Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Marklin 37712 probleem

Gestart door argearge1 dinsdag 22 september 2020, 17:03:46

Marklin 37712 probleem

Marklin 37712 probleem
Hallo,
Ik heb een probleem met de ICE2. Hij wordt herkend als DCC in de mobile station en niet als motorola. De trein heeft een decoder met 8 switches. Daarnaast zitten er onderaan het koprijtuig 2 grote switches. Ik weet niet waarvoor deze dienen, omdat ik het boekje niet meer heb. Daarnaast krijg ik de trein niet meer aan de praat.
Re: Marklin 37712 probleem
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik denk niet dat de 37712 DCC aan board heeft, mist je er een andere decoder in hebt gezet.
En welke centrale gebruik je?

Ik heb er geen DCC ingezet en gebruik een gewoon mobile station.
Er wordt niets herkent, je moet het adres in je MS op Motorola zetten ipv DCC.

En over de twee grote schakelaars:

Mit dem quer liegenden Schalter wird die Schleiferumschaltung und mit dem längs liegenden Schalter wird die Stirnbeleuchtung auf das 2te Zugteil weiter geleitet.

Dit model stamt uit de tijd dat Märklin nog geen DCC in de decoder zette.
Omgebouwd door de vorige eigenaar?

Groeten,
Ton.

Je kan toch via de mobile station de loc laten herkennen ?
@Yeoman Er zit geen andere decoder in dan de standaard printplaat.
Forum Moderator

Lokherkenning doet alleen mfx, dat is een bidirectioneel protocol (Of DCC met Railcom, mits de decoder dat ondersteunt).
DCC of Motorola kunnen hooguit het adres van de decoder "vinden", door simpelweg elk adres te pollen en kijken op welk adres de decoder reageert.
Dit reageren is overigens niet meer dan een toename in het stroomverbruik bij het juiste adres.

Ik vermoed toch dat iemand er een DCC decoder ingezet heeft, al vraag me niet waarom ...
Hij loopt nu weer. Op adres DCC 2, terwijl het niet uitmaakt hoe ik de switches instel op de printplaat... Ik zie ook aan de kabelboompjes die doorheen de trein lopen dat eraan 'gekloot' is. Sommige draden zijn afgekapt, anderen worden ineens gesplitst, zoiets gebeurt volgens mij af fabriek niet.
Forum Moderator

Upload anders even een foto, dan hebben wij 'beeld' erbij en kunnen we uitsluitsel geven ;)

Bij deze, zie boven. Ik weet even niet snel wat de standaardfuncties van de trein zijn. Maar hij heeft rijgeluid, hoorn, stationsomproep en verlichting schakelbaar.
Er is een decoder bij geplaatst, dat verklaart alles......

Waar zie jij die 'extra' decoder dan ?
Bedoel je die zwarte eronder ? Ik dacht dat dat de standaard sounddecoder was ...
Onder de printplaat, dat zwarte ding....

Het probleem is dat ik hem jaren niet gebruikt heb en hem weer eens tegenkwam in een doos en wilde hem even testen. Toen zag ik dus dit 'gekke' gedoe. Maar zie jij dan wel de gewone standaard Marklin decoder ? Ik dacht dat die via een 21 polige verbinding op die printplaat geklikt moest zijn. Maar ik vind die 21 polige aansluiting ook niet ...
Forum Moderator

Dat hoeft niet perse, er zijn meer decoderconnectoren dan de 21mtc, zoals plux22/next18/plux16/nem652 en nem651, maar in dit geval is het gewoon met draden gedaan naar de oude print.

Wat is dan het voordeel van zo een dcc decoder tov de standaard decoder?

Misschien wilde een vorige eigenaar perse alles alleen via DCC aansturen? Om bijvoorbeeld lange adressen te kunnen gebruiken.

Koen

Een nieuwere decoder bied natuurlijk veel meer mogelijkheden dan de standaard MM decoder de decoder heeft kwa form wel iets weg van een Mld decoder of heb je ook sound dan zou het zelfs een Msd decoder kunnen zijn.

Wat heet sound. Hij heeft rijgeluid.

als er maar een "v" voor op staat

Heb je deze ombouw weleens gezien?

Weliswaar niet dezelfde ICE maar je kan ook een andere mSD3 decoder inbouwen.

Nee die had ik nog nooit gezien.

Rijgeluiden noem je ook wel sound,maar alleen rijgeluiden of heb je ook rem geluiden,compressor,omroep?

Wel omroep en rem, geen compressor.

Ik vermoed dat er een Msd in zit en geen Msd3 omdat je het treinstel al wat langer hebt.
Als je waarde 15 onder CV50 schrijft activeer je alle protocollen.
Dat zou onder pom mogelijk moeten zijn.

Bedankt !

En werkt alles nu naar behoren?

Niet echt, de binnenverlichting doet het niet. De F0 is wss niet aangesloten, geen idee welke draad dat moet zijn, er zat geen boekje bij ...

