Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin baan Burgstein Ruben Derks

Gestart door rubenderks92 zondag 27 september 2020, 14:55:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Hallo allemaal,

allereerst even een korte voorstelling, Ik ben Ruben Derks, 28 jaar oud. Ondanks mijn relatief jonge leeftijd al 20 jaar met modelbouw bezig, en hoofdzakelijk met 2-rail DCC. Dit is vooral ontstaan vanuit mijn lidmaatschap bij Maasbuurtspoor te Gennep tussen 2006 en 2015. Echter heb ik met mijn inmiddels overleden vader tussen 2000 en 2010 redelijk wat marklin spul verzameld. Ik vind dit zonde dat alles nu op zolder ligt te verstoffen, tevens heb ik altijd de ontwikkelingen van het Marklin digitaal systeem met een scheef oog gevolgd. Daarom heb ik kortgeleden besloten om een kleine demo baan te gaan bouwen om mijn locomotieven weer te kunnen gebruiken, en de gelegenheid te gebruiken het nieuwen systeem te testen. De laatste stand van zaken was rond 2010, ik reed toen met een ECoS2 en oude LDT electronica.

De nieuwe baan
Het idee achter deze baan is in de eerst zin het ontdekken van de nieuwe electronica. Ik heb een CS3+ ter bruikleen gekregen om te kijken hoe deze werkt. Het eerste deel van deze baan zal dan ook met de CS3+ gereden worden. Daarna zal ik de ECoS2 die ik reeds bezit verder gaan gebruiken. In deze perioden zal ook een beslissing gaan vallen of ik een CS3(+) aan zal schaffen.

Het baanplan heb ik eenvoudig geleend uit een Marklin magazin, ik ben immers nog altijd lid van de Trix Proficlub. Dit heb ik zelf nagetekend in WinTrack 14 3D. Dit is een uitermate fijn programma om de baan in te ontwikkelen, inclusief all bekabeling. Tevens wil ik zo veel mogelijk gebruik maken van de hier aanwezige spullen. van daar de naar Burgstein, verwijzend naar de door Piko geleverde gebouwen. Ook alle rails en decoder, m.u.v de CS3 en L88, waren hier reeds op voorraad.

De baan kent de volgende specificaties:
Centrale: Marklin CS3+ (na 4 Oktober: ECoS2 50200)
Rails: Marklin C rails
Wisseldecoder: Digikeijs 4018
Wisselmotoren: Originele Marklin 74491
Terugmeldingen: LDT RM-DEC (Tijdelijk een Marklin Link88 voor de verbinding met CS3+)
Computerbesturing: JA, Win-digipet 2018 Premium Edition

In de volgende post ga ik verder in op het reeds tot nu te gedane werk en de wintrack tekeningen. Mijn MacMini vind dat mijn SSD vol zit, dus mijn photoshop wil niet opstarten voor het verkleinen van de afbeeldingen.

Vragen staat vrij! tot straks!  :)

Groeten Ruben.
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Hallo Allemaal,

Hierbij het vervolg van bovenstaande post

Wintrack ontwerp

De 3d weergaven van de baan. Dit is simpelweg een kopie uit een Marklin magazine. De bedoeling is dat er 2 treinen gaan rondrijden, en 1 gaat pendelen. Tevens kan er op de loods sporen wat gerangeerd worden.

De baanbouw zelf

Ik ben begonnen om de ruimte zelf even leeg en schoon te maken. Ik zit met mn treinen in de kelder, wat betekend dat ik geregeld eens met de stofzuiger spinnenwebben mag verwijderen. Maar daar tegen zit ik wel altijd koel als het in de zomer buiten 40 graden is.
Maar goed Alles leeg en schoon, tijd voor de tafel zelf.




Omdat de hele baan 1 niveau kent, is een platte plaat voldoende. Ook dit is allemaal gebouwd met voorhanden zijnde hout platen en balken.
De draaischijf had ik nog compleet met plaat liggen, en heb ik daarom er maar neer gelegd, met de bedoeling later aan de baan toe te voegen.


Ook dit oude bureau kan nog prima een rondje mee. De Computer is een HP Elite 420NL. Deze machine beschikt over een i7 processor, 6Gb Werkgeheugen en 1,5tb hardeschijf. Lijkt me voldoende voor WDP en Wintrack.


Voorheen bouwde ik altijd alle electronica onder de baan. Bij een modulebaan zoals op tentoonstellingen staan kun je eenvoudig de bak op zijn kant zetten om daar aan te werken. Ook had ik nooit vertrouwen in de S88 met lange kabels.
Met deze baan wil ik testen of dit een probleem gaat geven met de CS3+ of ECoS2. Boven in beeld heb ik 3 messing blokjes welke ik als stroom verdeler gebruik. Deze zijn zelf gemaakt. Verder zijn er hier 2 LDT terugmeld decoders gemonteerd, en een digikeijs 4018.
Omdat ik van duidelijke documentatie houd is elke decoder voorzien van een stickertje met de nummers er op.


Alle rails ligt, en is voorzien van bekabeling. De wissel op het kopspoortje aan de achterkant is nog niet aangesloten op een decoder. dit is namelijk de 9e wissel en de DK4018 kan er maar 8 bedienen. Hiervoor ga ik een LDt decoder gebruiken,
maar die moet ik nog even zoeken op zolder. De locs die meespelen in het verhaal ga ik in een latere post voorstellen.


De CS3 is gearriveerd. Dit betreft een Marklin CS3 plus(60216). Mijn eerste indruk van de centrale is zeer positief. Hij werkt lekker vlot, en heeft een naar mijn inziens duidelijke interface. Wel merk ik af en toe en hapering in de touchscreen.
Daarom gebruik ik een muis. Je kunt aan de CS3 plus ook nog een toetsenbord aansluiten. Daar zag ik echter geen nut voor, gezien je ook via de webbrowser instellingen kunt veranderen. Als er behoefte is aan de how to mbt tot mijn ervaringen met de web interface
hoor ik dat graag! lijkt me leuk zoiets uit te werken voor jullie.


Aan de CS3+ is een MS1 en MS2 aangesloten. De MS1 is een 60652 de MS2 een 60657. Het viel mij op dat er nergens op internet duidelijk te vinden is of een MS1 nog te gebruiken valt, maar op de marklin site ben ik op een documentje gestoten waar dit in bevestigd wordt.

Zo dat was hem weer even voor nu. Vragen en opmerkingen hoor ik graag!

Groetjes Ruben.


Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Fantastisch Ruben. Je gaat direct goed van start.  :thumbup:Ik ben benieuwd naar je vorderingen. ;)
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Ook ik ben benieuwd naar je vorderingen,
verder zag ik ook al meteen op de foto dat je met profesioneel gereedschap werkt,
de Fes*ool met name,

Ik ga je graag volgen.

Grts Freddy
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Altijd spannend zo'n baanopbouw. Langzaam de vorderingen en zien met nieuwe apparatuur. Ga het ook volgen.
Is de MS1 gewoon te updaten via een CS3? Die faciliteit, backwards compatible, blijft dus leven?
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Gebruiken kan je hem zeker, updates zou ik niet weten, ga ik morgen even proberen.

Groetjes Ruben
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Hallo Ruben.

Dit draadje ga ik zeker volgen, maak er wat moois van.

Met groet, Henk
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Hallo Allemaal,

Korte update,

inmiddels rijd de baan met Win-Digipet. Om te proberen heb ik met mijn samsung telefoon een filmpje maakt, en op youtube gezet.

Wil meer filmpjes gaan maken, maar hier vast een begin.




@Golfer; De MS1 kan niet geupdate worden met een CS3, daar is op de MFX database ma ook weinig aan te update.

Groetjes Ruben
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Mooie vorderingen zo.

Wil je niet isolatie plaatsen onder je rails of valt het geluid mee.
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Lid sinds: 2018

treinbaan op zolder

offline
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Hoop niet dat je baan snel gaat vervelen. Het ziet er wel mooi strak uit.
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Zo het is weer even geleden dat ik me heb laten horen.

