Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Analoge modelbaan naar digitaal

Gestart door Willem Boorsma donderdag 08 oktober 2020, 13:19:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge modelbaan naar digitaal
We hebben nu een grote Märklin modelbaan met circa 30 locs. 5 daarvan zijn ook digitaal.
Nu willen we langzaam overgaan op digitale besturing.

Onze gedachte is dat we starten met de aanschaf van een CS3. Wat hebben we dan nog meer nodig om digitaal te kunnen rijden. Wel of niet een trafo? Welke dan ?

Graag tips.

Willem en Bernard
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Zelf zou ik mij eerst eens goed gaan inlezen wat de mogelijkheden zijn.
Alleen Marklin Motorola (MM), MFX, dcc of beide.
Direct een dure centrale er zijn meerdere mogelijkheden.

Er staan ook nog wat vragen "open" b.v. wil je in de toekomst ook met de PC, Baan besturings software gaan rijden.
Alles digitaal, of alleen de locs en de wissels/seinen analoog ?
Bezet melders ? ect.

groet
Harald
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Maak een eisen- en wensenlijst en bepaal op basis daarvan welke centrale je wilt nemen. Er zijn namelijk zoveel verschillende smaken om digitaal te rijden.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers tenzij je natuurlijk een zak geld op overschot hebt. Een CS3 (2 versies) kost ts 700 à 800 euro. En dat vind ik persoonlijk veel te veel geld. Je kan het ook geen investering voor jaren ver noemen want het is al het 3e model in nog geen 20j tijd. En de mensen met CS1 en CS2 blijven verstoken van updates. Wat als er, ik zeg maar, straks een CS4 zou komen ?
Er zijn bij andere leveranciers centrales te koop (soms zelfs 2de hands) die een pak minder geld kosten en even goed zijn.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Citaat van: Willem Boorsma op donderdag 08 oktober 2020, 13:19:55

Onze gedachte is dat we starten met de aanschaf van een CS3. Wat hebben we dan nog meer nodig om digitaal te kunnen rijden. Wel of niet een trafo? Welke dan ?


Een antwoord op je vraag: je hebt bij de CS3 een voeding nodig: Marklin 60061.
Wil je ook de wissels digitaal bedienen dan heb je wisseldecoders nodig, welke hangt een beetje af van de toepassing.

Gr, Ben.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
We willen wel de mogelijkheid hebben om de treinen met PC (Apple-iOS) aan te sturen.
Te beginnen met de 5 digitale locs, en in een volgende fase de analoge locs om te bouwen.
Wissels en seinen kunnen gewoon analoog blijven.

Welke andere leveranciers leveren vergelijkbare centrales voor meer dan 5 locs? En welke producten zijn dan aan te dragen.

We hebben ons al wat ingelezen, maar komen er niet uit. We hopen op dit forum gebruik te maken van de expertise van de forumleden.


Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Welke meerwaarde verwacht je van digitaal rijden op een geheel volgens analoge principes aangelegde baan?
Ik weet niet of er nu een zekere vorm van automatisch rijden op de baan mogelijk is, maar als je voorlopig wissels en seinen analoog blijft bedienen, zie ik de meerwaarde van een CS3 echt niet. Dan zou een MS2 (grijs of zwart) volstaan.
Daar kan geen computer aangehangen worden, hoewel je een gleisbox kunt aanpassen. Dat vergt wel enige kennis van electronica en computers.
Maar de waarde van computergestuurd rijden, is er pas als wissels en eventuele seinen ook digitaal bestuurd worden. Met andere worden: inventariseer eerst wat je graag wilt of wat je aantrekkelijk lijkt van digitaal rijden. En bedenk (of vraag) dan waarmee het te realiseren is.

Groet,

Peter
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Ik zal mijn vraagstelling even aanpassen.

Fase 1: Modelbaan (M-rail) digitaal aansturen met gebruikmaking van de 5 digitale locs, met mogelijkheid van baanbesturing via computer (=Mac OS of iOS)
Fase 2: Wissels en seinen digitaliseren
Fase 3: Overige analoge locs ombouwen tbv digitale aansturing

Mogelijk zullen fase 2 en fase 3 elkaar overlappen, dit is afhankelijk van de ervaring die we gaan opdoen.

