Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage

Gestart door mDDM zaterdag 03 oktober 2020, 14:55:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Artitec beloofde dat met deze nieuwe oplage in feite alle problemen van de vorige in één klap verholpen zouden zijn.
Dit stond er in de folder:

- Nieuwe nummervarianten
- Nieuw ontworpen draaistellen
- Geschikt voor wisselstroomwielen (20.340.01)
- Vernieuwd kortkoppelmechaniek volgens NEM-norm
- Voorbereid voor stroomafname
- Speciaal ontworpen binnenverlichting verkrijgbaar

Voor de wisselstroomrijders zoals ik, was vooral interessant dat het nieuwe draaistel geschikt zou zijn voor wisselstroomassen zonder dat je eerst allemaal onderdelen weg hoefde te snijden.
Vreemd daarom dat hier nog geen topic is geopend over deze fraaie rijtuigen, die sinds deze week ik uitlevering  zijn.
Bij de buren zijn ze inmiddels al toe aan pagina 11!

Helaas blijkt deze oplage toch ook weer onvolkomenheden te hebben.
Waar de discussie bij de buren eerst nog ging over de juistheid van de klasse-aanduidingen, gaat het nu vooral over de koppelingen die te laag zouden hangen.
Nu lijkt dit wel mee te vallen wanneer een Plan E gekoppeld wordt met een rijtuig of locomotief waarvan de koppeling wel op de goede hoogte hangt
Dan wordt de koppeling van de Plan E in feite opgetild.
Als je echter twee Plan E rijtuigen van de nieuwe oplage met elkaar koppelt, hangt het geheel toch naar beneden.
De mate waarin wordt mede bepaald door het type (kort)koppeling.
Voor de wisselstroomrijders bestaat dan het gevaar dat ze blijven hangen achter de puntcontacten, met name in wissels.

Ik had eigenlijk vandaag bij de lokale treinenboer een setje willen kopen, maar gezien de bovengenoemde problemen durf ik dat eigenlijk niet goed meer.
Mijn vraag is daarom of iemand hier op het forum al ervaring heeft met deze nieuwe rijtuigen (met bijbehorende Artitec wisselstroomassen) op zijn Märklin baan.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
En dan natuurlijk ook aangeven welke koppelingen men in gebruik heeft...

Ben benieuwd!
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
T probleem zit niet in type koppelingen, maar de nem schacht/koppelboom/-dissel die hangt naar beneden.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 03 oktober 2020, 15:29:13

Misschien dat het op C-rail beter gaat?

Gr, Ben.

Ben, als jij een set koopt wil ik ze bij mij op C-rails wel testen.  >:-D
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
De oplossing staat bij MSW, zie dit draadje.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ik heb het fietsenrijtuig, vervangen van de assen was lastig maar is me wel gelukt (draaistel loshalen van de bak). De koppelingen hangen te laag en komen tegen de punten van de M rails, ik heb ze afgeknipt. Koppelen met een marklin rijtuig gaat niet, de koppeling laat los. Koppelen met een roco plan W gaat wel goed en ook koppelen aan de lok gaat goed, die heeft een ouderwetse haak, dat lukt dus ook. De oplossing die ze op het andere forum noemen ga ik volgen, dat zou de laaghangende koppeling moeten verhelpen. Voor de 70 euro die je kwijt bent voor dit rijtuig (65 + ac wielen) is het mijn laatste artitec!
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Dat is het probleem als je de bouw uitbesteed en en niet regelmatig boven op zit kwa kwaliteits controlle.
Dit zijn allemaal klein minpuntje die niet nodig zijn.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
jij hebt dus het complete kwaliteisproces uitgeplozen?
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 03 oktober 2020, 19:50:42
De oplossing staat bij MSW, zie dit draadje.

