Walter, bedankt voor het plaatsen van de fotoos (van telefoon kwaliteit)
Gisteravond weer eens bezig geweest met een ander lokje, een omgebouwde 3029 met grote rookgenerator, Seuthe Nr. 10 volgens mij, en het relais in een chaboose. (zie ook m.n avatar bij
Beneluxspoor.net)
Deze rookt stukken beter als de lok op de foto die voorzien is van Seuthe Nr. 20.
Wederom blijkt dat de instelling van de hoogte bepalend is voor de hoeveelheid rookvloeistof die in de schoorsteen terecht komt.
Het lijkt erop dat de grote schoorsteen betrouwbaarder wordt gevuld dan de slanke versie. Logisch, want deze past beter in de trechter onder aan het tankje.
De vloeistof komt als een dun straaltje uit het midden van de trechter onder aan het mechanisme en als de rookgenerator-opening goed in de trechter past dan piest het straaltje beter in het midden van de rookopening.
Voor locomotieven met een dubbele schoorsteen (zoals de BigBoy, Rolf) zal dit systeem ongeschikt zijn, helaas.
Je ontkomt er echter niet aan dat er olie op de rookkast terecht komt.
Het is ook belangrijk dat de schoorsteen het hoogste punt is, anders ratelt de vulopening van het systeem over heel de bovenkant van de lok. Dat zou op den duur beschadigingen kunnen geven.
Het hele mechanisme kan wel wat extra door draaien en zo wat extra hoogte doorlaten maar zal met het randje van de trechter altijd het hoogste punt van de lok raken.
Het beste is als je met beperkte snelheid met de rookopening net onder het gebouwtje door rijdt, dan gelijk stopt en achteruit terug rijdt waarbij er nogmaals een straaltje rookvloeistof wordt ingespoten.
Dan hoef je geen rekening te houden met de hoogte van de lok en de rest van de trein.
Ik denk dat ik dit ding tzt ga plaatsen bij een lokverzorgings-plaats waar ie eigenlijk ook thuis hoort.