Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage  (gelezen 24783 keer)

leboulangeur

• Toffe Gast
  • *
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #100 Gepost op: donderdag 07 april 2022, 18:59:15 »

Deze rijtuigen blijven ons toch behoorlijk bezig houden. Ik begin me af te vragen of iemand een normaal functionerende stam heeft ondertussen?

Wij hebben de complete set, verlichting ook van artitec. We hebben ze gekoppeld met de stroomvoerende koppelingen van marklin; decoderdraadje gesoldeerd aan het lipje hiervan om de stroom door te voeren.
Recent de nieuwe koppelbomen geinstalleerd;
Dit lost het probleem van te laag hangende bomen op.
Helaas is er ook nu weer een 'maar': de rijtuigen blijken nu korter gekoppeld te zijn. Hierdoor staan de buffers vrijwel tegen elkaar aan en lopen lopen de rijtuigen bij ruime bochten al uit de rails.
Met de fragiliteit die deze rijtuigen hebben (en al diverse kleine plastic deeltjes die hierdoor afgebroken zijn) is het erg frustrerend ze telkens uit elkaar te moeten halen.

Volgens de dealer is een oplossing feitelijk niet voorhanden, dit is uiteraard niet iets waar wij ons graag bij neer zouden leggen.
Ik kan me voorstellen dat er nog wel oplossingen zijn, koppelingen die minder 'kort' koppelen bijvoorbeeld, of een koppelboom met de juiste lengte.

Hebben meer eigenaren hier last van gehad, zoja hoe heeft men dit opgelost?

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #101 Gepost op: donderdag 07 april 2022, 19:12:17 »

We hebben ze gekoppeld met de stroomvoerende koppelingen van marklin;

Als dat deze zijn......

....zit daar mogelijk het probleem. Die koppeling is te hoog en kan niet onder de buffers door als de koppelboom gaat scharen in de bogen. Daarom heeft Marklin haar buffers altijd hoger staan.

Gr, Ben.

leboulangeur

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #102 Gepost op: vrijdag 08 april 2022, 08:39:12 »

We hebben ze gekoppeld met de stroomvoerende koppelingen van marklin;

Als dat deze zijn......

....zit daar mogelijk het probleem. Die koppeling is te hoog en kan niet onder de buffers door als de koppelboom gaat scharen in de bogen. Daarom heeft Marklin haar buffers altijd hoger staan.

Gr, Ben.

Het zijn inderdaad die koppelingen. We zullen ze eens omwisselen, alhoewel ik vermoed dat het nog steeds te kort is.
Zou iemand een goede tip hebben voor een andere stroomvoerende koppeling? (laag en lang genoeg?)

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #103 Gepost op: vrijdag 08 april 2022, 08:59:04 »

@citaat Over welke rijtuigen praten we, de Klompentrein uitvoering zoals op mijn foto's?

leboulangeur

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #104 Gepost op: vrijdag 08 april 2022, 09:48:41 »

Het gaat om de serie waarvoor dit topic destijds geopend is, dus de 'gewone plan E' rijtuigen, inclusief postrijtuig etc, destijds wel weer een vernieuwde oplage tov daarvoor. (de klompentrein is weer een slagje verder vernieuwd geloof ik?)

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #105 Gepost op: vrijdag 08 april 2022, 12:00:33 »

Oké.

Als je dus de juiste koppelbomen hebt gemonteerd die nageleverd zijn door je winkelier en hebt gecontroleerd of alles vrij kan bewegen (draaistellen en koppelboom, zie eerder in dit topic) dan is het klaar en je kunt dan elke kortkoppeling toepassen, behalve die van Marklin.

Kijk eens bij Viessmann voor stroomvoerende versies. Of Ree of Almrose. Of Fleischmann....

Gr, Ben.

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #106 Gepost op: vrijdag 08 april 2022, 12:18:39 »

@citaat De nieuwe Märklin kortkoppeling schijnt dit probleem verholpen te hebben.
Zie ===> klik
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

pajomaho

• Vaste Gast
  • **
  • Klein Jünkerath
« Reactie #107 Gepost op: vrijdag 08 april 2022, 19:11:15 »

Alleen zijn die  @citaat dan weer niet stroomdoorvoerend. Die komen er ook wel, maar (vooralsnog) niet los.
Ik heb al een vraag gestuurd naar Märklin of die ook los verkrijgbaar gaan worden (want ik heb ook een set wagens met huidige stroomvoerende koppeling die problemen geven).
Als anderen nu ook aan Märklin die vraag gaan stellen, of de nieuwe stroomvoerende koppelingen ook los verkrijgbaar gaan zijn, dan komt dat misschien nog wel eens.

Het is overigens de vraag of de nieuwe koppelingen het probleem van Erik en Peter (leboulangeur) oplossen, want de koppeling wordt er niet langer door, maar proberen kan altijd.