Koop je voor veel geld rijtuigen, moet je er nog aan gaan sleutelen. Beetje jammer.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: Marklindak op zaterdag 03 oktober 2020, 21:27:58
jij hebt dus het complete kwaliteisproces uitgeplozen?
Nee niet noodzakelijk kijk naar het eind product wat duidelijk mankementen vertoont als je hier tijdens productie toezicht op houd gebeurt dit niet.
Heb uit diverse handelsrichting al vernomen dat producten ondermaats worden geproduceerd als je er niet boven op zit da's gewoon de Chinese manier van werken.
Daarom stoppen ook steeds meer bedrijven hun samenwerking met Chinese partners omdat ze zich niet aan afspraken houden.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: flyerman op zondag 04 oktober 2020, 00:28:35
Koop je voor veel geld rijtuigen, moet je er nog aan gaan sleutelen. Beetje jammer.

Dat is zeker waar. Voor het gevraagde bedrag mag je m.i. een kwaliteitsproduct verwachten zonder technische onvolkomenheden.
Het is denk ik voor een ieder z'n eigen afweging is of hij dit product koopt en zelf gaat 'herstellen' en daarna genieten van de wagens op z'n baan of ze niet koopt omdat je het te veel geld vind voor iets wat niet perfect is.
Zoals je in het gelinkte draadje kan lezen ben ik blij dat ik ze heb, ze zie er m.i. prima uit, en de technische hobbel heb ik denk ik inmiddels getackeld.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
 @citaat Goed gedaan Jakop. Ik deel de teleurstelling maar het hoort een beetje bij het merk: zelfwerkzaamheid. Wie dat niet wil of kan koopt het niet.

Voor je al je rijtuigen gaat aanpakken: wacht even of Artitec reageert, de service is altijd prima wat ik afgelopen week weer mocht ervaren. Binnen 10 minuten had ik antwoord op een gestelde vraag per mail.

Overigens heeft de producent gewoon geleverd volgens tekening Mark Glaser, het ontwerp is hier gedaan. Dat maakt het probleem niet minder maar je verhalen over ondermaats produceren is een slag in de lucht.

Gr, Ben.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ik heb het niet over ondermaats produceren gehad....  :help:
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Dat zeg ik ook niet, lees mijn post nog eens door. Dat zegt Mark Glaser.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Net bezig geweest met een van mijn nieuwe Plan E rijtuigen.
Met de originele koppelingen gekoppeld aan een Roco 1601 (met Marklin kort koppelingen) ontkoppelt hij bij de eerste wissel die hij tegen komt.
Originele koppeling van de Plan E vervangen door een Marklin koppeling zorg ervoor dat hij niet meer ontkoppelt op een wissel.
Wel zorgt dit er voor dat de koppelingen tegen de buffers aan komen, door er voor te zorgen dat de koppeling van de Plan E bovenop ligt lijkt het goed/beter te gaan.
Maar het mechanisme blijft binnen in ook ergens aan haken misschien wel omdat het te dun is.
Nadat ik het interieur had verwijdert zag ik dat de bevestiging van de banken een klein beetje door de bodem stak, nadat ik deze pinnetjes had afgevijld bewoog het mechanisme soepeltjes.
Niet alle rijtuigen hebben hier last van, een deel van de schachten beweegt soepel maar een deel blijft binnen in ergens achter hangen.
Nu eerst maar even afwachten waar Artitec mee komt, kan ik met het vervangen/aanpassen van de schacht meteen de bodems afvijlen, hoeven ze maar een keer open.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 04 oktober 2020, 10:05:15
Dat zeg ik ook niet, lees mijn post nog eens door. Dat zegt Mark Glaser.

