Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal

Gestart door MM. donderdag 24 september 2020, 20:42:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Mede hobbyisten,

Vandaag hebben wij ons laten informeren bij een treinen winkel. Toch heb ik mijn twijfels.
Situatie is als volgt. We zijn opnieuw begonnen, alles hebben wij jaren geleden verkocht. hiervoor hebben wij c rails digitaal gereden met toen der tijd de eerste mobile station als besturing.

Nu hebben wij onze eerste trein aangeschaft, een Piko Arriva spurt. Voor wisselstroom digitaal.

Wij gingen er vanuit dat wij dit enkel kunnen gebruiken op c rails, dus willen wij een nieuwe mobile station aanschaffen met c rails.
Maar nu gaf de winkel aan dat dit ook mogelijk is met k-rails. Dit is eigenlijk hetzelfde.

Het k-rails vinden wij wel mooier, je kan je eigen ballast hiervoor nemen.
Er zullen totaal twee treinen actief zijn op de baan.

Want wij vinden geen startsets met k-rails en de besturing.
Qua prijs zei de winkel dat het elkaar niet zoveel doet.

Kunnen jullie ons meer info en tips geven ?
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
C rails, K rails, het maakt niets uit. Ook op de oude M rails werkt het, als ze maar goed schoon en roestvrij zijn.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Wederom een combinatie van factoren. C-rails heeft iets minder speling en dat is gelijk ook weer het nadeel daarvan. Cost-wise is K-rail misschien goedkoper aan te komen alleen is de spoeling veel en veel dunner dan andere rails. Zelf heb ik modulen met een heel klein beetje C-rails, maar zou ik een baan maken met alleen maar digitaal, geen detectie en computerbesturing kun je prima M-rail nemen. Het is voor een appel en een ei vaak te scoren met wat andere spulletjes, maar zoals Wimdouwe al aangaf schoon en roestvrij. 
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Grotendeels een persoonlijke keuze. Het kan beide en zelfs gecombineerd.

C rails heeft een goede ligging; goede contactoverbrenging, en daardoor goed storingsvrij. Nadeel vind ik dan toch dat er weinig passtukjes te krijgen zijn, waardoor je wat minder flexibel bent in baan-lay outs. Ook heeft C rails geen flexrails.

Bij K rails is de aansluiting op de ondervloer wat storingsgevoeliger en moet je heel secuur werken om wissels en vooral dubbele engelsmannen goed in lijn te leggen om storingen daarop te voorkomen. Maatvoering van de geometrie dus zeer goed volgen. Je hebt ook flexrails ter beschikking, slanke wissels en grotere boogstralen.

Dit is de reden dat je vaak ziet dat in niet zichtbare gedeeltes (schaduwstations) gewerkt wordt met C-rails en d.m.v. overgangsrails geswitchd wordt naar K rails voor bijvoorbeeld de zichtbare gedeeltes en stations. Je kunt idd met ballast etc veel meer detail aanbrengen bij K rails, maar zeker bij wissels daarmee ook weer zeer goed uitkijken dat aandrijvingen niet vast komen te zitten.

Beide systemen kennen dus duidelijke voor- en nadelen. Vandaar persoonlijke keuze.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Beste MM.

Ondanks dat dit het 3-rail forum is toch onderstaande advies.

Nu je de kans hebt om voor iets nieuws te kiezen zou ik je aanraden om geen 3-rail te gaan rijden maar 2-rail.

Voor 2-rail is veel meer te krijgen op het gebied van rails / wissels en loks en voor heel betaalbare prijzen.
De meeste fabrikanten maken ook 3-rail loks maar die zijn altijd duurder dan de 2-rail variant.
Voor digitaal rijden zou ik voor DCC gaan want DCC is een wereld standaard en iedere fabrikant heeft daar allerlei elektronica voor, ook voor een fractie van wat het Marklin spul kost.
Het Piko Arriva spurt model wat je gekocht hebt kun je eenvoudig naar 2-rail omzetten.

Als ik zelf voor de keuze zou staan stapte ik voor mijn H0 over van 3 naar 2 rail.

Doe er je voordeel mee!

Mvg,
Peter


Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Zoals voorgaande schrijvers al aangeven: op alle Märklin railsoorten kun je digitaal rijden. Toen het digitale systeem werd uitgevonden, bestond er niet eens C-rail.
Overigens bestaat er geen wisselstroom digitaal. Op de vroegere 2rail gelijkstroombanen kun je precies hetzelfde digitale protocol zetten als op 3 railbanen.
Het onderscheid tussen 2 en 3 rail is relevant en het onderscheid tussen de protocollen, zoals: Marklin-motorola (MM), DCC en Mfx.
Rails kun je dus naar eigen voorkeur kiezen of zelfs samenstellen uit 2 rail met puntcontacten van andere fabrikanten, of zelfs van eigen nijverheid.
Op het forum is er ook genoeg informatie te vinden!

Groet,

Peter
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Duidelijk, C-rails of K-rails is persoonlijke voorkeur.
Tips over wat in het zicht is, en voor schaduwstation nemen wij zeker mee.

Moet K-rails als ondergrond kurk hebben? En vastzetten met kleine spijkertjes?

Dan de besturing? Een Mobile station is voldoende?
Wat heb ik hiervoor nodig? Naast enkel een mobile station?
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Een Mobile station met bijbehorende gleisbox is goed om mee te beginnen. Vaak worden ze 2e hands aangeboden omdat iemand overstapt op een CS3 centrale (oid) of ze zijn 'bijvangst' bij een startset als de koper alleen interesse heeft in de rails en locomotief met wagons.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Hi  ?  (MM)

Welke rails je ook gebruikt denkt ook aan iets van geluids reductie.
Zelf gebruik ik Neopreen band en ook zonder spijkers (of schroefjes) maar met Flex-lijm vastzetten.
Zie mijn index voor info: hier

groet
Harald
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Citaat van: MM. op donderdag 24 september 2020, 21:51:58
Moet K-rails als ondergrond kurk hebben? En vastzetten met kleine spijkertjes?
Nee. Isolatielaag mag kurk (van de rol: b.v. https://www.kurk24.nl/) zijn of groene plaat (zachtboard) of blauwe plaat (XPS). Sommigen raden minimaal twee lagen aan: onderste (XPS), bovenste (kurk). Bij mij: onderste laag is groene plaat, bovenste laag is kurk.

Afhankelijk van de lijmsoort of de verf waarmee je werkt (vastzetten isolatie op ondergrond, vastzetten rails op isolatie).

En daarmee heb je meteen antwoord op je spijkertjes. Spijkers heffen de isolerende werking van de isolatielaag op, tenzij je niet de rails spijkert maar de isolatielaag zelf (en die kun je in plaats van spijkeren of schroeven gewoon nieten).

Die spijkertjes dienen om de rails voor het verlijmen tijdelijk vast te zetten. Dat kan ook met push pins.
Lijm wordt meestal gebruikt, maar ieder zweert bij iets anders, en dat hangt ook van het type isolatielaag af.

Boekbinderslijm (pipo's, action) bevat minder water dan met water verdunde houtlijm, en de blikken mat aan de onderkant van k-rails kan roesten, dus met water moet je oppassen.
(Tenzij je de K-rails mat met WD40 in spuit voor je 'm vast lijmt.  :-) :-) )

Hete lijm wordt ook gebruikt, op onzichtbare plekken, om k-rails op kurk te verlijmen.

Op zichtbare plekken met ballast wordt vaak verf aangeraden. De kurk schijnt dan minder door, door de ballast laag.
Voorstrijkmiddel (bouwmarkt) wordt vaak gebruikt (onverdund), want dat verlijmt ook.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Citaat van: pjve64 op donderdag 24 september 2020, 21:42:05
Beste MM.

Ondanks dat dit het 3-rail forum is toch onderstaande advies.

Nu je de kans hebt om voor iets nieuws te kiezen zou ik je aanraden om geen 3-rail te gaan rijden maar 2-rail.

Voor 2-rail is veel meer te krijgen op het gebied van rails / wissels en loks en voor heel betaalbare prijzen.
De meeste fabrikanten maken ook 3-rail loks maar die zijn altijd duurder dan de 2-rail variant.
Voor digitaal rijden zou ik voor DCC gaan want DCC is een wereld standaard en iedere fabrikant heeft daar allerlei elektronica voor, ook voor een fractie van wat het Marklin spul kost.
Het Piko Arriva spurt model wat je gekocht hebt kun je eenvoudig naar 2-rail omzetten.
Al je voordelen kun je gewoon weer weg strepen tegen nadelen.
2 rail vs 3 rail is een keuze niks meer niks minder.  En prijs verschil vind je weer terug in kwaliteits verschil,DCC is nu nog een wereldse standaard maar dat hoeft niet voor altijd zo te zijn.
Voor de rest is je verhaal appels met peren vergelijken en een persoonlijke keuze ;)

C-rails is net zo goed als K-rails te balasten spuiten en te verweren dat je bijna geen verschil meer tussen beide ziet.
De 3nigste beperking die er is ben je zelf met wat je aandurft.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 25 september 2020, 00:16:49
Voor de rest is je verhaal appels met peren vergelijken en een persoonlijke keuze ;)
Laat ik dan toch ook nog maar een rotte appel in de mand deponeren:
C-rails verlegt veel sneller en probleemlozer dan K-rails. Dat scheelt gewoon veel tijd.
Daarom gebruiken veel mensen voor onderbouw C, in in het zicht K-rails of Peco-rails (met Weichen Walter puko strips).
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Door schade en schande wijs geworden, kan ik alleen maar adviseren om vooral GEEN houtlijm, of andere soorten watergedragen zaken onder de K-rails te gebruiken, tenzij je ca. 1,5 cm van de aansluitingen vandaan blijft. Dus, op de rails zelf evt aanbrengen en niet je ondervloer insmeren! Gegarandeerd dat je anders roest gaat krijgen onder de blikken veerbladjes van de k rails! Gezien de hoge bedding bij C-rails heb je er daar geen last van.

De neopreenband of EPDM band (want dat kan ook wel) suggestie hier genoemd ga ik ook toepassen om deze veercontacten zo goed mogelijk te beschermen voor later aan te brengen ballast (met verdunde houtlijm, etc.). Ik schroef de rails eerst goed vast om de rails zo strak mogelijk op de epdm band te krijgen, ballasten en dan de schroeven eruit).

Ik zou zeker wel bij 3-rail blijven, gezien hoge bedrijfszekerheid van stroomafname, geen keerlusproblemen, perfecte mogelijkheid voor massadetectie, etc. maar ik denk dat je dat al besloten had.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Ballast kun je ook prima verlijmen met voorstrijk. Oplosbaar met spiritus en (dus?) niet watergedragen; ik heb de hoop en verwachting er geen corrosieproblemen van te krijgen. Na ruim een jaar nog geen centje pijn.
De massa steentjes en lijm wordt wel keihard, dat is fijn voor de robuustheid maar minder voor het geluid. Maar ik heb ook alles geschroefd door de kurk- of blauwe schuimplaat heen. En ik ben zeker niet ontevreden. Wel schrikken was het resultaat van rijden over geschroefde rails op een oprit van hout: het klankkasteffect is wel heftig. Daarvoor moet je dus oppassen!

Groet,

Peter
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Ook in voorstrijk zit plenty water....is een watergedragen product. Dus NIET DOEN!
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Citaat van: Adjebelle op vrijdag 25 september 2020, 02:44:07

Ik zou zeker wel bij 3-rail blijven, gezien hoge bedrijfszekerheid van stroomafname


Fabeltje natuurlijk, inmiddels allang achterhaald. Zie de veelvuldig toegepaste diodetruuk om de boel aan de gang te houden, het geknutsel aan slepers en de hoeveelheid poetskarren en Luxzuigers die toegepast worden. Uit wat blijkt dan die hoge bedrijfszekerheid van 3rail? Objectief blijven is lastig.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Niet alle voorstrijk is op waterbasis.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Citaat van: Adjebelle op vrijdag 25 september 2020, 02:44:07
De neopreenband of EPDM band (want dat kan ook wel) s
Bij EPDM kom ik op tamelijk duur dakdekkers band terecht, in een onwenselijke breedte maat.
Hoe breed een tape moet zijn hangt o.a. af van de biels-breedte (K-rails) of spoorbreedte (onderkant C-rails), neem ik aan. Bij neopreen band kom je dan op eenheden die te koop zijn, bij EPDM ook?
Misschien zoek ik verkeerd?
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Beste MM,

Voor het digitaal rijden met 3-rail (Märklin) is het niet van belang welk type Märklinrail je gebruikt, dus zowel M-rail, K-rail als C-rail is bruikbaar. De enige die niet gaat werken is de serie 23xxx uit de My Märklin-serie. (Deze zijn nl. volledig kunststof).

