Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zeeschepen/ containerschepen H0

Gestart door SniperEye dinsdag 19 februari 2008, 14:03:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zeeschepen/ containerschepen H0
Al heel lang heb ik een stillen wens en dat is een containerschip zoals in Railz Miniworld op mijn baan.
Ik heb eens contact gehad met een Chinese modelschipbouwer die kon bouwen voor $ 2000,-. Zelf ben ik denk ik niet handig genoeg om er een te bouwen.

Wel heb ik eens op E-Bay een plastic model gekocht, maar dat voldoet niet aan mijn hoge kwaliteitseis.

Zo'n schip is natuurlijk behoorlijk groot voor een modelspoorbaan vandaar dat de schaal enigzins mag afwijken. Wie o wie heeft tips of oplossingen?
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Hoi Sniper,

een modelboot laten bouwen kost goud :shock:, ik heb zelf in 1980 een modeltanker gebouwd vanaf tekening rederij.
Alles heb ik dus zelf moeten maken, en dat maakt het zo duur, maanden ben je er mee bezig 8)

Dit is echter schaal 1 : 200 , model is 1,40 meter lang !, zal er een foto van plaatsen.
Er zijn toch wel bouwdozen 1:87 van schepen ?

Mvg Gert
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0



Mvg Gert
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Citaat van: v200marklin op dinsdag 19 februari 2008, 14:36:07
Er zijn toch wel bouwdozen 1:87 van schepen ?
Die zijn er wel, maar voornamelijk van kleine(re) boten als sleepboten, politie- en brandweerboten, vissersboten, ponten en rijnaken en dergelijke. Kijk maar eens bij Artitec.
Maar of er ook zee- / containerschepen zijn in H0? Misschien in Amerika, daar komen de schepen van Railz ook vandaan. Klik hier en scroll naar beneden.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Bij Railz wel eens gevraagd, maar deze ontvangen zij van sponsoren.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Is een binnenvaartcontainerschip geen betere optie? deze zijn wat kleiner en zou je dus wat meer op schaal kunnen bouwen...


Bas
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Ik wil een zeehaven gaan nabouwen. Een binnenschip is voor mij hierin geen optie. Je moet maar zo gek zijn als mij om per sé een containerschip te willen hebben.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
maar hoe lang is een containerschip al gauw een meter of 200 das dan in H0 al weer 1,78 M. 2of 3 van die bootjes en je ruimte is al snel vol... (of jij hebt heeeeeeeeeeel veel ruimte). Niet dat ik het geen gaaf idee vind maar haalbaarheid is een 2e.


Bas
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Haalbaarheid is onderzocht. Neem als voorbeeld even het containerschip van Railz Miniworld. Ik schat dat deze ongeveer 120 cm lang is. Maximaal 150 cm. Goed te doen dus voor mijn beschikbare ruimte.

Kennelijk is het mega lastig om aan een containerschip in deze schaal te komen. Ik ga binnenkort naar het scheepvaartmuseum om tekeningen op te vragen. Misschien dat ik er zelf mee aan de slag ga.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Hou ons op de hoogte!


Bas
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Als er andere tips zijn die een relatief goedkope oplossing bieden dan hou ik mij van harte aanbevolen. Ik heb nog nergens een fabrikant gevonden in schaalmodel schepen. 1:87 exact is niet noodzakelijk, 1:100 is ook nog schappelijk en bij zo'n groot schip is de afwijkende schaal niet snel zichtbaar.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Ik heb nog bouwtekeningen van mijn OBO carrier (Oil-Bulk-Ore), zoals reeds vermeld, de lengte is 144 cm, breedte 22cm, hoogte 11cm.

De opbouw van de hull is hetzelfde als van een container carrier, je zou de brug wat verder naar voren kunnen plaatsen, en de ruimen aanpassen voor de containers.

Mocht je dus nergens een tekening kunnen krijgen 8)

Mvg Gert
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Heren

Als je het nou gewoon aan mij vraagt.  8)
Ik koop de boel tenslotte allemaal in voor Railz  :D
Het containerschip van Railz komt uit Chicago.
Vooral het oude stoomschip heeft een hele leuke prijs, en wil deze ook bestellen.

Ik moet morgen even zoeken hoe en wat, en dan geef ik het internet adres.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
@Chris Kijk, heel mooi deze informatie  :D :D
Moet je ook eens googlen op Museum of Science and Industry of even zoeken op youtube. Zeker een tip voor Railz Miniworldmensen.

@v200marklin
Uiteraard is de spantentekening altijd zeer welkom

@allemaal
Inmiddels ook een mailtje naar het Maritiem Museum in Rotterdam gestuurd met de vraag voor eventuele spantentekeningen en andere technische tekeningen.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Via modelbouwers.nl kan men aan tekeningen komen van schepen. Kosten een paar euro.

Ben eerst benieuwd naar de tip van Chris. Mocht ik daar om wat voor reden dan ook niets mee kunnen dan wil ik een poging wagen om zelf te beginnen aan een schip.

Om te beginnen zal ik dan eerst een tekening aanschaffen en daarna op een of andere manier starten.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Ik weet dat Huider in Heerhugowaard ook modelboten verkoopt, de schaal is mij niet bekend.. als ik er weer eens ben zal ik es navragen..
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
sjeezz.. die Zwarte Zee van Billing (1:90) heb ik nog ergens op zolder als kale romp liggen.. was 'm helemaal vergeten.. maar de schaal is wel erg mooi..



ga er even op broeden of ik 'm bij m'n eigen baan kwijt kan.. anders kan ik er misschien iemand blij mee maken??
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Bedankt voor de tips. Helaas niet de gouden tip erbij tot nu toe  :P
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Hoi Snipereye

Op deze site staat een romp van een containerschip te koop in schaal 1 op 100 onder nummer E100 204 het is de wagenborg en is 133 cm. http://www.modelbouwshopflevoland.nl/easysubpage0080.html
Op hun website kun je heel veel leuke onderdelen vinden waaronder ook zeecontainers schaal 1/87
hoop dat je wat aan de romp hebt dat lijkt mij het moeilijkste

mvg Anton Wouters
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Hoi Snipereye

Hier nog een link van iemand die zelf een containerschip schaal 1/100 nabouwt misschien heb je er wat aan.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-schepen/36189-containerschip-astrorunner.html

mvg Anton
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Heel goede tip chagoimen. Ik heb ze een mailtje gestuurd om een foto van de romp te kunnen ontvangen.

Het was trouwens E100 201 i.p.v. 204 :)

Enig nadeel hieraan is dat dit een volledige romp is waarschijnlijk terwijl ik alleen een romp nodig heb boven zeeniveau. Maar ik vertrouw erop dat dat wel op te lossen valt. Ik heb het ze ook gevraagd in een mail.

Overigens is 1:100 een mooie schaal.

Ben benieuwd of Chris inmiddels heeft achterhaald waar Railz de schepen/ schip vandaan hebben gehaald. Hij had het over Chicago....  :?
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
@antons 2e reply: Daar heb ik in het verleden eens contact mee gehad. Deze persoon was bereid indien ik zelf zou gaan bouwen tips mee te geven. Echter wil ik eerst de mogelijkheden bekijken voor kant en klare bouw.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
mooi hoor al die boten  :shock:
groet robert
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Als je een containerschip op een modelbaan wilt hebben die enigszins op een echt containerzeeschip lijkt wordt het een hele lengte.
Pak een als voorbeeld een containerzeeschip van Mearsk en zet deze om naar schaal 1:100.
12 rijen voor en 6 op het achterdek. Een containerschip van meer dan 250 meter naar model zou het al een lengte van 2,5 meter hebben.


Comlombo van Maersk Line

Majestic van Maersk Line

Vespucci van P&O Neddloyd

De Coral van APL

Wil je nu dan een echt een conatainerschip nabouwen neem den de Emma van Maersk.
Lengte bijna 400 meter (in model dus 4 meter) en plaats er 13500 containers op.


Succes.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Maar nu even een praktisch vraagje: stel je koopt / bouwt een containerschip in de schaal 1:100, vallen dan de 1:87 containers niet uit de maat :?? Of zijn er ook containers in de schaal 1:100?
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Hallo Gerard,

Als je zelf bouwt wordt (in dit geval) alles schaal 1:100, dus ook de containers.

Voor de rekenaars.
Het laatste schip kan 13500 containers vervoeren.
Stel elke containertrein vervoerd 50 containers.
Reken uit hoevel treinen het dan worden, hoelang 1 trein is, hoelang alle treinen samen zijn en indien men de treinen kopstaart kan laten rijden hoelang je voor de overweg staat alvorens de hele stoet voorbij is.

Mvg,
Peter
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Wanneer ik een schip bouw of koop van 1:100 dan gebruik ik evengoed
containers in schaal 1:87. Ik verwacht niet dat de verhouding schip vs.
container ernstig verstoord gaan worden. De lengte van het schip wat
ik wil bouwen of kopen zal wat mij betreft om en nabij de 150cm mogen
zijn. Een klein rekensommetje en je weet de echte lengte van het schip.


Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
OK, hierbij de site

http://www.bearcomarine.com/

en klik op custom models, voor kant en klare modellen en op view products voor boupaketten.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Wowww... hele mooie modellen en ook zeer kostbaar.
Ik ben niet het type voor een dubbeltje op de eerste rang
zitten, maar ook niet van het kaliber strooien met geld.

Zojuist gepromoveerd in functie waarmee ook meer loon.
Wie weet een steuntje in de rug om toch het budget te verruimen.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Oef.. er staat daar ook een prachtige havenkraan, incl filmpje..
http://www.bearcomarine.com/other.htm#craneMovie
wel duur speeltje: ruim $3700,--
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
oef
dat ga ik niet voor elkaar krijgen bij de vrouw  :mrgreen:
wel erg mooie modellen
groet en bedankt cris voor de link
robert
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Ik zou een groot gedeelte van het containerschip of veerboot in de achtergrond laten verdwijnen. Achter een loods of doorschilderen op de achtergond. Dan heb je een klein gedeelte van het schip op je baan maar lijkt het een compleetschip.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
me vader werkt bij een rederij met groote visserij scheppen
en ze hebben 3 moddellen staan 1:100 die zijn best groot 
en hebben een mooie prijs van ong 10,000 euro
die zijn gemaakt door het scheeps werf toen de boot werd gebouwd 
 
groetjes ronnie
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Ik vond op Ebay het volgende schip 1:87:

i_am_backsoon

Kosten US $19,99
Verzendkosten US $79.00

Heb je toch een leuk schip.

Groeten,
Richard
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Waarschijnlijk zijn de prijzen omgedraaid, maar hoe dan ook.. mooi ding voor een mooi prijsje !  :D
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Citaat van: OmeLaurus op donderdag 24 april 2008, 14:42:51
Waarschijnlijk zijn de prijzen omgedraaid, maar hoe dan ook.. mooi ding voor een mooi prijsje !  :D

nee hoor prijzen staan goed, maar al dan nog voor  nog net geen $100,-- toch een mooi model.


Indien SniperEye over gaat op koop laat het even weten misschien worden de verzendkosten minder als je er meer besteld en dan heb ik wel intresse! :D


Bas
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
79$ verzenden? Het is toch een KIT? wordt ie in een gouwe doossie verstuurt of zo..
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Hoi,

Versturen van mijn stoomloc uit de US was of $55 of $42.
Kan me voorstellen dat als het een grotere doos ofzo is het meer zal kosten.
Of zwaarder....

Groet,
Hans
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
@ RichAnt

Dat schip heb ik inderdaad gekocht en in elkaar gezet. Dit is GEEN professioneel pakket, maar door een hobbyist (schrijf ik dat zo goed?) gemaakt.

Een foto van mijn schip:

Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
inderdaad een erg mooi model en dat voor nog geen 100 eurie
groet robert
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0

Lengte 1135 mm, breedte 140 mm.
Te koop bij Verspaget Modelbouw Eindhoven.

Mvg,
Peter
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
heb je ook een prijs erbij ??
wel een mooie schip zelf mooier dan die andere hierboven  !!
groet robert
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Dit schip kost 229 Euro.


Mvg,
Peter
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Voor een schip op de modelspoorbaan heb je alleen het deel van het schip nodig boven waterniveau.
En dat is lastig, ook bij zelfbouw wat ik eens overwogen heb.
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Re2:

Bij modelbouwshopflevoland.nl verkopen ze losse scheepsboegen:



Lengte: 1580 mm
Artikel: E100 302

Enige nadeel is dat dit een romp is inclusief het deel onder waterniveau terwijl alleen het deel boven waterniveau nodig is. Ik heb ze gemaild met de vraag of dat dit af te zagen is.

Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Citaat van: SniperEye op vrijdag 25 april 2008, 10:44:09
Voor een schip op de modelspoorbaan heb je alleen het deel van het schip nodig boven waterniveau.
En dat is lastig, ook bij zelfbouw wat ik eens overwogen heb.

Mits dat je met echt water gaat werken!

Fred
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Uiteraard, maar lijkt mij niet de voorkeur van menig modelspoorder gezien de electrische bedrading.  8)
Re: Zeeschepen/ containerschepen H0
Hoi sniperEye

De romp is er goed af te zagen met een lintzaag, of met een dremel.

mvg Anton