Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon

Gestart door Looney Tunes woensdag 04 september 2019, 20:47:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
De r zit weer in de maand, dus dat betekent hier weer dat ik langzaam aan weer meer aan de treinenhobby ga doen.  :D
Hierbij dus het eerste deel van dit ombouwverslag, zijnde een PTT post wagon welke ik een tijdje terug gekocht had, en een gat in een kopse wand heeft, duidelijk te zien op de volgende foto.
Mijn eerste gedachte was om hier gewoon een knipperbol overheen te plakken en zo het gat te verdoezelen.


En blijkbaar zitten er aan de onderkant ook 2 wielslepers, waardoor ik me toch ging afvragen of er geen sluitlicht op de wagon zit.
De assen zijn nog geïsoleerd, maar bij het aanbrengen van een spanning ging niks branden.


Bij nadere inspectie was toch wel een stukje printplaat te zien. (in het gat links onder)


Dus de wagon uit elkaar gehaald, en toen kwam dit printje tevoorschijn. (Op de achtergrond overigens ledstrips van een volgend project te zien)


Het printje maar geheel uitgebouwd, zodat ik die binnenkort verder kan bekijken. Het IC is een knipper IC, dus het ledje zal wel knipperen.


Nu maar eens kijken hoe het knipperpatroon is, en dan ook maar eens zorgen dat de wagon op 3rail ook gaat werken. (Want ja, anders heb ik er zo weinig aan :P)
Wordt vervolgd dus...
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Je zou hem ook kunnen voeden met een batterijtje.

Tip onder het gat een klein blokje kunststof lijmen en dit geel verven.
Lijkt dan precies een sluitlantaarn.
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Dank voor het idee, maar ik kies voor een iets geavanceerdere oplossing  B) Heb geen zin om de wagon uit elkaar te moeten halen bij een lege batterij.
En voor de knipperbol pak ik er gewoon eentje van Artitec, die hebben m.i. mooie knipperbollen.
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Voor het laden van de batterij heb ik helaas geen oplossing.
De beide (reeds aanwezige) sleper op de assen zou je ook kunnen benutten als aan-uit-schakelaar.

Wagon op het spoor = aan
Wagon niet op het spoor = uit
De verbinding wordt dan gerealiseerd door de wielen op de spoorstaaf.

John (VT601)
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Zo, na een periode van deadline na deadline had ik vanmiddag eens de tijd en zin om even tijd voor mezelf te nemen en te knutselen aan een eigen projectje dat al een tijdje wacht om af te maken.
Een tijdje terug had ik wel al de elektronica gemaakt, lipo accu+printje om de accu te laden/beschermen en de spanning op de uitgang op 5V te regelen. (Is allemaal open source op internet te vinden).


Nu heb ik zelf die lipo liever niet continue in de wagon zitten (vanwege veiligheidsredenen). Dus de wagon moet makkelijk open/dicht kunnen.
En wat is dan het makkelijkste, een afneembaar dak. Want dan kan de elektronica gewoon in het rode deel, en hoeft de wagon dus niet telkens helemaal uit elkaar.
Ik wil het dak niet los erop leggen, want dan zwerft die door het doosje, en ik wil ook geen kieren als die op de wagon ligt. Dus een magneetje leek me de beste optie.
Zo gezegd, zo gedaan, magneetje in 3d geprint houdertje (gezien de bolling in het dak), en de clipjes die het dak normaal vast houden weggevijld.






Dak sluit netjes, dus nu maar eens kijken hoe alles in de wagon geplaatst moet worden. :D B)

Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Vandaag tekening gemaakt voor het nieuwe 'interieur' Het zwarte blok plastic zat erin, maar nu ik allerlei elektronica erin ga maken, gaat die eruit en komt er een nieuw stuk welke 3D geprint is. Dat is de grijze, alle elektronica past daar nu in/op.


Dan alvast naar het volgende stapje, er moet een knipperbol op. En als je in model filmpjes zoekt zie je er genoeg, maar telkens is de led 50% aan en 50% van de tijd uit.
Ik kwam ik een filmpje tegen van NS Diesellocs in vroegere tijden, en laat daar nu aan het einde van een trein met een 2200 een knipperbol zitten. Hoewel die maar een paar seconde in beeld is, is het genoeg om te zien dat die niet even lang aan staat, als uit. Dus daar ga ik gelijk maar even rekening mee houden ;)

Voor het stuk waar ik over praat even kijken vanaf 19:38
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Knap stukje huisvlijt John, ik heb er ook nog 3 ............................  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Dankje Peter, nu kan je ook zien hoe je ze kan ombouwen ;) Maare is 1 niet voldoende, gezien werkende knipperbol niet op elke wagon hoeft.

Zo, nieuwe 'interieur' is voorzien van de elektronica.




En alles past ook op het onderstel.


Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Kijk aan, en dat allemaal in dat oude karretje van mij.  :D  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 19 december 2020, 19:44:20
Dankje Peter, nu kan je ook zien hoe je ze kan ombouwen ;) Maare is 1 niet voldoende, gezien werkende knipperbol niet op elke wagon hoeft.


Ik heb 3 stammetjes John  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Haha Ben, ja, dat oude karretje wist niet wat m overkwam toen er nieuw spul in kwam :P
Maar ik vind het een leuk ding worden, en straks valt het gaatje niet meer op.

Ik had het kunnen raden Peter... Koppel je ze gewoon aan elkaar, dan kan je het met 1 af O:-D :-)

Ondertussen de kap er weer over gezet, ledje bungelt er nog uit.


Alles past nu prima in de wagon.


Stekkertje waar de accu aan komt. En ook het ledje op zijn plek. Ik heb dat hoekje later nog wel zwart moeten schilderen, tegen het doorschijnen.


En met de lipo op zijn plek.


Tijd om het dak erop te klikken en een filmpje te maken van het resultaat. :D
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Zo gezegd, zo gedaan. Hierbij het eindresultaat:
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Sluitlicht/knipperbol op Roco PTT post wagon
Erg leuk John  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman