Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

TEE RAm Insider 39706

Gestart door pajomaho vrijdag 18 september 2020, 12:19:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat  @citaat De handleiding waarschuwt, de decoder zal niet direct uit fikken maar ik kan me voorstellen als je dat een aantal keer achter elkaar doet en elke keer de beveiliging ingrijpt dat het wat vervelend wordt. Maar misschien loopt het wel los. IJken met alleen de motorwagen dan, minder gewicht.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Ik haal binnen iTrain de functie ABV uit (F4) eruit; dan kan iTrain deze ook niet meer gebruiken. 
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat
ik zou wat Ben voorstelt doen, ijken met alleen de motorwagen, want itrain duwt de ABV steeds uit bij het heen- en weer rijden tijdens het ijken.
immers itrain stopt maar kort voor de ijk-bezetmelders en zet daarom de ABV telkens uit, anders werkt het ijken niet daar de lok nog aan het versnellen is
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Ik ga wel een beetje experimenteren wat mogelijk is.
Voorkeur gaat voor dit treinstel zeker om het gehele stel te ijken. Ik denk dan aan directe regeling iTrain uitgeschakeld. Dan CV's  aanpassen voor optrek- en afremvertraging (minimale instellingen waarbij de loc mooi loopt) en waarmee iTrain toch goed kan ijken. Het hoeft voor het ijken ook niet beide per se op 0 te staan weet ik intussen al.

Mocht het niet echt goed gaan, dan ga ik het zeker proberen met alleen de motorwagen of motorwagen+stuurstand. Ik kijk het wel even aan.

Wordt vervolgd als ik hem binnen heb.......
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: Adjebelle op woensdag 23 september 2020, 20:28:55
Ik ga wel een beetje experimenteren wat mogelijk is.
Dan CV's  aanpassen voor optrek- en afremvertraging

Gewoon eerst kijken en aan laten melden, kijken hoe vertrek gaat en je ziet dat je waarschijnlijk niks aan hoeft te passen.
Kort door de bocht: Aflever instellingen staan prima!
Re: TEE RAm Insider 39706
Hij is binnen! Straks controleren of het in alle bochten goed gaat. Theoretisch zou het goed moeten gaan, heb een Piko Hondekop rondrijden en die heeft dezelfde lengte als de RAM bakken dus nagenoeg dezelfde overhang in bochten. Ik laat het weten of het echt zo is, want dan is je baan testen met een Piko Hondekop iets minder risico dan met dit supermodel.

Gevalletje bijna dus, het scheelt ongeveer maar een 2mm. Conclusie: past je Hondekop door R1 en met een +- 2 mm extra ruimte dan gaat de RAM er ook langs. En gaat hij door R1: Ja, maar alleen perfect liggende R1, een kleine afwijking en hij tilt de wielen uit de rails. Waar tot nu toe al mijn materieel probleemloos door de bocht ging toch een kleine afwijking ondekt. (gelukkig nog geen volledige scenery dus de R1 bocht perfect gemaakt. PS: Piko Hondekop heeft net weer meer ruimte nodig dan de 28,2 cm rijtuigen.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Ik heb 'm vanaf zaterdag binnen en het is echt een juweel van een treinstel.
Prachtige verlichting, mooie functies en goed rijgedrag.

Ik had alleen moeite met het koppelen van de treinstellen met het speciale spateltje wat je eerst op de rails moet zetten. Wat ze in de gebruiksaanwijzing voor het koppelen van de rijtuigen er niet bij laten zien is dat een mannetje en een vrouwtje koppeling hebt. Dat moet je dus maar net weten, en valt ook helemaal niet op omdt die koppelingen door de balgen nauwelijks zichtbaar zijn. Eerst toen ik dat in de gaten kreeg ging het eigenlijk vanzelf.