Groet, Paul
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 april 2022, 19:12:57 door pajomaho »

Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android; 95% M-rails 5% K-rails;  CS1R bij de Z-baan in gebruik;
ruim 51 jaar Märklinist

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #108 Gepost op: zaterdag 09 april 2022, 06:55:20 »

Het is overigens de vraag of de nieuwe koppelingen het probleem van Erik en Peter (leboulangeur) oplossen, want de koppeling wordt er niet langer door, maar proberen kan altijd.

Ik blijf van mening dat er geen probleem is met de lengte van de koppelboom / NEMschacht / kortkoppeling in de vernieuwde oplage Plan E maar dat het ontspoor probleem gezocht moet worden in......

* het soepel kunnen bewegen van de koppelingsschacht in de schaargeleiding zelf
* het soepel kunnen bewegen van de koppeling onder de buffers door (dus niet de bestaande Marklin koppeling toepassen)
* het soepel kunnen bewegen van de draaistellen dus geen uitstekende delen onder de bak
* het soepel kunnen bewegen van de draaistellen dus geen uitstekende remcilinder die de onderzijde bak kan raken
* controleren of de draden van de stroomvoerende koppeling de beweging van bovenstaand niet belemmeren.

.... en ja het is complex maar dit is de enige route naar een oplossing. :)

Gr, Ben.

leboulangeur

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #109 Gepost op: zaterdag 09 april 2022, 14:51:38 »

Oké.

Als je dus de juiste koppelbomen hebt gemonteerd die nageleverd zijn door je winkelier en hebt gecontroleerd of alles vrij kan bewegen (draaistellen en koppelboom, zie eerder in dit topic) dan is het klaar en je kunt dan elke kortkoppeling toepassen, behalve die van Marklin.

Kijk eens bij Viessmann voor stroomvoerende versies. Of Ree of Almrose. Of Fleischmann....

Gr, Ben.

Dank allen voor de antwoorden, we gaan er weer mee aan de slag.
De koppelbomen bewogen overigens best goed hoor, ik kan me haast niet voorstellen dat daar het probleem ligt. Maar we zullen andere koppelingen proberen en daarmee kijken of het probleem verholpen is!

Looney Tunes

• Forum Moderator
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
« Reactie #110 Gepost op: donderdag 19 mei 2022, 17:58:54 »

Ik ben momenteel bezig met een DE stammetje, gezien hier al de nodige info te vinden is, heb ik maar besloten hier wat foto's van hoe ik de draden wegwerk te posten. Gezien als 3railer een sleper onder elke bak niet handig is, wordt gebruik gemaakt van de 5048 Viessmann koppelingen.

Koppeling zit in de NEM schacht, en de draden met Kristal Klear vastgelijmd.

Massaveer in het draaistel.

Gat boren in het onderstel is niet perse nodig, past allemaal net door het bestaande gaatje.

Ziet er vanaf de bovenkant dan zo uit.

Door in het muurtje van de wc een gat te boren zijn de draden straks maar minimaal zichtbaar. Beste is eerst een dun boortje te gebruiken en deze dan op te boren (gezien de hoek waaronder geboord wordt best apart is)

Gat is als je goed kijkt te zien.

En datzelfde gat vanuit de wc gezien.

Het interieur weer op zn plek en de draden door het gat heen weggewerkt.

Met de bak eroverheen zie het er dan zo uit. Van de draden in de wc is straks niks meer te zien, gezien de ene kant al een witte ruit heeft, en de andere kant met een stukje styreen ook zo een witte ruit krijgt ;)
Aan de andere kant van de wc is net een klein spleetje te zien, de onderliggende mat is namelijk goed te zien, en daar lekt straks wat licht weg.

Omdat lichtlekkage m.i. niet mooi is, plak ik dat gaatje af. Als het dak erop zit is er niks meer van te zien, net zoals niks meer te zien is van een lichtvlek op de rails ;)

Voor de rest is het een kwestie van ledstrip plaatsen, dak erop en klaar. Gezien dit een DE stammetje is plak ik ookwel de lichtgeleider voor de sluitseinen af, gezien daar ook wit licht uit lekt.

44er

• Stamgast
  • Blij dat ik met koploper rij....
    • http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31133.0
« Reactie #111 Gepost op: donderdag 19 mei 2022, 18:12:01 »

Bedankt John voor het laten aanschouwen, heb er  een aantal om ook te voorzien van leeslampen voor het reisvolk,  ;)

Gr. Jan

Intellibox,Loconet,6021,MS2, Koploper,S88n,Lok met Faulhaber,

mDDM

• Stamgast
« Reactie #112 Gepost op: donderdag 19 mei 2022, 21:40:21 »

Komt door die draden de veer niet in de knel?
Groeten,
mDDM

Looney Tunes

• Forum Moderator
« Reactie #113 Gepost op: donderdag 19 mei 2022, 21:42:31 »

Graag gedaan Jan.

Nee mDDM, uiteraard heb ik dat gecheckt, de koppeling kan vrij bewegen.
Groetjes John -

Looney Tunes

• Forum Moderator
« Reactie #114 Gepost op: woensdag 01 juni 2022, 17:36:11 »

Hierbij ook nog even het resultaat.

De draden zijn als je zoekt net zichtbaar, maar dat valt minimaal op.

Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog