Beste Treintjes liefhebbers en Pieter in het bijzonder,
Ik wist inderdaad niet dat "besturingsoftware voor treintjes" zo een explosief onderwerp was onder de treinliefhebbers

. Hoe de stand uiteindelijk geworden is van pro's en contra's heb ik niet meer bijgehouden.
Maar ik heb toch een keuze gemaakt tussen twee systemen die ik wens te testen: Rocrail en iTrain. Niet dat ik denk de andere systemen minder goed zouden zijn (in de hoop geen nieuwe polemiek te starten) maar gewoon dat het onbegonnen werk is om al deze software te testen, temeer omdat ik uit de discussie één zaak heb geleerd is dat alle systemen hun verdedigers hebben en dus wel goed zullen zijn. Maar de reden dat ik deze twee systemen over hou is dat ik van beide systemen veel informatie op YT heb teruggevonden.
Wat Rocrail betreft zijn de YT video's van Albert een geweldige hulp om iemand als ik, die als een volkomen groentje hierin stapt, wegwijs te maken in deze materie. Ik heb zo een twintigtal video's bekeken en alles wordt echt heel goed uitgelegd. Ook het feit dat Rocrail gratis is (op een vrijwillige bijdrage na) vind ik ook een grote troef. Wat mij wel een beetje afschrikt van Rocrail is toch de vele instellingen die er moeten gebeuren, waardoor ik vermoed dat Rocrail complexer is dan iTrain. Gelukkig is er Albert om je door dit doolhof te leiden.
Itrain bevalt mij ook omdat ik hier in de discussie toch verschillende gebruikers zijn, die iTrain in combinatie met CS3 gebruiken (ik heb namelijk ook een CS3), en dat tot grote tevredenheid. Ook van iTrain vond ik de video's van een zekere Mr Jeroen Balkema met gedegen uitleg. Toen ik al de 14 video's gezien had kwam ik er wel achter dat deze over iTrain4 gaan en er ondertussen een versie 5 is. Maar in grote lijnen zal dit wel hetzelfde zijn vermoed ik. Tot hiertoe, enkel afgaand op het bekijken van de video's, moet ik zeggen dat iTrain iets gemakkelijker oogt dan Rocrail. Nadeel: het is niet gratis.
Ik wil nu een testbaantje op zetten om beide systemen in de praktijk te testen. Ik heb al een locatie in huis gevonden waar dat kan gebeuren. Maar nu heb ik toch een "probleempje". Mijn trein layout bevindt zich op zolder. Daar kan ik onmogelijk nog een testbaan bijplaatsen (2 x 0,8m). Dat wil zeggen dat ik mijn Central Station met bijhorende schakelnetdeel moet verplaatsen naar de testlocatie. Maar ik wens uiteraard mijn trein-layout ondertussen nog te gebruiken. Temeer daar ik vermoed (ik ben namelijk ook nog met totaal andere bezigheden aan de gang en moet mijn tijd dus verdelen) dat ik toch wel enige tijd zoet zal zijn met het uittesten van beide systemen.
Voortdurend verhuizen van CS en het schakelnetdeel zie ik echt niet zo zitten. Daarom zoek ik een oplossing om een zo eenvoudig mogelijke centrale aan te schaffen om enkel voor de testbaan te gebruiken. Alleen weet ik niet zo goed wat daarvoor geschikt zou kunnen zijn en de prijs zou dan ook nog schappelijk moeten zijn. Misschien iemand die een voorstel heeft? Ik zag de Tams, heel mooi en maar twee knoppen Go en Stop, dus uitermate geschikt voor mij

Maar 219€ is wat duur om eens even te testen.
Andere mogelijkheid is om een tweede schakelnetdeel aan te schaffen. Dan moet enkel de CS verhuisd worden.
Wat het andere benodigde materiaal betreft heb ik het volgende lijstje:
Is er een goede ziel, met kennis van zaken, die hier even wil kijken of ik niets onnodig of verkeerd aanschaf aub?
1° Decoder: Rosoft WDD8. Ik zie dat deze decoder het DCC format gebruikt. Al mijn locs werken met Mfx decoders. Kan de CS daarmee overweg of moet ik ergens een instelling op de CS maken?
2° Voeding 16VAC voor bovenstaande decoder. Ik heb nog een "schakelende voeding", Marklin 66191, van een vroegere startset: 18VDC 18VA. Ik vermoed dat ik deze voeding kan gebruiken voor deze decoder? Anders gebruik ik de railspanning, schijnt ook mogelijk te zijn.
3° S88Link Marklin 60883
4° Schakelnetvoeding 66201 voor bovenvermelde S88Link
5° Terminal 60145 als tussenschakel CS3-LinkS88. Heb ik reeds in mijn bezit.
6° Router om zowel de computer als de CS3 op aan te sluiten zodat beiden met elkaar kunnen communiceren. Hier zou ik ook wat hulp kunnen gebruiken want dit is niet echt mijn domein. Welke router moet ik aanschaffen? Bij Conrad vind ik dit:
https://www.conrad.be/p/tp-link-tl-wr841n-wifi-router-24-ghz-300-mbits-399734 Kan ik daarmee verder?
In bijlage dan schema van de opstelling.
Raad en eventuele bijsturing worden danig op prijs gesteld.
Met vriendelijke groeten,
Vic