Ik heb motorrijtuig + stuurstand al op mijn ijkspoor gehad voor snelheid, maar dat was niet te doen op 2.4m lengte.
Ik ga de snelheid voor deze trein ijken op het normale spoor waarbij ik 'm rond kan laten lopen. Duurt wel wat langer dan, maar hoef ik niet veel aan te passen.

Re: TEE RAm Insider 39706
Zonder aanpassing van Cv waarden werkt hij prima op mijn remmodules (Bogobit)
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2019

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Heeft er iemand ontdekt hoe je op een eenvoudige manier rijtiugen terug kan ontkoppelen?
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat Lepeltje eronder en uit elkaar trekken......
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2016

Happy to be here!

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Hoi allemaal,
Ik heb mijn 39706 TEE Insider besteld in november 2019. Heb nu tot vandaag mijn exemplaar niet ontvangen. Bij contact met de dealer, wist deze  niets van aankomende leveringen. Ik kan op de Insider Website niets terugvinden van voorbije bestellingen. Heeft iemand info of de meeste of alle leveringen van de TEE Ram al gebeurd zijn? Wie wacht nog op zijn exemplaar?
Met dank
Paul
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Ik denk dat je gewoon nog wat geduld moet hebben. Ik heb 'm ook nog maar een paar weken terug op kunnen halen (en toen waren er ook al heel veel geleverd voordat ik 'm kreeg).
Je woont in BE zag ik....kan ook nog verschil geven tov NL....

Mocht je echt dringend willen weten wanneer je 'm kunt verwachten kun je natuurlijk ook altijd kontakt opnemen met klantenservice Marklin Goppingen. Zij kunnen misschien meer vertellen.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat @citaat Ik heb wel eens begrepen dat het op volgorde van bestelling gaat, maar het kan ook zijn dat dat alleen in mijn winkel zo werkt.
De Store regelt de bestelling direct per computer. Ik weet niet wanneer jouw dealer de bestelling heeft doorgegeven aan Märklin (en per computer of via het formulier - wellicht heeft hij de formulieren allemaal verzameld en ineens in de laatste week ingestuurd. Dan zit je dus ook later in de uitlevering).
Ik had de mijne op 7 december 2019 besteld en kon 'm 22 september 2020 ophalen en 29 september weer terugbrengen (zie de eerste posts in dit draadje). Wacht nu op  een gerepareerd/vervangend exemplaar...

Ik heb wel eens eerder een insider model aan het eind van de termijn besteld en kreeg 'm dan ook later dan anderen. Maar goed, jij was er vroeg bij, dus zou je verwachten dat je 'm al zou kunnen ophalen - tenzij je dealer traag was...

Groet, Paul
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Hoi allemaal, ik heb dit treinstel gisteren afgehaald. Een prachtig en loodzwaar dingetje. :P
Vanavond eens even op mijn baan gezet.

Omdat ik met Tams/iTrain wil rijden en al mijn locs op DCC staan ingesteld, wilde ik deze loc ook met DCC laten rijden en een ander adres geven, omdat ze standaard af fabriek voor DCC een adres 3 hebben meegekregen.
Daardoor heb ik in mijn centrale standaard de instelling van loc adres 3 op DCC staan, zodat ik elke nieuwe loc direct kan uittesten en op het programmeer deel een ander adres kan geven.
Maar helaas reageert de loc niet. Er is geen beweging in te krijgen. Ook niet als ik het protocol wijzig in MM met adres 50.
Dit vind ik enorm irritant.

In het stuurstand rijtuig zit ook een sleper, terwijl ik de motorwagen op de rails heb gezet.
Kan het daar aan liggen?
Heeft iemand dezelfde ervaring of wellicht de oplossing?
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 15 oktober 2020, 22:16:54
In het stuurstand rijtuig zit ook een sleper, terwijl ik de motorwagen op de rails heb gezet.
Kan het daar aan liggen?
Heeft iemand dezelfde ervaring of wellicht de oplossing?
Ja, lees het draadje maar eens door ;)
Beide kopbakken op de rails zetten!
Re: TEE RAm Insider 39706
en wel koppelen natuurlijk :-)
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Zo, mijn TEE RAm is gisteren na 23 dagen teruggekeerd uit Göppingen in Klein Jünkerath. De servicebrief die erbij zat vermeldde:
    Defekte Platine wurde ausgetauscht und Zug auf Funktion geprüft.
Helemaal perfect ingepakt was hij niet: het witte beschermmatje lag op het koprijtuig i.p.v. voor de kop, die zat dus tegen het kartonnetje aan. Gelukkig geen beschadiging te zien.

