Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wil niet rijden na schoon maak.

Gestart door robert hoesman donderdag 08 oktober 2020, 15:56:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wil niet rijden na schoon maak.
Marklin  vrienden, het volgende  mijn Eloc  (3357 met 2 ,1beenige pantografen )  Heeft heel lang goed gereden aan de bovenleiding(ik rij analoog) Tot van morgen  een tik op de trafo en daar stond  de Eloc stil Geen beweging in te krijgen .De kapp er af vervolgens heb ik  de motor schoon gemaakt (was behoorlijk vuil  alle maal draadjes) in de peut en schoon geblazen droog Alles weer netjes in elkaar ,met een klein beetje  Marklin olie.OP de rails maar het licht gaat wel aan ,maar niet rijden?
Geef mij maar eens raad.
groetjes  Robert
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Borstels gecontroleerd en terug geplaatst?

groetjes uit beetje krom
opa Cees
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Ja ,daar ben ik niet aan geweest

Maar ik zal ze er uit halende schoon maken ,en dan er weer in zetten

Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Hallo Robert,

Is er misschien iets tussen de tandwielen van het draaistel gekomen?

Groet,
René
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Rene, ik heb  de tandwielen  schoon gemaakt in de peut Ze waren goed vies ,waar na ik ze met Marklin olie gesmeerd heb, Met de hand rijd die wel soepel ,maar electrisch niet..Ra ra.
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
zou de schakelaar bovenleiding/middenrail niet verschoven zijn? mvg, Alain
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Zit er een ouderwets rijrichting omschakelrelais in of een elektronisch rijrichting omschakelrelais?
Volgens de 3railwiki zit er een elektronisch relais in een 3357, maar volgens de exploded view van Märklin een ouderwetse.

En dat kan uitmaken voor het vinden van de oorzaak.
De bovenleiding schakelaar klinkt waarschijnlijk voor het niet willen rijden na een schoonmaakbeurt.
maar de tik op de trafo wijst op kortsluiting, en daarmee op een elektronisch omschakelrelais.
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Er zit een gewoon relais in met een extra elektronische hulp schakeling om de bokkesprong te onder drukken.
Dus geen elektrisch relais.

Waarschijnlijk de hulpschakeling stuk.
Grt. Jo
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Of draadje los naar motor.
En ik weet niet hoe je de lok in bad hebt gedaan, maar daarna alles zorgvuldig droog geblazen oid?
Wel je lichtgeleiders verwijderd? Niet alles kan tegen oplosmiddelen...
Mvg. Marcel
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Meten is weten...  Kijk even of je spanning hebt achter de bovenleidingschakelaar, en op de motor.
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Schoonmaken zonder de koolborstels te verwijderen?? Dan zal hij nu wel lekker schoon zijn.  8o
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Alleen het draaistel waar de antislip bandjes op zitten.       GEEN MOTOR  En de rest met een wattenstaafje schoon gemaakt
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Ook heb ik nieuwe borstels er in gezet Ik ga nu eerst met  mijn multimeter kijken of er stroom komt via de schakelaar van de boven leiding komt .
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Citaat van: Jan22 op donderdag 08 oktober 2020, 18:30:46
Zit er een ouderwets rijrichting omschakelrelais in of een elektronisch rijrichting omschakelrelais?
Volgens de 3railwiki zit er een elektronisch relais in een 3357, maar volgens de exploded view van Märklin een ouderwetse.

Volgens mij zou er een elektronische in horen te zitten. Ik kan mij nog goed herinneren dat die "ouderwetse-bokkesprongen-veroorzakende-ondingen" geleidelijk werden vervangen. De loks die de nieuwe elektronische af fabriek aan boord hadden waren te herkennen aan een artikelnummer dat begon met 33..
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Alleen in een 3557 zit een electronisch relais. (En 5-polige motor)
De 3357 heeft voorschakelelectronica.

Mvg. Marcel
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wil niet rijden na schoon maak.
@Robert,

Los van het schoonmaken met 'peut' hoop ik dat je wasbenzine bedoelt.

Maar even on topic.
Probeer met de kap van de lok een de volgende stappen:
- met een gewone trafo een verbinding maken tussen de rode bus van de trafo en de koolborstel die niet aan de v veldspoelzijde zit.
- met een tweede draad tussen bruin en een van draden tussen de veldspoel en richtingrelais.
- draai de trafo iets open, maar geen 24V.
- draait de motor dan is die verbinding ok.
- doe dat ook voor de andere veldspoel.
- draait de motor dan is ook dat in orde.

Werkt het tot dan toe niet dan zitten daar de problemen.

Je kunt dan met de borstels eruit proberen de wielen te draaien. Als dat klemt moet dat eerst worden verholpen.

Werkt de motor wel via de veldspoelen, dan moeten we gaan kijken naar het relais.
Is er een goede massaverbinding? (Vaak een koperen lipje op het draaistel met de lokmassa (bruin))

Is de verbinding tussen relais en sleper in orde? Schakelt het relais goed?
Zijn de verbindingen via het relais in orde?

John (VT601)