Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage

Gestart door mDDM zaterdag 03 oktober 2020, 14:55:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Zeer fraai Jakob!
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Echt super mooi Jakop!!  :thumbup:

Ik ga ondertussen nog eens bedenken of ik dit ga aandurven in mijn Plan E's :)

Groeten,
Dennis
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Hoi Jakop, fraai stukje huisvlijt en een heldere uitleg. Welke sleper gebruik je precies?.  Grt Ton
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Hallo Ton,

Dat is de 7175
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Omdat de rijtuigen nogal fragiel zijn eerst maar eens aan het testen gegaan. Met de Roco Universalkoppeling gaat het rijden op C-rails al redelijk, maar nog niet voldoende. Bij 1 rijtuig heb ik een onvolkomenheid gevonden: bodemplaat valt niet voldoende in de rijtuigbak, daar blijft het draaistel op haken. Dat zo goed en zo kwaad als het gaat maar aangepast.
Maar voor ik de bak ga verbouwen voor de koppelingsoplossing: is het ook nodig om er wisselstroomassen onder te gooien? En is er een kans dat de rijtuigen dan wel redelijk gaan lopen? Anders gaan ze maar meteen de vitrine in ;)
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ik heb onder de gehele stam de standaard DC wielen zitten en ook niks aan de flensafstand gedaan en het zwikje rijdt bij mij prima op K-rail.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
 @citaat Ik heb ook een aantal wagens/wagons met DC wielen rondrijden,
De wielen heb ik op 14,1 mm tussen de flenzen gezet en de geïsoleerde wielen met "wire glue" (voor beter massa contact) overbrugd.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Aangezien Jakop de stroomgeleiders voor de verlichting heeft aangebracht zou het omkeren van één van de assen in een draaistel moeten leiden tot verbionden van de linker- en rechterrailstaaf tbv massadetectie, of heb ik het mis?
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Als je goed kijkt op de foto's zie je dat Jakob dat reeds heeft toegepast.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ah, ik zie het nu.
Great minds think alike :D
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ik zal er als beginneling wel niks van begrijpen maar als je de wielen vervangt door AC-wielen zijn de wielen toch niet geisoleerd van elkaar. waarom is dat wel nodig ?. Stroom heen via de sleper en terug via de wielen. dat is toch hoe het werkt bij Marklin.  Grt Ton
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Zo te zien heeft Jakop de wielstellen niet vervangen. Voor massadetectie moeten de beide stroomstaven met elkaar worden verbonden. Met eenzijdig geïsoleerde wielstellen lukt dat ook door het omdraaien van één wielstel als de assen toch met een massacontact zijn verbonden.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Je kunt lang en breed praten. Met AC wielstellen is het contact beter... :D
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: Kolstt op maandag 16 november 2020, 12:52:55
Stroom heen via de sleper en terug via de wielen, dat is toch hoe het werkt bij Marklin.
Ja, klopt helemaal, zo werkt het bij Märklin.  Hier gaat het over massadetectie, een stapje in het automatiseren van het treinverloop, dan moeten er andere wielen in.

Dirk-Jan
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: nobody op maandag 16 november 2020, 15:09:56
Je kunt lang en breed praten. Met AC wielstellen is het contact beter... :D

Dat is een discussie die niemand gaat winnen, want hoe wil je dat vastleggen cq. bewijzen?
Dat gaat 'm niet worden, maar dat geeft ook niks. Ben je van mening dat het met AC assen/wielen beter gaat, moet je die gewoon toepassen.
Ik kan alleen voor mezelf spreken en heb honderden DC assen onder mijn materieel lopen zonder problemen en zie de noodzaak niet om AC assen aan te schaffen.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Idem. Onder al mijn LSM en ACME zit nog gewoon het DC materiaal en dat gaat prima.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ook hier is inmiddels een compleet stammetje van deze rijtuigen binnen...
En toch is het ook wel weer een beetje typisch artitec; heel fraai, maar...
Bij rijden met de meegeleverde koppelingen zoals hierboven ook beschreven problemen op de (kruis) wissels (C-rail), maar in de bochten toch ook wel dat het net niet lekker draait ofzo, die stellen. Wellicht ook gaan kijken naar of de bankjes inderdaad dwarszitten.

Omdat dit een cadeau was hadden we hierbij de mazzel dat alle rijtuigen mét verlichting gegeven werden.
En ook hier weer een maar...

Installeren gaat inderdaad prachtig, lampjes doen het prima. Wel laakbaar wat mij betreft dat je zelf op zoek moet naar een beschrijving van wat er dan precies in te stellen is, over de decoder die er in zit krijg je werkelijk helemaal niks. De sluitseinen zijn fraai, maar hoeven niet op alle rijtuigen te branden uiteraard (eigenlijk zonde van alle engineering, maargoed) maar de hardwarematige aan/uit switches die daarvoor zouden moeten zijn, die doen t dus niet. Ben er nog niet achter hoe het via de decoder zou moeten.
Is het trouwens mogelijk om de + van de rails via de ledstrips door te verbinden? Zitten aan beide kanten 2 soldeereilandjes; fl en fr

Dan belangrijker; de koppeling, eerst geprobeerd met marklin stroomvoerende kortkoppelingen, maar die lopen vast en belangrijker, het onderstel ramt tegen het gesoldeerde draadje aan. Iemand hier een andere suggestie voor? Beetje onzinnig om 6 slepers te monteren natuurlijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Sowieso geen Märklin kortkoppeling gebruiken. De Märklin beugel ligt te hoog, daarom heeft Märklin bij haar materieel de buffers verhoogd.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: leboulangeur op donderdag 03 december 2020, 20:41:30
......maar de hardwarematige aan/uit switches die daarvoor zouden moeten zijn, die doen t dus niet. Ben er nog niet achter hoe het via de decoder zou moeten.

Is het trouwens mogelijk om de + van de rails via de ledstrips door te verbinden? Zitten aan beide kanten 2 soldeereilandjes; fl en fr

Volgens mij doen die schakelaartjes alleen wat bij analoog gebruik.
Digitaal aan en uit te zetten met F3 en F4.

De soldeereilande zijn in de print verbonden en dus idd zo te gebruiken als jij aangeeft.

Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ha Ben,

Dank, daar lijkt het wel in te staan inderdaad. Die handleiding blijf ik wle wat matig vinden hoor, gaat eigenlijk over net een ander product en het engels is nu ook niet helemaal correct.
Blijft met name alleen nog de zoektocht naar een geschikte stroomvoerende koppeling

edit (gezien laatste comment):

Zou het niet een idee zijn ze te koppelen met starre koppelingen? Bijvoorbeeld met de Märklin 7319?
Die lijken mij niet zo hoog te komen en zijn stroomvoerend. Alleen vanaf de NEM schacht de stroom verder voeren is wellicht een probleem, maar dat is sowieso een beetje het probleem, die veertjes zien er niet uit alsof ze even in die artitec nem boom gaan...
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Inmiddels heb ik een Plan E met bagage, keuken en restauratie gekocht, met de verlichting. Deze komt achter een stam met klassieke Märklin rijtuigen te hangen (Post, B, A, B, B ) nog met relex-koppelingen, dus van dit rijtuig laat ik de originele Artitec beugelkoppeling zitten.
Het rijtuig is mooi, maar toch een teleurstelling: de schorten schampen de wissellantaarns en blijven daar soms ook in hangen (o.a. 5140 binnenbocht).
Dank Jakop voor de beschrijving van de montage van de binnenverlichting, ik heb zijn beschrijving toegepast, echter met dun zwart karton als isolatie en een sleper 7164.