Zelf ook nog even kort getest, en inderdaad: nu neemt de voorste sleper de stroom op, zoals het hoort.
Met mfx-uit een paar CV's gewijzigd: geluid zachter, binnenverlichting iets gedimd, lampwisseling wat vertraagd. In DCC wilde hij alleen CV 50 niet op 13 zetten (DC-analoog uit). Nog eens een keer proberen met Mfx aan, wellicht werkt het dan wel. Overigens remt de trein bij remmodules wel normaal zoals je zou verwachten (schiet niet door of terug zoals bij sommige decoders gebeurt). Schakelmagneet onder een van de rijtuigen geplakt en hij kan op pad.
Dit weekend eens gaan rijden buiten het station, want daar heb ik nog geen tijd voor gehad...

Groet, Paul
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 15 oktober 2020, 22:26:04
Ja, lees het draadje maar eens door ;)
Beide kopbakken op de rails zetten!

Perfect, de trein rijdt. :) :thumbup:

Nu heb ik echter toch nog een probleempje.
Het adres 3 in DCC wil ik wijzigen, en daartoe heb ik de motorwagen en stuurstand gekoppeld naar de programmeerrails gereden,
schakelaar omgezet zodat het traject nu kan programmeren, maar hij leest de loc niet, terwijl dat automatisch moet gebeuren.
Andere locs er even op gezet en dat geeft geen probleem, die worden keurig ingelezen.
Hij blijft steevast met deze TEE "fout" melden. Wat kan dat zijn?
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
passagiers aan het 'instappen' hier: zet ze op hun plek met fotolijm... dit is altijd weer te verwijderen (al mijn zitplaatsen zijn 'gesponsord' dus het werd wel tijd dat dit gebeurt!
en inmiddels druk in de restauratie wagen...
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat
Dat ziet er toch veel gezelliger uit dan een lege trein  :thumbup:
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Hallo Insiders ;)
Gisteren kon ik ook mijn TEE ophalen :) En alle lovende woorden van voorgaande posts hier zijn van toepassing; wat een enorm mooi treinstel :thumbup:
Al snel wat adviezen opgevolgd en het geluid een tikkie zachter gezet. CV63 op 220 klinkt mooi, ook vergeleken met de andere locs. In iTrain de ijking van de snelheid uitgevoerd (de beveiliging is daarbij niet ingeschakeld) en dat levert een prima curve op (zie afbeelding). Alleen bij de maximale snelheden zit er wat verschil tussen vooruit en achteruit, maar dat levert voor het rijden geen probleem op.

MAAR: ik heb de eerste ontsporing ervaren en dat was wel even schrikken 8o De trein reedt achteruit over een wisselstraat (R2) en de laatste twee bakken veroorzaakten de ontsporing. Ik heb langzaam rijdend gekeken wat er gebeurd en het blijkt dat er 'iets aan de hand is' met de balgen tussen de achterste twee bakken. Ze blijven op een bepaald punt kleven, waardoor de wielen van de rails komen. De balg van de achterste bak springt er opeens uit, terwijl de andere balgen een soepele beweging maken. Hieronder een foto van de balg op het moment dat deze net met een 'klak' naar buiten is gesprongen. Ik heb er verder nog niet naar gekeken, want ik durf de bakken nog niet uit elkaar te trekken. Ik neem aan dat de manier om deze te ontkoppelen 'gewoon hard trekken' is?

Mocht iemand een advies hebben dan lees ik dat graag.