O zo...ik las het even anders en snapte het al niet  :P
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: Ragoem op zondag 04 oktober 2020, 12:18:31
Wel zorgt dit er voor dat de koppelingen tegen de buffers aan komen, door er voor te zorgen dat de koppeling van de Plan E bovenop ligt lijkt het goed/beter te gaan.
Maar het mechanisme blijft binnen in ook ergens aan haken misschien wel omdat het te dun is.
Les 1 bij het inzetten van langer "vreemd" materieel (stelregel: alles met draaistellen) op een Märklinbaan: GEEN Märklin kortkoppelingen op niet Märklin materieel. Märklins kortkoppelingen zijn te dik en lopen tegen de buffers aan, om dit te verbloemen heeft Märklin zijn buffers iets hoger geplaatst (te hoog). Roco universeel doet het prima en koppelt ook aan Märklin (let er daarbij wel op dat de Märklin beugel altijd onderop ligt, de Roco is een fractie dikker aan de zijrand waardoor de Märklin omhoog gaat staan als deze bovenop ligt). Om het mijzelf makkelijk te maken knal ik op alles dat hier binnen komt Roco universeel. Loks die alleen met Roco koppelingen gaan koppelen, krijgen deze ook. Ook van Märklin.
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 04 oktober 2020, 09:50:22
@citaat Goed gedaan Jakop. Ik deel de teleurstelling maar het hoort een beetje bij het merk: zelfwerkzaamheid. Wie dat niet wil of kan koopt het niet.
Is helaas niet uniek voor Artitec. Ook ACME heeft er zo nu en dan last van. Al eens een draaistel, compleet met houder van de bak, terug onder de bak kunnen knutselen. Al eens de halve onderbouw van een rijtuig er opnieuw onder mogen zetten. Een as terug naar 14,3mm kunnen zetten, op 12,5mm loopt het toch echt niet. Veel rijtuigen hebben toch iets aandacht nodig omdat ze wat piepen en janken bij het rijden.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ben lees mijn verhaal is goed,ik zeg niet dat de producent van Artitec ondermaats produceerd maar dat diverse bedrijf dit ervaren bij uitbesteden van hun productie in China.
Als het foute ontwerp bij Artitec ligt vind ik het persoonlijk nog kwalijker,omdat ze dan weten dat het product niet voeldoet aan de verwachting.
Er is zijn hier af en toe kritische geluiden richting Marklin maar Artitec maakt het wat mij betreft wel wat bonter.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ook goed hoor Mark. :D
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Bericht bij de buren:
Citaat van: Eriktrein
Hieronder een reactie van Artitec op mijn mail betreffende de koppelingen en het ontsporen:

We hebben van meerdere kanten signalen gekregen dat er problemen zijn met de koppelingen van de Plan E.
Morgen komen we met het team bij elkaar en gaan dan oplossingen bedenken.

Zo snel we een oplossing hebben melden we dat aan de winkelier die vervolgens contact met u op zal nemen.

We hebben op het ogenblik een probleem met onze website  (we kunnen niets uploaden), want anders zouden we e.e.a. via de website communiceren.
Ook dit probleem hopen we snel op te lossen.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: Laurent op maandag 05 oktober 2020, 00:30:59Om het mijzelf makkelijk te maken knal ik op alles dat hier binnen komt Roco universeel.

Hoi Laurent,

Heb je, voor alle zekerheid, ook het bijbehorende artikelnummer dat jij gebruikt? Ik zie dat Roco op dit gebied ook nogal wat keus biedt...

Alvast bedankt!

Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
De keuze heeft vooral betrekking op het aantal dat je in 1 verpakking koopt. Ik neem de grootst mogelijk verpakking, 50 stuks, de 40397 dus.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Filmpje van Artitec na aanpassingen (klikken en alleen op YouTube te zien):



De winkeliers hebben een mailing gehad, ik aarzel om de inhoud te posten i.v.m. auteursrechten.

Gr, Ben.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
 @citaat Jawel, op YouTube.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 09 oktober 2020, 19:50:43
Filmpje van Artitec na aanpassingen (klikken en alleen op YouTube te zien):



De winkeliers hebben een mailing gehad, ik aarzel om de inhoud te posten i.v.m. auteursrechten.

Gr, Ben.