Helaas klopt de bijgeleverde binnenverlichting niet: F0, F1 en F2 kloppen wel, de sluitlichten aan de bagagezijde zijn niet te schakelen op F3 of F4. Wel doen ze het bij F16, maar dan branden ze aan beide zijden met nog wat andere lampen. De handleiding waar Ben twee berichten hiervoor naar verwijst, is niet (meer) actueel, die is van software versie 4, in deze ledstripchip zit versie 5 (volgens CV7). Zo brandt er van alles op F16, volgens die handleiding gestuurd door CV166 en 167, maar ik lees daar beide 0 uit.  Omdat je niet weet op welke uitgang de diverse verlichting zit, is nu ook niet te bepalen welke CV welke uitgang stuurt. Op de website van TrainOmatic is geen recentere versie te vinden. Daarnaast wil ik de functies programmeren op F13-F16 (F0-F12 zijn al bezet door andere wagons, o.a. voornoemde stam).
Ik heb 29 december daarover een mail naar Artitec gestuurd en ben ik blijde afwachting van hun reactie...

Groet, Paul
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ha Paul,

Dat van die sluitverlichting is wel gek, die doen het bij ons prima met F3/4. Ik vind het qua handleiding toch wel matig verzorgd helaas.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Inmiddels heb ik een reactie van Artitec uit mijn spambox gevist (Yahoo). Die weten ook niet meer. Kennelijk wordt de print kant-en-klaar geleverd door train-o-matic.
Kortom, dezelfde vraag ligt nu in Roemenië...  en zij zijn tot en met 3 januari dicht.
Ik wacht weer af.

Groet, Paul
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: pajomaho op donderdag 31 december 2020, 11:03:28
Het rijtuig is mooi, maar toch een teleurstelling: de schorten schampen de wissellantaarns en blijven daar soms ook in hangen (o.a. 5140 binnenbocht).

Met alle respect, Paul....maar dat kan je moeilijk aan het rijtuig wijten.
Een rijtuig, 1:87 rijk gedetailleerd, van nu op een infrastructuur uit de jaren 60, toen die lengteschaal nog sciencefiction was en de rijtuigen sterk ingekort waren, kán problemen geven, maar dat ligt dan m.i. wel aan die infrastructuur.

Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Dat moge ook gewoon bekend zijn, alle langere rijtuigen hebben daar last van. Zelfs de nieuwe Motorpost van Märklin loopt tegen lantaarns aan.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Mijn ervaring is dat fabrikanten anders dan Märklin geen rekening houden met M-rails. Wil je dus op M-rails blijven rijden, dan raad ik je aan ook uitsluitend Märklin-materieel aan te schaffen en zelfs dan geeft dat met het materieel dat de laatste jaren geproduceerd wordt geen garanties.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: Jakop op donderdag 31 december 2020, 21:03:20
Citaat van: pajomaho op donderdag 31 december 2020, 11:03:28
Het rijtuig is mooi, maar toch een teleurstelling: de schorten schampen de wissellantaarns en blijven daar soms ook in hangen (o.a. 5140 binnenbocht).

Met alle respect, Paul....maar dat kan je moeilijk aan het rijtuig wijten.
Een rijtuig, 1:87 rijk gedetailleerd, van nu op een infrastructuur uit de jaren 60, toen die lengteschaal nog sciencefiction was en de rijtuigen sterk ingekort waren, kán problemen geven, maar dat ligt dan m.i. wel aan die infrastructuur.

Schortplaten waren altijd al een probleem in combinatie met de oude wissellantaarns. Om die reden had de Trix Hondekop al in de jaren zestig een aparte variant zonder schortplaten voor gebruik op Märklinbanen. En dat model was behoorlijk ingekort.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ik heb toch diverse rijtuigen 1:87, o.a. van Piko, Bemo en ook Märklin die geen problemen geven op wissels. De Piko's hebben ook schorten, maar die zijn wellicht net iets meer naar binnen gebogen waardoor ze de wissellantaarns net missen, of ze staan misschien net iets hoger op de assen/draaistellen...

Hm, zo filosoferend, dat is misschien nog wel een idee, een ringetje in de bevestiging van de draaistellen van de Plan E zodat de bak net ietsje hoger staat. Ik heb nog niet gekeken of dat kan, maar ga ik binnenkort eens bekijken/proberen.

En veel nieuw materieel zal er niet meer bijkomen, ik kan niet verder uitbreiden en alles rijdt nu al in files over de baan... Tijd voor een (nog) grotere woning  :D

Groet, Paul
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: mDDM op vrijdag 09 oktober 2020, 21:45:50
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 09 oktober 2020, 19:50:43
Filmpje van Artitec na aanpassingen (klikken en alleen op YouTube te zien):



De winkeliers hebben een mailing gehad, ik aarzel om de inhoud te posten i.v.m. auteursrechten.

Gr, Ben.

Dit ziet er wel vertrouwen wekkend uit en gaat mij misschien wel over de streep trekken.
Helaas geen engels wissel in het filmpje en ook geen Roco universeel koppeling.

Na lang twijfelen toch de gok gewaagd en een heel setje van vijf gekocht met bijpassende Artitec AC-assen erbij. Inmiddels 2 rijtuigen van AC assen en Roco Universalkupplung voorzien.
Ik ben benieuwd hoe Artitec dat filmpje gemaakt heeft, want bij mij geen sprake van soepel door de wisselstraten scheuren, laat staan geduwd. Koppelingen blijven achter de puko's haken (C-rail wissels) en het A-rijtuig ontspoort doordat aan beide einden de koppelboom totaal blokkeert... Als noodmaatregel de draaistellen onder een A uit de oude serie gezet. Maar hoewel de koppelbomen van de oude oplage wel recht hangen, blijven de koppelingen met de nieuwe draaistellen toch weer achter de puko's hangen. Dat is helemaal vreemd, omdat de assen in de nieuwe draaistellen veel nauwkeuriger passen, en het draaistelframe hierdoor veel minder naar beneden zakt. Kortom, het is om gek van te worden.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Uiteraard wist ik dit. De bedoeling van die vervangende koppelboom is vooral dat ie netjes horizontaal komt te hangen, dit in tegenstelling tot de koppelbomen waarmee de rijtuigen afgeleverd zijn, die naar beneden hangen. Maar of het mechanisme dan ook niet meer blijft haken, is nog maar de vraag. Dan zouden we moeten weten waarom de huidige koppelbomen blijven haken.

Uiteindelijk heb ik vandaag twee van de vijf rijtuigen redelijk rijdend gekregen. De andere drie ontsporen, doordat aan één of beide zijden de koppelbomen blijven haken. Ik overweeg nu serieus om de hele boel terug te brengen naar de winkel en mijn geld terug te vragen.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: mDDM op woensdag 10 maart 2021, 23:27:12
De andere drie ontsporen, doordat aan één of beide zijden de koppelbomen blijven haken.

Dat blijven haken komt door aan de onderkant van de vloer uitstekende pennetjes van de bankjes.
Vijltje er over en het is opgelost. Maar dan moet je hem wel even uit elkaar halen.
Mijn stammetje van 5 stuks rijdt feilloos op mijn k-rail baan na aanpassing van koppelboom en voornoemde pennetjes weg vijlen.
Niet dus dat ik vind dat de gebreken normaal zijn voor de gevraagde prijs, maar ze zijn dus wel relatief simpel goed te krijgen.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ik hoop dat het inderdaad alleen de pennetjes zijn en dat het dus relatief eenvoudig op te lossen is. Ik wil de rijtuigen eigenlijk nu niet uit elkaar halen, want dan moet ik het nog een keer doen wanneer Artitec de nieuwe koppelbomen geleverd heeft.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Hier een plaatje van de stoelpoten die uitsteken ter illustratie.
Open maken is een peace of cake hoor, de bodem van het chassis af krijgen gaat wat zwaar...dat wel  :?
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ik heb gisteren de stoute schoenen aangetrokken en de A opengemaakt. De bak openmaken viel inderdaad mee, maar de vloer van het onderstel losmaken viel tegen. Volgens de plaatjes van Artitec moet je voor dat laatste onder andere twee palletjes op de balkons opzij duwen. Maar die zitten heel strak, en je moet zelf bedenken hoe je daar kracht op kan zetten, tegelijk het onderstel tegen kan houden en de vloer omhoog kan trekken. Je komt eigenlijk een hand tekort. Maar goed, met het zweet in de handen is het uiteindelijk toch gelukt.

