Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Defect trafo 60061??

Gestart door E103.1 zondag 04 oktober 2020, 20:06:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2016

offline
Defect trafo 60061??
Heb een 3-tal boosters, 2 aangesloten op de Marklin 60061 en 1 op de 60052.
Het rare is dat de 2 60061 kennelijk geen stroom afgeven richting de boosters.
De andere booster met een trafo 60052 doet het nog prima. Daar brand het LED van de booster in ieder geval.

Wel raar dat de andere 2 nieuwe trafo's niet doen ondanks dat ze niet zo oud zijn als de 60052.
Hoe kan ik controleren of de trafo stroom afgeeft.
De uitgang bestaat uit een bus met 4 pennen. Weet alleen niet welke pennen ik kan testen of er leven in zit.

Wie kan mij op weg helpen.

Werner
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2019

offline
Re: Defect trafo 60061??
De 60061 zijn voedingen die een gelijkspanning afgeven (19 V) terwijl de 60052 een "echte" transformator is die 16 V wisselspanning afgeeft.
Beide toestellen verschillen dus.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2019

offline
Re: Defect trafo 60061??
Als je naar de 4-polige stekker kijkt zie je 2 pinnetjes die wat verder uit elkaar staan en 2 pinnetjes die wat dichter bij elkaar staan.
Op deze (dicht bij elkaar staande pinnetjes) heb je 19 V gelijkspanning.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2016

offline
Re: Defect trafo 60061??
Oke, dank voor de tip. Ik ga kijken of er spanning op staat.

Werner
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defect trafo 60061??
Beste Werner,

En wat voor boosters zijn het?

Groet, Anne W
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2016

offline
Re: Defect trafo 60061??
Anne, het zijn boosters van Marklin. 60174

Bij de boosters 2 en 3 branden de LED's niet. Dus zou betekenen geen stroom.

Hieronder een overzicht van het systeem


Werner
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2019

offline
Re: Defect trafo 60061??
Ik heb eventjes in de handleiding gekeken van de boosters en daarin staat dat die gevoed worden met een transformator (dus niet met die gelijkstroomvoeding -wel met de 60052).
Ikzelf heb niet zo'n booster, dus ik weet niet wat type aansluiting er op de booster aanwezig is (een 4-polige plug of een soort jack plug of ...)
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defect trafo 60061??
Beste Werner,

Ik heb geen ervaring met deze boosters, dus ik kan je niet verder helpen, behoudens "logica", test booster 2 en 3 eens met de trafo van 1....

Groet, Anne W
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2016

offline
Re: Defect trafo 60061??
Anne, goede tip. Komt ook op het lijstje te staan. :)
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Defect trafo 60061??
Ik zie wel de kabels van de boosters naar de terminal, maar waar is de verbinding van de terminal naar de can bus van de CS3?
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2016

offline
Re: Defect trafo 60061??
Die verbinding is er wel, maar had hem voor de foto losgekoppeld.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Defect trafo 60061??
Heb net even bij mezelf gekeken, maar daar is het hetzelfde aangesloten. Die zijn dus goed.
Je krijgt echter alleen een rood brandende led van de boosters, als die ook echt op hun railscircuit zijn aangesloten, maar dat weet je vast wel.
Verder is het misschien zaak om je CS3 even opnieuw op te starten nadat je iets gewijzigd hebt?
Re: Defect trafo 60061??
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Defect trafo 60061??
Succes met het oplossen van het euvel, graag zou ik één persoonlijke opmerking willen maken.
Nu ogen de draadjes die vanaf de booster komen nu niet als een heel dik exemplaar, welke dikte (mm2) hebben deze?
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2016

offline
Re: Defect trafo 60061??
Citaat van: Buzz_4stroke op maandag 05 oktober 2020, 13:38:34
Succes met het oplossen van het euvel, graag zou ik één persoonlijke opmerking willen maken.
Nu ogen de draadjes die vanaf de booster komen nu niet als een heel dik exemplaar, welke dikte (mm2) hebben deze?

Is een dikke draad die ook voor spoor 1 gebruikt wordt.
Die gebruik ik altijd al hoofdleiding voor de deelvoedingen en als ring onder de baan.

Werner
Re: Defect trafo 60061??
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Defect trafo 60061??
Werner,

Top!
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Defect trafo 60061??
Citaat van: cvdw op maandag 05 oktober 2020, 11:32:04
Ik heb eventjes in de handleiding gekeken van de boosters en daarin staat dat die gevoed worden met een transformator (dus niet met die gelijkstroomvoeding -wel met de 60052).

