Citaat van: Jan22 op vrijdag 09 oktober 2020, 15:39:57
En er is dus geen enkele andere manier dan een apart draadje te trekken naar die tweede (van de eerste spoorstaaf geïsoleerde) spoorstaaf om iets te kunnen meten met de optocoupler.
Stroomdetectie kan dus wel analoog?
Ja. Mits je snuffelt aan de goede spoorstaaf, en
mits in dit geval het 2/3-rail relais 1 in plaats van beide spoorstaven aansluit.
En snuffel je dan ook beide soorten treinen: 2-rail en 3-rail? Ja.
En ook aan stilstaande treinen? Ja (mits met referentiebron).
Maar ...
Het bekende lijstje:
Veel ooit naar 3-rail omgebouwde 2-rail locs hebben een stroomafnemer op het draaistel rechts voor
en een stroomafnemer op het draaistel linksachter.
Als in 3-rail éen spoorstaaf geïsoleerd is, dan rijden ze helemaal niet meer.
Dus: of terugbouwen naar 2-rail (dan heb je geen stroomloze spoorstaven),
of op alle draaistellen twee stroomafnemers plaatsen (lees voor 3-rail gebruik: massacontactstrips).
Maar: heb je analoog wel iets aan stroomdetectie?
Dat hangt ervan af of je de baan analoog statisch (hardwarematig vooruitzien)
of analoog dynamisch (on the fly) bestuurt.
Maakt dat iets uit?
Schakelingen (en dus de draadjes die daarbij horen) worden overbodig of lokaal beperkt
als je reageert op wat er gebeurt,
in plaats van vooraf vastlegt wat er kan en mag gebeuren.
Het verschil uit zich met name bij wisselstraat besturing en dus rijwegbesturing.
Condities worden simpeler. Diodematrixen zijn toepasbaar op een ander besturingsniveau.
Dat is een aanname, geen feit.
Het is geen feit als je kijkt
naar deze site en
elders op die site: Fahrstraßenschaltung.
Neem dit voorbeeld:
Er zijn 6 sensor (lichtsluizen) gebruikt en de stand van de wissels om deze wisselstraat te beveiligen.
Halleluja! Met alleen drukknoppen in plaats van dynamische sensors, was dit een stuk simpeler geweest.
Maar ja, dan liggen alle toelaatbare rijwegen wel voor eens en altijd vast (in relais, dus in geheugenplaatsen).
Alsnog wijzigen wordt daarna heel lastig.
Op zich: het verschil tussen statisch en dynamisch is niet of je wel of geen relais gebruikt. Deze site gebruikt TTL-logica. Het gaat erom dat deze site (schaal G of II(m)) uitgaat van wisselbesturingslogica als basis voor rijwegbesturing, en dat besturingssysteem besluit on the fly wat moet gebeuren, en dat kost heel veel sensors.
Een voorbeeld van statische besturing is te vinden
op deze website (modelbouwvereniging Hilversum). Een baan uit de jaren '60 over Hilversum uit de jaren '35 is volledig met schakelpanelen en diodematrixen bestuurd, op basis van rijwegen, middels 2 drukknoppen per rijweg (het zogenaamde NX-systeem). Een foto op die webpagina toont een beeld van de overzichtelijke en gedocumenteerde spaggetti-bedrading achter de schermen.
Felix Geering legt
op zijn site uit hoe dat achter de schermen werkt. En geeft een voorbeeld van een
complex kopstation op basis van deze techniek in schaal N.
Omdat de diodenmatrix ook z'n grenzen kent, is over gegaan op een
zelfbouw besturing van complexe rijwegen, op basis van het NX-systeem.
Dat wat Felix wil, gaat mijn wensen ver te buiten.
Menigeen op dit forum zal bij zo'n plan liever naar Koploper, iTrain, RocRail, Windigipet of TrainCommander grijpen,
al is het maar vanwege de flexibiliteit of de overdraagbaarheid in clubverband.