Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

baantje bouwen

Gestart door lows68 vrijdag 25 december 2020, 11:39:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baantje bouwen
lows68
gast

baantje bouwen
Hallo,  fijne kerst alvast aan iedereen hier.
Ik ben nieuw op het forum, 'her'beginner met Marklin .....
Na een verhuis terug een oude set gevonden, wat materiaal bijgekocht en beginnen bouwen.  Zonder software, gewoon op de vloer.
Beschik over een baan nu van 450 op 220, cfr de foto's.
De interesse zit vooral in het stoomdepot, verder een grote loop (2x) en een soort van goederen station.

Nu nog seinen en bovenleiding monteren en dan hopelijk alles - analoog -aan de praat krijgen. (locs die ik geb werken wel, heb ik getest  ;)
Graag comments en ev tips.  Heb nog veel te leren ....

Groet, Stijn (B)
Re: baantje bouwen
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: baantje bouwen
Dat is toch een behoorlijk baantje!
Re: baantje bouwen
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: baantje bouwen
Kun je er rondom overal bij?
Re: baantje bouwen
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: baantje bouwen
Altijd fijn dat er nog iemand de weg terug naar huis heeft gevonden :P
Dat is al een mooie oppervlakte om mee te starten. Maar ik vermoed dat je wel een probleem zult krijgen met aan de achterkant te geraken. Voor ieder obstakel of afwerking zal je veel moeite hebben om aan dat stuk te geraken. Een reikwijdte van 1m is al stevig, en niet praktisch als je grondig wil werken? Maar 2 m? Onder dat schuine dak ga je niet goed kunnen werken.
Maar misschien staat je tafel op wieltjes, en dan is er geen probleem.
Ga je enkel analoog rijden, of op termijn misschien toch digitaal?
Re: baantje bouwen
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: baantje bouwen
Zie net op de foto dat er geen wieltjes onderstaan, maar dat valt nu nog snel te fixen. Wat soort onderconstructie heb je voorzien? Je werkt op OSB plaat. Dat is niet de meest evidente onderbouw als je er gaten in wil zagen. Als je een open raamconstructie hebt, heb je geen stijve plaat nodig, maar is een dunne MDF onderplaat vaak meer dan voldoende. Zeker ook interessant als je ze verrijdbaar zou maken. En je hebt daar een brug liggen, het plan is dus om ook hoogte te gaan overwinnen, op welke manier ga je dit doen? Zuiver opbouw? Indien je met dunne MDF werkt, kan je de oprit gewoon uitzagen en heb je 1 glooiend vlak. Het zijn maar enkele vragen en suggesties
Re: baantje bouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: baantje bouwen
 @citaat I.p.v. MDF kun je ook multiplex gebruiken. Dan kun je dunnere platen gebruiken dan MDF, wat weer scheelt in gewicht.
Re: baantje bouwen
lows68
gast

Re: baantje bouwen
alvast dank voor de reacties.
De tafel staat op wieltjes, de achterkant is bereikbaar   ;)
De tafel is opgebouwd met frames (60x60 cm) in vurenhout en bedekt met een OSB plaat (21 dikte)
Ondertussen al wat bezig geweest met het uitzoeken van seinen en de brug achteraan in de hoogte brengen.  (gewone peilers voorzien)
2 triptraps in gebruik om overal bij te kunnen.

Elektrisch wordt nog wat uitzoeken, maar hoop hier veel info te kunnen vinden.

* worden de seinen links of rechts geplaatst (in de rijrichting) ?
Re: baantje bouwen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: baantje bouwen
Je hebt al aardig wat materiaal bij elkaar; ik zou gewoon wat rondneuzen hier en plannen/tekeningen posten , dan komen de opmerkingen/ adviezen vanzelf
Succes
Re: baantje bouwen
Lid sinds: 2012

offline
Re: baantje bouwen
Citaat van: lows68 op vrijdag 25 december 2020, 18:30:27

* worden de seinen links of rechts geplaatst (in de rijrichting) ?


hangt ervan af in welk land jouw baan zich bevindt, in België links (ik zie daar een Belgische wagon staan  >:-D )


mvg,
Michel
Re: baantje bouwen
lows68
gast

Re: baantje bouwen
Citaat van: ramdani op zaterdag 26 december 2020, 10:11:48
Citaat van: lows68 op vrijdag 25 december 2020, 18:30:27

* worden de seinen links of rechts geplaatst (in de rijrichting) ?


hangt ervan af in welk land jouw baan zich bevindt, in België links (ik zie daar een Belgische wagon staan  >:-D )

Het is een beetje de bedoeling een B - NL set op te bouwen ....
mvg,
Michel
Re: baantje bouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: baantje bouwen
Dit belooft een mooie klassieke M-baan te worden, leuk :thumbup:
Re: baantje bouwen
antonv
gast

Re: baantje bouwen
Eigenlijk is dit iets om op een glimmend witte plaat te bouwen met enkel wat blikken gebouwen zoals je zo vaak zag in de oude Märklin catalogussen  ;)
Re: baantje bouwen
lows68
gast

Re: baantje bouwen
Citaat van: antonv op zondag 27 december 2020, 18:25:28
Eigenlijk is dit iets om op een glimmend witte plaat te bouwen met enkel wat blikken gebouwen zoals je zo vaak zag in de oude Märklin catalogussen  ;)

Nou,
witte plaat .....  het idee komt van de originele plaat met de sets S, E, T1, T2 en T3.  De onderbouw heb ik hier nog. (maar bleek te dik om te combineren)
Dit alles kwam weer boven water bij een verhuis.  Verloren doos op de zolder dus  8o
Mijn interesse gaat momenteel uit naar een stoomdepot.
verder heb ik de baan uitgebouwd naar de huidige oppervlakte van de kamer ....  En een soort van goederenstation bijgeplaatst linker hoek.

Maar heb nog veel te leren.  Volgende weken de draadjes doorvoeren, alles aansluiten en testen.
groet,