Van de Märklin site:

Schakelnetdeel 60061: Schakelnetdeel voor de aansluiting resp. voeding van het Central Station 60216, 60226 evenals 60213-60215 en de booster 60175 en 60174. Ingang 230 V/50 Hz, uitgang 19 V/60 W gelijkspanning. Tafelnetdeel in kunststof behuizing, goedgekeurd voor speelgoedtoepassingen. Bevestigingslippen. Afmeting 116 x 72 x 65 mm. Aansluiting: 4-polige mini-DIN-stekker.

Combinatie is dus goed en werkt bij mij in dezelfde opstelling met drie boosters 60174 + terminal en een CS2 ook al jaren naar volle tevredenheid.

Groeten,
Wico 

Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2019

offline
Re: Defect trafo 60061??
 @citaat
bij de booster stond deze informatie er niet bij, bij de 60061 voeding wel. Dank voor de opmerking.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Defect trafo 60061??
Als je de trafo wisselt naar een andere booster verhuist het probleem dan mee?
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Defect trafo 60061??
 @citaat
Goeie vraag.

Eerlijk gezegd komt de informatie over het probleem wat moeizaam naar boven in dit draadje. Als ik het wel heb, gaat het om drie boosters 60174, twee netvoedingen 60061 en één transformator 60052. Een booster 60174 kan zowel met een transformator 60052 als met een netvoeding 60061 gevoed worden. Booster 1 werkt goed met de transformator, maar van de andere boosters en de netvoedingen weten we het niet. Het lijkt me weel heel toevallig als die allemaal kapot zouden zijn.

Om meer informatie te krijgen, zou ik eerst maar eens testen of er wel spanning staat op alle gebruikte stopcontacten. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat daar de fout zit, maar het is heel simpel te testen en daarmee kun je het als oorzaak uitsluiten.

Daarna zou ik Johan's test doen en een andere booster op de plaats van booster 1 aansluiten. Om precies te zijn, ik zou die andere booster voeden met de transformator en verder alles hetzelfde houden als bij de werkende booster 1. Dus alle kabels die bij booster 1 werkten, en ook dezelfde uitgang van de terminal die ik op de foto zie. Als de andere booster dan werkt, ben je een stap verder. Zo niet, dan moet het wel aan die booster liggen (of je hebt iets verkeerd gedaan bij het testen). Dezelfde test doe je met de derde booster.

Een derde test is om een netvoeding te gebruiken op de plaats van de transformator, oftewel in combinatie met booster 1. Ook dan weer zoveel mogelijk hetzelfde. Wanneer het werkt, is de netvoeding in orde, inclusief de kabel tussen netvoeding een booster. Zo niet, dan moet het wel aan die voeding of kabel liggen. Dezelfde test doe je met de andere netvoeding.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2016

offline
Re: Defect trafo 60061??
Heb net ff getest.
De boosters 2 en 3 aangesloten op de trafo 1 en beide doen het.
Conclusie is wat mij betreft dat de 2 trafo's overleden zijn.

Ga aankomende dagen nog ff kijken of er prik uit de trafo's komt volgens de eerder aangegeven wijze, maar ben er bang voor.

Dank voor de tips.

Werner
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Defect trafo 60061??
Misschien is juist die trafo op die booster wel de boosdoener icm een CS3!
Een CS3 kan en mag sowieso geen trafo-voeding hebben als ik me niet vergis.
Aangezien de CS3 de booster aanstuurt en de voeding controleert (je ziet die ook in de configuratie van de CS3 voor elke stroomkring terug) zou juist dat het probleem wel eens kunnen zijn.
Probeer de boosters alleen met de schakelende voedingen maar eens uit en schakel dus de trafo met booster maar eens uit om te kijken wat het dan doet.
Re: Defect trafo 60061??
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Defect trafo 60061??
Ik snap overigens nog iets anders niet: Deze boosters kunnen 5A leveren met een 60101 netdeel. Waarom zou je dan een trafo 60052 eraan hangen, die aan de 52VA komt? Dat is de helft. Aan je CS heb je vervolgens wel een 60101 hangen voor de voeding. Ik doe het meestal andersom, de lichtere voeding aan mijn CS en de zwaardere aan de booster. Laat de booster maar de klappen krijgen, die is daar beter toe bestand dan mijn CS en ook makkelijker en goedkoper te vervangen.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2016

offline
Re: Defect trafo 60061??
Citaat van: Laurent op maandag 05 oktober 2020, 21:29:04
Ik snap overigens nog iets anders niet: Deze boosters kunnen 5A leveren met een 60101 netdeel. Waarom zou je dan een trafo 60052 eraan hangen, die aan de 52VA komt? Dat is de helft. Aan je CS heb je vervolgens wel een 60101 hangen voor de voeding. Ik doe het meestal andersom, de lichtere voeding aan mijn CS en de zwaardere aan de booster. Laat de booster maar de klappen krijgen, die is daar beter toe bestand dan mijn CS en ook makkelijker en goedkoper te vervangen.

Ik heb de zwaardere trafo aan de algemene voedingen hangen van de baan. Al de wisselstraten en onbewaakte tussen stukken.
Dit doe ik al jaren en functioneert prima.

Citaat van: Adjebelle op maandag 05 oktober 2020, 20:56:45
Misschien is juist die trafo op die booster wel de boosdoener icm een CS3!
Een CS3 kan en mag sowieso geen trafo-voeding hebben als ik me niet vergis.
Aangezien de CS3 de booster aanstuurt en de voeding controleert (je ziet die ook in de configuratie van de CS3 voor elke stroomkring terug) zou juist dat het probleem wel eens kunnen zijn.
Probeer de boosters alleen met de schakelende voedingen maar eens uit en schakel dus de trafo met booster maar eens uit om te kijken wat het dan doet.
Niet lullig bedoeld, maar je vergist je :) Een CS3 zal toch aan de trafo moeten anders werkt hij niet.

De hele configuratie werkte in de vorige baan ook, is een tijdje uit de running geweest en wellicht hebben de trafo's daardoor een schade opgelopen.
Niets aan te doen.

Onderstaande configuratie gebruik ik verder al jaren zonder problemen. Gewoon pech gehad met de trafo's.

Gemeenschappelijke massa, rijstroom via de terugmelders naar de baan. Terugmelders worden gevoed uit de boosters en niet uit de CS3. Via een terminal is alles aan elkaar verbonden.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defect trafo 60061??
Beste Werner,

Niet alles een trafo noemen, een trafo maakt een lagere wisselspanning, de achterliggende apparatuur heeft dan een ingebouwde gelijkrichter, een (schakelende) voeding is een trafo met een gelijkrichter, dan is een ingebouwde gelijkrichter in de achterliggende apparatuur niet aanwezig.

Doe nog eens een testje: sluit booster 1 en 3 niet aan op voeding, CS en rails en booster 2 wel op de rails en zijn eigen voeding, bij positief resultaat sluit dan het CS aan op booster 2 en zet Het CS aan.

Groet, Anne W
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Defect trafo 60061??
Citaat van: E103.1 op zondag 04 oktober 2020, 20:06:30
De uitgang bestaat uit een bus met 4 pennen. Weet alleen niet welke pennen ik kan testen of er leven in zit.

In dit topic 'CS2 start niet meer op' staat ook de uitgang van de 60061 beschreven. Makkelijkste is natuurlijk even te meten of die nog spanning geven.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2014

offline
Re: Defect trafo 60061??
Anne een trafo is wat anders als een schakelende voeding,een trafo geeft wikkelingen en schakelende voeding niet daar komt door elektronica een lage spanning uit.
De laatste,word tegenwoordig alleen nog maar gebruikt ivm minder verliezen dan bij een trafo.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2008

offline
Re: Defect trafo 60061??
Een schakelende voeding heet in goed Engels SMPS en dat is een afko van Swich Mode Power Supply.
(Door Chinezen, Taiwanezen, Japanners enz. vaak foutief aangeduid als switching powersupply)

Ook een SMPS heeft een trafo, anders is er geen galvanische scheiding van het lichtnet en is de schakeling levensgevaarlijk bij aanraking van de uitgang.
De schakelfrequentie is vele malen hoger dan 50 Herz, waardoor de trafo veel kleiner kan zijn om toch hetzelfde vermogen te kunnen leveren.

Het betreft hier een complete elektronische schakeling, die de uitgangsspanning gelijkricht, controleert op de afgegeven waarde en een signaal via een optocoupler terug meldt naar de primaire stuur-elektronica.

Hieruit blijkt al dat er een gelijkspanning uitgegeven wordt. Dit is voor een CS of een moderne booster geen probleem.

Is er eentje kapot, dan is dat wel te repareren, maar NIET door Jan en alleman, daar er dodelijke spanningen aanwezig zijn en ook nog geruime tijd aanwezig blijven na het los koppelen van het lichtnet !