Qua geluidsproductie scoort de M-rail het slechtst. Echter wordt meer geluid gegenereerd door de wijze waarop je onderbouw (lees treintafel) is gemaakt. Een grote doorgaande plaat (multiplex, mdf) geven namelijk de nodige resonantie en produceren dan extra geluid.
Hiervoor passen veel mensen geluiddempende maatregelen toe, zoals ondervloerplaten, ondervloerdekens (voor laminaat) en kurk. Duurdere oplossingen worden geleverd door de fabrikanten in de vorm van schuimbeddingen.
Nadeel van veel producten op schuim-basis is dat deze na verloop van tijd kunnen vergaan / verkruimelen door de inwerking van (UV-)licht. Kurk is in dat opzicht stabieler.

Dus in antwoord op je vraag: Digitaal rijden kan op elke soort Märklin-rails behalve de serie 23xxx.

John (VT601)
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Persoonlijk zou ik ook voor 2-rail gaan. Ik merk geen verschil van de bedrijfszekerheid, maar vind het wel mooier omdat puko's afwezig zijn, railkeuze groter is, ik niet gebonden ben aan Märklin.
Succes!
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Citaat van: Adjebelle op donderdag 24 september 2020, 21:38:43
C rails heeft een goede ligging; goede contactoverbrenging, en daardoor goed storingsvrij. Nadeel vind ik dan toch dat er weinig passtukjes te krijgen zijn, waardoor je wat minder flexibel bent in baan-lay outs.

Ernstig  :offtopic: deze opmerking van mij, het feit dat er weinig passtukjes bij C-rails zijn klopt maar je zal je toch iets meer moeten verdiepen in de C-rail geometrie en zijn raillengtes!
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Als aanvulling op Fred: Bij C rail moet je leren denken vanuit de grote lengtes. C rail maakt gebruik van 360mm vlakken, zeker in de basisstructuur. Zo lang jij weer op 360mm uit blijft komen, kom je eigenlijk altijd uit. De geometrie kennen en dus weten welke rails welke combinaties geven helpt daarin. Bijvoorbeeld dat een 094 en een 077 altijd qua lengte gelijk zijn aan een 172, een 188 bestaat uit 2 stuks 094 en je voor 360mm altijd een 172 en een 188 nodig hebt. Verder is een 077 net zo lang als de hartafafstand in de brede geometrie.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Citaat van: Adjebelle op vrijdag 25 september 2020, 02:44:07
Ik zou zeker wel bij 3-rail blijven, gezien geen keerlusproblemen
Fabeltje, natuurlijk, Als je een keerlus al als een probleem ondervindt, waar ben je dan mee bezig?
Een keerlus is bij 2-rail geen probleem, maar dat kun je er voor jezelf wel van maken.
Er zijn tal van oplossingen bedacht om een keerlus van welke vorm ook, simpel af te wikkelen, zowel analoog als digitaal, en al zolang als de 2-rail hobby bestaat.

Er zijn voordelen aan 2-rail: nikkelzilver geleidt beter dan RVS en blik, nikkelzilver roest niet, je kunt er makkelijker aan solderen, en je zit niet vast aan minimale wisselhoeken van 12,5 graden.
Voor de liefhebber van acne, er zijn diverse soorten pukkeltjes op de markt die prima tussen 2-rail passen, niet roesten, en beter geleiden dan Märklin pukkeltjes.
Door te kiezen voor 2-rail ben je niet afhankelijk van Märklin (het wel of niet willen uitbouwen van de bestaande reeks wissels, kruispunten, flexrails per railstype, en de prijszetting).
Voor een digitaal geautomatiseerde baan zit je bij 2-rail gebruik vast aan stroomdetectie, of in ieder geval een andere vorm van detectie dan massadetectie, maar is dat zo erg? Het is misschien iets duurder, maar het werkt.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
 @citaat 2-rail  is de norm. Zelfs in 't echie... :D
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Bij mij is 3-rail de norm..