Mvrgr,
Rob.
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat Koppelhulpje er onder en de bakken uit elkaar trekken. Dan kun je zien of de balgen goed naar binnen kunnen bewegen, mogelijk zit er een gietbraampje of zoiets.

Gr, Ben.
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Zal iets dergelijks moeten zijn zoals Ben aangeeft, bij mij totaal geen problemen.

Wisselstraten zonder problemen en aanpassingen in decoder instellingen waren voor mij niet noodzakelijk!
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat @citaat Hallo Ben,
Bedankt voor je hulp; zoiets moet het wel zijn :thumbup: Zojuist de balgen van de laatste en één na laatste bak onderzocht. Ik dacht het lek gevonden te hebben, want de 'ijzerdraadjes' van het handvat van de achterste deur staken uit in de ruimte waar de balg in glijdt en die kwam daar tegen aan. Zover mogelijk weggebogen, maar het was helaas niet de oplossing. Verder zie ik geen onregelmatigheden en bij het handmatig bewegen van de balg gaat dat soepel en bij allebei op dezelfde manier. Bij wat hogere snelheden heb ik er weinig last van, maar langzaam rijden achteruit leidt tot ontsporen. Vooruit gaat het wel goed, maar zie je ook dat het niet soepel gaat. Ik blijf nog even in de mode onderzoek, maar als ik geen oplossing vind gaat deze helaas retour.

@Fred: enige aanpassing aan de decoder is uiteindelijk het geluid geworden. Zelfs de max snelheid ligt maar iets boven die in het grootbedrijf.

Mvrgr,.
Rob.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Hierboven info over de ontsporing en mogelijke oplossing van het balg-probleem. Ik ben er nog niet uit of ik toch de achterste twee bakken zelf ga open maken of het onder garantie laat oplossen. Het lijkt niet al te moeilijk te moeten zijn, maar ik twijfel...

Wel verder gegaan met inregelen van dit prachtige treinstel in iTrain. Misschien dat jullie belangstelling hebben voor de resultaten. Vandaar hieronder de uiteindelijke locomotiefeigenschappen en de functiemapping. Alleen CV63 (geluid) is aangepast. En jullie ideeën daarover zijn natuurlijk welkom :)

Binnen iTrain is functiemapping wel een dingetje overigens. De lijst met functies waar je uit kunt kiezen is binnen iTrain ook leidend voor acties die het programma uitvoert (dus niet de uiteindelijke functielijst van een loc/trein). Voorbeeld: de functie 'Interieurverlichting' heb ik toegewezen aan de binnenverlichting (F1), tafelverlichting (F11) en bagageruimteverlichting (F13). Als mijn treinen het schaduwstation verlaten heb ik een actie gemaakt waarmee oa het machinegeluid en de verlichting aangaat. Maar de actie 'interieurverlichting aan' wordt alleen toegepast op F1 en niet op de anderen. Daar moet je dus een andere functie (uit de iTrain-lijst) voor bedenken.

Mvrgr,
Rob.

Edit: vernieuwd functieoverzicht ingevoegd.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Zojuist heb ik hierboven in mijn bericht de afbeelding van de 'functiemapping' van de TEE in iTrain vervangen door een definitieve ( ;)) versie. Omdat de TEE over vele functies beschikt die niet zomaar allemaal binnen iTrain eenduidig kunnen worden toegewezen ben ik daar eens wat dieper ingedoken. De reden dat iTrain gebruik maakt van een lijst voorgedefinieerde functies is omdat er bij locomotieven/wagons onderling verschillen zitten tussen de toewijzing van een functie aan een functietoets. De functietoets F1 bijvoorbeeld is niet standaard gereserveerd voor de interieurverlichting. Door nu in acties/routes een voorgedefinieerde functie te gebruiken, gaat het toch goed als er verschillen zitten tussen de locomotieven/wagons onderling. Als gebruiker moet je de functie 'Interieurverlichting' dan wel bij iedere locomotiefdefinitie toewijzen aan de juiste functietoets, maar het maakt dan voor de actie niet uit of dat F1 of F21 is :)

