Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 37712 probleem

Gestart door argearge1 dinsdag 22 september 2020, 17:03:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 26 september 2020, 17:11:13
Nou klaar dan. Marklin print er uit en op de sounddecoder gaan rijden.

Zou ik ook doen: nieuwe decoder al dan niet met geluid.
Wel controleren of er ook een sleperomschakeling ingebouwd moet worden: bijvoorbeeld http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/adapterplatinen/schleiferumschaltung/
En voorschakelweerstanden voor de leds natuurlijk...

Willy
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
@nmbssncb wat gebeurt als ik de 2 draden van de sleper rechtsstreeks aansluit op de decoder ? Heeft de trein dan niet altijd sleepcontact via 2 slepers? Mijn kennis van decoders rijkt tot het aansluiten van decoder 60760. Ik heb nog nooit een sounddecoder aangesloten ...
Re: Marklin 37712 probleem
Citaat van: argearge1 op zaterdag 26 september 2020, 18:08:51

@nmbssncb wat gebeurt als ik de 2 draden van de sleper rechtsstreeks aansluit op de decoder ?


Niks, het heeft zelfs de voorkeur en je hebt verbeterde stroomafname.
Nadeel: je kunt niet met remmodules werken. En als je niet weet wat een remmodule is is er ook geen probleem. ;)

Gr, Ben.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Hahahha nee ik weet inderdaad niet wat dat betekend, ik kan me wel voorstellen dat je een probleem krijgt bij een stopsein of iets dergelijks.

Ik begin het van die voorschakelweerstanden te snappen. Heel vaag in mijn hoofd herinner ik me ooit dat een oud collega fronseinleds heeft aangesloten inderdaad met een weerstand ertussen. (NL posttrein de oude in geel/rode uitvoering toen ik die gedigitaliseerd heb) Bij gewone gloeilampjes hoefde dat namelijk niet. Dat was het. Ik moet dus voor de binnenverlichting, front- en sluitseinen voorschakelweerstanden gaan gebruiken. Het begint te dagen. Volgens mij heb ik er ergens nog wat van liggen. Er is ook ergens een formule meen ik om uit te rekenen welke weerstand ik precies nodig heb... Wat is dat lang geleden zeg.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Binnenverlichting rijtuigen (gele draad) moeten via relais worden geschakeld. Anders kost het je decoder.
Zit ook zo op originele print.

Mvg. Marcel
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Jij had ook een 37712 toch ?
Ik kan dus beter die printplaat laten zitten? Waar soldeer ik dan de draad naar de F1 van de sounddecoder? Het is mij niet helder waar ik namelijk de F1 moet solderen van de sounddecoder. Ik lees over de 2 schakelaars: Mit dem quer liegenden Schalter wird die Schleiferumschaltung und mit dem längs liegenden Schalter wird die Stirnbeleuchtung auf das 2te Zugteil weiter geleitet.

Betekent dat dat de gele draad naar de andere rijtuigen alleen de koplamp doorgeeft en dat de binnenverlichting dus gaat via de rode draad en dus altijd aan moet staan ? Dus de F0 van de oude decoder kon alleen maar de front- en sluitseinverlichting schakelen en de binnenverlichting was altijd aan. Klopt dat Marcel? Want jij hebt een 37712.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Ik denk dat het verstandiger is om er even iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft,anders heb je zo elleen nog maar een paar defecte decoders.
Ik zou zelf de componenten verwijderen/afknippen die je niet nodig hebt en de draden van de decoder op de print solderen.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Er is iets heel raars met die trein aan de hand.
Ik heb motorbak rechtstreeks met de andere kopbak gekoppeld. De frontverlichting op de motorloze bak doet het !. Ik heb getest dat de voeding daarvan via de gele draad loopt die ook langs de binnenverlichting komt. De binnenverlichting zit aan de andere kant aan bruin (massa) die gaat naar de assen. De frontverlichting brandt WEL, de binnenverlichting brandt NIET. De frontverlichting , die brandt, van de motorloze bak zit ACHTER de binnenverlichting die dus ook spanning krijgt maar NIET brandt.

