Het begin
Je begint met een leegte, een gat dat moet worden overbrugd omdat het spoor er niet omheen kan. Normaal leg ik mijn rails op een ondergrond van vezelplaat of multiplex. Ik leg dit gewoon ook over de plek die moet worden overbrugd, dan kan ik in ieder geval al vast rijden. Daar waar de brug moet komen maak ik de ondergrond even breed als de rails (3cm voor H0), zo is duidelijk gemarkeerd waar de overspanning komt. Dat werkt bij mij beter voor de beeldvorming. Daarna maak ik met een paar blokken piepschuim een talud aan weerszijden van de brug. Zo, nu zijn de maten bekend.
Mijn leegte
Het talud aan weerszijde van het smalle deel. De stukken piepschuim zijn met snelgips aan elkaar geplakt, dan ben je in en paar minuten klaar. Het kan ook met b.v. witte houtlijm maar dat duurt veel langer omdat je de lijm niet gelijkmatig kunt verdelen. Het piepschuim is nu eenmaal niet vlak en dus kun je de lijm niet ertussenuit persen.
Je brug uitzoeken
Nu de maten bekend zijn ga ik op zoek naar een brug die me aanspreekt.
In dit voorbeeld ben ik uitgekomen op de Sarengraben brug bij Kandersteg in de Lötschbergbahn. Ik heb hiervoor het boek "Lötschbergbahn im Bau" gebruikt dat uitgebracht is ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van die lijn door Verlag Eisenbahn in 1989. Dit is een brug van 60 meter lengte en dat is in model iets te veel voor mijn opening van 44 cm. Er moet dus wat aangepast worden. Het is voor mij belangrijker dat het eindresultaat er goed uitziet dan dat ik een brug exact op schaal bouw. Ik heb dus de brug 2 secties ingekort.
Het origineel
Hier een foto van de Sarengraben brug, genomen tijdens de eerste test van de brug in mei 1913. Deze foto heb ik overgenomen uit het boek "Lötschbergbahn im Bau", Verlag Eisenbahn 1989.
Onderstaande tekening heb ik gemaakt in een tekenpakket op de computer voor toepassing op mijn baan. Hier ben ik zo'n 8 uur mee bezig geweest.
Plakken op de tekening
Ik gebruik de tekening als ondergrond voor de bouw van de brug. afgedrukt op de juiste schaal plak ik de A4tjes aan elkaar en leg de tekening op tafel. Uit een plaat balsahout van 10 bij 100 cm, 1 mm dik, snijd ik de eerste stroken van 4 mm breed om de onderrand van de brug uit te maken. Tussen de stroken zitten de platen waar ook de verticale en schuine delen aan vast komen te zitten. Deze moeten nu ook grof worden uitgesneden en tussen de stroken worden geplakt. Ik plak de stukken aan elkaar met de tekening als ondergrond. Zie ook de foto hiernaast. Als lijm gebruik ik sneldrogende witte houtlijm.
Een staalbrug uit het begin van de vorige eeuw is opgebouwd uit en combinatie van staalplaten en L-profielen, dit in tegenstelling tot de nu gebruikelijke H-profielen. Ook werd alles aan elkaar geklonken i.p.v. gelast. De verticale en schuine balken bestonden begin vorige eeuw uit 4 L-profielen met dwarsverbindingen. Dit werd aan elkaar gemaakt tot 2 U-profielen met kleine verbindingen. Dit is wat lastig na te bouwen uit Balsa in H0. Ik heb het geprobeerd uit 2 latjes van 3 bij 1 mm met daar tussenin kleine verbindingsstukjes van 2 mm breed en 6 mm lang. Dat ziet er van een afstandje net zo uit. Een pincet is hierbij noodzakelijk, anders krijg je het niet goed aan elkaar. De balken hebben dan een maat van 3 bij 4 mm.
Eerste kant klaar.
Op de foto hiernaast één zijde van de brug, voltooid.
Aan de zijkanten zie je kleine vierkante stukjes hout opgeplakt, hier zitten in werkelijkheid de platen geniet die de delen van de boog bij elkaar houden. Deze stukjes moeten nog met een schuurpapiertje iets dunner worden gemaakt.
veel kijk plezier maar let op:
het is niet door mij gebouwd!grotere foto's op aanvraag.