Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?

Gestart door joostboudewijns maandag 18 februari 2008, 11:14:32

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
 Het begin

Je begint met een leegte, een gat dat moet worden overbrugd omdat het spoor er niet omheen kan. Normaal leg ik mijn rails op een ondergrond van vezelplaat of multiplex. Ik leg dit gewoon ook over de plek die moet worden overbrugd, dan kan ik in ieder geval al vast rijden. Daar waar de brug moet komen maak ik de ondergrond even breed als de rails (3cm voor H0), zo is duidelijk gemarkeerd waar de overspanning komt. Dat werkt bij mij beter voor de beeldvorming. Daarna maak ik met een paar blokken piepschuim een talud aan weerszijden van de brug. Zo, nu zijn de maten bekend.

Mijn leegte

Het talud aan weerszijde van het smalle deel. De stukken piepschuim zijn met snelgips aan elkaar geplakt, dan ben je in en paar minuten klaar. Het kan ook met b.v. witte houtlijm maar dat duurt veel langer omdat je de lijm niet gelijkmatig kunt verdelen. Het piepschuim is nu eenmaal niet vlak en dus kun je de lijm niet ertussenuit persen.



Je brug uitzoeken

Nu de maten bekend zijn ga ik op zoek naar een brug die me aanspreekt.
In dit voorbeeld ben ik uitgekomen op de Sarengraben brug bij Kandersteg in de Lötschbergbahn. Ik heb hiervoor het boek "Lötschbergbahn im Bau" gebruikt dat uitgebracht is ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van die lijn door Verlag Eisenbahn in 1989. Dit is een brug van 60 meter lengte en dat is in model iets te veel voor mijn opening van 44 cm. Er moet dus wat aangepast worden. Het is voor mij belangrijker dat het eindresultaat er goed uitziet dan dat ik een brug exact op schaal bouw. Ik heb dus de brug 2 secties ingekort.


   

Het origineel

Hier een foto van de Sarengraben brug, genomen tijdens de eerste test van de brug in mei 1913. Deze foto heb ik overgenomen uit het boek "Lötschbergbahn im Bau", Verlag Eisenbahn 1989.



Onderstaande tekening heb ik gemaakt in een tekenpakket op de computer voor toepassing op mijn baan. Hier ben ik zo'n 8 uur mee bezig geweest.



Plakken op de tekening

Ik gebruik de tekening als ondergrond voor de bouw van de brug. afgedrukt op de juiste schaal plak ik de A4tjes aan elkaar en leg de tekening op tafel. Uit een plaat balsahout van 10 bij 100 cm, 1 mm dik, snijd ik de eerste stroken van 4 mm breed om de onderrand van de brug uit te maken. Tussen de stroken zitten de platen waar ook de verticale en schuine delen aan vast komen te zitten. Deze moeten nu ook grof worden uitgesneden en tussen de stroken worden geplakt. Ik plak de stukken aan elkaar met de tekening als ondergrond. Zie ook de foto hiernaast. Als lijm gebruik ik sneldrogende witte houtlijm.



Een staalbrug uit het begin van de vorige eeuw is opgebouwd uit en combinatie van staalplaten en L-profielen, dit in tegenstelling tot de nu gebruikelijke H-profielen. Ook werd alles aan elkaar geklonken i.p.v. gelast. De verticale en schuine balken bestonden begin vorige eeuw uit 4 L-profielen met dwarsverbindingen. Dit werd aan elkaar gemaakt tot 2 U-profielen met kleine verbindingen. Dit is wat lastig na te bouwen uit Balsa in H0. Ik heb het geprobeerd uit 2 latjes van 3 bij 1 mm met daar tussenin kleine verbindingsstukjes van 2 mm breed en 6 mm lang. Dat ziet er van een afstandje net zo uit. Een pincet is hierbij noodzakelijk, anders krijg je het niet goed aan elkaar. De balken hebben dan een maat van 3 bij 4 mm.

Eerste kant klaar.