Dit ziet er wel vertrouwen wekkend uit en gaat mij misschien wel over de streep trekken.
Helaas geen engels wissel in het filmpje en ook geen Roco universeel koppeling.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Je ziet evenwel dat de koppelingen hangen, al leidt dat hier niet tot problemen zo te zien.
Echter koppelde mijn Df niet met een ander (Roco) rijtuig als ik ze tegen elkaar duwde.
Als ik de koppeling van de Df dan iets optilde wel en reden beide samen prima.
Kennelijk hangen ze niet laag genoeg voor problemen tijdens rijden, maar wel te laag voor soepel aankoppelen.
Overigens gebruik is de Roco kortkoppeling, dus hoe het met andere gaat weet ik niet.
Nou ja....de beugelkoppelingen die standaard op de modellen zitten koppelen ook niet al te enthousiast met elkaar (plan E aan plan E)  :?
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Een oplettende lezer bij de buren zag in de filmpjes ook een paar plan E's met lasnaden op de daken meerijden. Dat was toch eerste oplage, zou je zeggen. Of hebben de makers van de filmpjes zich geamuseerd met eerst oude daken op de nieuwe rijtuigen te zetten? En zo ja, waarom in godsnaam? Zo breng je de aspirant koper toch alleen maar weer in twijfel?!
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
 @citaat Complotdenker........
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Hij stelt gewoon vragen.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
 @citaat Ik doel op de post bij de buren: complotdenken.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Sorry, dat was niet duidelijk.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Als je dit allemaal zo leest... per stuk toch 60 Euro.  Teruggrijpen op Lima plan E, op marktplaats gespot 3 stuks voor 10 Euro?
Ook nog pimpbaar... mss wat frotten met koppelingen, interieur. Ze waren dacht ik wel op schaal. Of is dit appels met peren vergelijken?
Maar ja 180 Euro tegenover 10 Euro :?
Voor die 60 Euro zou het allemaal toch moeten kloppen naar mijn onbescheiden mening, of zie ik dat dan weer verkeerd.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Dat is een hele subjectieve discussie. Daar komen we niet uit denk ik.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Mijn fietsenrijtuig koppel ik tussen Roco plan W en de locomotief, een 1631 met een ouderwetse koppelhaak. Daarmee rijd het rijtuig probleemloos rond. Koppelen met een rijtuig met Marklin kortkoppelingen was geen succes.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
 @citaat Jouw koppelmechanisme zit volgens mij niet goed in z'n geleiding:



Vergelijk het maar eens met de andere kant.

Gr, Ben.

Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Hoi Ben,
het was me op de foto's ook opgevallen dat de koppeling aan de ene kant veel lager hangt dan aan de andere kant, ik ga het rijtuig nog even goed bekijken.
Vrgr
Frank

Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Hoi Ben, de koppeling zat aan beide zijden goed, ik denk dat de foto de op- en neerwaartse speling laat zien, ik denk dat ik de lok net tegen het rijtuig heb geparkeerd of stevig heb geremd. Als het rijtuig los op mijn tafel staat hangen beiden koppelingen laag maar wel horizontaal.

Vrgr
Frank
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Beste Märklin liefhebbers. Mijn eerste ervaring met de Plan E rijtuigen zijn helaas niet goed. Ik rijd dan weliswaar nog op de M-rails maar al mijn rijdend materieel zowel van Roco als Piko alswel Lima en uiteraard Märklin zelf rijden probleemloos over de rails en wissels. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik waar mogelijk alle materieel voorzien heb van de juiste wisselstroomwielen die ik o.a. koop bij Modelbahn Radsatz. Ook de nieuwe Artitec Plan E heb ik voorzien van wisselstroomwielen. De standaardbeugelkoppeling loopt geregeld tegen de puntcontacten op wissels aan en hierdoor ontsporen de rijtuigen of ontkoppelen van het andere rijtuig. Dus heb ik de nieuwe rijtuigen ook voorzien van de Fleischmann profikoppeling die ook op de andere rijtuigen zit om zo een uniforme koppeling te hebben van alle rijtuigen die ik bezit. Met deze koppeling heb ik erg goede ervaringen. Helaas, is er ook met deze koppelingen een probleem bij de nieuwe Plan E's. Op de een of andere manier wringt het zaakje als je door een bocht (Märklin 5200) rijdt en ook hier ontspoort het rijtuig. Het kortkoppelingsmechanisme geeft gewoon niet mee in een bocht ondanks dat ik nergens zie dat het mechanisme tegen iets aanloopt. Wie heeft ook deze ervaring met de overigens prachtige rijtuigen. Ondergetekende Frans dankt jullie voor een reactie.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Je kan op mijn foto's zien dat ik het stangetje onder de beugelkoppeling heb afgeknipt. Er loopt daardoor niks tegen de puko's aan. Mijn rijtuig is voorzien van de artitec wisselstroomwielen en rijdt nu uitstekend. Wel moet ik het rijtuig achter een Roco plan W hangen, deze heeft geen kortkoppeling,  of achter de lok, ook zonder kortkoppeling.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Hoi Frank, je hebt gelijk, dat stangetje had ik er ook al afgeknipt en over de puko's werkte dat goed maar het probleem met het wringen van het kortkoppelingsmechanisme blijft. Ik moet nog maar eens goed bestuderen op een overzichtelijk stukje bocht waarom het mechanisme niet meegaat in de bocht.
Gr. Frans
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Mijn draadje hierover is al eerder hier gelinkt, maar bij deze nogmaals.
Het wringen van de kortkoppeling kan komen door pootjes van de bankjes die door de bodem steken en op het kortkoppelmechanisme drukken waardoor deze niet goed wil uitscharen.
Overigens lopen mijn E's prima op K-rail op de originele 2-rail wielen.  :thumbup:
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Gelezen bij de buren met als bron Artitec:

Artitec komt met een vervangende koppelboom voor de nieuwe Plan E.
Ze denken deze in c.a. 3 tot 4 maanden via de winkelier te kunnen leveren. Winkeliers hebben vandaag een officiële mail van Artitec hierover ontvangen.

Te zijner tijd komt er ook een instructie hoe deze te vervangen.
Het vervangende onderdeel zal gratis af te halen zijn bij de winkelier.


Voor wie dat wil: bonnetje bewaren dus.

Gr, Ben.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Ik ga dit weekend de bestelde wagens ophalen in Apeldoorn.
Zal er dan direct even naar informeren!

Groeten,
Dennis
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 15 oktober 2020, 18:55:06
Voor wie niet 3 maanden wil wachten de "doe het zelf" oplossing van Artitec:

Van wie??  :O :D
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
 @citaat
Ben,

Is dat een andere mailinglist dan die van de nieuwsbrief?
Die ontvang ik wel altijd van Artitec (niet via de 3railforum nieuwsbriefservice).
De door jouw genoemde mail, heb ik niet ontvangen.

Groeten,
Ton.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 16 oktober 2020, 08:22:17
@citaat Artitec..... Zorg dat je ook op die mailinglist komt te staan dan heb je altijd het nieuws uit de eerste hand. ;)

Gr, Ben.

Ik denk dat Jakop bedoelt dat de oplossing van Jakop is.  :) :thumbup:
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Precies  :D

Al doet Artitec de opvulling aan de bovenzijde en ik aan de onderzijde, wat ik 3railers zou aanraden, zeker als ze met beugelkoppelingen rijden, want van onderen uitgevuld komt de koppelboom die 0,4 mm hoger te zitten dan zoals Artitec aangeeft en dat is toch weer extra om de koppeling vrij te houden van de middencontacten op wissels.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Zo kijken we er allemaal net even anders tegen aan Ben  :D

Overigens plaats Artitec zelf ook ringetjes van 0,5 mm tussen draaistel en bak weet ik uit contact met de service-afdeling.
Echter als de dempers juist zijn verlijmd (dus niet op het draaistel, maar in het groefje), is dat niet persé nodig als je baan niet al te zware helling-overgangen heeft.
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
Verlichting

De laatste Plan E is klaar om de werkplaats te verlaten, maar omdat het de achterste is uit de vaste stam die op mijn baan zal rijden, wil ik werkende sluitseinen in dit rijtuig aanbrengen.
Dat heb ik al eerder in een rijtuig gemaakt met een gelijkrichter, elco, LED's en een weerstand, maar Artitec brengt voor de Plan E rijtuigen een speciale verlichtingsprint uit incl. sluitseinen.
Nu ben ik niet zo van de verlichting in rijtuigen/treinstellen, maar het monteert wel lekker gemakkelijk zonder geknutsel.....nou ja, een beetje geknutsel  ;)

De sets zijn specifiek voor het type rijtuig i.v.m. de positie van de LED's op andere plaatsen. Bij de print zit een duidelijke handleiding die hier ook te downloaden is.