Wat ik vreemd vind is dat het lijkt alsof de "oude" decoder de verlichting zou moeten aansturen, maar die decoder reageert nergens op. De nieuwe decoder die er bijgeplaatst is en voor de sound zorgt, heeft een aantal functie uitgangen die meteen aan een andere draad van dezelfde decoder zijn vastgemaakt, wat ik ook vreemd vind. Zo gaat paars direct naar geel en gaat wit naar blauw en groen... Volgens mij zijn die gewoon samen gepakt en afgedopt en niet daadwerkelijk aan elkaar verbonden. Van de oude printplaat gaan 2 rode draden naar de nieuwe decoder (komen bij elkaar op zelfde rode draad van decoder)  en een massa gaat terug naar die printplaat, verder niets van verlichting dus ...

Kan er ook een totaal nieuwe decoder in? Ik vermoed dat de printplaat stuk is.

Is de decoder ook terug te zetten naar mfx met mobile station? Ik vermoed dat het geen marklin decoder is namelijk, ik heb vanalles proberen te programmeren, maar niets werkt. Ik heb nog nooit zo een decoder geprogrammeerd...

Ik zou proberen het treinstel in de oorspronkelijke configuratie terug te brengen en de "extra" decoder (zwarte ding) verwijderen (de bedrading ziet er rommelig uit).  Dit zou betekenen dat het treinstel terug volgens het originele Märklin (Motorola) protocol MM1 zou rijden.
Het zou kunnen dat er iets niet functioneert op de oorspronkelijk platine (printed circuit board) en dat er daarom een "extra" decoder is ingebouwd.
Ik neem dat dit treinstel voor en achter een sleper heeft, die geschakeld wordt afhankelijk van de rijrichting?

Het treinstel 37712 is in 1997 voor het eerst op de markt verschenen (een oudje dus).

Willy

Dat is prima, alleen denk ik even zo. De bedrading zit volgens mij zoals hij hoort, dus de oude decoder is nog steeds aangesloten. Dan zou je verwachten, als je het adres juist instelt op het mobilestation, dat hij ook teken van leven geeft, maar welk adres ik ook invoer, er gebeurt niets. De binnenverlichting, die volgens mij via de oude decoder loopt, functioneert ook niet... Je zou verwachten dat ik die dan kon schakelen ...

Een stomme vraag misschien. Ik heb hier een MM decoder liggen uit set 60760. Kan ik die als test aansluiten ? Ergens staat dat als ik die binnenverlichting zou willen aansluiten ik extra weerstanden ergens moet gebruiken ... Kan iemand mij vertellen of die binnenverlichting led is of lampjes ? Er zit een soort ijzeren rechthoek over elke led of lampje, dus ik ben niet zeker wat het precies is ...

Mijn dank is groot voor hulp.
Waar ik wel mee zit, heeft iemand een foto hoe ik de draden op de print moet solderen ? Ik weet niet of de draden die er nu aan zitten, namelijk wel op de juiste manier zitten voor de ouder decoder omdat eraan gerommeld is...

Wat mij raar lijkt is dat de oude print niet is verwijderd ? Alle benodigde elektronica zit tegenwoordig toch in de decoder?? Ik kan toch sleper gewoon solderen aan rood van decoder, en zwart of bruin rechtstreeks naar massa ? Waarom moet dat via die print? Zou die print nog een functie kunnen hebben die voor die zwarte bijgeplaatste decoder dient?
Het origineel vind je hier: http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p03_maedig_6090_so-37712.htm
Maar wat heb je daar aan?

Je kunt een 60760 decoder aansluiten op de railspanning en de motordraden aan de motor. Dan houdt het zo'n beetje op.

Wat ik zou doen is al die meuk eruit gooien en de boel standaard maken. En dan eens zien of er beweging in komt. Anderzijds zal de decoder die eronder hangt niet voor niets geplaatst zijn dus ik vrees het ergste.

Gr, Ben.

Ik vermoed dat die decoder , die erbij is geplaatst, geplaatst is om er een full sound van te maken. Deze trein had standaard alleen de binnenverlichting. Of zouden jullie dat dan anders oplossen ? Want ik heb nu gesynchroniseerd rijgeluid, sluiten van deuren, stationsomroep, conducteursfluit enz.

Hartelijk dank voor de link trouwens, gisteren had ik die al gevonden, maar ik was hem kwijt O:-D
Naar aanleiding van de link: het ziet ernaar uit dat ik alleen de motordraden moet aansluiten. De rest van kabels met kleurcoderingen kloppen nog.

Ik weet niet of ik vanavond in de gelegenheid nog kom anders wordt het morgen, ik hou jullie op de hoogte.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Is een mooi treinstel. Heb er hier ook 7 ICE-2's staan, waarvan 2 37712.
Schakelaars onder stuurstand zijn om sleepcontact te ontkoppelen en door te schakelen naar 2e ICE-2 (dummy) en tevens om verlichting front/sluitseinen uit te schakelen.

