, dan is Rocrail vast geen grote uitdaging. Het programma werkt, net als de meeste andere besturingsprogramma's met een enkele terugmelder per blok, maar ook met twee of drie.
Het is gratis te gebruiken en dat zijn de andere programma's niet.
Voor mij werkt het prima. Het is inderdaad wennen aan de verschillende termen en de manier waarop de software vervolgens werkt, maar dat geldt voor alle programma's.
Ik zou zeggen: zet Rocrail op je pc of laptop en hang hem aan je CS3. Dat apparaat degradeert dan slechts tot doorgeefluik, maar is ook tegelijkertijd naast de pc te gebruiken voor de besturing. Het CS3 kan vermoedelijk nooit wat Rocrail, I-train of Traincontroller kan. Märklins filosofie over geautomatiseerd rijden is wat bizar naar mijn mening. Links laten liggen is een reële optie.

Succes,

Peter

Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Zoals hierboven al is aangegeven werken alle programma's ongeveer gelijk. Ze laten treintjes van blok naar blok rijden met één
of meerdere terugmelders of sensoren voor de locatiebepaling. Sommige programma's ondersteunen heel veel centrales, ander minder.
Er zijn programma's die veel kosten, andere zijn zelfs gratis, maar ze kunnen/doen allemaal ongeveer hetzelfde.
De invoermethodiek van gegevens is uiteraard bij elk programma anders, dat is iets om te ervaren wat je prettig vindt.

er is echter één groot verschil wat het programma Rocrail heeft t.o.v. de rest: het wordt ondersteund door een eigen hardware lijn die volledig
toegespitst is en geïmplementeerd in het programma.  Je bent dan niet afhankelijk van de vaak dure merkleveranciers maar kunt je eigen DIY modules bouwen.

En aangezien je met Arduino's al druk in de weer bent geweest, ook deze zijn onderdeel van de hardware lijn.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=hardware-en
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Freddy,
Dat je iTrain gebruikt in combinatie met CS3 is een interessant gegeven. Meer nog, dat je er zeer tevreden over bent is voor mij ook positief om te weten.
Bedankt voor je feed back
Stand momenteel: iTrain 2, rest 0 :-)

Dag Hans Bierre,
Ik had inderdaad Windigipet als laatste geschreven maar hij staat wel bij mijn vier favorieten. De kostprijs is inderdaad aan de hoge kant, dat was de reden voor vierde plaats.
Alvast bedankt voor je reactie.
Stand momenteel: iTrain 2, Win Digi Pet 1, rest 0.


Hallo Peter,
Ja ik schrijf graag, hou van dramatiek, daarom kies ik ook voornamelijk voor stoomtreinen.
Bedankt om mij het hart onder de riem te steken dat als ik met Arduino overweg kan RocRail geen probleem mag zijn. Maar als je eens wist hoe ik moet wroeten en zwoegen om die Arduino uiteindelijk te laten doen wat ik van hem vraag....

Gratis is natuurlijk heel aantrekkelijk. Ik zal al genoeg aan S88's en decoders moeten uitgeven want voor het ogenblik heb ik dergelijke toestellen niet in huis.

Fijn dat je mij zegt dat de CS3 nooit zal kunnen wat een sofware programma op PC aankan. Ik vermoedde dit ook al maar ik heb nooit iets geautomatiseerd met mijn CS3 (Ik wou kosten besparen op terugmelders en decoders en koos voor Arduino) dus wist ik niet echt de mogelijkheden van de CS3 niet. Ik voel nu aan dat ik een duur apparaat gekocht heb dat ik nooit ten volle zal gebruiken. Ik had iets goedkoper kunnen aanschaffen maar toen was mijn kennis nog veel kleiner dan nu. Ik lig er niet van wakker en mijn vrouw weet van dit alles ook niets af dus....

Ik ga wel eens de Rocrail testen want ik wil wel eens voelen hoe dat gaat. Trouwens de video's van Albert zijn een prachtige hulp vermoed ik voor RocRail gebruikers.
Bedankt voor uw repliek.

Stand momenteel: iTrain 2, Win Digi Pet 1, RocRail 1 rest 0. 

