Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Inkorten spoorstaaf

Gestart door Dick zondag 20 september 2020, 10:57:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inkorten spoorstaaf
Lid sinds: 2012

offline
Inkorten spoorstaaf
Hallo,
Ik wil een klein stukje spoorstaaf verwijderen van een C-rail. Deze geeft namelijk een spookmelding bij een bezetmelder. De spoorstaven raken elkaar. Hoe kan ik dit het beste doen zonder dremel. Ik dacht zelf er met een nagelvijl een stukje af te schuren.

Gr.
Dick
Re: Inkorten spoorstaaf
Lid sinds: 2007

offline
Re: Inkorten spoorstaaf
klein vijltje idd of je kan ook wat lak er tussen smeren. Dwz als spoorstaven frictie hebben zal lak er af schuren met de tijd.
Re: Inkorten spoorstaaf
Lid sinds: 2012

offline
Re: Inkorten spoorstaaf
Ik ga wel een gewone vijl proberen, kijken of het effect heeft. Wil een langdurige oplossing, gezien dit een rails is in het schaduw station.

Ps dacht dat Mac Gyver alles deed met een paperclip....
Re: Inkorten spoorstaaf
Lid sinds: 2010

offline
Re: Inkorten spoorstaaf
Met een roco-zaagje aan de gang? Daar kan je ook mooie smalle zaagsnedes mee maken. Dus een klein beetje eraf moet daar ook meegaan.
Re: Inkorten spoorstaaf
Met de Dremel is het makkelijkst. Goede slijpschijf erop en dan tegen de kopse kant voorzichtig tegen de spoorstaaf aanduwen.

Wel recht houden.
Re: Inkorten spoorstaaf
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Inkorten spoorstaaf
Moet de slijpschijf wel groot genoeg zijn  ;)
Re: Inkorten spoorstaaf
Lid sinds: 2012

offline
Re: Inkorten spoorstaaf
Citaat van: ronaldk op zondag 20 september 2020, 13:57:09
Met een roco-zaagje aan de gang? Daar kan je ook mooie smalle zaagsnedes mee maken. Dus een klein beetje eraf moet daar ook meegaan.
Ijzerzaagje heb ik ook nog, niet eens aan gedacht.
Re: Inkorten spoorstaaf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Inkorten spoorstaaf
De meest simpele en permanente oplossing is natuurlijk een isolerend railschoentje erop zetten. Märklin heeft die dingen echter niet dus moet je met een vreemd merk aan de slag. Peco (Streamline 100) of Piko (A-Gleis) zijn hiervoor de aangewezen producten.
Re: Inkorten spoorstaaf
Lid sinds: 2017

offline
Re: Inkorten spoorstaaf
Re: Inkorten spoorstaaf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Inkorten spoorstaaf
 @citaat @citaat
Laat dat nu net de zin van de oefening zijn. Het voorkomen van fysiek contact van de railstaven door er een opening tussen te creëeren. Zelf heb ik dat, uit noodzaak, bij heel veel meldpunten moeten doen en nooit enig gemartel gehad. Eerst met een scherp lancetmes onder de railstaaf doorgaan en dan de railschoen erop schuiven. Nema problema.
Re: Inkorten spoorstaaf
Lid sinds: 2012

offline
Re: Inkorten spoorstaaf
Vijl erop en geen spookmeldingen meer! De rails aantal keer getest door beetje verschuiven en aandrukken, maar ook dit gaf gelukkig geen melding meer. Schaduwstation werkt nu prima in KL. Nu moet ik even de draden gaan inkorten en wegwerken. Isolatiemateriaal bij soldeerwerk vervangen door krimpkous.
Re: Inkorten spoorstaaf
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Inkorten spoorstaaf
Zo heb ik het opgelost:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=51784.msg1029021#msg1029021
Met een simpel plakbandje.

Zoveel jaar later en het zit nog steeds.