In iTrain zitten ook 'vrije' functies, zoals Licht 1 t/m 5 en Geluid 1 t/m 5. Wil je daar zinvol gebruik van maken in Acties, dan moet je wel consequent zijn in het toewijzen van een gebeurtenis aan zo'n functie. Hieronder een voorbeeld van hoe ik dat heb gedaan voor Geluid:
Geluid 1 => Piepende remmen UIT
Geluid 2 => Waterpomp (stoom)
Geluid 3 => Injector (stoom)
Geluid 4 => Diesel/Water bijvullen
Geluid 5 => Diversen/alle andere geluiden. Bv.: overweg

Gisteren al mijn loc definities langs gelopen en de functiemapping waar nodig aangepast. Aardig klusje, maar het levert veel voordelen op bij het programmeren van Routes of Acties :thumbup:

In het bijgevoegde bestand (wel de extensie .tcd verwijderen) staan alle iTrain functies en de manier waarop ik het heb ingericht. Puur voor de info.

Gr,
Rob.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2008

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Kwam zojuist dit filmpje tegen:


Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
@citaat Geweldig filmpje en het is een prachtig mooi treinstel :thumbup:

Update: al eerder in dit topic hebben jullie kunnen lezen over het 'balgprobleem' met mijn Insider RAm TEE. Inmiddels heb ik contact gehad met mijn 'hofleverancier' en hem ook video's gestuurd van wat er mis gaat. Eén van de medewerkers van de winkel heeft zelf ook deze TEE en eea uitgeprobeerd. Het resultaat was hetzelfde als bij mijn TEE: langzaam achteruit rijdend ontspoord de trein als deze over een wisselstraat (R2) heen rijdt met waarschijnlijk dezelfde oorzaak: de balgen tussen de achterste twee bakken lopen niet soepel langs elkaar heen, maar blijven op een zwaar punt steken. Er wordt contact opgenomen met de importeur en ik wacht de resultaten daarvan verder af. Ik laat dat ook hier weten natuurlijk.

Mvrgr,
Rob.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2008

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Op Stummi worden wat problemen met de kardan gemeld:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?p=2179742#p2179742
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
En draadbreuk aan de draaistellen door beweging. Da's wel een dingetje bij MaTrix, stug draad en ook nog eens verkeerd gelegd.
https://stummiforum.de/viewtopic.php?p=2163797#p2163797
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2008

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Ik heb even een vraagje aan de gelukkige bezitters van dit prachtige model. Vandaag heb ik eindelijk mijn exemplaar kunnen ophalen en alles lijkt correct te functioneren. Alleen realiseerde ik mij vanavond dat in de speelwereld modus mijn CS2 niet het plaatje van de cabine toont dat in de handleiding staat, maar een andere eenvoudiger cabine, die bovendien niet voor alle functies knoppen en schakelaars heeft. Hoort dat zo? Zo nee, hoort het bestand met het plaatje van de cabine op de decoder te staan en zo ja, waarom leest mijn CS2 het dan niet in? Bij de 1200 en ICM krijg ik wel gewoon een 1200- respectievelijk ICM-achtige cabine.
Re: TEE RAm Insider 39706
Seinwezen
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
Heeft je cs2 de laatste updates?
Want ik vermoed dat de plaatjes op je cs2 staan.

Ikzelf heb geen cs2 en maak ook geen gebruik van MFX, dus het is maar een gokje.

Groeten Sander
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2018

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Tip Voor wie de sleperschakeling wil overbruggen

Het relais dat in de motorwagen zit is een standaard 10 pilig relais. De 5 soldeereilandjes boven op de print, net naast het relais zijn redelijk bereikbaar. De middelste daarvan, dat is die vertind mag worden en daarna voorzien van een rode draad, die op zijn beurt weer gaat naar de rode draad links, die van de sleperkomt en daar dus ook vlak bij zit.