Er zitten 2 stuks stroom afnemers bij die zonder gereedschap te plaatsen zijn onder de draaistellen. De instructie gaat over de 2-rail situatie, maar ik rijdt 3-rail dus daar begint een beetje geknutsel.

Op foto 1 de stroomafnemer in het draaistel gemonteerd. Één as uitnemen, stroomafnemer monteren, as weer terugplaatsen.

Ik heb de assen gekruist gemonteerd om massa van beide rails te pakken  ;)

Om een sleper te monteren heb ik bij het tweede draaistel een stukje weggeslepen zodat daar, zonder kortsluiting te maken, het schroefje van de sleper in één van de twee bestaande gaatjes gedraaid kan worden: Foto 2

Ik heb het gaatje gekozen wat het meest naar binnen ligt zodat de sleper zeker geen contact met de koppeling kan krijgen.

Dan een plaatje styreen om kortsluiting tussen massa-stroomafnemer en sleper te voorkomen en dan vastzetten met een schroefje. Ik heb hier M1,6 gebruikt, maar wellicht is iets dikker beter: Foto 3

Bij volledig inveren kan de sleper een as raken, daarom het ik op de bovenkant van de sleper een stukje tape geplakt om kortsluiting te voorkomen. Het is niet ideaal, maar werkt wel naar behoren.
Volgens instructie op de aangewezen plaats gaatje is de bodem geboord (3 in mijn geval) en dan kan de print gemonteerd worden.

Aan de onderzijde zien we diverse LED's en 2 elco's, die uit de verpakking plat op de print liggen. Voor montage moeten die omgebogen worden. In de rode cirkels zijn de rode LED's t.b.v. De sluitseinen te zien op foto 4

Dan kan de print in het rijtuig worden gelegd. Ik heb 'm los gelaten zodat je gemakkelijk kan verwijderen, maar vastzetten met een stukje dubbelzijdig tape kan ook: Foto 5
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
De pasvorm is perfect en er zitten kleine gaatjes in de print om de bedrading naar boven te leiden wat ik rechts op de foto ook heb gedaan.
Zowel links als rechts zijn soldeerpads op de print aanwezig en zodat ik mijn beide massadraden van beide draaistellen eenvoudig kan verbinden.
Links heb ik gebruik gemaakt van de sleufjes die in de print zitten zodat ik de draad daar precies achter een stijl tussen 2 ramen kon 'verstoppen'. Dan moet je wel nog een gaatje boren in de 'brug' tussen beide wanden waarop de print ook ligt.
Rechts kon dat niet, door het ontbreken van die sleufjes, waardoor de draden bij zijaanzicht door de ramen zichtbaar zijn: foto 6

Tevens is aan één zijde de elco te zien achter het niet geblindeerde wc-raam.
Dat vind ik sowieso al wat bedenkelijk dat de preisers kennelijk daar openbaar een hun behoefte moeten doen, maar natuurlijk gemakkelijk op te lossen met een plaatje styreen achter het raam. Die draden ga ik ook nog wel uit het zicht krijgen verwacht ik.

En dan is er licht!!!

Via F3  en F 4 kunnen de sluitseinen aan de beide zijden aan en uit worden gezet.
Bij de E's zijn het hele kleine lampjes en dus in model ook kleine rode puntjes.

Foto 7

Via F0 schakel je de volledige verlichting van het rijtuig aan:

Foto 8

via F1 alleen de coupés verlicht:

Foto 9

en via F2 worden alleen de balkons en wc's verlicht:

Foto 10

Conclusie:

Een zeer gemakkelijk te monteren print met vele lichtopties.
Of je die nodig hebt of zinvol vind, moet een ieder zelf bepalen.
Mijn stam Plan E heeft nu wel sluitseinen en of de rest van de wagens nog verlichting krijgen denk ik nog over na..