Hoe is dit mogelijk ????
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37712 probleem
In welke omgeving woon je ze zou bvb een stamtafel of forumlid kunnen bezoeken voor hulp.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Bij Maastricht.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 37712 probleem
De stuurstandwagen van de 37712 heeft een schakelmechanisme op de as zitten. Deze pakt zijn voeding van de gele draad, (F0) samen met de interieurverlichting.  Het schakelmechanisme is slippend gemonteerd en schakelt, afhankelijk van rijrichting naar de rode of witte (gele) verlichting.
Dus als wel de frontseinen branden, en niet de interieurverlichting, dan zouden de lampen stuk kunnen zijn, of je hebt een slecht contact.
Technisch gezien heeft de 37712 / 40712 de beste frontseinen van de ICE-2's
De 37712 heeft een Moterola I decoder zonder extra functies. Verder heeft de loc (net als de delta uitvoering 33712) een 5-polige motor met sleper-omschakeling. (Stuurstandwagens zijn indentiek)

Jouw decoder is als hooft-decoder geplaatst.
Ik moet even goed kijken hoe eea is aangesloten om aan te geven wat de mogelijkheden zijn.

Mvg. Marcel
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
De stuurstandwagen van de 37712 heeft een schakelmechanisme op de as zitten. Deze pakt zijn voeding van de gele draad, (F0) samen met de interieurverlichting.  Het schakelmechanisme is slippend gemonteerd en schakelt, afhankelijk van rijrichting naar de rode of witte (gele) verlichting.

Dit ben ik volledig eens.

Dus als wel de frontseinen branden, en niet de interieurverlichting, dan zouden de lampen stuk kunnen zijn, of je hebt een slecht contact.
Geen enkele binnenverlichting doet het, niet alleen van stuurstandrijtuig, maar van alle rijtuigen + extra bistro rijtuig.

Ik moet even goed kijken hoe eea is aangesloten om aan te geven wat de mogelijkheden zijn. Mijn dank is groot.

Je praat over lampen, zitten er dus geen leds in de binnenverlichting maar gloeilampen ? Kan het dan niet zijn dat de schakelweerstanden die ertussen zitten voor de front- en sluitverlichting dermate groot zijn, dat de gloeilampen te weinig spanning krijgen en daardoor niet branden, indien de interieurverlichting uit gloeilampen bestaat?
Re: Marklin 37712 probleem
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Normaal gezien wordt de interieurverlichting vanuit de decoderchip 701.13, via de transistoren en het gele relais aangestuurd.
Ik denk dat de nieuwe decoder hier helemaal niet op is aangesloten.
Zoiets vereist e.e.a. aan uitzoekwerk o de bestaande decoderprint en hoe de printsporen lopen.
Als je niet zo technisch aangelegd bent en geen electronica achtergrond hebt, is dit wel een moeilijk project om mee te beginnen.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Inderdaad, ik heb wel 14 jaar bij een elektronicabedrijf gewerkt, maar op de software afdeling. Dus ik maakte conversies voor PCB layouts (pci cards, usb modules, enz) en technische schema's (ARM processoren), maar iets fysiek heb ik er nooit mee gedaan ...
Ik begrijp dus waar je over praat (voorschakelweerstanden), maar die kennis is puur theoretisch, in de praktijk heb ik daar nooit iets meegedaan (ja zelden).

Ik weet wel heel zeker dat de nieuwe decoder niet via een functie uitgang aangesloten is op de binnenverlichting. Het lijkt dat dat het sleepcontact naar decoder gaat en die zelfde draad wordt gesplitst en gaat terug naar binnenverlichting en front- sluitseinen. Die verlichting zou dus standaard altijd 'aan' moeten staan. De frontverlichting van de motorloze bak in ieder geval wel. En de voeding voor die binnenverlichting gaat via dezelfde draad, dat is nu het rare van de zaak. Aan de andere kant zit de binnenverlichting keurig aangesloten op de wielstellen (massa). Dus waarom ze niet branden, shoot.
Re: Marklin 37712 probleem
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Ik heb een tijd geleden eens een ICE1/2 omgebouwd met geluid en volledige verlichting.