Groet,
Lendert
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2008

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: Seinwezen op zondag 15 november 2020, 08:11:01
Heeft je cs2 de laatste updates?
Want ik vermoed dat de plaatjes op je cs2 staan.

Ikzelf heb geen cs2 en maak ook geen gebruik van MFX, dus het is maar een gokje.

Groeten Sander

Ik denk inmiddels ook dat de plaatjes van de cabine (en bedieningselementen) niet in de decoder staan maar in het geheugen van het CS2, en dat bij elke update de nieuwste worden toegevoegd.
Update CS2 naar Versie 4.2.9 (0) heeft mijn probleem echter niet verholpen.
Ik krijg nog steeds niet de cabine van de RAm.
Zou het kunnen dat deze nog niet in de laatste update is meegenomen en dus nog moet komen?
Dat zou betekenen dat iedereen met dit treinstel nog niet over de "goede" cabine beschikt.

Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
@citaat
Citaat van: ROMiJo op maandag 26 oktober 2020, 22:17:02
...
Update: al eerder in dit topic hebben jullie kunnen lezen over het 'balgprobleem' met mijn Insider RAm TEE. Inmiddels heb ik contact gehad met mijn 'hofleverancier' en hem ook video's gestuurd van wat er mis gaat. Eén van de medewerkers van de winkel heeft zelf ook deze TEE en eea uitgeprobeerd. Het resultaat was hetzelfde als bij mijn TEE: langzaam achteruit rijdend ontspoord de trein als deze over een wisselstraat (R2) heen rijdt met waarschijnlijk dezelfde oorzaak: de balgen tussen de achterste twee bakken lopen niet soepel langs elkaar heen, maar blijven op een zwaar punt steken. Er wordt contact opgenomen met de importeur en ik wacht de resultaten daarvan verder af. Ik laat dat ook hier weten natuurlijk.
Zoals toegezegd, hier het laatste nieuws. Afgelopen weekend ben ik gebeld door de treinenwinkel en het 'balgprobleem' met mijn Insider RAm TEE zoals hierboven beschreven blijkt -helaas- geen incident te zijn. Ik kan het hele treinstel inleveren (dat ga ik in januari doen als de kerstdrukte voorbij is) en dan wordt het probleem onder garantie verholpen. Jammer natuurlijk, maar het blijft een genot om die trein over de baan te zien rijden en de service is prima!

Mvrgr,
Rob.
Re: TEE RAm Insider 39706
Prachtig treinstel deze.
Ligt het in de lijn der verwachting dat dit model één van de komende jaren ook wordt uitgebracht voor een breder publiek?
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2008

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Van dit model waren 5 nummer varianten.
En een paar hebben in een andere kleurstelling in Canada rondgereden.
Kan nog wel een paar jaar duren, maar ik verwacht dat er nog wel eentje uitkomt.

Groeten,
Ton.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: ROMiJo op woensdag 02 december 2020, 23:42:47
@citaat
Citaat van: ROMiJo op maandag 26 oktober 2020, 22:17:02
...
Update: al eerder in dit topic hebben jullie kunnen lezen over het 'balgprobleem' met mijn Insider RAm TEE. Inmiddels heb ik contact gehad met mijn 'hofleverancier' en hem ook video's gestuurd van wat er mis gaat. Eén van de medewerkers van de winkel heeft zelf ook deze TEE en eea uitgeprobeerd. Het resultaat was hetzelfde als bij mijn TEE: langzaam achteruit rijdend ontspoord de trein als deze over een wisselstraat (R2) heen rijdt met waarschijnlijk dezelfde oorzaak: de balgen tussen de achterste twee bakken lopen niet soepel langs elkaar heen, maar blijven op een zwaar punt steken. Er wordt contact opgenomen met de importeur en ik wacht de resultaten daarvan verder af. Ik laat dat ook hier weten natuurlijk.
Zoals toegezegd, hier het laatste nieuws. Afgelopen weekend ben ik gebeld door de treinenwinkel en het 'balgprobleem' met mijn Insider RAm TEE zoals hierboven beschreven blijkt -helaas- geen incident te zijn. Ik kan het hele treinstel inleveren (dat ga ik in januari doen als de kerstdrukte voorbij is) en dan wordt het probleem onder garantie verholpen. Jammer natuurlijk, maar het blijft een genot om die trein over de baan te zien rijden en de service is prima!

