Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41

Gestart door argearge1 vrijdag 02 oktober 2020, 21:20:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Goedenavond.
Ik vind in een doos nog een treinstel waarvan ooit de koppeling tussen de 2 treindelen gebroken is, heeft iemand een idee hoe ik iets vervangends zou kunnen maken ?
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Kun je aan de onderkant geen dus stukje kunststof lijmen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Bedankt voor je antwoord, ik weet echter niet of lijmen een optie is. In een bak zit de motor, als die gaat trekken ben ik bang dat hij  het weer zo kapot trekt.
Ik wil het best proberen, maar vrees ervoor. Is er iets dan van speciale kunsstoflijm ? Ik kan ook seconde lijm proberen, maar weet niet of dat goed is.
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Bestaat er geen wisselstuk / vervangend onderdeel? => informeren bij importeur of fabrikant.
Anders deels uitsparing uitvijlen en messing gebogen strip in de ontstane uitsparing lijmen met 2-componentenlijm.
Is veel werk, maar voldoet wel.

Mvg. Marcel
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Het probleem is dat je van Mehano niets meer krijgt. Ik lees al verhalen daarover.
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
proberen lijmen met loctite 480.Volgens mij is dat deel ook nog in 2 delen verdeeld nl het platte plaatje en dan het opstaand stukje dat aan de kant van de wagen moet zitten.
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Ja precies, Het is het platte plaatje dat vastzit aan een rond stangetje zeg maar. Ik ga het in ieder geval met die lijm proberen.
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Met lijm gaat het denk ik niet lukken, de te lijmen contactvlakken zijn te klein en de kracht die er daarna op komt te staan zal waarschijnlijk te groot zijn, waardoor de koppeling toch weer zal breken.
Wat je kunt proberen is om de koppeling eerst te lijmen en dan met een boortje van 1mm een klein gaatje in het ronde kokertje te boren (zie foto), tot in het platte deel, waar het mee verlijmt is/wordt.
En dan een metalen stift van iets minder dan 1mm met secondelijn in het gat duwen, zodat de gelijmde verbinding van een metalen "bewapening" wordt voorzien.
Alleen dan zal de koppeling sterk genoeg zijn.
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Ik heb de lijm besteld en als hij er is kan ik gaan experimenteren.
Re: Mehano 2550 H0 NMBS reeks 41
Ik heb via via nog een wisselstuk kunnen krijgen, dus het probleem is verholpen.