Haal alles er uit, bouw in de motorzijde een decoder om te kunnen rijden en aan de motorzijde de front en sluitseinen te besturen.
Daarna bouw je in de andere "kop" een functie decoder die aan die zijde de front en sluitlichten kan schakelen.
Met dezelfde decoder kun je dan met de F1 de binnenverlichting schakelen. Zorg dat deze decoder hetzelfde adres heeft als de decoder in het motorrijtuig maar tegenovergesteld schakelt.
Om deze schakeling te kunnen laten werken dan moet je de doorverbindingen van de koppeling tussen de motorwagen en het eerste rijtuig uitschakelen.

Als je dit in elkaar weet te krijgen dan heb je een weer goed functionerend treinstel.
Plaats in de motorwagen een 21Mtc adapter voor een decoder die hier op past, kun je eerst een decoder zonder sound plaatsen en later altijd nog een sound decoder.
In dit geval is het beste voor ESU in de motorwagen te gaan met een Uhlenbrock functiedecoder in de stuurstand.
De functiedecoder in de stuurstand koppel je dan aan de sleper en massa van de stuurstand.

Dit is zoals ik er een keertje een heb omgebouwd. Zit sound in, kun je bij ESU downloaden en op een sound decoder programmeren.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Dus geen sleperwisseling.
Lijkt ook raadzaam om de interieurverlichting via een relais te schakelen.
Als je met 6 rijtuigen rijdt, voedt je toch 12 gloeilampen. Dat is te veel voor je decoder.
Mvg. Marcel
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Ik rij met 5 bakken in totaal. En zoals hij nu is aangesloten kan ik los met de motorbak vooruit en achteruit rijden, dus hij doet nu al geen sleperomschakeling. Maar kan me er toch iemand mee helpen? Zoals ik al zei, heb ik theoretische kennis, maar geen idee waar ik iets moet aansluiten.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
@Marklindak Even nagedacht. Kan ik de sounddecoder die er nu in zit in de motorbak, rechtstreeks aansluiten of front- en sluitverlichting van motorbkak en kan ik een 60760 decoder (die ik nog heb liggen) gebruiken als functiedecoder voor frontverlichting en binnenverlichting in de andere kopbak ?
Re: Marklin 37712 probleem
Dan zul je beide decoders aan moeten sturen als Motorola want die 60760 luistert niet naar DCC.

Gr, Ben.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Weet ik, moet alleen nog zien hoe ik die dcc decoder terug krijg naar motorola, maar dat is later zorg. (lijkt marklin msd te zijn)
Moeten er wel nog ergens extra weerstanden nu tussen ?
Re: Marklin 37712 probleem
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Citaat van: argearge1 op maandag 28 september 2020, 08:27:07
Moeten er wel nog ergens extra weerstanden nu tussen ?

Als er LED's voor front en sluitverlichting worden gebruikt heb je voorschakelweerstanden nodig, 2.2kOhm is voldoende.
Geen idee meer van wat er voor wordt gebruikt.
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
top!
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Je sounddecoder kan je voor de Br 402 gebruiken; de 60670 decoder voor de 808. Maar binnenverlichting MOET via relais en F1.

Soms is de keuze voor een ESU functiedecoder beter ivm andere mogelijkheden en instellingen.
Aan een 60670 valt op het gebied van functies niets te programeren.
Als je het ombouwen niet aandurf kan ik het voor je doen.
Dan even afspreken over kosten ed via pb.

Mvg. Marcel
Re: Marklin 37712 probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Marklin 37712 probleem
Het probleem is verholpen en ik ben er erg tevreden mee.