Mvrgr,
Rob.

Rob, welke wagens zijn dat precies? De wagen voor het motorrijtuig (in duwende richting) die uit de rails getild wordt?
Dat heb ik inmiddels ook ontdekt als de mijne in een 5202 rechts en vervolgens 5208 links rijdt, dan komt het laatste draaistel van de wagen voor het motorrijtuig omhoog en rijdt (in mijn geval) het perron op.
Heb je andere bronnen waar dit ook optreedt gevonden (het zou een bekend probleem zijn)?
Balen, maar dan gaat de mijne binnenkort ook (voor de 2e keer) naar Göppingen...

Groet, Paul
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
@citaat
Hallo Paul,
Vooruitrijdend gaat het over de balgen die tussen de twee achterste wagens zitten: die blijven in een bocht zoals jij beschrijft even aan elkaar 'kleven' (zwaar punt) waardoor de wagen wordt opgetild. Ik zal er vandaag nog even een foto van maken en toevoegen aan dit bericht.

En de enige bron die ik heb -naast bevestiging door de importeur- is een medewerker van de winkel, die hetzelfde treinstel heeft en daarmee hetzelfde probleem ervaart. Ik begreep overigens dat de trein niet richting Göppingen gaat, maar in Nederland wordt hersteld.

Mvrgr,
Rob.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
@citaat
Hieronder een foto van de laatste twee wagens en de balgen waar het over gaat. Destijds heb ik ook een video gemaakt waarin je kunt zien wat er gebeurt. Voor de komende zeven dagen is deze hier via WeTransfer te downloaden.

Mvrgr,
Rob.

Edit: en de video vooruitrijdend ook nog even toegevoegd: klik.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Daar mijn RAm alleen op deze wissel 5202R ontspoorde heb ik de wissel vervangen. Ook heb ik de helling voor de wissel iets opgehoogd (kartonnetje eronder). Inmiddels is mijn ontspoorprobleem verdwenen.

Groet, Paul
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2008

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Ik vermoed dat dit probleem ontstaat doordat er in verticale richting heel weinig speling zit russen de bovenkant van de koppeling/connector en de onderkant van de bak. Dat is fijn bij het koppelen, want dan kan de koppelboom niet naar boven uitknikken. Maar bij een lichte verticale knik in het spoor (bijvoorbeeld bij het eind van een helling) tilt de motorbak met die vrij starre koppeling het direct daarachter/voor lopende tussenrijtuig een beetje op, waarbij de verticale krachten op het kortkoppelmechanisme ervoor zorgen dat er wat weerstand ontstaat bij het uit/indraaien. Dat is tenminste wat ik bij zorgvuldig analyseren gezien denk te hebben wanneer mijn Ram op mijn testovaaltje (met motorwagen voorop) van recht spoor een R1 bocht indraait. Daarbij ontspoort het draaistel overigens niet. Ik heb nog niet kunnen testen wat er gebeurt op een wisselverbinding. Vanwege het enorme gewicht van dit prachtige treinstel, heeft Märklin alles zwaarder moeten dimensioneren. Waarschijnlijk zit hierdoor minder natuurlijke speling in de mechanismen, en wordt het treinstel derhalve heel gevoelig voor de ligging van het spoor. Ik ben benieuwd of er Ram-bezitters zijn die mijn analyse delen.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: mDDM op maandag 23 november 2020, 23:42:54
Zou het kunnen dat deze nog niet in de laatste update is meegenomen en dus nog moet komen?
Dat zou betekenen dat iedereen met dit treinstel nog niet over de "goede" cabine beschikt.
ik ervaar hetzelfde probleem. Mvg.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Opmerkelijk, mijn oude 3070 heeft hetzelfde probleem. Gaat soms niet goed bij de wissels. Rijtuig wordt zijdelings omhoog geduwd, terwijl ik niets vreemd aan de wissels kan ontdekken.  Weet niet of het onderstel van de modernere versies wezenlijk afwijkt van het oude. Jammer van dit prachtige model!
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: hans spoor op maandag 28 december 2020, 09:44:42Weet niet of het onderstel van de modernere versies wezenlijk afwijkt van het oude. Jammer van dit prachtige model!

