Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?

Gestart door KNed maandag 28 september 2020, 23:48:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Ik heb hier een oude krokodil liggen van een vriend. Nummer 3056.
Daar heeft hij het motorschild en anker uit gehaald en die laat hij dan achter een nieuwere krokodil rijden in dubbeltractie. Alle draden naar de motor zijn doorgeknipt.
Het oude omschakelrelais, analoge lampjes en de originele sleper zitten er nog in maar zijn dus niet aangesloten.
De loc had driepunts seinen op beide fronten die zo te zien altijd allebei branden.
Hij rijdt op een digitale baan (MS2).
Nu wil hij graag de verlichting weer functioneel hebben. Ik heb de loc opengeschroeft. De lampjes zitten met de massa aan het frame. Het makkelijkste is om weer wat losliggende draadjes aan elkaar te solderen. Dan is de verlichting hersteld. Alleen dan is het wel zo dat de oude analoge verlichting op de digitale baanspanning staat.
Kan dat kwaad? Gaat het bijvoorbeeld knipperen? Of gaan de lampjes dan sneller kapot?

Het mooiste is natuurlijk een functiedecoder met ledjes. Maar dat is wat meer werk  :)

Ook is 1 van de lichtgeleiders niet helemaal goed meer, het plastic van het bovenste sein is afgebroken waardoor daar nu geen lichtgeleider zit.
Heeft iemand toevallig nog zo'n lichtgeleider liggen?

Koen
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Nee, ik niet, lijkt me wat voor de rubriek Zoekertjes in de Verkoop rubriek.

Maar waarom bestaan de lichtgeleiders uit twee delen? En als je de lichtgeleiders van de andere kant nog hebt, kun je ook resin gieten overwegen (maar dat pakt veel duurder en tijdrovender uit dan led-inbouw).

Als ik dat zo bekijk, is waarschijnlijk ledinbouw aan te raden, toch al als je er digitaal mee rijdt, want dan kun je het licht wellicht aan de decoder hangen, en dus een functioneel echt Zwitserse lichtwissel inbouwen.
(ben ik even blij dat dit analoog nog niet kan)
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Hallo Koen,

't Marklin recept is: oude lampjes (12V) vervangen voor dezelfde maar dan 19V, direct op de sleper naar de behuizing. En ja, dat kan knipperen. Omdat te voorkomen kan je een gelijkrichter en buffer voor de lampjes aansluiten. De buffer is zo'n diode+weerstand condensator geval die je in alle digitale draadjes ziet langskomen. Even oppassen bij het aansluiten op de gelijkrichter op de juiste pool aansluiting.

Jan-Peter

Uit dit draadje (ik ben lui)


Tussen het knooppunt en de condensator kan je nog een laadschakelingetje plaatsen bestaande uit een grote weerstand en diode parallel geschakeld. Anode (pijltje) boven.
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Volgens mij kunnen de oude lampjes de spanning van het digitaal systeem wel aan.
Zijn dezelfde, als die in de blikken rijtuigen worden gebruikt.
Maar rijd een 2e loc in voorspan niet zonder verlichting?
Mvg. Marcel
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Knipperen komt voornamelijk door de decoders van de oude generatie waarbinnen massa van de lampjes gevoed worden door het frame van de lok en de andere zijde de decoder. Als het lampje rechtstreeks gevoed wordt vanuit de digitale spanning zal je geen knipperen zien.

De frequentie van wisselingen zijn te snel om het lampje uit te doven. Het gloeidraadje in het lampje koelt niet zo snel af. Een led wel, daarom valt dit op. Zet eens een wagen op de baan die direct door de rails gevoed wordt met gloeilamp verlichting.
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
 @citaat Met digitale spanning heb je afhankelijk van het protocol veel of weinig knipperen, bij MM signaal is knipperen duidelijk zichtbaar, bij DCC minder. Komt omdat MM asymmetrisch signaal is.
Het komt dus niet door de decoders, maar door de digitale spanning.
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Dank voor alle reacties.

Dat topsein dingetje is blijkbaar een los onderdeel volgens het hierboven getoonde plaatje. Dat is dus bij 1 neus weg. Ik zal nog wel even een zoekertje plaatsen.
Mijn vriend stelt niet zo heel hoge eisen. Gaat vooral om rijden en het effect van licht. Lichtwissel, laat staan Zwitsers seinbeeld vindt hij niet belangrijk. Is ook niet heel erg technisch. Draadjes doorknippen en schild en anker eruit lukte nog wel. Maar dit opnieuw aansluiten is lastig.

