Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232

Gestart door kodros woensdag 30 september 2020, 16:51:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Hallo allemaal,

Heb 4 remmodules van Viessmann in samenwerking met Viessmann armseinen bij het station. Werkt prima. De treinen remmen netjes af bij rood en bij groen rijden ze weer verder.
Het volgende probleem doet zich voor. Zodra de lok met orient express rijtuigen (42754, de rijtuigen zijn verlicht) in het afrem gedeelte komen krijg ik kortsluiting en gaat mijn CSR1 uit.
Kan dat komen doordat de rijtuigen 2 slepers heeft (de eerste en de laatste rijtuig)? 
Wie weet raad?
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Je legt het probleem duidelijk uit.

De oplossing is dat ook maar in de online-handleiding bij Viessmann in het Duits (of Engels):

Viessmann 5232 pagina 3, gebruiksaanwijzing

CiteerWichtig: Wenn Sie Züge mit mehreren elektrisch untereinander verbundenen Schleifern einsetzen
(z. B. einen ICE oder Wendezug),
dann muss der Fahrabschnitt so lang sein, dass sich alle Schleifer in diesem Abschnitt befinden,
bevor der erste Schleifer den Bremsabschnitt erreicht!
Ansonsten entsteht ein Kurzschluss.

En kijk, dat is precies wat er gebeurt: de Oriënt express heeft stroomvoerende koppelingen,
een eerste en een laatste sleper, en per wagon massacontactstrips.
Dat geheel moet passen binnen 1 afremsectie, voordat de trein de overgang mag nemen naar de volgende afremsectie. Zoniet: kortsluiting. Elke afremsectie is geïsoleerd door middenrail isolatie.

Dus, stel je hebt 3 afremsecties op 1 stopplaats, dan heb je volgens deze gebruiksaanwijzing 5 middenrail isolatie plekken nodig, en elke sectie moet tenminste zo lang zijn als de loc plus de hele sleep van (wat is het 5, 6 of 7?) wagons.


Eerlijk gezegd, dat klinkt mij wel heel erg analoog in de oren voor een digitale afremmodule.
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Beste Jan Willem, Bedankt voor uw bericht. Heb het inmiddels gelezen.
Als ik het goed begrijp moet de eerste rijgedeelte de totale treinlengte zijn incl de rijtuigen. Ook de afrem gedeelte moet een totale treinlengte zijn. Dat heb ik natuurlijk niet. Bij mij is de eerste rijgedeelte een halve rail lang. De remgedeelte is 4 rails lengtes lang. Stopgedeelte heb ik niet. De treinen stoppen al voor het rode sein. Nu is mijn vraag: ik moet dus de eerste gedeelte net zo lang maken is de treinlengte. Maar mag de remgedeelte de lengte van 4 rails houden of moet die ook de totale treinlengte hebben. Blijft het bij 4 rails, dan blijft 1 sleper van de rijtuigen in de eerste rijgedeelte. Kan dat? Zo niet, dan wordt het moeilijk om met rijtuigen te rijden die 2 slepers hebben. Hoop dat het duidelijk is.

met vriendelijke groet
Kodros
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Kodros

Zoals ik het lees moet alleen het eerste rijgedeelte (Fahrabschnitt) minstens zo lang zijn als de gehele trein (loc + wagons met slepers).
Het plaatje op pagina 4 van de handleiding maakt dat duidelijk.
De remsectie hoeft niet verlengd te worden, deze kun je zo laten.
Wanneer het niet mogelijk is om het rijgedeelte verlengen dan moet je bij de sectie-scheidingen sleperwippers gebruiken.

Cees
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Beste Cees,

Bedankt voor uw antwoordt. Zal de eerste gedeelte proberen te verlengen. Zal vanavond of anders morgen veranderen.

Kodros
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Citaat van: Pt2/3 op woensdag 30 september 2020, 19:30:40
alleen het eerste rijgedeelte (Fahrabschnitt) minstens zo lang zijn als de gehele trein (loc + wagons met slepers).
Het plaatje op pagina 4 van de handleiding maakt dat duidelijk.
Ik ben het met Cees eens.
Er is in tekening 1 sprake van 1 Fahrabschnitt (inrij sectie) en 1 Bremsabschnitt (remweg-sectie).

De remmodule remt niet op de decoder maar door de rijspanning af te knijpen.
Daardoor ontstaat potentiaalverschil met de remweg-sectie indien de "Fahrabsschnitt" niet lang genoeg is,
door de volle lengte van de trein heen. En dat vertaalt zich als kortsluiting.

Het plaatje (1):
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
hallo Jan Willem,

Cees had het me al uitgelegd. Helaas kan ik de inrij sectie niet lang genoeg maken zodat alle rijtuigen + loc er inpassen. Zal het proberen met sleper wipper. Toch bedankt voor uw antwoord.

Kodros 
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Simpelste oplossing is een van de twee slepers op de wagons verwijderen.
Doordat de slepers met elkaar verbonden zijn zijn alle bovengenoemde oplossingen mijn inziens nutteloos.
Omdat de connectie van de slepers vijf wagons lang is zullen de secties nooit gescheiden zijn, sleperwip of niet.
Een sleperwip is puur en alleen bedoeld om geen connectie tussen twee secties te hebben met een enkele sleper.
Wanneer er ruim een meter tussen twee slepers zit en die zijn met elkaar verbonden hou je het zelfde probleem.
Je afrem(2e)sectie zal gewoon gevoed worden met de "stroom" van de 1e sectie, en dat vindt de electronica niet leuk.
De lok in zijn uppie, zonder rijtuigen doet het prima? Mijn verwachting zal zijn dat tot het 4e rijtuig alles prima werkt, totdat het vijfde (met sleper) wordt aangesloten.
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
 @citaat

Important: If you operate trains with several electrically connected
centre pick-ups
(e. g. ICE train or push-pull operation), then the "running
sector" has to be long enough to assure that all centre pick-up
contacts are with the sector, before the first pick-up contact reaches
the "brake sector". Otherwise there will be a short circuit.



If the signal is set to "stop" the module is activated by the lack of
track voltage. If a train enters the "running sector" it will continue until
it reaches the "brake sector". The integral occupancy detector detects
the train and switches both "running sector" and "brake sector"
to DC supply
.


Dus....... ;)
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
ACTS.zuid dank voor de aanvulling en daarmee zie ik ook een fout in mijn bijdrage, met 1e sectie bedoelde ik de sectie VOOR de onderdelen van de remmodule. Poster geeft aan niet de secties te kunnen verlengen. Laatste sleper moet dan dus van de wagons. Zelfde situatie zal zich hier ook voordoen met een treinstel wat niet voorzien is van sleperomschakeling.
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Beste Chris,

Bedankt voor uw oplossing. Heb de 2e sleper verwijderd. Geen kortsluiting meer en de loc met rijtuigen remt weer mooi voor het rode sein af.
Verder iedereen bedankt voor het meedenken. 

groetjes
Kodros
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Kortsluiting bij rijden met remmodule Viessmann 5232
Top! Veel rijplezier gewenst...