Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

1211 Met schakelbaar sluitlicht

Gestart door Ferdi woensdag 07 oktober 2020, 16:25:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1211 Met schakelbaar sluitlicht
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
1211 Met schakelbaar sluitlicht
Beste mensen,

Marklin 1211 (37120) met nieuwe Lokpilot V5.0 21MTC decoder.
Het sluitlicht wil ik schakelbaar maken, zodat deze uitgezet kan worden als er wagons achter hangen.
Ik heb de verlichting aan de achterzijde van de loc losgemaakt van de printplaat en rechtstreeks met een weerstand aan de Lokpilot V5.0 gesoldeerd op aux4 (sluitlicht) en aux5 (frontlicht). Frontlicht met 1K weerstand, sluitlicht 1K2 weerstand. De + kan op de printplaat blijven zitten. Hiermee kan ik het front/sluitlicht aan de achterkant apart schakelen.
Nu wil ik nog dat het wisselt met de rijrichting: als de rijrichting wisselt naar achteruit rijden gaat het frontlicht aan, vooruitrijden gaat het sluitlicht aan.
Met deze functiemapping op de CS2 is het gelukt (met dank aan Robin en zijn lokprogrammer om een en ander te berekenen). Ik snap nu ook meer hoe deze uithoek van de Lokpilot V5.0 werkt.
Functiemapping voor gevorderden:
Met CV31 op 0 en CV32 op 3 kan aux5 (frontlicht achter) CV385, CVA op 8 gezet worden (richting achteruit).
Met CV31 op 0 en CV32 op 3 kan aux4 (sluitlicht achter) CV369, CVA op 4 gezet worden (richting vooruit).
Met CV31 op 0 en CV32 op 8 kan aux4 (sluitlicht achter) CV369, CVK op 32 gezet worden (aux4 aan).
Hiermee schakelt de achterkant met de rijrichting en kan het sluitlicht en het frontlicht apart uitgezet worden.

Filmpje:
https://youtu.be/9cuzq_XFkwk

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Interessant!

Dit gaat om een 21MTC decoder toch? Moet je dan nog iets doen met uitgangen versterken? Of heb je de decoder versie gebruikt met versterkte uitgangen?

Koen
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Hoi Ferdi,

Mooi gedaan.
Ik heb zelf ook zoiet gedaan met mijn 1215, zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=32511.0
Daar heb ik één enkele AUX gebruikt, waarbij de twee extra transistoren door de AUX3 aan/uit worden gezet.
En door de F0 aan de juiste cabine aan decodermassa worden gelegd.
Zo geleidt alleen die transistor (of juist niet), die aan de "achterkant" zit.
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Citaat van: KNed op woensdag 07 oktober 2020, 16:32:47
Dit gaat om een 21MTC decoder toch? Moet je dan nog iets doen met uitgangen versterken? Of heb je de decoder versie gebruikt met versterkte uitgangen?
Klopt Koen. Ik heb het er nu bij gezet. Ik heb de uitgangen niet hoeven versterken.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Ferdi,

Heb je dan alleen aan de "achterzijde" een schakelbaar sluitlicht?
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Citaat van: Kappa op woensdag 07 oktober 2020, 17:19:02
Heb je dan alleen aan de "achterzijde" een schakelbaar sluitlicht?
Klopt.
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Citaat van: Kappa op woensdag 07 oktober 2020, 16:40:04
Ik heb zelf ook zoiet gedaan met mijn 1215,
Tsjonge Ad, dat ziet er echt professioneel uit!
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Als ik het goed begrepen heb kan je aan die uitgangen van een standaard MTC21 decoder toch geen verbruikers hangen? Die moet je toch versterken? Of heb ik het niet goed begrepen?

Koen
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Dat ligt aan de decoder, lopi 5 heeft vier versterkte uitgangen aan boord, een loksound 5 zelfs een stuk of 8 dacht ik.
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Ik heb de handleiding er even op nageslagen, ik zie nu dat alleen AUX3 en 4 niet versterkt zijn op de standaard Lokpilot MTC21. Andere uitgangen zijn wel versterkt.
Er is nog wel een Lokpilot MTC21 "MKL" versie waar 3 en 4 wel versterkt zijn.

Maar Ferdi schrijft dat hij 4 en 5 gebruikt heeft. Als het de standaard MTC21 is dan is nummer 4 dus niet versterkt?

Koen
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Klopt Koen. De handleiding is daar heel duidelijk in, zeker gezien er ook verschillen zijn tussen verschillende connectoren.
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Koen,

Ferdi heeft een lopi5 DCC gebruikt. Dus geen lopi5 standaard.
Zijn decoder heeft dus 10 versterkte uitgangen.waarvan er vier zijn om te zetten naar logisch niveau ( volgens de handleiding. )

Mvg Robin
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Huh, hoe zijn die dan om te zetten bij ESU? Je hebt alleen de versterkte soldeerpads op de decoder zelf, op de mtc connector is het onversterkt (tenzij je de MKL koopt dan is aux3/4 versterkt).
Bij Marklin is de MLD3/MSD3 wel om te schakelen.
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Citaat van: Ferdi op woensdag 07 oktober 2020, 16:25:29
Ik heb de verlichting aan de achterzijde van de loc losgemaakt van de printplaat en rechtstreeks met een weerstand aan de Lokpilot V5.0 gesoldeerd op aux4 (sluitlicht) en aux5 (frontlicht).
Ter opheldering.
Ferdi heeft dus de versterkte pads op de decoder gebruikt.
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Wat is iedereen toch omslachtig bezig,haal de toeter eruit en je kunt gewoon aux1 en 2 gebruiken( binnen verlichting kan eventueel op de onversterkte uitgang als je een klein ledje gebruikt)heb ik ook met mijn 1211 gedaan dan kun je nog de keuze maken voor sound(Msd3 ESU heeft geen 1200 sound)of geen sound.
Zowel de ESU als Mld/Msd3 zijn zo te programmeren dat licht per cabine kant schakelaar is.
Marklin doet dit met F0 + F6 of F0 + F8 en dan kun je ook nog F0 + F6 + F8 voor rangeer sein helaas bieden niet alle Marklin modellen een enkele aanstuurbare led zoals bij de Mak modelen mogelijk is.
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Citaat van: Kappa op woensdag 07 oktober 2020, 23:31:57
Citaat van: Ferdi op woensdag 07 oktober 2020, 16:25:29
Ik heb de verlichting aan de achterzijde van de loc losgemaakt van de printplaat en rechtstreeks met een weerstand aan de Lokpilot V5.0 gesoldeerd op aux4 (sluitlicht) en aux5 (frontlicht).
Ter opheldering.
Ferdi heeft dus de versterkte pads op de decoder gebruikt.

Duidelijk, bedankt!  :thumbup:

@hmmglaser: Misschien dat Ferdi graag die toeter wilde houden?

Koen
Re: 1211 Met schakelbaar sluitlicht
Citaat van: KNed op donderdag 08 oktober 2020, 10:22:12
Misschien dat Ferdi graag die toeter wilde houden?
Klopt!