Volgens mij zijn er de volgende opties:
1: simpel alles analoog aansluiten, massa via frame, bestaande lampjes. Licht zal altijd fel branden. Lampjes overleven het waarschijnlijk wel.
2: eenvoudige functiedecoder en verlichting via leds netjes aansluiten. Zo mappen dat frontseinen aan beide zijden branden of eventueel alleen voorzijde
3: variant 2 maar dan met sluitseinen erbij via aparte ledjes oid.
4: variant 3 maar dan nog eens met Zwitsers seinbeeld

Ik ga het aan m'n vriend voorleggen, moet hij maar beslissen

Koen
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 29 september 2020, 12:15:16
@citaat Met digitale spanning heb je afhankelijk van het protocol veel of weinig knipperen, bij MM signaal is knipperen duidelijk zichtbaar, bij DCC minder. Komt omdat MM asymmetrisch signaal is.
Het komt dus niet door de decoders, maar door de digitale spanning.

Tja, ik heb een loc omgebouwd met een relais geschakeld door de decoder voor de verlichting. Verlichting rechtstreeks van de rails en geen knipperen. Nogmaals, het knipperen ontstaat doordat de decoder slechts "half" het lampje voedt. Daar zijn in het verleden genoeg anti-knipper schakelingen opgebouwd. Waarbij de basis is dat het lampje via de decoder gevoed wordt
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Het is zichtbaar te maken op bv. een scoop en dan flikkert/knippert de verlichting wel degelijk. Maar voor het oog is het soms duidelijk te zien en soms minder/niet, dat waarnemen is objectief, de ene persoon ziet het wel knipperen de andere niet.  ;)
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Dubbeltractie kun je ook genereren door twee draadjes vanaf de goeie lok te trekken naar de dummy, maar dan moeten beide loks open.

Persoonlijk zou ik dan voor een goedkope deltadecoder gaan.... Mits het adres van de hoofdlok op delta ingesteld kan worden.
En wanneer het wat (iets) mag kosten. Gewoon ESU decoder erin, deze kun je in/uitschakelen via de schakelaar van de pantograaf, ieder lampje via een eigen draadje, even door de lokprogrammer halen voor de functiedecoder. In de krokodil is wel wat ruimte. Ooit zelf een lok omgebouwd die perse origineel MOEST blijven maar wel digitaal rijden kon.

Helaas zul je altijd iets in moeten leveren, wil je mooie nette verlichting boet je in op originaliteit, wil je orgineel blijven krijg je (bijna) niet de functies die je graag wil zonder extra inzet.
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 29 september 2020, 13:57:36
Het is zichtbaar te maken op bv. een scoop en dan flikkert/knippert de verlichting wel degelijk. Maar voor het oog is het soms duidelijk te zien en soms minder/niet, dat waarnemen is objectief, de ene persoon ziet het wel knipperen de andere niet.  ;)

Tja, scoop is vervelend nauwkeurig bij wijze van spreken  :D

De indruk kan verschillend zijn. Wat wel een issue kan zijn is de signalen die verstuurd worden door de besturing. Ik heb op elke booster twee led's anti parallel staan. Je ziet duidelijk verschillende knipperpatronen die wijzigen afhankelijk welke signalen van de besturing komen. En zeker als een deel van het signaal overwegend "positief" of " negatief" is
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Bedankt weer voor de reacties.

Inmiddels ff met die vriend overlegt. Hij vind analoog aansluiten prima. Hoeft niet digitaal

@Erik: bedankt voor het onderdeel, inderdaad niet duur al komen er op Ebay flink wat verzendkosten bij.
Ik zag dat het onderdeel ook wel in de buurt te koop is (MTE, Zevenspoor, Voermans, etc)

Koen
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Heb ik
grt Jo
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Zie PB  :thumbup:
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Citaat van: Jan22 op dinsdag 29 september 2020, 00:26:25

Maar waarom bestaan de lichtgeleiders uit twee delen?

Hallo

Omdat de onderste hetzelfde is als van de V60 (3065).
De bovenste hebben ze van de oude NOHABS (3066 e.d.) geleend.
Kostenbesparing :D

Bart
Re: Verlichting krokodil: analoog op digitale baan?
Interessant!

Ik heb de lichtgeleider van Jo/stoombr38 inmiddels ontvangen en ingebouwd. Lampjes branden weer, gewoon op de analoge manier dus.

Koen