De modelbaan is trouwens nog in een beginstadium (we zijn net een nieuwe modelbaan gaan bouwen, nadat de vorige wegens geplande verhuizing is afgebroken). We kunnen daarom nog heel wat aanpassingen tbv digitale besturing bewerkstelligen.

Je kunt onze huidige modelbaan (=in opbouw) dus beschouwen als proefbaan naar digitale besturing.

Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Je gaat veel te snel. Van analoog naar digitaal en computer is een hele grote stap.

Als je een CS3 hebt gekocht kun je je 5 locomotieven individueel besturen, meer niet. De volgende stap is je wissels digitaliseren, je kunt ze dan via het CS3 besturen/omzetten.

De volgende stap is computergestuurd rijden (PC of MAC). Daartoe moet het computerprogramma wat op die PC/MAC draait weten waar treinen zich bevinden: je moet dan je baan in blokken knippen en bezet/terugmelders installeren. En da's niet niks. Treinen rijden van blok naar blok en in een blok kan maar één trein staan etc..

Seinen staan op de baan voor de leuk, zij hebben geen functie meer in de besturing, je ziet alleen maar kleurtjes veranderen.

De vraag is of je bovenstaand wilt. Je zult dan een proefbaantje moeten maken om te leren en feitelijk je huidige baan afbreken.

Gr, Ben.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Of het te snel gaat, weet ik niet. Maar als je baan nog in opbouw is, en je wilt digitaal rijden, schakelen en met de pc automatiseren, dan moet je dat goed plannen.
Dus, beginnen met blokken maken in de baan. Terugmelders kun je later aanschaffen en decoders voor de wissels ook. Tenzij je servo's wilt gaan gebruiken. Dan kun je beter gelijk ook digitaal gaan schakelen.
Ik heb het ook zo gedaan. Geen oefenbaan gemaakt en na bijna 20 jaar stilstand met alleen analoge ervaring, digitaal herbegonnen. Ik durfde het niet aan met de PC en een 'zwarte doos' en heb daarom een gebruikte  CS2 gekocht. Achteraf, en als de Tams Redbox toen al beschikbaar was geweest, had ik die net zo graag gehad. Fysieke knoppen hoef ik achteraf niet, eigenlijk.
Ik heb eerst het schaduwstation en paradebaan gemaakt en daarop Rocrail losgelaten. Dat ging zo goed dat ik ook de rest van de baan geschikt maak voor automatisch bedrijf.
De enige 'fout' die ik maakte was dat ik dacht aan twee S88 terugmeldmodules genoeg te hebben. Het worden er wel 7 of of 8. De bekabeling had daarom logischer gekund, maar dat is alles. Het is echt niet zo heel moeilijk, al maak je soms dingen mee die wat denkwerk vereisen.

Dus, lees je eerst goed in en bouw dan rustig op, volgens een goede planning. Proefbaan kan, maar hoeft niet.

Succes,

Peter
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Nog een aanvulling op bovenstaande reacties:

Bij het geautomatiseerd rijden is het plannen van de blokken één van de lastigste dingen. Waar leg je de blokken; hoeveel en met welke lengte;
in hoeveel secties verdeel je een blok (één, twee of meerdere); etc.
Gedurende de baanbouw veranderen de baan ideeën wel eens, blokken moeten dan van positie veranderen of een extra tussengevoegd worden.

Omdat je met metalen M-rail werkt is het maken van de fysieke blokken sowieso al een crime, er moeten railstaven geïsoleerd worden t.o.v. de rest.
overweeg eens het gebruik van hall sensoren. hierbij maak je geen fysieke onderbrekingen in je baan, de blokken worden gevormd door één of meerdere sensoren.

Dit kan dus ook achteraf als de gehele baan klaar is. Ideaal dus voor het ombouwen van bestaande analoge banen naar digitaal. (ook als er al ballast aanwezig is)
Geen gezaag meer nodig.


Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Bij de aanschaf van CS3 wordt de voeding Märklin 60061 aanbevolen.

Na wat zoekwerk lijkt het me dat deze uitverkocht is en kan worden vervangen door 60041. Klopt dat?

Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Kleine tip. Als je toch opnieuw moet beginnen, gooi dan ook de M rails eruit. Veel problemen met M rails en digitaliseren.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
 @citaat Genuanceerde mening...  ;)
Enkel digitaal rijden en eventueel schakelen van wissels en seinen, gaat gewoon goed met M-rails, mits in goede staat, netjes gelegd en schoon.
Blokken met terugmelders maken, is lastiger te realiseren. Bij de andere railsoorten is het wat eenvoudiger te maken. Maar om M-rails helemaal af te schrijven, gaat mij te ver. Maar goed, ieder zijn mening.

Groet,

Peter
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Zelf zou ik ook de M-rails niet meer gebruiken maar als de topic starter dat wel wil kan hij overwegen om "stroom" detectie te gaan gebruiken.
Zoals bij bijna alles hebben de mogelijkheden meestal ook allemaal voor- en nadelen.

groet
Harald
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Helaas ken ik genoeg banen waar de frustratie, door M rails en stroomdetectie die niet werkte, toenam.

De rails is allemaal vervangen door iets anders en alles werkt probleemloos.

Het is maar een hint, de TS hoeft er niets mee te doen. Maar nu hij toch nog in de beginfase zit, zou ik als ik hem was er eens goed over nadenken.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Citaat van: Willem Boorsma op donderdag 08 oktober 2020, 18:47:39
Ik zal mijn vraagstelling even aanpassen.

Fase 1: Modelbaan (M-rail) digitaal aansturen met gebruikmaking van de 5 digitale locs, met mogelijkheid van baanbesturing via computer (=Mac OS of iOS)
Fase 2: Wissels en seinen digitaliseren

Alleen als je met "baanbesturing via computer" alleen maar bedoelt dat je met behulp van een scherm op de computer zelf nog steeds de treinen bestuurt klopt deze volgorde. Zolang de wissels niet gedigitaliseerd zijn, zul je ze immers altijd zelf om moeten zetten, hetzij handmatig dan wel electrisch (met drukknoppen).
Als je bedoelt dat een computerprogramma automatisch bepaalt welke treinen moeten rijden en stoppen en welke routes ze moeten volgen, zul je eerst de wissels moeten digitaliseren (en nog veel meer).

Voor wat betreft seinen: voor het besturen van een baan gebruikt de computer die niet. Ze geven aan waar de treinen naar toe mogen en dienen zodoende alleen maar als versiering. Niets mis mee, integendeel, maar het enige dat de computer doet, is de seinen in de juiste stand zetten. Met seinen kan véél meer op het gebied van baanbesturing, maar die extra mogelijkheden zijn alleen zinvol als je geen computerbestuurde baan hebt, anders is het weggegooid geld.

Ik denk aan een andere fasering.

1. Rijden met digitale locs
2. Wissels digitaliseren
3. Baan automatiseren
4. Seinen toevoegen

Voor de eerste stap heb je een centrale nodig en je denkt aan een CS 3. Een mooie centrale, maar niet goedkoop. Aangenomen dat je bij Märklin wilt blijven, raad ik een Mobile Station 2 aan (60657). Daarbij heb je een aansluitbox (60116) en een voeding (66360) nodig, dan kun je digitale locomotieven besturen. Vooropgesteld dat de 5 die je al hebt niet al te veel stroom verbruiken, kun je ze allemaal tegelijk laten rijden. Deze drie onderdelen (MS 2, aansluitbox en voeding) samen moet je overigens niet afzonderlijk kopen maar in een set, dat is veel goedkoper. Als drie losse artikelen kom je, bij adviesprijzen, op € 200. De goedkoopste set waar ze alledrie in zitten is de "Digitale instap" (29000), adviesprijs € 170 (winkelprijs vaak € 153) en daarvoor krijg je er ook nog eens een ovaal aan C-rail bij van € 80 (alweer bij adviesprijzen). Of je gaat een stap verder en koopt een startset met een Mobile Station, rails en een trein. Iets duurder, maar als je eens kijkt wat een nieuwe locomotief tegenwoordig kost, bieden die startsets allemaal veel waar voor hun geld. Met zo'n startset kun je meteen het verschil met M-rail ervaren. Als C-rail je dan toch niet bevalt, kun je die altijd nog doorverkopen. Voor het ovaal uit de "Digitale instap" kun je zo'n € 50 krijgen.

