Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wat kan ik met een decoder 6080

Gestart door ron van den broek maandag 18 februari 2008, 21:54:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat kan ik met een decoder 6080
ron van den broek
gast

Wat kan ik met een decoder 6080
Hallo,

Ik heb enkele decoders 6080 liggen waar ik niets meer mee doe.
Nu dacht ik misschien is het mogelijk om bijv. zo'n decoder in een wagon in te bouwen om de verlichting mee aan /uit te schakelen.

Is dit mogelijk of heeft zo'n decoder persé stroom van de motor nodig oid.
Ik heb er geen verstand van en is er eventueel iemand die een andere bestemming heeft gedaan met zo'n decoder.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Mvg Ron
Re: Wat kan ik met een decoder 6080
Hallo Ron,

kan volgens mij prima fungeren als functiedecoder 8), spanning gewoon via sleper onder wagon/rijtuig vandaan halen.

Mvg Gert
Re: Wat kan ik met een decoder 6080
Je kunt de decoder uitstekend gebruiken voor het schakelen van de verlichting.

Mvg,
Peter
Re: Wat kan ik met een decoder 6080
buckfast_beekeeper
gast

Re: Wat kan ik met een decoder 6080
Ik gebruik een 6081 (= 6080 voor DC) als decoder in het dummy motordeel van een ICE. Zelfde adres als het motordeel, lichten omgekeerd aangesloten. De verlichting keert zo ook mee met de rijrichting. Eventuele stuurstandrijtuigen zullen ook zo'n decoder krijgen die uit een lok werd gesloopt.
Re: Wat kan ik met een decoder 6080
Hallo,

(stoffig topic? welnee! :mrgreen:)

even een vraagje: ik heb een 6080 over, die ik (middels een relais) voor de verlichting in een stam rijtuigen wil gebruiken. Er komen een heleboel draden uit, maar ik heb er uiteraard maar een paar nodig :lol:.
De blauwe en de groene draden waren voor de motoren, de gele en grijze voor de verlichting. Nou heb ik nog een bruine, een rode en een zwarte draad over :?. Welke moet ik voor de voeding gebruiken, en welke voor de retourleiding?

mvg,

Victor
Re: Wat kan ik met een decoder 6080
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wat kan ik met een decoder 6080
Bruin is voertuig-massa / rail-massa
Zwart is motor-retour
Rood is rijspanning

John
Re: Wat kan ik met een decoder 6080
Citaat van: VT601 op donderdag 23 oktober 2008, 17:04:32
Bruin is voertuig-massa / rail-massa
Zwart is motor-retour
Rood is rijspanning

John

Hallo John,

dus de retourleiding voor de verlichting bestaat bij deze decoder niet? (maw, de retour vd verlichting op massa aansluiten?)

mvg,

Victor
Re: Wat kan ik met een decoder 6080
klopt helemaal wat je zelf zegt je moet de bruine draad ook als retour gebruiken voor je verlichting

Re: Wat kan ik met een decoder 6080
okee, dankjewel!

morgen even langs de electronicaboer voor een relais en stekkertjes 8)

mvg,

Victor