Dag Hans,
Citeerhet wordt ondersteund door een eigen hardware lijn die volledig
toegespitst is en geïmplementeerd in het programma.  Je bent dan niet afhankelijk van de vaak dure merkleveranciers maar kunt je eigen DIY modules bouwen.

Wow, dat klinkt interessant maar vraagt om uitleg. Wat bedoel je met "eigen hardware lijn"? Zijn dit toestellen (bvb decoders) die speciaal ontworpen zijn om met rocrail te gebruiken? En wat zijn "DIY" modules?

Jouw link brengt mij bij een prachtige layout van mijn eigen geliefde stad Antwerpen! Schitterend en heel herkenbaar, De oude dokken, de droogdokken, en ik geloof de Aziabrug de oude havenbuurt, heel romantisch. En in het donker "De lichtjes van de Schelde"? Want dan begint mijn hart sneller te slaan :).

Nu heb ik de weg naar de Rocrail Hardware gevonden. Ik moet dit alles even rustig bekijken.
Mijn kennis en omgang met al deze elektronica is echter de zwakke schakel, Hans. Ik heb wel wat theoretisch technische background maar voel me wel onzeker als het op praktijk aankomt.
Bedankt voor jouw reactie,
Groeten,
Vic

Stand momenteel: iTrain 2, Win Digi Pet 1, RocRail 2 rest 0. 

Hallo Gerrit,
Amaai, druk vanavond. Interessant informatie. Itrain is jouw eerste keuze maar wel is het dan toch niet zo "plug and play" als ik jou goed begrijp. Dat is goed om te weten. Er is wel op YouTube een video reeks voor iTrain in het nederlands van een zekere Jeroen Balkema. Dat vind ik persoonlijk wel handig want dan krijg je alles voorgeschoteld in kleine hapklare brokjes wat de zaak een stuk verteerbaarder maakt (denk ik dan toch  :))
Bedankt voor je reactie!

Stand momenteel: iTrain 3, Win Digi Pet 1, RocRail 2 rest 0.  mmm, spannend:-)
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Welke besturingssoftware?

Om de stand weer even gelijk te trekken  :-)  Zie de reeks van Albert van inmiddels 35 Rocrail tutorials.


https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR5aYpyBt5Hq8WI9QZixFLAa


DIY betekent overigens: Do It Yourself.
Re: Welke besturingssoftware?
Goed,

Zelf vind ik "software vergelijken" nooit echt iets. Dit omdat het vaak een persoonlijke keuze is. Of in ieder geval waar men mee "opgegroeid" is oftewel waar men mee heeft leren werken. Of juist waar men mee in aanraking is gekomen. Dan is het echt persoonlijk wat je zelf fijn vindt werken. Hetzelfde geldt voor treinbesturingsprogramma's. Bij de meeste betaalde programma's kan je een proefversie downloaden en kennismaken met het programma. Dan kan je zelf achter komen hoe een programma werkt. De meeste treinbesturingsprogramma's werken volgens hetzelfde principe. Alleen hoe het verwerkt is in het programma is meestal iets anders.

Nog maar weer het advies: Maak een testbaantje om het een en ander uit te proberen en kijken hoe het werkt. Gewoon een ovaaltje met twee of 3 wissels en een inhaalspoortje Dat is de beste leerschool dan theoretisch de boel proberen uit te vinden.

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: RocnetHans op vrijdag 16 oktober 2020, 21:18:46
er is echter één groot verschil wat het programma Rocrail heeft t.o.v. de rest: het wordt ondersteund door een eigen hardware lijn die volledig
toegespitst is en geïmplementeerd in het programma.  Je bent dan niet afhankelijk van de vaak dure merkleveranciers maar kunt je eigen DIY modules bouwen.


aan die andere programma's kan je ook DIY modules hangen,of goedkopere hardware,zolang het protocol maar ondersteund wordt;


mvg,
Michel
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Ik werk tot volle tevredenheid met CS3+ en iTrain pro inmiddels. Ik ben begonnen met iTrain standaard, toen werd het plus omdat ik ook met servo's aan de gang ging en daarna overgestapt op pro omdat ik ook de iTrain app voor draadloze besturing wilde gaan gebruiken.
Uiteraard kost elke stap meer geld, maar daar krijg je dan ook wat voor. Op deze manier kun je iTrain dus ook opbouwen.

Ik las ook wat je schreef over CS3 doorgeefluik en dat je waarschijnlijk geld had kunnen besparen. Dat had denk ik ook wel gekunnen, maar het is maar net waar je zelf de voorkeur aan geeft. Ikzelf heb NOOIT SPIJT gehad dat ik mijn CS3+ aangeschaft heb, omdat het echt een centrale is waarmee ook andere componenten, zoals link 88, terminals en boosters, etc. perfect en naadloos mee samenwerken. Alleen al om die reden zou ik nooit over willen schakelen op een andere centrale, ook al is het nu inderdaad alleen een doorgeefluik. Daar komt bij dat je ook zonder iTrain meerdere treinen overzichtelijk handmatig kunt bedienen.

Kortom: ik kan je deze combinatie echt aanbevelen!


Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Hans,
Inderdaad, die video reeks van Albert over gebruik van RocRail is zeer interessant en een sterk punt. Maar ik heb ook een videoreeks gevonden van iTrain door Jeroen Balkema ook in het Nederlands.
Bedankt voor de info.
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Ronald
Ik ben volmondig met je eens Ronald, uiteindelijk zal ik zelf de keuze maken. Maar wat ik wel wou weten is of sommige systemen beter combineerbaar zijn met een CS3 (die ik in bezit heb) dan andere systemen. En uit hetgeen ik hier zo verneem werkt iTrain en RocRail goed samen met CS3.

Wat ik ook van plan ben is, zoals jij mij terecht aanraadt, een testbaantje te maken en één of twee systemen zelf eens te testen in de praktijk. Zoals de zaken er nu voor staan wordt dat iTrain en RocRail. "The proof of the pudding is in the eating."

Bedankt voor je reactie.
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Hi

Met diverse programma's een beetje "gewerkt" maar toen ik Traincontroller tegenkwam was ik direct "om".
Een prijzige maar is het waard.
Bij StOMM hebben we de "Gletsch" baan er, tot volle tevredenheid, mee geautomatiseerd.

groet
Harald
Re: Welke besturingssoftware?
Citeeraan die andere programma's kan je ook DIY modules hangen,of goedkopere hardware,zolang het protocol maar ondersteund wordt;

Bedankt Michel voor deze, toch wel belangrijke, info. Ik was al aan het kijken wat ik nodig had voor mijn testbaantje. Ik vermoed dat ik niet ontsnap aan de S88Link? Of zie ik dat toch verkeerd?
En wat wisseldecoders betreft de m83. Gelukkig vervallen al de seindecoders vermoed ik? Bij gebruik van een software is het de PC en bezetmelders die het stoppen en vertrekken van treinen op zich neemt. De seinpalen dienen dus enkel nog als versiering. Klopt dat allemaal wat ik hier zeg? Want dit alles is compleet nieuw voor mij.
Groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Vic1956 op zaterdag 17 oktober 2020, 12:57:52
Gelukkig vervallen al de seindecoders vermoed ik? Bij gebruik van een software is het de PC en bezetmelders die het stoppen en vertrekken van treinen op zich neemt. De seinpalen dienen dus enkel nog als versiering. Klopt dat allemaal wat ik hier zeg? Want dit alles is compleet nieuw voor mij.
Groeten,
Vic


seindecoders heb je ook nodig,anders zullen de lichten van je seinen niet werken,


mvg,
Michel
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Harald,
Ha, eindelijk nog eens iemand die het voor Traincontroller opneemt. Ja dat ziet er heel degelijk uit. Wat uiteraard ook mag voor de prijs.
Een optie die ik bij Traincontroller zag was +4DSound™ . Ik weet niet of jij dit toepast maar ik moet zeggen dat hetgeen mij, na het individueel kunnen rijden van de locs, het meest aansprak toen ik met al deze vernieuwingen in contact kwam was dat de treinen het echte rij-geluid weergeven. Ik vond dit zo geweldig. Voor mij is dit, echte rij-geluid en vooral van de stoomtreinen, een enorm attractief punt wat de digitale modelbaan betreft. Het heeft ermee te maken dat deze hobby voor mij meer met emotie te maken heeft dan bvb het technische aspect om treinen te laten rijden. Het zicht van een stoomtrein die door een landschap rijdt doet bij mij mijn hart sneller slaan. Ik vermoed dat deze +4DSound™ dan ook snel op mijn verlanglijstje zou staan om dat treingeluid nog beter te ervaren en te beleven.
Mag ik eens vragen wat jou dan in dit toch dure systeem aansprak dat je dit systeem verkoos boven andere minder dure of zelfs gratis besturingen?
Ben curieus naar je antwoord,
Groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Hi Vic,

De meeste (stoom) locs van mij hebben geluid dat zit in de decoder IN de loc.
Je kan met TC ook geluid afspelen (starten en stoppen) wat op de harde schijf staat b.v. kerk-klokken brandweer sirene ect. (Dat kunnen meerdere programma's) Ook dag/nacht verlichting valt daaronder.
Staat dus volledig los van elkaar.
In TC maak je een blok (wordt automatisch aan het vorige/volgende blok gekoppeld) aan geef je het decoder nummer daarin op en .... klaar.
Je moet wel iets meer noteren maar dat gebeurt allemaal in dat blok, afremmen, eerder stoppen, welke trein, wat mag ... ect.

Op YouTube heeft Rudi (Rudysmodelrailway) bijna 60 filmpjes gezet over TC
Je mag met alle plezier, na de corona, eens bij Stomm komen kijken.
www.stomm.nl

groet
Harald
Re: Welke besturingssoftware?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Zilte op zaterdag 17 oktober 2020, 12:58:23
Welk programma je ook kiest, het zorgt ervoor dat de CS alleen maar een 'doorgeefluik' wordt.

Beste,

Ben ik niet met je eens, ligt er aan hoe jij het besturingsprogramma inricht, pas je interactie toe dan is je centrale toch meer dan een doorgeefluik.
Hier tenminste wel.

Mvg, Johan
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat Ach,het is weekend ;)
Citaat van: Vic1956 op zaterdag 17 oktober 2020, 12:57:52
En wat wisseldecoders betreft de m83.
Wat betreft de wisseldecoders kun je ook kijken naar andere merken. Die zijn vaak gunstiger geprijsd. Ik ben zeer tevreden over de Rosoft WDD. Daar kun je zelfs 8 wissels mee aansturen, terwijl de m83 er maar 4 aankunnen.
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Michel,
Citeerseindecoders heb je ook nodig,anders zullen de lichten van je seinen niet werken,
Inderdaad, had ik over het hoofd gezien. Maar ik vermoed  dat deze seinen dan enkel als versiering dienen en niet functioneel om de trein te laten stoppen. Met een PC sturing kan een schaduwstation perfect werken (afremmen en stoppen van de treinen) zonder dat er één sein aan te pas komt, ik vermoed dat dit klopt?
Mvg,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Harald,
Bedankt voor de info. Ik zal zeker eens naar de video's van Rudy gaan kijken op YT. En het museum van de modelbouw klinkt heel interessant. Schitterende modelbaan. Ik kan wel begrijpen dat je hier voor  Traincontroller hebt gekozen. En jij bent de programmaschrijver van deze baan? Indrukwekkend. Zo een grote baan onder je controle hebben moet wel een serieuze uitdaging zijn. Proficiat, chapeau!
Groeten,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Hallo Johan,

CiteerBen ik niet met je eens, ligt er aan hoe jij het besturingsprogramma inricht, pas je interactie toe dan is je centrale toch meer dan een doorgeefluik.
Hier tenminste wel.

Kan je dat even verduidelijken, Johan? Wil je daarmee zeggen dat de CS3 ook bij gebruik van een sturingssoftware toch nog steeds bepaalde taken op zich neemt?

Mvg,
Vic
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Beste Vic,

Waarschijnlijk ken je de uitspraak dat twee kapteins op een schip niet kan, dat geldt ook voor besturingssystemen, er mag er maar één zijn die de baas is, de andere  moet gewoon de bevelen opvolgen.

