In een
eerdere post in het problemenhoekje had ik al laten zien dat de CE800 van mijn vader het einde van zijn levensduur aardig had bereikt. Motorschild gebroken en het schakelrelais doorgebrand. Einde oefening. Maar mijn vader wilde toch graag dit machientje weer rijdend zien. Een nieuwe motor lag nog op zolder -fijn zo'n hobby die een leven lang meegaat, kan je nog eens iets bewaren-. Nieuw erbij gekocht: decoder 60982 mLD3. Hierna komen wat foto's van de verbouwing.
Ik doe dit niet dagelijks, dus ik heb het rustig aan zitten uitzoeken. De draadkleuren zijn ook weer veranderd (altijd boekje goed lezen). Veel aansluitingen 'even geprobeerd'. Bijvoorbeeld om te ontdekken aan welke kant de oranje en grijze motoraansluiting moeten, zodat de rijrichting overeenkomt met de verlichting. Ik laat op de foto's ook zien dat ik een beetje heb gezocht naar een goede oplossing voor de kabels. Al die kabeltjes moet je wel ergens kwijt. Eerst wilde ik ze bovenlangs de motor naar achteren voeren, maar het bleek dat de kap dan niet meer past. Uiteindelijk een kabelboom onderlangs het motorschild gemaakt. De functiedraden die niet gebruikt worden heb ik in een krimpkousje gestopt en opgewonden. Kan je ze later altijd nog eens uitrollen en aansluiten. Het sleepcontact was vreselijk versleten. Ik heb een (bijna) nieuwe uit de rommeldoos geplaatst .
De gloeilampjes zijn zo karakteristiek voor dit model, die wilde ik graag handhaven. Maar dan ook enigszins zwak brandend zoals origineel in het analoge bedrijf. Je kan ze blijkbaar softwarematig dimmen (had ik
van Wim vernomen -Wim dank je!-), maar ik heb alleen een MS1 en daar gaat dat niet mee. Dus bedacht ik om de lampjes (wel nieuwe 19v genomen) in serie aan te sluiten. Dan moeten ze wel geïsoleerd van het chassis worden geplaatst. Dat heb ik met ordinair plakband gedaan. Krimpkous om de lampjes leek me veel te dik om het nog passend te krijgen. Plakbandjes scheurden wel een paar keer, maar steeds nieuw gemaakt. Was even prutsen, maar gelukt. Tussentijds steeds veel getest. Eigenlijk na iedere soldeerverbinding wel. Steeds controleren of alles nog werkt. Heel rustig aan gedaan.
Uiteindelijk werkte alles goed op de rollenbank. Toen de baan op (nou ja, rondje C-rails op de vloer gelegd). Rijdt het voor geen meter. Eerst geprobeerd of de massa het probleem was, door een draad te maken van de trekhaak (goed massapunt) naar de rails. De wielen zijn namelijk ook niet bepaald als nieuw meer. Hielp niks. Dus dan is de aanvoer niet goed. Ik had in eerste instantie de omschakelaar voor rail / bovenleidingbedrijf weer functioneel aangesloten. Leek me wel leuk. Maar dat was natuurlijk wel een storingsbron. Dus die schakelaar overbrugd en rode draadjes aan elkaar gesoldeerd. Ook een draadje gemaakt tussen sleepschoen en het veertje van het sleepcontact. Daarna reed ie als een trein, zonder stotteren! Het gaat echt heel mooi, ook langzaam rijden. Overigens: ik heb nog Griffon consistentvet op de tandwielen gedaan (héél klein beetje) en dat werkt mooi. Het rammelen was meteen weg.
bedankt Cees voor die tip!Als kers op de taart een SMD ledje aan een weerstandje gesoldeerd (gewoon rustig voor gaan zitten en proberen of het lukt, en ja!). Interieurverlichting gemaakt. Past nét bovenop de motor. Aangesloten op de groene draad (F1) en de zwarte (massa). Dan knippert het ledje wel een beetje, maar staat leuk. Toch nog iets extra's in het digitaalbedrijf.
De foto's passen niet in 1 post, komen na elkaar: