Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?

Gestart door Maarten Marklin zondag 20 september 2020, 20:03:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Ik heb een turkoois Silberling met nummer 50 80 22-53 721-3 type aanduiding ABnb. Dat zou dan een 1e/2e klasse moeten zijn en dat is het ook, maar.........
De kopkanten zijn 2e klasse en het middenstuk is 1e klasse. Echter zijn de bankjes allemaal de zelfde kleur en is de raamindeling gelijk aan een 2e klasse rijtuig.
Ik kan hem ook niet vinden in Wiki. Het kan denk ik niet door een vroegere eigenaar naar 1e klasse zijn veranderd want ik heb een dergelijk 2e klasse rijtuig met dezelfde raam indeling, die heeft een ander nummer dan deze en de aanduiding ABnb kan ik dan niet verklaren. Heeft de DB ooit rijtuigen geupgrade naar 1e klasse zonder iets aan de indeling te veranderen?

Wie kent dit Marklin rijtuig? Ik wil graag het Marklinnummer weten.


DSC01990 by , on Flickr


DSC01989 by , on Flickr
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Komt uit set, 2662 of 2862
Wagonnummer googlen geeft overigens als 1e resultaat de wiki ;)
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Hoi John,


Dank je wel. Ik zie hem nu in Wiki 3 rail staan onder 2862. Hartstikke bedankt!
Het blijft een vreemd rijtuig met de indeling en interieur van een 2e klasse. Maar als demonstratie rijtuig voor de kleur van het rijtuig kan ik het wel plaatsen. Zou die ook in het echt zo gereden hebben?
2862.41/2 klas rijtuig Nahverkehrswagen 50 80 22-53 721-3 Wit/Turkoise
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
In het Taschenbuch Deutsche Reisezugwagen van Horst J Obermayer, vind ik alleen de Bnb 719 terug. Een ABnb 719 zie ik daar niet. De B-rijtuigen hebben zes ramen in het midden, de AB-rijtuigen 5 (zo is er een ABn(zb) 703, AB4nb-59). De geheel tweede klasse Bnb 719 hebben ook als serienummers o.a. 22-53 001...974, waar jouw wagon dus ook in valt. De AB-rijtuigen hebben andere serienummers.
Maar dit is kennis tot ca. 1977, wellicht dat daarna de wagons zijn "omgebouwd" tot AB-rijtuigen.

Groet, Paul
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Ze hebben toch echt zo rondgereden, alleen mist jouw rijtuig de gele 1st klas band bovenaan de vensters.

En jouw rijtuig heeft 6 venster bij de 1st klas, tegen 5 bij de echte.
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Hier klopt het aantal ramen beter.
Dit is de 1:93 lengteschaal, bij 1:100 klopte het aantal ramen wel vaker niet.

Art no: 43814

Groeten,
Jelmer
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Conclusie: Marklin heeft voor het rijtuig in de demonstratieset gewoon een tweede klas rijtuig gepakt met volledig 2e kl interieur en raamindeling en zelfs ontbrekende 1e klasse gele streep boven de ramen. Alleen de klasseaanduiding en opschriften hebben ze aangepast.
Ik vind het wel een apart rijtuig. Deze komt dus niet in de wendezug maar zal ik in een getrokken stam zetten.
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Via onze Oosterburen deze link gevonden https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=143840&p=1622811&hilit=2862#p1622811 waarin wordt verwezen naar deze link https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7713630
Hier staan duidelijke foto's en informatie over deze rijtuigen.
Hieruit blijkt dat de Marklin rijtuigen niet juist zijn op verschillende punten.
Via de stummilink op de 2e pagina nog een link gevonden https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,8031746,8031746#msg-8031746 waarop de rijtuigen nog een keer te zien zijn in de juiste kleuren, alleen je kunt niet zien of de klasse aanduiding 1 en 2 is, bakaanduiding is Bnb 719.
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
En toch moet je niet te snel conclusies trekken.....
Dit rijtuig kan heel goed een eenling zijn geweest.
Ook de andere drie rijtuigen uit deze set wijken af.
Set bevat 3 AB rijtuigen en een B rijtuig in 4 verschillende kleurstellingen.

Bij de set zit een folder met de Br 111 met de 4 rijtuigen.
Ik zal zo even kijken op het raadsel voorgoed op te lossen.

Mvg. Marcel
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Als ik bij
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,8031746,8031746#msg-8031746
op Bild 18 kijk, waar jouw rijtuig direct achter de lok zichtbaar is, zie ik inderdaad de 6 ramen in het midden, maar wel met een 1 erbij. Dus hoewel het wagonnummer volgens het eerdere foto-onderschrift (Bild 4) Bnb... is, is het in deze uitvoering een ABnb.
Dan lijkt jouw wagon toch te kloppen, hoewel het dus eigenlijk oorspronkelijk een 2e klasrijtuig was.
Groet, Paul
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Het rijtuig zal waarschijnlijk ook correct zijn, want waarom zou Märklin anders dit rijtuig pakken als ze wel een correct rijtuig in het assortiment had zitten, namelijk de 4258.
Al had dit rijtuig 1ste en 2de klasse in het middencompartiment, heeft deze wel 5 gelijke vensters.
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Oei, laatste vind ik een gewaagde uitspraak: Märklin nam vooral in het verleden wel eens een loopje met de werkelijkheid.
Herinner me iets van frontlampen op 1200 locs. (maar kan ik hier niet keihard staven, moet ik gaan zoeken.)
Lees wel het blad Trainini, online magazine voor spoor Z.
Daarin testte men een blauw beige "Gesellschaftswagen" met discoverlichting en vergeleek deze met de voorganger in het Märklin Z programma. 
Oudste variant had foute belettering (ander lettersoort) en ook de dakpartij was niet correct.
Maar ook de nieuwe is niet helemaal conform het voorbeeld.
Duitse bladen gaan hier echt heel ver in, tot op de klinknagels toe :D

Herinner me recenter nog dat Märklin de (in model uitgebracht schitterende!) franse stoomloc 241A de verkeerde wagons liet trekken.
En de DB BR89, het meestverkochte model, heeft nooit onder DB-vlag gereden maar bij de Oostduitse DR.
(Tot de hereniging van beide Duitslanden in 1989 kwam er praktisch geen DR-model voor in het programma van Märklin, dat lag kennelijk toch wat moeilijk in die tijd.)

Terug naar het onderwerp: een foutieve gele streep is zo getrokken. ;)
In het grootbedrijf waren het niet de meest luxueuze comfortabele rijtuigen trouwens.
Heb er eens ingezeten van Berlijn naar Hoek van Holland. Nog voor Hannover verkast vanwege de koude tocht en harde zit naar de toch stukken luxueuzere Bm234, die voor dat soort afstanden bedoeld waren.
Maar, we schrijven 1979, toen liepen de Silberlingen toch zeer regelmatig mee in deze trein.
Ach de DR-Reko's waren niet veel beter.
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Ik bedoelde met correct, dat de 6 ramen in het middencompartiment correct waren, zo reed de demonstratietrein rond.
Er zullen vast heel veel andere zaken niet correct zijn geweest, maar dat terzijde. ;)
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Set 2668/2868
ABm 241. 50 80 52-40 205-5 neu-rot. (rood rondom de ramen, met vuilrode baan onder de ramen)
ABm 241. 50 80 52-40 002-6 (neu-) blauw
ABnb 719. 50 80 22-53 721-3 (neu-) groen
Bnb 719. 50 80 22-53 019-2 (neu-) oranje. (S-Bahn)
Loc 111 068-3 in neurot.

In de bijlage diverse afbeeldingen van de uitvoering in grootbedrijf. (Pag. 9)
Loc 111 068-3 in neurot.
Het rijtuig in groene uitvoering telt 6 ramen tussen de deuren. De eerste klasse streep boven deze 6 ramen ontbreekt. Ook bij de andere 2 AB wagens zijn alleen de eerste Kl. aangeduid met een "1".

Mvg. Marcel
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Dan begrijp ik hieruit dat de wagen in het echt zo heeft gereden maar alleen maar als demonstratiewagen voor de kleuren , het interieur en raamindeling 2e klasse gelaten en alleen maar op de buitenkant 1e klasse gezet. De normale turkoois ab rijtuigen hebben de 1e klasse in de kopcoupe.
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Maar het word nog mooier. Dit vind ik, zie foto onder


citybahn by , on Flickr


Het oranje rijtuig had dit nummer. Of.......de andere kant is turkoois. Een rijtuig met twee verschillende kleuren? Maar dan zou het Marklin model het ook moeten hebben en dat is niet zo. Of het echte is later omgespoten.
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7713630



Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
 @citaat
Deze foto betreft de eerste opzet van het kleurenschema, als je verder naar onderen gaat zie je foto's waarop de andere zijde ook beschilderd is in een andere opzet. Deze foto's zijn van januari 1986.
Als je deze link opent dan zie je dat het nummer wel klopt https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,8031746,8031746#msg-8031746 ,deze foto's zijn van december 1986 en de rijtuigen zijn aan beide zijdes hetzelfde van kleur.
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
De daken zijn bij de eerste versies wit/lichtgrijs, en bij de latere versies iets donkerder grijs.

Mvg. Marcel
Re: Silberlingen turkoois welk Marklin nummer?
Toch mooi dat er achter slechts  1 rijtuig al een heel verhaal schuilt.