Hoi Guus,
Er kunnen hier straks heel veel antwoorden komen, maar de vraag (aan jou) is: waarom wil je overstappen naar digitaal en wat wil je allemaal digitaal gaan doen?
Daar hangen (heel veel) mogelijke antwoorden mee samen. Er zijn legio mogelijkheden/combinaties mogelijk.
1. Alleen alle digitale artikelen (wissels, ontkoppelrails, seinen) digitaal schakelen. Het voordeel is in mijn ogen klein. Je zou in theorie met minder (lange) draden toe kunnen, omdat je een ringleiding met de digitale spanning onder je baan kunt leggen en daar op de meest logische (lees: dicht bij de te schakelen zaken) plek een schakeldecoder plaatsen. De meeste schakeldecoders kunnen 4 artikelen aan (net als de blauwe kastjes), maar ook daar zijn weer uitzonderingen. Als gebruiker werk je dan nog steeds met druktoetsen (op je centrale) en eigenlijk merk je weinig verschil met analoog
2. Zowel de digitale artikelen (uit 1), als ook de treinen digitaliseren. De loc's hebben dan een eigen decoder nodig en vaak moet je oude locs ombouwen met een permanente magneet. In locdecoders is weer een groot scala aan mogelijkheden, waarbij (net als bij de schakeldecoders) de digitale 'taal' belangrijk is. Helaas is die niet gestandaardiseerd. De meest voorkomende 'talen' bij 3 railrijders is DCC of Motorola. De decoders spreken vaak maar 1 taal (net als het centrale station), maar er zijn ook decoders die zowel DCC als Motorola aan kunne 9net als sommige centrales). Er is hier wel ergens een mooi overzicht van (weet zo de link niet).
Let wel: in deze variant stoppen de treinen nergens uit zichzelf
3. 1+2 en dan uitgebreid met automatisch rijden of semi automatisch (met die laatste variant heb ik geen ervaring). Je hebt dan minimaal zogenaamde bezetmelders nodig, die kunne 'zien' waar een trein zich bevindt (kan weer op 2 manieren: stroomdetectie of massa detectie). De laatste stap is volautomatisch rijden via een trein-besturingsprogramma. Daarvoor heb je een interface nodig (zit nu vaak al in een centrale ingebouwd), een PC en een besturingsprogramma (ook weer vel keuze)
Kortom: het vraagt even wat nadenk- en uitzoekwerk. Het lijkt erger dan het is, maar net als Wim (Sprinter) en anderen raad ik je aan om je vooral eerst goed in te lezen en diverse topics op dit forum te bekijken en uiteraard vragen stellen.
Succes en misschien welkom in de digitale treinenwereld.
gr. Gertjan