Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CE800 digitaal

Gestart door Vanderstangetjes vrijdag 16 oktober 2020, 00:50:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CE800 digitaal
Lid sinds: 2016

offline
CE800 digitaal
In een eerdere post in het problemenhoekje had ik al laten zien dat de CE800 van mijn vader het einde van zijn levensduur aardig had bereikt. Motorschild gebroken en het schakelrelais doorgebrand. Einde oefening. Maar mijn vader wilde toch graag dit machientje weer rijdend zien. Een nieuwe motor lag nog op zolder -fijn zo'n hobby die een leven lang meegaat, kan je nog eens iets bewaren-. Nieuw erbij gekocht: decoder 60982 mLD3. Hierna komen wat foto's van de verbouwing.

Ik doe dit niet dagelijks, dus ik heb het rustig aan zitten uitzoeken. De draadkleuren zijn ook weer veranderd (altijd boekje goed lezen). Veel aansluitingen 'even geprobeerd'. Bijvoorbeeld om te ontdekken aan welke kant de oranje en grijze motoraansluiting moeten, zodat de rijrichting overeenkomt met de verlichting. Ik laat op de foto's ook zien dat ik een beetje heb gezocht naar een goede oplossing voor de kabels. Al die kabeltjes moet je wel ergens kwijt. Eerst wilde ik ze bovenlangs de motor naar achteren voeren, maar het bleek dat de kap dan niet meer past. Uiteindelijk een kabelboom onderlangs het motorschild gemaakt. De functiedraden die niet gebruikt worden heb ik in een krimpkousje gestopt en opgewonden. Kan je ze later altijd nog eens uitrollen en aansluiten. Het sleepcontact was vreselijk versleten. Ik heb een (bijna) nieuwe uit de rommeldoos geplaatst .

De gloeilampjes zijn zo karakteristiek voor dit model, die wilde ik graag handhaven. Maar dan ook enigszins zwak brandend zoals origineel in het analoge bedrijf. Je kan ze  blijkbaar softwarematig dimmen (had ik van Wim vernomen -Wim dank je!-), maar ik heb alleen een MS1 en daar gaat dat niet mee. Dus bedacht ik om de lampjes (wel nieuwe 19v genomen) in serie aan te sluiten. Dan moeten ze wel geïsoleerd van het chassis worden geplaatst. Dat heb ik met ordinair plakband gedaan. Krimpkous om de lampjes leek me veel te dik om het nog passend te krijgen. Plakbandjes scheurden wel een paar keer, maar steeds nieuw gemaakt. Was even prutsen, maar gelukt. Tussentijds steeds veel getest. Eigenlijk na iedere soldeerverbinding wel. Steeds controleren of alles nog werkt. Heel rustig aan gedaan.

Uiteindelijk werkte alles goed op de rollenbank. Toen de baan op (nou ja, rondje C-rails op de vloer gelegd). Rijdt het voor geen meter. Eerst geprobeerd of de massa het probleem was, door een draad te maken van de trekhaak (goed massapunt) naar de rails. De wielen zijn namelijk ook niet bepaald als nieuw meer. Hielp niks. Dus dan is de aanvoer niet goed. Ik had in eerste instantie de omschakelaar voor rail / bovenleidingbedrijf weer functioneel aangesloten. Leek me wel leuk. Maar dat was natuurlijk wel een storingsbron. Dus die schakelaar overbrugd en rode draadjes aan elkaar gesoldeerd. Ook een draadje gemaakt tussen sleepschoen en het veertje van het sleepcontact. Daarna reed ie als een trein, zonder stotteren! Het gaat echt heel mooi, ook langzaam rijden. Overigens: ik heb nog Griffon consistentvet op de tandwielen gedaan (héél klein beetje) en dat werkt mooi. Het rammelen was meteen weg. bedankt Cees voor die tip!

Als kers op de taart een SMD ledje aan een weerstandje gesoldeerd (gewoon rustig voor gaan zitten en proberen of het lukt, en ja!). Interieurverlichting gemaakt. Past nét bovenop de motor. Aangesloten op de groene draad (F1) en de zwarte (massa). Dan knippert het ledje wel een beetje, maar staat leuk. Toch nog iets extra's in het digitaalbedrijf.

De foto's passen niet in 1 post, komen na elkaar:
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2016

offline
Re: CE800 digitaal
Volgende setje foto's:
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2016

offline
Re: CE800 digitaal
Volgende setje foto's:
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2016

offline
Re: CE800 digitaal
en de laatste twee drie:
Re: CE800 digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: CE800 digitaal
Deze dame kan voorlopig weer mee, een tweede kans verdient ze wel  :)

Dat jou vader dit locje weer wil laten rijden begrijp is wel, daar zitten een hoop herinneren aan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: CE800 digitaal
Mooi om te zien dat je ombouw project gelukt is.
Extra leuk gegeven de herinneringen.

Veel rijplezier.
Groet, Erik
Re: CE800 digitaal
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: CE800 digitaal
Jeroen,

Je hebt HEMA tape gebruikt om de lampjes te isoleren.

Houd er rekening mee dat de weekmakers op de lange duur hard worden/vergaan in de tape.

Af en toe eens kijken of de tape nog niet hard is geworden helpt om geen sluiting te krijgen.

Verder complimenten voor je precisiewerk!
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: CE800 digitaal

Ik soldeer de niet gebruikte draden los van de decoder of adapterplaat, dan kunnen ze nooit in de weg zitten.

Leuk deze ombouw! En cabine verlichting, luxe hoor  :)
Ik denk dat je er veel plezier mee gaat beleven.
Een mooi uitgebreid verslag waarmee velen hun voordeel mee kunnen doen  :thumbup:
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: CE800 digitaal
Hi Jeroen,

Mooi gedaan en samen veel plezier ermee.

groet
Harald
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: CE800 digitaal
Mooi restauratie- en upgradewerk geleverd, Jeroen  :thumbup:
Het gele licht in de cabine van dit oude pareltje maakt het helemaal -nostalgisch- af  ;)

Grtz Tony
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: CE800 digitaal
Citaat van: Zilte op vrijdag 16 oktober 2020, 08:57:33
... Door het wikkelen ontstaat er een spoel. Een stroom door een draad wekt altijd een magnetisch veld op....

Dat zal niet zo'n heel groot probleem zijn. Om een stroom te laten lopen heb je ook nog een plus pool nodig (de functie uitgangen zijn negatief). Er kan dus geen stroomkring ontstaan, en dus geen stroom, en dus geen magneetveld, en dus geen verlies/verwarming. Pas als de losse draden worden aangestuurd in de buurt van de Mhz (niet mogelijk met de decoders), en de draden als monopool antennes gaan fungeren zal je een vermogensoverdracht naar de lucht/omgeving zien. Echter zal in het meest (on)gunstigste geval het effectief vermogen zo klein zijn dat van de verwarming van de bundel geen sprake is.

Of het esthetisch is om de overgebleven draden op deze manier weg te werken? Tja ... B) Voor het testen/proefrijden, ideaal! Als eindresultaat,  :error:

Jan-Peter
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2016

offline
Re: CE800 digitaal
Leuk! veel positieve reacties en ook goede tips erbij, dankjewel allemaal! Ik hoop ook dat de foto's tot hulp zijn voor andere minder gevorderden.

Ja dit locje is in 1955 of '56 aangeschaft door mijn grootvader. Het verhaal gaat dat ze -omdat er in Nederland nog 'weeldebelasting' moest worden betaald- door een bevriende relatie in de gereedschapskist van een vrachtwagen uit Duitsland werd gesmokkeld. Op het doosje staat '25,-' geschreven en dat klopt in ieder geval met de prijs in DM die in de catalogi staat. Mooi verhaal.

Ik heb er zelf bijna dagelijks mee gespeeld tussen pakweg 1978 en 1986. Dus die slijtage, dat is vooral mijn eigen werk :-)

ga 'm na het weekend 'opleveren'.

groet van Jeroen
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2016

offline
Re: CE800 digitaal
"t is toch niks gedaan met die quarantaine. Enkel thuis zitten, dus locomotiefje nog maar weer even uit het doosje gehaald en jullie tips ter harte genomen.

Draadjes zonder functie kort gemaakt en in nieuw kousje weg gestopt. Helemaal eraf wil ik niet. Ik had expres de gesealde decoder genomen, zodat die veilig ingepakt zit. Daar wil ik niet aankomen. Stukje dubbelzijdig tape gebruikt om de ruimte op te vullen en decodertje vast te zetten. Staat inderdaad netter!

Zie dat ik ook het handeltje van het voormalig schakelrelais in een krimpkousje had gedaan. Voor de zekerheid.

Overzichtfoto'tje gemaakt van het gebruikte gereedschap. Valt best mee eigenlijk. Kreeg er wel dorst van, ga biertje pakken. Fijn weekend allemaal!

Jeroen
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: CE800 digitaal
Je kunt op de laatste foto rechtsboven op de plank nog zien, waar de ambachtelijk gebrouwen pint gestaan heeft, Jeroen  :D

Grtz Tony
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2016

offline
Re: CE800 digitaal
Dat heb jij scherp gezien Tony! Hier een paar straten verderop wonen nog broeders die af en toe brouwen. Het zijn niet de broeders van het rechte spoor, alhoewel dat goed had gekund, want nog een keer evenzoveel straten verder, ben je op het station. Je betaalt dan wel zestien euro voor een fles van driekwart liter, maar dat gaat rechtstreeks naar de charitas. Dus vooruit dan maar.  :D
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2016

offline
Re: CE800 digitaal
Gewoon even lekker nagenieten:
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2020

Oude liefde roest niet.

offline
Re: CE800 digitaal
Mooi stukje werk!
De CE800 is mijn eerste lok die ik begin jaren 50 van mijn vader kreeg. Loopt nog steeds als een trein.

Groet,
Gerard
Re: CE800 digitaal
Lid sinds: 2007

offline
Re: CE800 digitaal
 @citaat

Ook mijn eerste lokje 62 jaar geleden, rijdt nog steeds (analoog)