Daarom zit ik ook op dit Forum en niet everywhere... O:-D
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Citaat van: nobody op donderdag 19 november 2020, 13:03:16
@citaat 2-rail  is de norm. Zelfs in 't echie... :D

Da's niet waar Wim bij jou 1:1 tweerail hangt een derde vaak boven die twee ....  >:-D

groet
Harald
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
 @citaat 't Gaat in dit topic over rails, niet over bovenleiding. Bovenleiding wordt door vele Märklin adepten maar weggelaten... :D
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Niet zo serieus Wim zie die derde stroom leiding maar ff als "rails" net zoals bij een metro.   ;)

groet
Harald
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
In Engeland loopt de stroomtoevoer vaak als derde rails naast de twee van het spoor. Met een pickup shoe die daar over glijdt. Märklin in het groot dus.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
 @citaat  Géén puko's... :D
Meer over derde rail ===> klik
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
 @citaat2  in het begin was er bij Märklin ook een derde rail, puko's zijn pas later gekomen,  >:-D
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
 @citaat Weet ik. 'k Ben van januari 1942, Eerste Märklin trein: 1946... ;)
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
De hele discussie over twee of drie rail is toch helemaal niet relevant, topic starter geeft aan een Piko Arriva Spurt te hebben gekocht voor drie rail.
Lijkt me dan handig om deze persoon wat duidelijke antwoorden te geven wat hij het beste kan aanschaffen om te kunnen rijden.
Ikzelf denk dan dat een (gebruikte) MS2 met wat rails een mooie instap is.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Citaat van: Huskywolf op donderdag 19 november 2020, 16:19:42

Lijkt me dan handig om deze persoon wat duidelijke antwoorden te geven wat hij het beste kan aanschaffen om te kunnen rijden.

Ikzelf denk dan dat een (gebruikte) MS2 met wat rails een mooie instap is.


Het is je vast ontgaan maar de topicstarter / vraagsteller reed in 2009 al op C-rail en ook al weer even op K-rail.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78287.msg1389389#msg1389389
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Klopt helemaal Ben, maar nu wordt er geschreven "We zijn opnieuw begonnen, alles hebben wij jaren geleden verkocht. hiervoor hebben wij c rails digitaal gereden met toen der tijd de eerste mobile station als besturing"
Daaruit dacht ik te mogen opmaken dat er momenteel dus geen rails of besturing meer aanwezig was, had echter de datum van beide topics niet goed gezien.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Ik heb nog niemand gehoord die een verbrandingen motor heeft ingebouwd dan lijkt het het grote voorbeeld. Je kan ook een accu inbouwen met een elektromotor ban lijkt het op het grote voorbeeld. Dan kan je ook nog ATB inbouwen dan kan je ook automatisch rijden en zijn we van de discussie verlost van 3rail of 2 rail. Is er al iemand die dit heeft op zijn modelbaan ??

Fred 
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
 @citaat Prima bijdrage Fred. Compliment. :thumbup:
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Dan kan je ook nog ATB inbouwen dan kan je ook automatisch rijden... Is er al iemand die dit heeft op zijn modelbaan ??

JA IK! met LISSY.

Net echt!

MvG,

Timaximus
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Citaat van: feerden op vrijdag 20 november 2020, 10:14:36
Ik heb nog niemand gehoord die een verbrandingen motor heeft ingebouwd dan lijkt het het grote voorbeeld.
Mijn eerste 2-rail trein reed op batterijen (geen h0) ... Bedoel je niet, snap ik wel. Een batterij kan verbranden, maar is geen verbrandingsmotor.  :D  ATB hadden ze toen nog niet, zelfs niet bij NS.
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
De eerste ATB is geïnstalleerd op het baanvak Asd - Amf in 1963 naar aanleiding van het ongeval bij Harmelen. Ik weet niet van welk jaar jouw trein is?

Fred
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welk rails adviseren wij voor wisselstroom digitaal
Die eerste trein zal van net voor die tijd geweest zijn, de rails was in ieder geval vooroorlogs te noemen.
Mijn geëmigreerde oom had het zooitje blik bij z'n ouders achter gelaten (goed voorbeeld deed volgen) :D