Groet, Anne W
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Hi Vic,

Traincontroller doen we daar met drie man en alleen de Gletsch baan, op de grote baan draait SoftLoc.

groet
Harald
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Anne W op zaterdag 17 oktober 2020, 23:04:51
Waarschijnlijk ken je de uitspraak dat twee kapteins op een schip niet kan, dat geldt ook voor besturingssystemen, er mag er maar één zijn die de baas is, de andere  moet gewoon de bevelen opvolgen.
Klopt op zich, maar terwijl je software via de pc van alles doet, kun je met het CS dingen handmatig doen op de niet geautomatiseerde gedeelten van de baan, althans die delen waarop geen routes geclaimd worden. Het seintableau binnen het CS is ook gewoon bruikbaar.  Althans, ik kan dat met Rocrail en CS2.

Groet,

Peter

EDIT Fred, linkje gerepareerd.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Vic1956 op zaterdag 17 oktober 2020, 22:32:44
Hallo Michel,
Inderdaad, had ik over het hoofd gezien. Maar ik vermoed  dat deze seinen dan enkel als versiering dienen en niet functioneel om de trein te laten stoppen. Met een PC sturing kan een schaduwstation perfect werken (afremmen en stoppen van de treinen) zonder dat er één sein aan te pas komt, ik vermoed dat dit klopt?
Mvg,
Vic


ja dat klopt Vic,


mvg,
Michel
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 18 oktober 2020, 00:49:09
Klopt op zich, maar terwijl je software via de pc van alles doet, kun je met het CS dingen handmatig doen op de niet geautomatiseerde gedeelten van de baan, althans die delen waarop geen routes geclaimd worden. Het seintableau binnen het CS is ook gewoon bruikbaar.  Althans, ik kan dat met Rocrail en CS2.


dat kan in de andere programma's en met andere centrales ook;


mvg,
Michel
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Haradigi op zaterdag 17 oktober 2020, 23:57:32

Traincontroller doen we daar met drie man en alleen de Gletsch baan, op de grote baan draait SoftLoc.


Het is je al eens eerder gevraagd: wat maakt VOOR JOU Traincontroller nou onderscheidend van een echte programma als Koploper? Soundlok, blokken, remmen, stoppen, kerkklokken, wat je tot nu toe noemt zijn algemeenheden die eigenlijk voor elk programma gelden.

Gr, Ben.
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Hi Ben,

Je hebt een goed geheugen maar dat antwoord was om Vic duidelijk te maken dat veel informatie in TC in de blokken staan.
Verder niets te koppelen of blokken verbinden.
Zoals je weet heb ik mij ook, hier en daar, een beetje met Koploper en iTrain beziggehouden.
Net zoals b.v. met wijn het is een "belevenis" en het is, voor mij, niet goed uit te leggen.
Gewoon de programma's proberen, doen dus en ervaren.

groet
Harald
Re: Welke besturingssoftware?
er zijn vele software op de markt  sommige gratis en sommige betaald.
Ook zijn er vele centrales goede kopere en de wat duurdere
maar je betaalt voor wat je krijgt
zelf heb ik ook voor t kwaliteit product de CS3+ van marklin gekozen
en dat in combinatie met iTrain en dat bevalt mij prima
wat voor alle programmatuur betreft je moet er zelf wat energie in stoppen om de ins en outs te ontdekken
zoals een vorige schrijver zei : begin met een ovaal en een inhaalspoortje
bij iTrain kun je daarvoor een proef licentie krijgen om eea twee maand te proberen en de ontwikkelaar is een jonge energieke man die nog veel in petto heeft
Succes met je keuze
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Beste Peter,

Jij hebt het over twee schepen: het geautomatiseerde schip en het niet-geautomatiseerde schip....

Beste Vic,

Dit soort discussies eindigt altijd in een rijtje persoonlijke voorkeuren, ik hoef me er, sinds de ontwerper van de Raptor overleden is, niet meer mee te bemoeien, wat overigens niet geldt voor Koploper, waarvan de ontwerper ook overleden is, maar dat programma is net als de Raptor compleet uitontwikkeld en gewoon goed bruikbaar, de Raptor niet omdat dat een stuk "mechaniek/elektronica" is die niet meer gemaakt wordt.

Aan het eind van de rit zul je ontdekken dat er niet zo ontzettende grote verschillen zitten tussen de verschillende programma's.

Groet, Anne W
Re: Welke besturingssoftware?
Twee schepen? Nee, toch niet.
Handmatig kun je met het CS altijd een trein aansturen. Rocrail volgt. En andersom ook.
Alleen als er rijwegen geclaimd zijn, zijn de wissels niet te bedienen. Maar al wat vrij is, kun je omzetten naar believen.

Groet,

Peter
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: wouter op zondag 18 oktober 2020, 12:17:39

zelf heb ik ook voor t kwaliteit product de CS3+ van marklin gekozen
en dat in combinatie met iTrain en dat bevalt mij prima


WAAROM....?

Waarom niet Koploper met Ecos of Tams met Traincontroller of Z21 met Rocrail of enz.. Dat zijn toch allemaal kwaliteitsproducten?  ;)

Gr, Ben.
Re: Welke besturingssoftware?
mijn ecos begaf het na vier jaar en ik vond de service van ESU  allerberoerdst dus toen koos ik voor de CS3+ en dat is niet compatibel met koploper
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat Waarom iTrain?
Re: Welke besturingssoftware?
mooie lay-out
goed programma wat de mogelijkheden betreft
Nederlands product
ontwikkeling gaat door
goed forum ,met snelle hulp en er wordt daad werkelijk meegedacht en echt geholpen
ontwikkelaar is op beurzen aanwezig waar erg plezierig overleg mee mogelijk is!
Re: Welke besturingssoftware?
Ik weet dat Paul van koploper overleden is maar dacht dat er nog mensen met de verdere ontwikkeling bezig waren of ben ik fout?
Re: Welke besturingssoftware?
Paul Haagsma de ontwikkelaar van Koploper is vorig jaar overleden
Hij heeft nooit de ontwikkeling uit handen willen geven
Zie ook zijn site
met zijn dood is ook de ontwikkeling van koploper dus gestopt
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Zilte op zaterdag 17 oktober 2020, 12:59:41
Voor een CS3 heb je een L88 (Link S88) nodig met voeding.

Ik maak gebruik van de HSI-88 USB van LDT
Mijn ervaring met de L88 van Märklin is mindergoed heb er 2 defecte L88-ers gehad op een zeer korte tijdsspanne vandaar de switch naar LDT.

Werkt heel goed.
Grts Freddy
Re: Welke besturingssoftware?
Ik ben dus inderdaad fout  8o
Re: Welke besturingssoftware?
Blausee-Mitholz
gast

Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: Vic1956 op zaterdag 17 oktober 2020, 22:58:03
Hallo Johan,

CiteerBen ik niet met je eens, ligt er aan hoe jij het besturingsprogramma inricht, pas je interactie toe dan is je centrale toch meer dan een doorgeefluik.
Hier tenminste wel.

Kan je dat even verduidelijken, Johan? Wil je daarmee zeggen dat de CS3 ook bij gebruik van een sturingssoftware toch nog steeds bepaalde taken op zich neemt?

Mvg,
Vic

Jawel.
Ik werk met ECoS en Koploper maar kan ook met andere centrales en software.

Ik laat een trein die mijn station Blausee-Mitholz bedient automatisch binnen komen met Koploper. Ik sluit 1 hoofdspoor af door handmatig het blok er voor bezet te maken, trein verkeer gaat automatisch door over het andere hoofdspoor in beide richtingen (natuurlijk wel om en om  ;) )

Ik kan naar harte lust mijn rangeerbewegingen handmatig uitvoeren met gebruik making van het afgesloten hoofdspoor met de ECoS. Daarbij kan voor geprogrammeerde wisselstraten in de ECoS gebruiken.

Ben ik klaar met rangeren dan zet ik de lok terug waar hij binnengekomen was en geeft het hoofdspoor weer vrij, koploper gaat weer verder over twee hoofdsporen.

Met de ECoS rangeer ik dus handmatig binnen afgesloten grenzen en is dan dus meer dan alleen een doorgeef luit.
Koploper is kapitein in zijn automatisch gebied en ik zelf ben kapitein binnen de gesloten grenzen voor Koploper en als ik de grens niet overschrijd is er geen conflict.

Ik kan dus kiezen tussen automatisch rijden en alleen kijken of ook zelf actief deelnemen aan het rangeerspel (waar Koploper niks van weet)

Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel.

Mvg, Johan

P.s. meer over mijn modelbaan vindt je hier
Re: Welke besturingssoftware?
Hoi,

Citaat van: Zilte op zondag 18 oktober 2020, 15:35:01
Als ik het goed begrijp, omzeil je hiermee de CS3.

Klopt. De terugmelding van de baan gaan rechtstreeks naar de PC. Werkt dus ook voor centrales met geen terugmelding maar wel met een computer aansluiting. In principe zou dat bij een CS3 / CS3+ niet moeten omdat Märklin kwaliteitsproducten levert volgens bepaalde forumleden  ;) Maar ik kan wel begrijpen waarom iemand het na een paar defecte L88 dat gaat proberen.

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
Citaat van: wouter op zondag 18 oktober 2020, 13:55:00

Nederlands product


Zekers, maar is dat een pré of komt je dat net goed uit? Je rijdt met een Duits Central Station.

Het blijft een vermakelijke discussie.  :D

Gr, Ben.
Re: Welke besturingssoftware?
 @citaat Dat is maar deels waar. Toen ik met Koploper startte was er niets anders.

Ik lees en leer maar vindt nog steeds niet wat ik zoek in dit topic: wat maakt het één anders dan het ander.  ;)
Re: Welke besturingssoftware?
Hoi,

Citaat van: Zilte op zondag 18 oktober 2020, 16:46:09
Maar een centrale blijft dus nodig?

Ja, op een of andere manier moeten de treintjes op de baan commando's krijgen. En daar zorgt een centrale voor. Of die centrale nu een fysiek doosje is of software in de computer die via een uitgang naar de versterker gaat maakt niets uit. Je hebt iets nodig dat de benodigde signalen op de baan zet. Daarom kunnen ook simpele centrales zoals de MS2 en de Multimaus met wat kleine hulpprintjes aangesloten worden op de computer.

Citaat van: ACTS.zuid op zondag 18 oktober 2020, 17:04:46
Ik lees en leer maar vindt nog steeds niet wat ik zoek in dit topic: wat maakt het één anders dan het ander.  ;)

Dat verschil is er eigenlijk ook niet  :)

Groet Ronald.
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Het is gewoon meer een persoonlijke keuze, ook ingegeven door beschikbaar budget en wat je zelf belangrijk vind uiteraard. En daar moet je maar achter zien te komen, want de meeste gebruikers hier hebben gekozen voor een centrale die hun voorkeur had en dan wordt centrales vergelijken wel heel erg moeilijk. Uiteraard zijn er die in clubverband wel e.e.a. beter kunnen overzien.
Zo simpel is het eigenlijk wel.
Re: Welke besturingssoftware?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welke besturingssoftware?
Zie de centrale als de vertaler van de instructies uit de computer naar de taal die de lokdecoder kent, dus MFX, Motorola, DCC en SX, als iemand Microsoft er van overtuigd dat die "modelspoortalen" in Windows moet zitten, dan heb je geen centrale meer nodig.

Overigens bestaat er een pure vertaler, https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:dicostation, ook zijn er nu centrales die geen eigen bediening meer hebben.

En nee, echter grote verschillen tussen de verschillende software's bestaat niet, zeker niet in de basis zaken

Groet, Anne W
Re: Welke besturingssoftware?
Harald is niet de enige die TC gebruikt, sinds versie 2.5 rijden mijn treinen ook onder deze vlag.
Bij de MSG in Den Bosch rijdt de Marklinbaan ermee, net als de clubbaan van de THCA te Almelo. (Beiden keren heb ik het daar geintroduceerd 😉 )

Zoals reeds geschreven, het kost wat maar werkt fantastisch. Download de software en probeer het met een testbaantje  zoals door anderen voorgesteld.