Er worden trouwens ook regelmatig Mobile Stations te koop aangeboden, vaak samen met aansluitbox en voeding. Sommige handelaren halen startsets uit elkaar en verkopen de rails, trein en MS 2 met toebehoren afzonderlijk. Richtprijs: net boven de € 100.


Voor de tweede stap moeten de wissels om te beginnen een aandrijving hebben, precies hetzelfde als wanneer je ze met drukknoppen schakelt. Digitaliseren is niets anders dan een decoder gebruiken in plaats van de drukknoppen. Er is een ruime keus aan wisseldecoders. Märklin heeft onder meer de m 83 (60832), waarmee je vier wissels kunt schakelen, maar dat is een dure. Andere fabrikanten leveren aanzienlijk goedkopere decoders die hetzelfde kunnen. En tenslotte zijn er nog modelbouwers die zelf decoders in elkaar zetten of die iets maken op basis van een Arduino of iets dergelijks. Dat vind ik zelf allemaal te ingewikkeld, maar het kan wel en dan zijn de kosten veel lager. Met een decoder kun je de wissel omzetten vanaf de centrale. Met een CS 3 gaat dat heel gemakkelijk, ook met tientallen wissels. Met een MS 2 kan het ook, maar omslachtiger. Met een handvol wissels gaat het nog wel, maar hoe meer je er hebt, hoe onpraktischer het wordt.

Voor het automatiseren van de baan is een MS 2 zonder speciale aanpassingen niet bruikbaar. Met een CS 3 gaat het wel, maar er zijn nog diverse andere centrales. Ik raad echter aan om eerst een tijdje met een MS 2 aan de slag te gaan om digitale treinen te laten rijden. Daarna wat wissels (en eventueel ontkoppelrails) digitaliseren. Ondertussen kun je verder lezen over centrales, terugmelding en automatiseren. Misschien kom je dan helemaal niet bij een CS 3 uit maar bij een ECoS of Tams redbox, om een paar alternatieven te noemen.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
 @citaat Zo'n MS2 is leuk voor de kinderen maar de investering niet waard als je uiteindelijk toch op termijn op de computer wilt rijden: je kunt helemaal niet interfacen en het vermogen is zeer beperkt. Niet aan beginnen dus, zonde van de centen. Koop wat goeds waar je mee vooruit kan en dat kan voor een Marklin rijder ook best een CS3 zijn.

Verder wordt er veel nagepraat en herhaald wat al gezegd is.

Gr, Ben.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Ben ik niet met je eens Ben. Voor iemand die als analoge rijder bleu instapt, is een MS2 een prima investering. Als die MS2 overbodig wordt, gooi je hem weer te koop. Verlies je een paar cent op, maar je hebt wel een goede laagdrempelige kennismaking met digitaal.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Er liep hier toch onlangs een draadje waarbij je een MS2 als draadloze interface kon gebruiken ? Dus zo verloren zal die goedkope investering toch niet zijn ? Toch niet in vergelijking met een dure CS3 waarvan je drie kwart van de mogelijkheden overboord kunt kieperen als je met een pc gaat rijden.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74762.0
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Citaat van: Laurent op maandag 12 oktober 2020, 22:25:44

Als die MS2 overbodig wordt, gooi je hem weer te koop. Verlies je een paar cent op, maar je hebt wel een goede laagdrempelige kennismaking met digitaal.


Nee joh, niks laagdrempelig. Je kunt er niks mee om naar automatisch rijden te stappen. Zelfs een proefbaantje maken met een inhaal en een kopspoortje is niet mogelijk.

Als je over wilt van fietsen naar autorijden koop je toch ook niet eerst een trapauto en daarna eentje met een motor?

Gr, Ben.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
 @citaat Het moet wel hobby blijven hè :D
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Met mijn beginners-ervaring zou ik durven zeggen:
een MS2 (ik heb een zwarte),
een CC-Schnitte en
Rocrail.
Goedkoper zal je niet vinden, denk ik.

5 locs rijden probleemloos over de baan zonder elkaar in de weg te lopen.
Enkel de draaischijf doet moeilijk  :(

Maar ik krijg hem wel klein... ... ... >:-D
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
In hoeveel tijd wil je het realiseren.