Op de plaats waar het kortkoppelmechanisme (de koppelboom) hoort te bewegen, bleken inderdaad stoelpoten door de vloer heen te steken. Met een nagelvijltje van mijn vrouw alles netjes gladgevijld. Aan één kant vervolgens de vloer weer vastgeklikt, alleen op de kop (niet de palletjes op de balkons) om te controleren dat alles nu goed werkt. En inderdaad, de koppelboom beweegt nu soepel en blijft niet meer haken. Ik heb getwijfeld of ik het hele rijtuig weer in elkaar zou zetten, maar ik heb besloten om te wachten tot Artitec de nieuwe verdikte koppelboom gaat uitleveren. Dan hoef ik het rijtuig niet nog een keer uit elkaar te halen.

Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
De vervangende koppelbomen worden dus niet via de winkels geleverd maar rechtsreeks door Artitec aan de klant. Je hoeft daarvoor alleen maar een mailtje naar Artitec te sturen. Inderdaad kreeg ik enkele dagen later vijf setjes koppelbomen thuisgestuurd. Als je de rijtuigen eenmaal open hebt, is het plaatsen van de nieuwe koppelbomen eenvoudig. Uiteraard nog even goed de uitstekende stoelpootjes aan de onderkant afvijlen op de plek waar de koppelboom moet bewegen.
Alles weer in elkaar gezet en de rijtuigen getest. De hele operatie heeft het gewenste effect gehad, want de koppelingen blijven nergens meer achter hangen en tot zo ver geen ontsporingen. Ik kan nu pas echt blij zijn met mijn Plan E's. Het blijven toch wel heel erg mooie modellen. Maar het heeft allemaal bloed zweet en tranen gekost, en daarbij zijn helaas toch nog wat onderdeeltjes, zoals hoogspanningskabels gesneuveld.

Om deze rijtuigen netjes aan het rijden te krijgen moest ik:
- bijna alle dempers op de draaistellen goed/opnieuw vastzetten (een rotwerkje, want aan één kant van het draaistellen vallen ze niet precies in het hiervoor bestemde gleufje bovenop het draaistelframe).  :(
- wisselstroomassen in de draaistellen plaatsen (gaat relatief makkelijk); maar helaas staan de wielen niet helemaal op de goede afstand; dit gaat in de wissels maar net goed.
- de rijtuigen vrijwel compleet demonteren (is behoorlijk zenuwslopend).  :-( :-(
- uitstekende stoelpootjes afvijlen (gaat vrij makkelijk).
- koppelbomen bestellen, wisselen (en eerst maanden wachten).
- alles weer in elkaar zetten (gaat makkelijker dan demonteren, maar ook niet helemaal zonder problemen).

Kortom, er wordt nogal wat van de koper gevraagd. De service is prima, maar het zou fijn zijn als Artitec na jaren ervaring ervoor zorgt dat voortaan alles in één keer goed is. Maar één ding is zeker. Deze modellen zien er heel goed uit en geven een echt Plan E gevoel!!  :) :)


Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Artitec lijkt het na jaren dan nu toch eindelijk voor elkaar te hebben: een serie Plan E rijtuigen uitleveren zonder (ontwerp/fabricage)problemen.
Ik heb drie klompenrijtuigen gekocht en aan een eerste inspectie onderworpen.
Dit zijn mijn voorlopige conclusies:
- alle dempers zitten netjes op de draaistellen bevestigd en blijven niet achter de bak haken;
- de meegeleverde wisselstroomassen hebben hogere flenzen en de wielen lijken op de goede maat te staan, waardoor ze netjes door de wissels lopen;
- de koppelbomen blijven niet haken;
- de koppelbomen hangen niet (te veel) naar beneden;
- juiste afstand tussen de rijtuigen (bijna balg aan balg):
- ruimte in de draaistellen voor wisselstroomassen die eenvoudig geplaatst kunnen worden;
- robuuste draaistellen met onderdelen die netjes op hun plaats blijven zitten.

Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Deze rijtuigen blijven ons toch behoorlijk bezig houden. Ik begin me af te vragen of iemand een normaal functionerende stam heeft ondertussen?

Wij hebben de complete set, verlichting ook van artitec. We hebben ze gekoppeld met de stroomvoerende koppelingen van marklin; decoderdraadje gesoldeerd aan het lipje hiervan om de stroom door te voeren.
Recent de nieuwe koppelbomen geinstalleerd;
Dit lost het probleem van te laag hangende bomen op.
Helaas is er ook nu weer een 'maar': de rijtuigen blijken nu korter gekoppeld te zijn. Hierdoor staan de buffers vrijwel tegen elkaar aan en lopen lopen de rijtuigen bij ruime bochten al uit de rails.
Met de fragiliteit die deze rijtuigen hebben (en al diverse kleine plastic deeltjes die hierdoor afgebroken zijn) is het erg frustrerend ze telkens uit elkaar te moeten halen.

Volgens de dealer is een oplossing feitelijk niet voorhanden, dit is uiteraard niet iets waar wij ons graag bij neer zouden leggen.
Ik kan me voorstellen dat er nog wel oplossingen zijn, koppelingen die minder 'kort' koppelen bijvoorbeeld, of een koppelboom met de juiste lengte.

Hebben meer eigenaren hier last van gehad, zoja hoe heeft men dit opgelost?
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 07 april 2022, 19:12:17
Citaat van: leboulangeur op donderdag 07 april 2022, 18:59:15

We hebben ze gekoppeld met de stroomvoerende koppelingen van marklin;


Als dat deze zijn......

....zit daar mogelijk het probleem. Die koppeling is te hoog en kan niet onder de buffers door als de koppelboom gaat scharen in de bogen. Daarom heeft Marklin haar buffers altijd hoger staan.

Gr, Ben.

Het zijn inderdaad die koppelingen. We zullen ze eens omwisselen, alhoewel ik vermoed dat het nog steeds te kort is.
Zou iemand een goede tip hebben voor een andere stroomvoerende koppeling? (laag en lang genoeg?)
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Het gaat om de serie waarvoor dit topic destijds geopend is, dus de 'gewone plan E' rijtuigen, inclusief postrijtuig etc, destijds wel weer een vernieuwde oplage tov daarvoor. (de klompentrein is weer een slagje verder vernieuwd geloof ik?)
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
 @citaat De nieuwe Märklin kortkoppeling schijnt dit probleem verholpen te hebben.
Zie ===> klik
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Alleen zijn die  @citaat dan weer niet stroomdoorvoerend. Die komen er ook wel, maar (vooralsnog) niet los.
Ik heb al een vraag gestuurd naar Märklin of die ook los verkrijgbaar gaan worden (want ik heb ook een set wagens met huidige stroomvoerende koppeling die problemen geven).
Als anderen nu ook aan Märklin die vraag gaan stellen, of de nieuwe stroomvoerende koppelingen ook los verkrijgbaar gaan zijn, dan komt dat misschien nog wel eens.

Het is overigens de vraag of de nieuwe koppelingen het probleem van Erik en Peter (leboulangeur) oplossen, want de koppeling wordt er niet langer door, maar proberen kan altijd.

Groet, Paul
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 08 april 2022, 12:00:33
Oké.