Op de foto hiernaast  één zijde van de brug, voltooid.
Aan de zijkanten zie je kleine vierkante stukjes hout opgeplakt, hier zitten in werkelijkheid de platen geniet die de delen van de boog bij elkaar houden. Deze stukjes moeten nog met een schuurpapiertje iets dunner worden gemaakt.



veel kijk plezier maar let op:het is niet door mij gebouwd!
grotere foto's op aanvraag.

Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Joost.. de foto's laten je weer in de steek..
krijg ze net als in het andere verslag alleen als rood kruis en als ik op de alternatieve manier (link kopieren) kijk dan worden de laatste 2 foto's niet gevonden..
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Hallo Joost,

Mooie foto's alleen de foto van orgineel en tekening doen het niet.

Je moet even het volgende stukje code achter je code, direct na .jpg, van de foto's plakken:
?imgmax=512

De foto's die het bij mij wel doen hebben dit na .jpg wel en die andere 2 niet. Denk dat het daaraan ligt.

Groeten,
Richard
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Als ik die die ?imgmax=512 weghaal achter de link doen ze het bij mij ineens wel..  :shock:
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
ik heb het 1 en ander veranderd zien jullie ze nu wel?
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Dag Joost,

Alleen als ik de url kopieer en in de adressenbalk laat weergeven en vervolgens op de afbeelding sta en dan de rechter(muis)knop bedien en klik op afbeelding weergeven, dan pas kan ik het plaatje zien...

Dus het kan wel, in een drietal handelingen ...

Groet, Paul
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Ik zie de foto's hier op mijn wel, muv de tweede en de derde foto. Daar zie ik ook alleen rode kruisjes.

Verder weer een toffe repo die ik nauwgezet zal volgen.
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Ik zie maar 3 foto's verder geen rode X X X of url adressen.
maar de 3 foro's zien er weer veelbelovend uit.

Bas
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
zo Joost, dat ziet er goed uit!

Wel een monnikenwerk (of is het monnikkenwerk?) zo'n brug,maar het resultaat mag er zeker zijn!
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
pfff ik snap niet wat er nou aan de hand is met de foto's.
is er een technicus in de zaal?
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Waar doe jij je foto's uploaden/hosten? misschien ligt het daaraan.

Bas
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Citaat van: bas op maandag 18 februari 2008, 13:25:57
Waar doe jij je foto's uploaden/hosten? misschien ligt het daaraan.

Bas
picasa webalbums
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Nou joost dat ziet er heel goed uit, mijn komplimenten en inderdaad het lijkt mij monnikkenwerk met een heel mooi resultaat. Perfect. Je moet ook maar op het idee komen.

Fred
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Joost,

zier er mooi uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groetjes, John
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
bedankt voor de lovende reacties.
de foto's werken nu weer goed zoniet laat het even horen!
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Citaat van: joostboudewijns op maandag 18 februari 2008, 11:14:32


veel kijk plezier maar let op:het is niet door mij gebouwd!





Wie dan wel?

Bas
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Citaat van: bas op maandag 18 februari 2008, 14:24:50
Citaat van: joostboudewijns op maandag 18 februari 2008, 11:14:32


veel kijk plezier maar let op:het is niet door mij gebouwd!





Wie dan wel?

Bas
Hans Hosang.
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
De Joost?

mooi hoor.

Kees-Jan

NB heb je mijn bruggetje gezien?

Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Citaat van: Rees-Cees op zondag 24 februari 2008, 00:47:28
De Joost?

mooi hoor.

Kees-Jan

NB heb je mijn bruggetje gezien?


tuurlijk ik volg jouw bouw op de voet :D
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?
Citaat van: joostboudewijns op maandag 18 februari 2008, 14:46:37
Citaat van: bas op maandag 18 februari 2008, 14:24:50
Citaat van: joostboudewijns op maandag 18 februari 2008, 11:14:32
veel kijk plezier maar let op:het is niet door mij gebouwd!
Wie dan wel?
Bas
Hans Hosang.

Wat is het wereldje toch weer klein  :wink:

Mvg, Johan
Re: Bouwverslag hoe maak je een staalbrug van balsahout?