De 3070 en varianten lijken in niets op dit insider model, geen vergelijk mogelijk vind ik.

Ik ervaar geen problemen met de zaken in dit topic, spiraal rijden gaat zonder problemen.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: mDDM op zondag 27 december 2020, 23:05:15
Ik vermoed dat dit probleem ontstaat doordat er in verticale richting heel weinig speling zit russen de bovenkant van de koppeling/connector en de onderkant van de bak.
...
Ik ben benieuwd of er Ram-bezitters zijn die mijn analyse delen.

mDDM,
Dit is precies waar ik ook naar heb gekeken, maar ik kan geen probleem ontdekken in verticale richting. Mijn TEE RAm rijdt zonder problemen hellingen op en af. Waar het misgaat is in mijn volledig vlakke schaduwstation en je ziet in een R2 bocht ook direct (beide kanten op) dat de grijze kunststof balgen blijven hangen op een zwaar punt en op een bepaald moment bij terugdraaien van de bak los schiet uit de 'behuizing'. Dat gebeurt niet bij één specifieke wissel(straat) maar in alle situaties waar een overgang is van R2-wissel naar een recht stuk en de bakken dus eerst helemaal uit elkaar draaien en dan weer terug draaien. In die laatste fase - waar de bakken weer recht achter elkaar komen- is te zien dat het niet helemaal goed/gladjes gaat.

Mvrgr,
Rob.
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
Wie dit treinstel nog zoekt: KLIK.

Gr, Ben.
Re: TEE RAm Insider 39706
De prijs doet in ieder geval niet vermoeden dat je er niet deftig kunt me rijden  :(
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2008

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: ROMiJo op maandag 28 december 2020, 14:39:43
Citaat van: mDDM op zondag 27 december 2020, 23:05:15
Ik vermoed dat dit probleem ontstaat doordat er in verticale richting heel weinig speling zit russen de bovenkant van de koppeling/connector en de onderkant van de bak.
...
Ik ben benieuwd of er Ram-bezitters zijn die mijn analyse delen.

mDDM,
Dit is precies waar ik ook naar heb gekeken, maar ik kan geen probleem ontdekken in verticale richting. Mijn TEE RAm rijdt zonder problemen hellingen op en af. Waar het misgaat is in mijn volledig vlakke schaduwstation en je ziet in een R2 bocht ook direct (beide kanten op) dat de grijze kunststof balgen blijven hangen op een zwaar punt en op een bepaald moment bij terugdraaien van de bak los schiet uit de 'behuizing'. Dat gebeurt niet bij één specifieke wissel(straat) maar in alle situaties waar een overgang is van R2-wissel naar een recht stuk en de bakken dus eerst helemaal uit elkaar draaien en dan weer terug draaien. In die laatste fase - waar de bakken weer recht achter elkaar komen- is te zien dat het niet helemaal goed/gladjes gaat.

Mvrgr,
Rob.

Rob,

De weerstand in het koppelmechanisme en het blijven hangen van de balgen zijn twee verschillende fenomenen die volgens mij niks met elkaar te maken hebben.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
@citaat
Klopt. Dat probeerde ik ook op te schrijven ;)
Mvrgr,
Rob.