Mvg. Marcel

Wat ik gewoon even wil weten is of dat ik de gele draad die de binnenverlichting aanstuurt (dus die doorgaat naar de koppeling voor naar het volgende rijtuig te gaan) gewoon kan aansluiten op de F1 van die DCC decoder (volgens mij toch een Marklin msd) Moet ik hier misschien een weerstand of iets tussen zetten of kan ik deze F1 rechtstreeks met die draad van de binnenverlichting verbinden ? De massa van die verlichting gaat via de assen. Ik lees in het boekje van de 60967 (wat ik vermoed dat het is)
If you want to retrofit your locomotive or powered rail car
with LEDs, the cathodes (-) on the LED are connected to the
light output on the decoder. Don't forget series resistors!
The anodes (+) are connected to the common wire (blue).
Speciale Gast

Trans Europ Express

Wat ik zou doen in mijn geval voor de zekerheid gewoon weestand van 1k5 ertussen zetten. Is het te zwak waarde verlangen naar 1k2, 1k, 820, enz. Better safe then sorry.....

Oke dan moet ik die eerst gaan aanschaffen.
Waarschijnlijk zit die weerstand wel op de oude printplaat en is waarschijnlijk daarom die printplaat blijven zitten...
Moet er ook een weerstand bijkomen voor naar de front- en sluitverlichting te gaan ? De oude 60760 decoder had namelijk niet van die weerstanden nodig, daarom dat ik dit vreemd vind.
Speciale Gast

Trans Europ Express

Zat die decoder rechtstreeks op de verlichting of via de printplaat op de verlichting. Als het laatste het geval is gebruikte de decoder de weerstanden van de oude printplaat.

De gele kabel van de koppeling (binnenverlichting) zat gesoldeerd aan de printplaat, echter NERGENS ging een draad van de printplaat voor de verlichting naar de nieuwe zwarte decoder... Enige draden van printplaat naar zwarte decoder waren 2 rode, wss die van de 2 slepers. Motorrijtuig en andere kopbak, en alleen de massa van de nieuwe zwarte decoder ging terug naar de printplaat. Verder niets ! Motor en luidspreker zaten rechtstreeks aan nieuwe zwarte decoder.

De enige reden waarom die zwarte decoder erbij zit lijkt om een full sound ervan te maken. De verlichting lijkt gewoon nog op de oude decoder te zitten, maar die is met geen miljaar aan de praat te krijgen. Ik dacht je kunt op het juiste motorola adres wel de front- sluitverlichting en de binnenverlichting dan schakelen, maar daar gebeurt dus niets.

En daar zit nu de kern van mijn vraag. Hoe moet ik die verlichting aansluiten op de nieuwe zwarte decoder.

Via volgende site heb ik hem reeds proberen aan te sturen. Ook analoog heb ik geprobeerd, ook dan werkt geen binnenverlichting.
http://www.nederlof.net/marklin/

Ik dacht, en misschien denk ik te simpel, ik stel bv adres 2 in op decoder. Ik neem mobile station, voer loc in met adres 2. Ik denk dan kun je de verlichting bedienen, maar niets werkt ... Misschien denk ik te simpel ?
Staat in je mobile station adres 2 dan wel op Motorola want eerder schreef je dat de lok rijdt op adres 2 DCC.....

In de databank van de MS2 staat de 37712, standaard op adres 2 MM2. Die reageert nergens op, geen verlichting, niets... (ik heb nu switch 3, 5 en 7 omhoog voor adres 2)

Ik heb een klein teken van leven. Ik heb de switches op off gezet, analoog. Mijn oude analoge trafo gepakt. Binnenverlichting en frontseinen doen niets, de frontseinen knipperen WEL even bij het omschakelen van de rijrichting van de trein in analoge modus !
De switches allemaal eens flink heen en weer bewegen wil nog wel eens helpen.

Ik heb 2 dingen getest. Alleen de 8 omhoog, adres 53, werkt niet. Hem boven op de 60215 centrale geprobeerd, ook niets. Ik denk misschien een andere centrale wil soms iets resetten, maar ook dat werkt niet.
Nou klaar dan. Marklin print er uit en op de sounddecoder gaan rijden.

Ja dat wil ik wel. Maar de verlichting dan ?
Tussen de 2 rode draden van de oude printplaat naar de nieuwe decoder (die 2 draden komen bij elkaar) daar zitten weerstanden tussen. Wat doe ik daarmee? Als ik de printplaat er uit gooi, hou ik een kabel over van de sleper, geen 2 ...
Forum Moderator

Die twee rode draadjes gaan naar de grote print en zitten op twee pennen van het grote gele relais.
Dit is in ieder geval niet origineel en ik denk dat de originele decoder defect is en de vorige eigenaar met die rode draadjes het relais heeft willen aansturen.

Kijk daar kom ik verder mee.
Stel jij voor dat ik de sleper rechtstreeks naar de rode draad van decoder aansluit ? En wat doe ik met het sleepcontact van de andere kopbak ? Kan ik die tegelijk mee aansluiten ? Wat zou de functie kunnen zijn van dat relais ? Die gele blok op de printplaat.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.