Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Functioneren oude wissels/kruizen

Gestart door Franse Henk zondag 17 oktober 2010, 15:40:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Functioneren oude wissels/kruizen
Salut,

Nogal wat oude M-rails wissels en vooral kruizen werken slecht bij mij. :(
Ik heb gehoord dat je deze bij de bewegende delen kunt behandelen met het koolstof/grafiet gruis van potloden. Werkt dit goed? Of is het zo dat als een wissel niet goed wilt omschakelen dat in 9 van de 10 gevallen er iets anders aan de hand is?  Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb geprobeerd dit topic te vinden met de zoekfunctie maar zeer waarschijnlijk is dit al eens vaker aan de orde geweest. :oops:

Groeten, Henk
Re:Functioneren oude wissels/kruizen
Ik heb ze voorzichtig met wasbenzine en een tandenborstel schoongemaakt.
Daarna met een klein druppie olie de bewegende delen gesmeerd, ze doen het nu al enkele maanden probleemloos.
Ik weet niet of grafiet gruis werkt.
Re:Functioneren oude wissels/kruizen
Salut,

In mijn modelwinkelzaak adviseren ze juist om geen olie te gebruiken.
Natuurlijk is het grafiet van potloden alleen bedoeld voor de bewegende railsdelen bovenop de wissel.

Groeten, Henk
Re:Functioneren oude wissels/kruizen
Toch heb ik er goede ervaring mee, Ik gebruik wel heel erg weinig.
Maar dat potlood slijpsel kan je toch uitproberen, het kan volgens mij weinig schade.
Of dat werkt is een tweede.
Re:Functioneren oude wissels/kruizen
ik heb 40 jaar oude wissels in mijn (buiten zicht ) baan.
Zoveel mogelijk gestript .. van roest ondaan... gaan nu weer prima...
fijne van die dingen is dat je ze helemaal uit elkaar kunt halen en weer in elkaar zetten.. met die moderne k-wissels in het zicht gedeelte kan ik niks is allemaal zo dun en breekbaar....
rob
Re:Functioneren oude wissels/kruizen
Hou rekening er mee dat grafiet/potloodslijpsel elektrisch geleidend is .....