Voor mij geen probleem daar ik in het verleden jarenlang ook dit soort schakelingen hersteld heb, maar voor de meeste hobbyisten is dit een NO-GO area !

grv Huub
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Defect trafo 60061??
Op booster 1 is duidelijk te zien dat daar een TRANSFORMATOR op aangesloten is (staat op de behuizing nota bene) en dat kan volgens mij echt niet met een CS3. Lees de gebruiksaanwijzing van de CS3 er maar op na.
Daar hoort een schakelende voeding op te zitten.
Re: Defect trafo 60061??
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Defect trafo 60061??
Op de CS ja. Op de booster zou dat prima moeten gaan (alhoewel ik het vrij zinloos vindt een booster te voeden met de helft van zijn maximale vermogen). Ik heb het niet geprobeerd met een booster, maar wel met een 2e CS (CS2 met HW 4.xx voorzien van galvanische scheiding) aan mijn CS3 gedraaid. Probleemloos.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2016

offline
Re: Defect trafo 60061??
Citaat van: Adjebelle op dinsdag 06 oktober 2020, 07:25:28
Op booster 1 is duidelijk te zien dat daar een TRANSFORMATOR op aangesloten is (staat op de behuizing nota bene) en dat kan volgens mij echt niet met een CS3. Lees de gebruiksaanwijzing van de CS3 er maar op na.
Daar hoort een schakelende voeding op te zitten.

De 60101 op de CS3 is een schakelende voeding. En ik noem het een trafo.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defect trafo 60061??
 @citaat

Beste Werner,

Niet doen, het geeft verwarring als je mensen wat laat zien en kan ook tot schadelijke fouten leiden, noem een trafo een trafo en de rest een voeding.

Groet, Anne W
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Defect trafo 60061??
De 60101 als schakelende voeding op de CS3 is goed.

Over de booster 60174 staat in de handleiding van Marklin o.a.:
It can handle multiple protocols in conjunction with the 60216, 60226 as well as 60213-60215 Central Stations. It can be connected directly to the 60216, 60226 as well as 60213-60215 Central Stations by means of a 7-conductor data bus line. Several Boosters can be used in a system by means of the 60125 Terminal. The Booster automatically registers itself in the 60216, 60226 as well as 60213-60215 Central Stations. An LED on the Booster indicates its operating status; this status is also available graphically in the display on the 60216, 60226 as well as 60213-60215 Central Stations. A maximum output power of 58 VA and a maximum current of 3 amps is available, when the Booster is used with the 60061 switched mode power pack (only a 230 volt version of the 60061 is available) (a maximum current of 5 amps is available for the 60215 when used with the 60101 switched mode power pack (recommended only for 1 Gauge) (only a 230 volt version of the 60101 is available). Make sure that the wire to the track is larger than 0.5 mm² in cross section!).
Dimensions 150 x 110 x 80 mm / 5-7/8" x 4-5/16" x 3-1/8".

The 60174 Booster is only designed for operation in conjunction with the 60213-60215 Central Stations.

Daarom de volgende vragen:
- Had je misschien voorheen een CS2 en nu vervangen door een CS3?
- Kortsluiting op de baan veroorzaakt ook dat de boosters door het CS3 uitgeschakeld worden. Heb je dat al
   gecontroleerd?
- Zie je de 3 boosters geregistreerd staan in de setup van de CS3? Zoniet, dan krijgen ze ook geen stroom van de
   CS3

Er zullen vast nog wel meer dingen zijn wat je zou moeten controleren. Die schakelende voedingen gaan ook niet zomaar kapot. Ik zou eerst alles goed nalopen voor je wat (nutteloos-) gaat vernieuwen.


Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2016

offline
Re: Defect trafo 60061??
Mannen,

Een simpele vraag een hoop antwoorden en discussie over de vraag of een trafo (herstel schakelende voeding :D ) defect is en hoe je kan meten of er prik op zit.

Maar ben er achter hoe het zit. En mijn antwoord is meer ter vermaak dan voor lering.  :-)

Hebt de polen gemeten of er spanning op stond. En dat was er, dus schakelende voeding was niet defect.

De stekker die in de booster gaat vanaf de schakelende voeding kan je iets heen en weer schuiven.
Het feit dat de booster LED niet ging branden kwam door het simpele feit dat de stekker er nog verder in moet.
Het schuifbare deel moest ik nog iets naar achteren drukken en het probleem was klaar.

Kortom een kwestie van "Of je stopt de stekker er goed in".

Werner
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Defect trafo 60061??
Conclusie: controleer allereerst of je verbindingen OK zijn en er overal spanning op staat. De allereerste stappen bij storing zoeken.
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Defect trafo 60061??
Staat meestal in elke gebruiksaanwijzing :D :D :D :D :D

Groet, Anne W
Re: Defect trafo 60061??
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Defect trafo 60061??
 @citaat
Die hoef ik daarvoor niet te lezen.    :D

groet
Harald