Project testen CS3
Ik had 2 weken lang een Marklin CS3+ te leen. De bedoeling hiervan was het proberen hoe deze centrale werkt. Inmiddels is de CS3 weer terug naar zijn eigenaar, en heb ik mijn ECoS2 weer in gebruik. Omdat ik zowel DCC als Marklin rij wil ik deze 2 uit elkaar houden. Ik vind de CS3 een fijne duidelijke centrale, maar ik vind ook de RMK (Terugmeldingen) relatief ingewikkeld. Ik kan me daarbij voorstellen dat er mensen niet mee overweg kunnen. Maar ik denk dat er op termijn wel een gaat komen. Voorlopig kan ik nog met mijn ECoS2 op de marklin baan rijden, omdat de 2rail baan nog in de teken en bedenk fase is.

WinTrack 3d
Mijn projecten teken ik altijd in WinTrack 3d. Hiervan komt geregeld een nieuwe versie uit. Die is verleden maand aangekondigd en heb ik besloten deze ook weer te kopen, samen met de laatste 3d dvd met alle gebouwen er op. Dat vereenvoudigd je teken mogelijkheden weer dat je alle gebouwen die je eventueel wil gebruiken gewoon op fabrikant uit kunt zoeken.

De marklin baan zelf
Aan de baan zelf is niet zo veel gedaan de laatste weken. Ik heb de laatste wissel aangesloten met een LDT decoder, en tevens begonnen met een aantal seinen aan te sluiten. Dit zijn hele oude seinen uit de analoge tijd met een magneetspoel aandrijving.


Een uitrijsein met HP0 en HP2 als seinbeeld.


Het andere uitrij sein.

Ook ben ik begonnen met mijn draaischijf weer aan de praat te krijgen. Mijn DCC depot modulles hebben een door een DR5052 aangestuurde en naar 2 rail omgebouwde marklinschijf. De andere die ik nog had liggen is ook een originele Marklin. Deze heeft een kleine 10 tot 15 jaar in een hoekje gestaan, en had er weinig zin in. Ik denk dat ik hem uit zn kuil ga halen en de motor eens los draaien. Ook ga ik eerst proberen alles via de intellibox aan de praat te krijgen. Als decoder ga ik een LDT TT-DEC toepassen. De originele marklin decoder heb ik ook liggen, maar deze is wat gevoeliger voor storingen vind ik. Wordt vervolgt....


Om makkelijk alle bekabelingen te kunnen checken en aanleggen heb ik het baandeel weer even overeind gezet, dan hoef ik niet alles liggend onder de baan te doen.


De LDT TT-DEC met bekabeling. De S88 moet er nog aan.

nog even wat antwoorden:

Citaat van: Henkie penieHoop niet dat je baan snel gaat vervelen. Het ziet er wel mooi strak uit.
Dankjewel  :), Deze baan was eigelijk alleen bedoelt om de CS3 eens uit te proberen, maar nu begint m'n enthousiasme een beetje op te leven, en ga ik er even mee door. Maar het is wel de bedoeling vooral technieken te proberen en te testen. Ik ben aan het nadenken over een mooier en groter ontwerp.

Citaat van: HitmaanMooie vorderingen zo.

Wil je niet isolatie plaatsen onder je rails of valt het geluid mee.
Onder deze baan ga ik geen isolatie maken. Het geluid valt met C-rails best wel mee. Op een eventuele definitievere baan komt er denk ik een dunne laag isolatie onder.

Dit was hem weer even voor nu.

Groetjes Ruben.
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Hallo allemaal weer even een update.

Na een tijdje met mijn tentoonstellingsbaan bezig te zijn geweest ben ik vandaag eens aan het reviseren van de draaischijf begonnen. Deze is ooit eens op een oude baan van mij gebruikt, en lag al ruim 10 jaar te wachten op een nieuwe uitdaging. Ik heb de motor gesmeerd en alles, en nu draait de brug analoog weer. Echter wanneer ik de LDT TT-DEC er aan hang krijg ik er geen beweging in. De TT-DEC heeft ooit met mijn andere naar 2 rail terug gebouwde schijf gewerkt, maar nu beweegt er helemaal niks, de verschillende LED's lijken een bericht te willen geven. Heeft er hier iemand misschien een lijstje van de verschillende berichten welke de ledjes kunnen geven? dat wordt namelijk niet in de handleiding vermeld.

Groetjes Ruben
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: Marklin baan Burgstein Ruben Derks
Mooi baantje zo, met erg leuke rijmogelijkheden zo te zien! :thumbup:
Ben benieuwd nar de verdere vorderingen, kan je helaas niet helpen met de LED-berichten...