Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Esu loksound 5 servo

Gestart door stephan99 donderdag 24 september 2020, 16:23:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2015

offline
Esu loksound 5 servo
Hallo allemaal

Kan iemand mij verder helpen. Ik heb in een locomotief van mij een esu loksound 5 (58449) met daarbij adapterplatine 3 (51957) ik wil ook graag door middel van servos de stroomafnemers regelen. Ik heb micro lineaire servos met precies de eisen die ESU stelt. 5 volt, positieve puls, en digitaal. De servo heeft een rode, witte en zwarte draad. Ik had het naar mijn weten op de goede manier aangesloten. Rood op de + zwart op de - en wit op de aux die ervoor geschikt is. De decoder in geprogameerd met de lokprogammer van ESU. Maar de servo reageerde heel raar. Hij reageerde niet altijd en als die reageerde ging die 3 seconde heel snel heen en weer. Wat ik ook in de lokprogammer aanpaste maakte geen verschil en als laatste brandde na een paar minuten de servo door. Wat doe ik verkeerd en wie kan mij helpen?

Groetjes Stephan

Ik heb in mijn loc geen ruimte voor de uitbreidingsplatine 51970  van esu

Re: Esu loksound 5 servo
ACTS.zuid
gast

Re: Esu loksound 5 servo
Geen ervaring mee maar ik vroeg me af waar je 5V vandaan hebt gehaald. Die wordt toch niet aangeboden uit de V5?

Gr, Ben.
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Esu loksound 5 servo
deze decoder heeft geen servo uitgangen.Enkel de XL versie heeft die
Re: Esu loksound 5 servo
ACTS.zuid
gast

Re: Esu loksound 5 servo
 @citaat Esu:

Funktionen

Wir wissen, dass Sie Ihre Loks möglichst realistisch haben möchten. Daher haben wir den LokSound 5 mit Funktionsausgängen vollgepackt. Je nach Schnittstellenausführung bietet jeder LokSound 5 Decoder wenigstens 10 verstärkte Funktionsausgänge. Bei den Ausführungen mit PluX22 oder 21MTC-Interface kommen noch 4 Ausgänge zur Ansteuerung von Servos oder Logikpegel Ausgänge hinzu.
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Esu loksound 5 servo
zo staat het erin maar nog niemand heeft een aansluitschema getoond hoe je een servo die 3 draden benodigd aansluit.Mss dan hier het antwoord geven dan kunnen we allemaal van je wijsheid genieten.Liefst met schema.
Re: Esu loksound 5 servo
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Is voor servo niet artikel 51970 nodig?

With this expansion board you can easily expand your LokPilot or LokSound decoder (with 21MTC interface!): All you need to do is to plug the decoder onto the expansion board and benefit from using 4 additional function outputs (AUX5 through AUX8) for lighting effects, coupler etc. In addition, you are able to connect 2 RC-servos! The 5V voltage needed (for this) will be also provided. The highlight of the expansion board is surly the control electronics for synchronised smoke units. You just need to install an ESU smoke unit (from Class 215) into your locomotive that allows to generate synchronised steam chuffs or Diesel smoke.

With the help of the LokPilot / LokSound decoder all functions can be controlled in a direct way and are fully integrated into function mapping. The board measures 15.5mmx 30mmx 5.5mm (0.61 x 1.18 x 0.22 inch) and has therefore the exact size of a LokSound decoder.

The module can be directly plugged into a 21MTC interface of a loco (if enough height available) or freely wired via its cable connections.

Suitable for 21MTC (not MKL) decoders from generation 4.
Re: Esu loksound 5 servo
ACTS.zuid
gast

Re: Esu loksound 5 servo
Citaat van: bellejt op donderdag 24 september 2020, 17:02:50

Mss dan hier het antwoord geven dan kunnen we allemaal van je wijsheid genieten.


Graag een beetje dimmen Johnny, ik probeer ook gewoon te helpen. En ik vroeg al eerder waar de 5V vandaan komt want de decoder biedt die niet aan.

Stephan weet van de 51970 maar heeft geen plaats zegt hij. Ik vraag me dus af hoe hij het heeft aansloten en met gevolg dat daardoor zijn servo in rook op gaat.

Gr, Ben.
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Esu loksound 5 servo
dimmen zal ik wel beslissen.Vermits U op elk topic reageerd op die manier met enkel opmerkingen dacht ik dat u de wijsheid in pacht had.Denk er stilaan aan u te blokkeren want elk topic dat geopend wordt staat wel zo een commentaar in die niks toevoegt.

Graag dus on topic met oplossingen en geen blabla of een degelijke opmerking ipv steeds een commentaar.
Re: Esu loksound 5 servo
ACTS.zuid
gast

Re: Esu loksound 5 servo
Citaat van: bellejt op donderdag 24 september 2020, 17:20:01

Graag dus on topic met oplossingen en geen blabla of een degelijke opmerking ipv steeds een commentaar.


Niks blabla. Ik probeer te helpen en te voorkomen dat servo's kapot gaan. Ik vermoed dat Stephan ze aangesloten heeft op de V+ van de 51957.
Re: Esu loksound 5 servo
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Pin 12 van de MTC is 5V die intern gebruikt wordt in de decoder, maar of die voldoende stroom kan leveren voor een servo durf ik niet te zeggen.

Edit: de handleiding is duidelijk: "De LokSound 5 en de LokSound 5 micro kunnen de Servo%u2019s impuls geven maar niet de nodige voedingsspanning (normaal 5V) om deze aan te drijven.Deze zal afzonderlijk op de adapter-platine moeten voorzien worden. Bij de LokSound 5 L en de LokSound 5 XL is deze spanning reeds voorzien."
Re: Esu loksound 5 servo
ACTS.zuid
gast

Re: Esu loksound 5 servo
 @citaat Precies...
Re: Esu loksound 5 servo
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Esu loksound 5 servo
ESU geeft specifiek product aan, en daar is geen ruimte voor geeft topicstarter aan. Tenzij topicstarter de kennis in pacht heeft en de skills om het buiten de standaard oplossing aan te pakken is het nuttig om verder te reageren, anders einde verhaal....
Re: Esu loksound 5 servo
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Het is sowieso afwachten of het niet al einde verhaal was voor die servo, wat Ben al zei. Maar daar moet Stephan uitsluitsel over geven.
En een 5V regulator op de decoderplus aansluiten is opzich niet zo spannend en kleiner dan die IO print van ESU.
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2015

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Hallo allemaal

Sorry dat ik niet gelijk reageerde maar er moet soms ook gewerkt worden. Ik had de servo aangesloten als volgt: + op de U+, de - op de GND en de impuls draad op de aux die ervoor gereserveerd is. Ik heb de vraag ook even op het esu forum gesteld en wat ik daaruit begreep is dat de loksound V5 niet zelf die 5 volt kan leveren dus dat moet gedaan worden door een externe print. Weet iemand hier dan een oplossing voor. Voor de herhaling de esu 51970 past er niet in.

Stephsn

PS. het is voor een marklin br 186 met middenmotor met cardan aandrijving
Re: Esu loksound 5 servo
ACTS.zuid
gast

Re: Esu loksound 5 servo
Tussen U+ en GND staat pak 'm beet een volt of 16, daarom is je servo geroosterd. Je kunt een regelbare DC-DC step down convertor toepassen mits die past.
Re: Esu loksound 5 servo
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Je kunt ook een externe 5Volt spanningsregelaar in je loc inbouwen.
Zie bijvoorbeeld ==> Klik voor informatie.
Je zal dan wel een klein printje moet maken en ergens tussen frotten.
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2015

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Kijk, volgensmij dat precies wat ik nodig heb. Moet ik wel even kijken hoe groot zoiets wordt. Want dat heb ik wel.gemerkt met dit project. Er is heel veel mogelijk maar de term ruimte gooit heel vaak roet in het eten. Ik ga het even onderzoeken en dan laat ik van me horen, hartelijk dank alvast