Als je dus de juiste koppelbomen hebt gemonteerd die nageleverd zijn door je winkelier en hebt gecontroleerd of alles vrij kan bewegen (draaistellen en koppelboom, zie eerder in dit topic) dan is het klaar en je kunt dan elke kortkoppeling toepassen, behalve die van Marklin.

Kijk eens bij Viessmann voor stroomvoerende versies. Of Ree of Almrose. Of Fleischmann....

Gr, Ben.

Dank allen voor de antwoorden, we gaan er weer mee aan de slag.
De koppelbomen bewogen overigens best goed hoor, ik kan me haast niet voorstellen dat daar het probleem ligt. Maar we zullen andere koppelingen proberen en daarmee kijken of het probleem verholpen is!
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ik ben momenteel bezig met een DE stammetje, gezien hier al de nodige info te vinden is, heb ik maar besloten hier wat foto's van hoe ik de draden wegwerk te posten. Gezien als 3railer een sleper onder elke bak niet handig is, wordt gebruik gemaakt van de 5048 Viessmann koppelingen.

Koppeling zit in de NEM schacht, en de draden met Kristal Klear vastgelijmd.


Massaveer in het draaistel.


Gat boren in het onderstel is niet perse nodig, past allemaal net door het bestaande gaatje.


Ziet er vanaf de bovenkant dan zo uit.


Door in het muurtje van de wc een gat te boren zijn de draden straks maar minimaal zichtbaar. Beste is eerst een dun boortje te gebruiken en deze dan op te boren (gezien de hoek waaronder geboord wordt best apart is)


Gat is als je goed kijkt te zien.


En datzelfde gat vanuit de wc gezien.


Het interieur weer op zn plek en de draden door het gat heen weggewerkt.


Met de bak eroverheen zie het er dan zo uit. Van de draden in de wc is straks niks meer te zien, gezien de ene kant al een witte ruit heeft, en de andere kant met een stukje styreen ook zo een witte ruit krijgt ;)
Aan de andere kant van de wc is net een klein spleetje te zien, de onderliggende mat is namelijk goed te zien, en daar lekt straks wat licht weg.


Omdat lichtlekkage m.i. niet mooi is, plak ik dat gaatje af. Als het dak erop zit is er niks meer van te zien, net zoals niks meer te zien is van een lichtvlek op de rails ;)


Voor de rest is het een kwestie van ledstrip plaatsen, dak erop en klaar. Gezien dit een DE stammetje is plak ik ookwel de lichtgeleider voor de sluitseinen af, gezien daar ook wit licht uit lekt.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Bedankt John voor het laten aanschouwen, heb er  een aantal om ook te voorzien van leeslampen voor het reisvolk,  ;)

Gr. Jan
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Komt door die draden de veer niet in de knel?
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Graag gedaan Jan.

Nee mDDM, uiteraard heb ik dat gecheckt, de koppeling kan vrij bewegen.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Hierbij ook nog even het resultaat.




De draden zijn als je zoekt net zichtbaar, maar dat valt minimaal op.





Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
@Looney Tunes: mooi resultaat, voor een drierailer dus? Wij krijgen deze fraaie stellen nog niet lekker werkend. Ondanks de nieuwe koppelbomen lijkt het stel echt significant te kort te koppelen en schaart eruit in een R2 bocht op K rails. Ook de wielen zijn al vervangen. De koppelingen staan nog op het lijstje, maar de wissel van marklin naar fleischmann kortkoppeling wordt de koppeling niet minder kort van natuurlijk...
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Korter niet, maar de oude Marklin kortkoppelingen zijn hoger en blijven hangen in de buffers.
Voor dit jaar heeft M nieuwe kortkoppelingen aangekondigd. Artnr 72000, maar daar zijn nog geen ervaringen mee. Met o.a. Roco/Flm kortkoppelingen is het bekend dat het wel goed loopt.

Overigens zitten hier nog gewoon 2rail assen onder, rijdt op C rail prima.