Wat jij vraagt kost je weken ( Als je veel geld en vrije tijd hebt ) zo niet maanden.
Een CS3 kost gewoon veel geld, maar dan ben je al wel toekomst klaar voor automatisch rijden en schakelen.

Heb je dat er nu even niet voor over dat is een MS3 een leuke tussen oplossing.
Je kunt dan beginnen met leren schakelen en eventueel je seinen ombouwen en testen.
Mocht je later alsnog een cs3 kopen dan kan je de ms3 als extra controller gebruiken.

Tijd, maar vooral geld kan even een ding zijn.

M.b.t spoor. M of C rails
C rails is misschien handiger maar als je er al een bult van hebt liggen zou ik daar gewoon mee blijven doorrijden. Je kan later altijd nog veranderen.


Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 08 oktober 2020, 17:09:06
Welke meerwaarde verwacht je van digitaal rijden op een geheel volgens analoge principes aangelegde baan?
Inderdaad, stel voor, je hebt een analoog schaduwstation met M-rails aangelegd (zie bijlage), en het is volledig geautomatiseerd. Waarom zou je dan nog voor digitaal kiezen? Wat is dan de meerwaarde?
Dat treinen in het zicht digitaal kunnen rijden, en overdekt gewoon analoog?
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Beste Forumleden.

Bedankt voor jullie steun.

Na het lezen van alle tips hebben we inmiddels een eerste stap gezet naar digitaal.
Enkele dagen geleden hebben we een startset gekocht, met daarin een MS3.

Nu hebben we dus 6 digitale locs.

Na eerst een klein testritje op het bijgeleverde C-rail-ovaal, alwaar we de 6 locs hebben geactiveerd, zijn we overgegaan op digitaal rijden op de M-baan.

Wissels en seinen (blokbeveiliging) houden we voorlopig nog analoog. Eerst maar wat ervaring opdoen met digitaal rijden.

Een tijdsplan hebben we niet, vorige banen deden we ook altijd vele jaren over en zijn nooit compleet geweest. Er valt altijd wel wat te wijzigen, te vernieuwen of uit te breiden.

Onze volgende stap zal zijn het ombouwen van de analoge locs (een deel). Ook een mooi project.

De bestaande regelbare trafo's (dubbele Temsi's en enkele Märklin's) hebben we verwijderd, waardoor de modelbaan een stuk stiller is geworden. Dat moet even wennen, geen monotoon gebrom meer.

Met spoorse groet,

Willem en Bernard

Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
kijk je waarde na van je analoge locs, sommige leveren daarna niet meer zo veel op.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
 @citaat Doe je je hobby voor je plezier en eigen vermaak? Of denk je dat het een investering is dat moet renderen? Voor handelaren is de emotionele waarde niet een verhogende factor. Plezier hebben van / in je hobby kan veel meer waarde hebben dan denken aan "waarde in euros".

Groet Ronald.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
 @citaat
Klopt, Maar is toch later wel zonde als je een loc van 1000 euro hebt omgebouwd om vervolgens achter de prijs te komen. Had je dat ding beter kunnen verkopen en een nieuw kopen met ander spul erbij.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
@citaat / Hitmaan / Tony Dat zijn enkele uitzonderingen ... Deze zijn op 1 hand te tellen. Door dit soort beweringen "Het kan wel eens een verzamelobject zijn" wordt de mythe dat "Märklin" geld waard is in stand gehouden. De meeste mensen hebben niet meer dan echt speelgoedspul. Waar ontzettend veel van geproduceerd is en mee gespeeld is. Dat zie je ook vaak bij de mensen als ze hun spul willen verkopen. Ze denken dat ze goud in handen hebben. De emotionele waarde kan meer zijn dan de 1000 euro. Dan is het voor iemand leuker om met de lok ook op zijn nieuwe (digitale) baan te rijden.

Als iemand de trein wil ombouwen naar digitaal om lekker mee te rijden op zijn baan: Gewoon doen. Dan heb je er in ieder geval nog plezier van. Je leeft maar één keer.