Stephan
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Esu loksound 5 servo
chinese DC DC converter  : 17*11*3.8mm
Re: Esu loksound 5 servo
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Hou er wel even rekening mee dat een servo soms een piek aan stroom kan trekken, wat niet elke converter even fijn vind. Die laat de spanning dan dippen waardoor je servo niet doet wat ie moet doen.
Even data van je servo's nakijken dus.
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2015

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Ik zag deze op de site staan van conrad en denk bij mezelf dat ik deze nodig heb. KLIK

EDIT Fred, linkje ingekort.

Lees deze ook eens: KLIK
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Een Functie uitgang kan je toch een heel end terug regelen ?

groet
Harald

Re: Esu loksound 5 servo
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Esu loksound 5 servo
En dat werkt via PWM, dus gaat niet werken om (piek)spanning te verlagen.
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Esu loksound 5 servo
 @citaat
OK niet aan gedacht.

groet
Harald
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2015

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Hallo allemaal,

Ik ben weer een stap verder, ik heb spanningsregelaars gehaald en aangesloten. Ik meet nu heel netjes 5 volt bij de uitgang. Ik heb daar de dus de rode + draad en de zwarte - draad aangesloten op de spanningsregelaar en de witte signaal draad op de aux 11 en in de lokprogammer servo output geactiveerd. Als ik dan de aux 11 activeer dan blijft het eerst een tijd stil en ineens gaat de servo een paar keer heen en weer ongecontroleerd en dan is het weer stil. Ik heb geen inschakel vertraging ingebouwd dus hij zou gelijk moeten werken. Weet iemand of ik iets fout doe.

Groetjes Stephan

Ik heb deze servos ervoor

https://www.conrad.nl/p/agf-rc-mini-servo-c15csl-l-lineaire-servo-materiaal-aandrijving-plastic-stekkersysteem-micro-jst-2100690
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2014

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Volgens de gebruiksaanwijzing kan de lopi5/loso5 2 servo direct aansturen er zal een uitgangen geconfigureerd moeten worden zijnde servo aansturing.
De susi clk en susi data kunnen worden gebruikt om een servo aan te sturen dit zijn pin 5 en 6 van de MTC21 connector.
Re: Esu loksound 5 servo
ACTS.zuid
gast

Re: Esu loksound 5 servo
 @citaat Lees dan, dat doet'ie toch?
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2015

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Dat klopt dat is aux en en 12. Daar staat als je een esu decoder koopt susi altijd aan. Die moet je dus uitzetten wat ik dus heb gedaan

Stephan
Re: Esu loksound 5 servo
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Ground doorverbinden naar decoder? Maar hoe heb je spanningsregelaar aangesloten, want massa doorverbinden kan je soms niet doen, dus even nakijken of dat kan.
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2014

offline
Re: Esu loksound 5 servo
ESU heeft een eigen lineaire servo 51806 voor de lopi5 loso5 decoders misschien was het handiger als ze dat in de gebruiksaanwijzing hadden gezet.
Re: Esu loksound 5 servo
Lid sinds: 2015

offline
Re: Esu loksound 5 servo
Ik denk dat ze dat niet gedaan hebben omdat die servo nog niet uit is. Die komt pas in het 4e kwartaal uit en dan komt ook wel de handleiding online maar ben bang dat ze dan alleen de manier laten zien hoe die op de 51970 en lokpilot L en XL moet aangesloten worden.

Maar ik heb de U+ gepakt van de decoder die op het input pootje gesoldeerd. De GND op het middelste pootje en de draad die van de servo komt op de output. Ik heb nog even gemeten en er komt gewoon een constante 5 volt uit dus dat is het probleem niet. En de - (GND) is overal gelijk volgensmij dus dat zal niet het probleem moet zijn lijkt mij

Stephan
Re: Esu loksound 5 servo
Makkelijkste is om een Tams Servoplatine te gebruiken.

https://tams-online.de/Servoplatine