Oei, laatste vind ik een gewaagde uitspraak: Märklin nam vooral in het verleden wel eens een loopje met de werkelijkheid.
Herinner me iets van frontlampen op 1200 locs. (maar kan ik hier niet keihard staven, moet ik gaan zoeken.)
Lees wel het blad Trainini, online magazine voor spoor Z.
Daarin testte men een blauw beige "Gesellschaftswagen" met discoverlichting en vergeleek deze met de voorganger in het Märklin Z programma.
Oudste variant had foute belettering (ander lettersoort) en ook de dakpartij was niet correct.
Maar ook de nieuwe is niet helemaal conform het voorbeeld.
Duitse bladen gaan hier echt heel ver in, tot op de klinknagels toe
Herinner me recenter nog dat Märklin de (in model uitgebracht schitterende!) franse stoomloc 241A de verkeerde wagons liet trekken.
En de DB BR89, het meestverkochte model, heeft nooit onder DB-vlag gereden maar bij de Oostduitse DR.
(Tot de hereniging van beide Duitslanden in 1989 kwam er praktisch geen DR-model voor in het programma van Märklin, dat lag kennelijk toch wat moeilijk in die tijd.)
Terug naar het onderwerp: een foutieve gele streep is zo getrokken.
In het grootbedrijf waren het niet de meest luxueuze comfortabele rijtuigen trouwens.
Heb er eens ingezeten van Berlijn naar Hoek van Holland. Nog voor Hannover verkast vanwege de koude tocht en harde zit naar de toch stukken luxueuzere Bm234, die voor dat soort afstanden bedoeld waren.
Maar, we schrijven 1979, toen liepen de Silberlingen toch zeer regelmatig mee in deze trein.
Ach de DR-Reko's waren niet veel beter.