Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Maerklin Orient-Express set 42754

Gestart door FILIPI vrijdag 25 september 2020, 10:37:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Maerklin Orient-Express set 42754
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Maerklin Orient-Express set 42754
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over het oude Maerklin Orient-Express set uit 1998, ref 42754.
Ik kan op internet weinig informatie vinden. De treinstel is verlicht maar zijn dat gloeilampen of leds lampen.
Wie van jullie heeft deze set, en kan iets meer over vertellen.
Als lampen zijn, is dat mogelijk om deze te vervangen voor leds. Het nieuwe set van vorige jaar in een blauw kleurstelling is wel uitgerust met leds lampen en rode acheterverlichting.
Moet een rode zijn achter of 2.
Ik heb de mogelijkheid om deze oude set te kopen maar ik wil eerst iets meer over wetten.
Mijn Rheingold set uit 1995 is wel met leds uitgerust.
Ik hoor het graag.
Philippe
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
Hi Philippe,

Mijn Rheingold is ook met LED's uitgevoerd maar de Orient-Express dat weet ik niet.
Lampjes zijn altijd te vervangen door b.v. LED stippen, vele merken verkopen die kompleet
voor rijtuigen zelf gebruik ik altijd strips van de rol (5mtr bij Alie warmwitte)
Er moet dan wel wat aangepast worden daar deze gelijkspanning nodig hebben.
Er staan diverse om- of inbouw projecten op dit forum of ff Googlen.
Zie evt. mijn index (hieronder) of: hier

groet
Harald
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
Bonjour Philippe,
Ik heb die set ook niet maar de beschrijving op verschillende Catawiki sites spreekt van "werkende tafel lichten"
Dat kunnen zeker geen lampen zijn maar wel led's, precies zoals bij de verschillende Rheingold rijtuigen.
Misschien eens vragen aan de verkoper... ...

Amicalement
Alain
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
 Bonjour Harald, bonjour Alain,

Merci voor jullie antwoorden. Ja dat heb ik ook gelezen, verlichte tafellampen. Het kan geen gloeilampen zijn, veel te groot. Op internet is niks meer te vinden over deze set, alleen dat deze uit 1998 komt, maar in het brochure van 1998 zit er niet bij.
Ik ga verder zoeken, en ik vraag naar de verkoper of hij, hij weet hoe het zit.
Het is wel een mooie set.
ps: Harald, het is knaap werk wat je doet, dat zit er prachtig uit. Félicitations.
Groetjes
Philippe


Re: Maerklin Orient-Express set 42754
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
Hallo,

ik heb deze set ook, ligt al weer een tijdje in de doos, maar de oorsprong van deze rijtuigen ligt bij Trix, er is ook een vreemd type sleper onder gemonteerd, ik heb niet het idee dat er moderne techniek in verwerkt is, dus denk dat het gloeilampen zijn, ik heb nooit de moeite genomen om de wagons op te maken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
denk dat het al ledjes zijn voor de tafellampen.De rare sleper is op een duits forum vernoemd dat je die best vervangt want geeft rouwens slecht resultaat.De reden voor ledjes is dat het ook via stroomvoerende koppelingen gaat en denk dat lampjes wat teveel stroom zouden vragen vermits enkel het bagagerijruig van een sleper is voorzien.Net als de blauwe set die ik heb en waar ik een decoder ga inbouwen
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
Hallo,

Nogmaals bedankt voor jullie informaties
Ik heb het verschil gezocht tussen deze oude set en die nieuw. De wagens zijn deze keer blauw, maar ik kan niet zien dat deze verbeterd zijn qua constructie. Het zijn wel leds lampjes, 2 rode sluitlichten en een decoder met zeer bijzondere functies, zoals snurken.
En misschien een betere sleper onder de bagage rijtuigen.
In ieder geval vind ik wel een prachtig set. Deze oude set kan zeker verbeterd worden als ik ga deze kopen.
Verlicht tafellampjes is wel leuk.
Philippe
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin Orient-Express set 42754
Bonsoir,

Wat ik kon vinden op internet is dat de tafellampjes niet verlicht zijn door leds. Het is puur de reflexie van het bovenlicht. Het is een zeer oude ontwikkeling van Trix. Het kan niet zo zijn dat de bovenverlichting door gloeilampen is voorzien, en de mini tafellampjes van leds. Ze zijn echt mini's. In de Rhengold zijn ze verlicht met leds, maar ze zijn niet in het vorm van een echte lamp, het zijn meer staafjes.
Ik denk dat de bovenlicht reflecteert alleen op de rode kapjes.
Met leds zou het beter zijn.
Philippe