Groet Ronald.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Citaat van: ronaldk op zondag 18 oktober 2020, 10:17:06
Je leeft maar één keer.
Hoe weet je dat? Kun je die bewering hardmaken?
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
 @citaat Ik heb het niet over geloof doch over een bewering.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
 @citaat / Wim / Nobody: Altijd mooi hoe je weer eens af kan dwalen .... Iedereen mag geloven wat hij of zij wil. Met "je leeft maar één keer" gaat het erom dat je als je alles "bewaart" omdat het later wel eens meer geld kan opbrengen. Zeker als origineel blijft en onaangeroerd is. Dan doe jezelf tekort. Voordat je weet kan je niet meer met je treintjes spelen. Dan verkoopt de familie de zooi omdat het te veel ruimte inneemt of in de weg staat. Want die "ouwe" doet en kan er toch niets meer mee. Dan brengt het ook niets op. Dus geniet van het leven zolang het kan. En als het rijden met je treintjes dat doet: Geniet ervan!

Groet Ronald.


Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
@ronaldk
Ik snap je punt helemaal maar aangezien het misschien om oude modellen gaat kan dit wel handig zijn. Tevens zijn wij om hier te adviseren. Zo kun wij later altijd vermelden van kijk, er is advies gegeven als je er zelf niks mee doet dan helaas.
Ik verwacht ook niet dat de treinen waardevol zijn, maar hoe vangt een koe een haas. Het verleden leert ons dat er wel eens wat vaker is voorgevallen.
Zie voorbeeld een topic over opa's groene trein hier op het forum. Lag ook maar bij toeval in de kast en bleek toch waardevol te zijn.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Hoi Willem en Barnard,
Als je nu een MS3 hebt dan is dit een mogelijke volgende stap:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74762.0
Door een stukje elektronica in je MS3 te bouwen heb je een centrale die je op je PC kunt aansluiten en zo ook terugmelding realiseren.
6 locomotieven en wissels is misschien iets te veel als het gaat om vermogen van de MS3 maar met gebruik van een extra booster kom je een heel eind.
https://wiki.3rail.nl/index.php/Booster_voor_het_M%c3%a4rklin_Mobile_Station
Veel plezier met jullie hobby.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Dat is een mooie tip, Albert.
Daar kunnen we vast wel wat mee. Bedankt daarvoor.

Tijdens het bouwen van de modelbaan zijn we zelf al tot de conclusie gekomen dat een volgende stap de aansluiting naar de PC wordt, in ons geval bij voorkeur Apple.
Maar hoe, dat was nog de vraag.

Wordt vervolgd.

Met spoorse groet,
Willem en Bernard
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
hoi,

Citaat van: Willem Boorsma op vrijdag 23 oktober 2020, 13:50:30
Tijdens het bouwen van de modelbaan zijn we zelf al tot de conclusie gekomen dat een volgende stap de aansluiting naar de PC wordt,

Dan kan je beter nu de boel goed voorbereiden. Voordat de gehele baan klaar is en je alsnog wil äutomatiseren. Dat betekent nu de juiste blokken en die weer verdelen in secties bedenken. Het maken van blokken en secties is afhankelijk van de soort rails die je gebruikt: M-rails, K-rails of C-rails. ALternatieven als Reedcontacten of hallsensoren is niet aan te bevelen. Als je namelijk nu niet goed voorbereid kan je de boel weer afbreken en opnieuw aanbrengen. Bij Märklin mag je redelijk aan de hobby wil je even "snel" blokken maken.

Citaat van: Willem Boorsma op vrijdag 23 oktober 2020, 13:50:30
in ons geval bij voorkeur Apple. Maar hoe, dat was nog de vraag.

Goed voorbereiden. Bedenk wat je wil. Dus wat zijn je wensen en eisen. Dus voldoet de digitale centrale die je nu hebt? Is het eventueel om te bouwen? Of is het verstandiger om een andere te kopen? Zelfde geldt voor de software. Als de eis is: Werken met Apple dan moet je daar naar gaan kijken. Ook andere wensen en eisen zo bekijken.

Succes.

Groet Ronald.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
Apple is niet meteen het meest gebruikte OS hier in Europa. Je zal veel meer software vinden voor Windows Microsoft dan voor Apple. Goed informeren is dus de boodschap.
Re: Analoge modelbaan naar digitaal
 @citaat iTrain werkt op Apple. Er zal wel meer software zijn die op zowel Apple als Windows werkt.