Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)

Gestart door railman zaterdag 20 april 2024, 15:46:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Beste forum,

Reeds tijdje op zoek naar een set 2857 en kom er af en toe wel eentje tegen op internet.
Wat me echter opvalt en tegenhoudt om te kopen is de corrosie die ik telkens zie aan de handvatten van de koelwagons gezien hun ouderdom (1984).

Dus ik heb het niet over de roestvorming die je meestal ziet (en niet ziet bij het rijden) van de wielstangen, dito wielen.

Ik weet dat dit normaal is want deze hebben al een ganse geschiedenis achter de rug en een mint-versie heb ik nog niet tegen gekomen.

Weet iemand hoe je deze corrosie kunt behandelen zodat het terug wat "opgeblonken" lijkt.

Of is het te nemen of te laten en kan er niets meer aan gedaan worden ?

Alvast bedankt voor de tip !
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Dag Dimi.

Je zou het eens kunnen poetsen met een stukje spijkerstof (jeans) en Ballistol (wapenolie).

Groeten,

Erik.
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
in een automobiel zaak kan je antiroest kopen.Speciaal goedje dat er zwart uitziet en roest gewoon weghaalt met een penseeltje
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Er staan er anders genoeg op ebay zonder roest.
Zie bijvoorbeeld deze >>> Klik <<< of deze >>> Klik <<<
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
En ik maar zoeken, zoeken en nog eens zoeken; zelfs met een vergrootglas erbij.
Nergens een roest- of te wel corrosiespoortje te vinden op de handvatten van de koelwagons.
Komt nog bij dat ik twee exemplaren heb van deze set; een analoog en een met een gedigitaliseerde loc.

Cees
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
@Nieuwenhuis : Erik, bedankt voor de bruikbare tip  :)

@bellejt : Johnny, bedankt voor de bruikbare tip  :)

@Kappa : Ad, inderdaad, dit zijn mooie exemplaren maar dubbel van prijs (zonder verzendingskosten) dewelke ik tijdje terug had zien staan, incl verzending.
Toch ga ik overwegen om misschien voor zo een mint-set te gaan  :thumbup:

@Pt2/3 : Cees, euh waar heb je deze op de kop kunnen tikken.
Wat heeft u ervoor gegeven ... ?
Daar ligt meestal het verschil denk ik dan.
Was de digi duurder dan de analoog of liggen de prijzen niet echt vast voor deze set?
Ps voor Cees : ik heb wel enkele maanden geleden een in een winkel eentje gezien met zo goed als geen corrosie maar deze was dan raar maar waar aan de onderkant "niet ok" m.a.w. precies 2 wagons die te warm waren geworden om een of andere reden en je zag een ronde (vinger?) ingedrukte bodem bij deze wagons, plus de witte wagon was vervangen door een andere gelijkaardige met ander opschrift.
Dus toch maar laten liggen ... .

Aan allen : alvast bedankt voor de tips en reacties !  :thumbup:

Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Beide sets al enkele jaren geleden aangeschaft via ebay.de
Beide sets via bieden gekocht voor € 70,00 en 75,00 exclusief verzendkosten.
Gewoon een kwestie van je kans afwachten
Een loc zelf gedigitaliseerd; bij de analoge loc ontbreekt helaas het deksel van de schoorsteen.

Cees
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Citaat van: railman op zaterdag 20 april 2024, 21:19:16Ad, inderdaad, dit zijn mooie exemplaren maar dubbel van prijs (zonder verzendingskosten) dewelke ik tijdje terug had zien staan, incl verzending.
Setjes die ik gelinkt had staan voor €120 en €125 excl. verzenden.
Als jij een deze voor de helft inclusief vezending hebt zien staan dat is dat waarschijnlijk omdat de set in een veel minder goede staat was, veel gebruikt en roestig, zoals die op MP te koop staat bij Marcel uit Den Helder.
Dan kun je er inderdaad geen hoog bedrag voor vragen.
Er staat een set te koop bij Twentrain voor €119,- en ziet er nog goed uit.
Pas wel op met verzenden, want die grijze plastic binnendoos is vaak broos geworden door de tijd en deze gaan geheid kapot als er tijdens verzenden mee gegooid wordt.
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
De set wordt ook regelmatig bij Catawiki aangeboden.
Geboden en betaalde prijzen variëren van € 62 tot € 102 exclusief veilingkosten (9%) en verzendkosten.

Cees
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Citaat van: bellejt op zaterdag 20 april 2024, 16:08:06in een automobiel zaak kan je antiroest kopen.Speciaal goedje dat er zwart uitziet en roest gewoon weghaalt met een penseeltje
Sorry, maar nee. Het haalt roest niet weg. Het is een soort 1K epoxy en bedekt en isoleert de roest van de omgevende zuurstof. Daardoor roest het niet verder. Enige tijd na die behandeling kun je de roestplek dan schuren en schilderen (spuiten). Maar als de roest al door de plaat heen is helpt niets meer. Heb het in het verleden wel vaker gebruikt. Prima voor auto plaatwerk maar minder voor blik speelgoed.

Citaat van: railman op zaterdag 20 april 2024, 21:19:16of liggen de prijzen niet echt vast voor deze set?
Voor de tweedehandsmarkt liggen de prijzen helemaal niet vast, nooit. Hier geldt uitsluitend wat de gek ervoor geeft (of vraagt) :P
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Om hoeveel roest gaat het nu toch? Dat zal toch niet heel veel zijn.

We hebben het hier niet over restauratie van het chassis van een klassieke sportwagen met doorgerotte kokerbalken.

Je kunt de betreffende 'aangetaste' onderdeeltjes netjes demonteren en dan in een badje met wat wd40 leggen en met een tandenborstel rustig borstelen. Vermoedelijk is het beetje roest dan wel weg.

Zou een ultrasoon reiniger nog kunnen helpen?

En als die behandeling leidt tot verveloosheid van de spulletjes dan even in de primer en aflakken.

Groet,

Peter
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
Henk : even kijken want vermoed dat je dat  produkt niet kent : RUST roestoplosser AUTOSOL EX
Re: Behandelen corrosie (roest) van oude wagons (set 2857)
@Allen,
Bedankt voor de reacties.
Denk dat ik mijn kans ga afwachten op een mint-versie.
Toch ook  :thumbup: voor de tip i.v.m. roestbehandeling.
Kan later wel eens van pas komen ... . Liever niet maar nice to know  ;)